![Μίχαλος: Η άνοδος σε πρώτες ύλες και ναυτιλιακά ναύλα πιέζει την οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/super-market-scaled.jpg)
«Ασφυκτικές πιέσεις έχουν αρχίσει ήδη να δημιουργούνται στην ελληνική οικονομία λόγω της αλματώδους ανόδου των διεθνών χρηματιστηριακών τιμών πρώτων υλών και τελικών προϊόντων και υπηρεσιών, που σε συνδυασμό με την εξωπραγματική αύξηση της τάξης του 525% των ναυτιλιακών ναύλων για τις μεταφορές κοντέινερ, προκαλούν ανυπέρβλητα προβλήματα στις εξαγωγικές αλλά και τις εισαγωγικές ελληνικές επιχειρήσεις, καταλήγοντας στους καταναλωτές».
Αυτό τόνισε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος μετά από έρευνα του ΕΒΕΑ για την πορεία των διεθνών τιμών σε ένα ευρύτατο φάσμα πρώτων υλών που αφορά την παραγωγή βασικών προϊόντων στους κλάδους των τροφίμων, της ενέργειας, των μεταφορών, των κατασκευών κλπ.
Μέσα σε ένα έτος, όπως σημειώνει ο πρόεδρος, οι διεθνείς τιμές των προϊόντων έχουν παρουσιάσει άνοδο σε διψήφια ποσοστά.
Ο ίδιος αναφέρει ακόμη τα εξής:
Ενδεικτικά, το πετρέλαιο θέρμανσης έχει αυξηθεί κατά 37,94%, η βενζίνη κατά 52,14%, η σόγια κατά 17,10%, ο καφές κατά 26,59%, το γάλα κατά 20,06%, το καλαμπόκι κατά 35,64%, τα πουλερικά κατά 16,64%, το μαλλί κατά 12,72%, ο χαλκός κατά 33,19%, το αλουμίνιο κατά 26,54% κλπ.
Άνοδος ναυτιλιακού ναύλου κατά 525%
Μέσα σε αυτό το εκρηκτικό μείγμα αυξήσεων, οι επιχειρήσεις στο σύνολό τους, εξαγωγικές και εισαγωγικές, έχουν να αντιμετωπίσουν και την αλματώδη άνοδο του κόστους του ναυτιλιακού ναύλου, το οποίο από την Ασία στην Ευρώπη έχει αυξηθεί τον τελευταίο χρόνο κατά 525%, καθώς η μεταφορά ενός κοντέινερ κοστίζει πλέον πάνω από 10.000 δολάρια όταν πριν περίπου ένα χρόνο η τιμή του ήταν αισθητά κάτω από 2.000 δολάρια.
Οι πληθωριστικές αυτές τάσεις που παρατηρούνται καθιστούν αποτρεπτικές τις εισαγωγές πρώτων υλών αλλά και τελικών προϊόντων στη χώρα μας, καθώς μεγάλος αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε τέτοια κόστη, ενώ οι τάσεις αυτές, ανόδου των τιμών, είναι αδύνατον να απορροφηθούν από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Και βέβαια, λόγω της δεδομένης οικονομικής κατάστασης των καταναλωτών, είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποφευχθεί η περαιτέρω συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, βάζοντας την ελληνική οικονομία σε ένα νέο φαύλο κύκλο υφεσιακών πιέσεων.
Είναι βέβαιο ότι ο συνδυασμός των έντονων αυξητικών τάσεων του τιμαρίθμου με τα χαμηλά εισοδήματα και τα μηδενικά επιτόκια αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στην ελληνική αγορά, απειλώντας επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Δυστυχώς οι επιλογές που υπάρχουν είναι περιορισμένες και εξαιρετικά δύσκολες και η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει το τσουνάμι προβλημάτων που έρχεται, δεδομένης της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, αλλά και της στάσης που τηρούν διαχρονικά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, διατηρώντας κλειστές τις κάνουλες ρευστότητας στην αγορά.
Είναι αναγκαίο να βρεθεί η χρυσή τομή ώστε η πληθωριστική αυτή περίοδος να αντιμετωπιστεί με περιορισμένη αύξηση επιτοκίων και όχι μόνο στη χώρα μας αλλά σε παγκόσμια κλίμακα και ταυτόχρονα να διερευνηθούν οι δυνατότητες για μια συνετή δημοσιονομική πολιτική αύξησης των εισοδημάτων των καταναλωτών, ώστε να αποτραπεί η αναμενόμενη δραματική μείωση της αγοραστικής κίνησης.
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να λύσει τον γρίφο της στήριξης των επιχειρήσεων, όσο διαρκούν οι πιέσεις αυτές, με ενέσεις ρευστότητας και να συνεχίσει τη στήριξη των εργαζομένων προκειμένου να διασφαλίσει τη συνέχιση της επιχειρηματικής δράσης αλλά και η διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής.
Ενδεικτικές αυξήσεις
Ενδεικτικά στην σχετική ανακοίνωση του ΕΒΕΑ περιλαμβάνεται πίνακας με τις αυξήσεις διεθνών τιμών από 31/5/20 έως 31/5/21 πρώτων υλών και προϊόντων που συναλλάσσονται στα διεθνή χρηματιστήρια:
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ανασφάλιστα οχήματα: Πώς θα γίνονται οι διασταυρώσεις – Τα πρόστιμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/autokinita-600x375-1.jpg)
Πώς θα γίνεται ο έλεγχος των ανασφάλιστων οχημάτων - Τα «τσουχτερά» πρόστιμα
Τι προβλέπει η νέα διαδικασία για τα ανασφάλιστα οχήματα
![ΤτΕ: Αμετάβλητη η ζήτηση για στεγαστικά και δάνεια επιχειρήσεων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/daneia-trapezes-768x432-1-600x338.jpg)
ΤτΕ: Αμετάβλητη η ζήτηση για στεγαστικά και δάνεια επιχειρήσεων
Οι συνολικοί όροι χορήγησης δανείων προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά παρέμειναν σταθεροί
![Ecofin: Εγκρίθηκαν τροποποιήσεις ως προς το Ταμείο Ανάκαμψης της Ελλάδας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/tameio_anakmpsis_oikonomia-600x300.jpg)
«Πράσινο φως» Ecofin για τις αλλαγές στο ελληνικό Ταμείο Ανάκαμψης - Τι είπε ο Χατζηδάκης
Όσον αφορά την πορεία υλοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης καταγράφηκε ότι η Ελλάδα έχει ήδη εισπράξει 14,9 δισ. ευρώ (7,6 δισ. επιδοτήσεις και 7,3 δισ. δάνεια)
![ΙΟΒΕ: Ήπια υποχώρηση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία τον Ιούνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/industry-1-1-600x375.jpg)
Μικρή πτώση στις επιχειρηματικές προσδοκίες στη Βιομηχανία τον Ιούνιο - Η έρευνα του ΙΟΒΕ
Πώς κινήθηκαν οι επιμέρους κλάδοι στη βιομηχανία, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ
![Ακίνητα: Στα χέρια του ΣτΕ η λύση στο πολεοδομικό αλαλούμ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/akinita26-4-600x395.jpg)
Στο ΣτΕ η λύση για το πολεοδομικό αλαλούμ - Ποιοι ιδιοκτήτες είναι σε ομηρία
Αλλοι δήμοι εκδίδουν άδειες και άλλοι όχι, μέχρι την απόφαση για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό – Καμία σύγκλιση με το υπουργείο Περιβάλλοντος
![ΠΥΡΚΑΛ: Χωρίς τη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ ο διαγωνισμός για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_ΚΠ-Ανδρέας-Λεντάκης-1-1-600x399.jpg)
Ένας διαγωνισμός έρχεται, ένας φεύγει… - Τι συμβαίνει με το κυβερνητικό πάρκο της ΠΥΡΚΑΛ
Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για τη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ και τι προβλέπουν οι όροι της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ
![Πολ Κρούγκμαν: «Τι υπολόγισα λάθος στην περίπτωση της Ελλάδας»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/krugman-600x406.jpg)
Πολ Κρούγκμαν: «Τι υπολόγισα λάθος στην περίπτωση της Ελλάδας»
Ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν μιλάει για την Ελλάδα, το Grexit, τα μνημόνια, το χρέος και τις αμερικανικές εκλογές
![Δημόσιο Χρέος: Η Ελλάδα έχει μπει σε τροχιά μείωσής του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Η Ελλάδα έχει μπει σε τροχιά μείωσης του δημοσίου χρέους
Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης για μεγάλα ευρωπαϊκά έργα, μόνο με δάνεια και με πιο ομοιόμορφη κατανομή των κονδυλίων μεταξύ πλούσιων και φτωχότερων κρατών-μελών, λέει στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου
![Επιτροπή Ανταγωνισμού: Σύσκεψη Μητσοτάκη-Σαρπ για την ενίσχυσή της με εξειδικευμένο προσωπικό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/epitropi-antagonismou-768x495-1-600x387.jpg)
Σύσκεψη Μητσοτάκη-Σαρπ για την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με εξειδικευμένο προσωπικό
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης εξετάστηκαν τρόποι ταχείας περαιτέρω ενίσχυσης της Επιτροπής με εξειδικευμένο προσωπικό
![Βιομηχανική παραγωγή: Στο top3 της ευρωζώνης η Ελλάδα τον Μάιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/machining-4359090_1280-600x400.jpg)
Στην ευρωζώνη έπεσε, στην Ελλάδα «σκαρφάλωσε» η βιομηχανική παραγωγή - Στο top3 της ΕΕ
Στην πρώτη τριάδα των χωρών της ευρωζώνης η Ελλάδα καθώς κατέγραψε την τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στη βιομηχανική παραγωγή