To 2026 αναμένεται να βρεθεί η διεθνής ναυτιλία αντιμέτωπη με την μεγαλύτερη έλλειψη σε αξιωματικούς εμπορικού ναυτικού (πλοιάρχους και μηχανικούς) σύμφωνα με την νέα έκθεση Manning Annual Review and Forecast του οίκου αναλύσεων Drewry.
Το δεδομένο αυτό δικαιώνει, σε εθνικό επίπεδο, την απόφαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών να εγκαινιάσει πρόσφατα καμπάνια προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Όπως σημειώνει ο Drewry, η μειωμένη ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη ανάπτυξη του στόλου θα οδηγήσει στο υψηλότερο έλλειμμα αξιωματικών που θα καταγραφεί στον παγκόσμιο εμπορικό στόλου σε διάστημα μιας δεκαετίας το 2026, με σημαντικές συνέπειες για το μελλοντικό κόστος επάνδρωσης.
Το τρέχον έλλειμα σε αξιωματικούς εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 3% περίπου του συνόλου των θέσεων απασχόλησης στον παγκόσμιο στόλο και θεωρείται προς το παρόν διαχειρίσιμο. Επίσης ως ένα βαθμό καλύπτεται και τον παροπλισμό μιας σειράς πλοίων λόγω πανδημίας κυρίως στην κρουαζιέρα.
Ωστόσο, με την προοπτική έως το 2026, το χάσμα προσφοράς/ ζήτησης αναμένεται να διευρυνθεί σε ένα έλλειμμα που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 5% όλων των αξιωματικών του παγκοσμίου στόλου και θα είναι αυτό το υψηλότερο επίπεδο από το 2013. Ο κύριος λόγος για αυτό είναι η επιβράδυνση της προσφοράς αξιωματικών καθώς η ελκυστικότητα της καριέρας στη θάλασσα μειώνεται. Κατά την πενταετία 2011-2016, η προσφορά ναυτικών αυξάνονταν με μέσο όρο σε ετήσια βάση κατά 2,7% ενώ την επόμενη 5ετάι ο ρυθμός έπεσε στο 0,5% σημειώνει ο οίκος αναλύσεων.
Με τις συνεχιζόμενες αρνητικές επιπτώσεις που προκαλεί στη ζωή στη θάλασσα η πανδημία Covid-19, ορισμένοι ναυτικοί μπορεί να ζητήσουν να συνταξιοδοτηθούν ενώ άλλοι μπορεί να αναζητούν εργασία στην ξηρά, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας του Drewry, Rhett Harris. Για πολλά χρόνια, πρόσθεσε, οι αξιωματικοί ποιότητας ήταν δύσκολο να προσληφθούν και να διατηρηθούν. Αυτή η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς η αύξηση της προσφοράς δεν συμβαδίζει με την ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου.
«Μια θάλασσα ευκαιρίες»
Και στη χώρα μας είναι εμφανής η μείωση του αριθμού των απασχολούμενων ναυτικών, τις προηγούμενες δεκαετίες, αν και τα τελευταία χρόνια λόγω και της οικονομικής κρίσης καταγράφηκε μια αύξηση της ζήτησης για εισαγωγή στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, επειδή πιστεύει ότι η ναυτοσύνη είναι στο DNA του Έλληνα και δεν πρέπει να χαθεί, έχει ξεκινήσει μία καμπάνια προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα, με τίτλο «μια θάλασσα ευκαιρίες». Σκοπός της είναι να αναδειχθεί το ναυτικό επάγγελμα και οι προοπτικές σταδιοδρομίας που παρουσιάζει σε όποιον το επιλέξει.
Όπως έχει δηλώσει ο Πρόεδρος τη ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης «Κοινό όραμα της πολιτείας και της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας είναι η αναβίωση της ναυτοσύνης που είναι βαθιά ριζωμένη στο DNA του λαού μας, προκειμένου να συνεχισθεί μια παράδοση αιώνων που ξεκίνησε από τους ιστορικούς ναυτότοπους της πατρίδας μας και σταδιακά εξαπλώθηκε σε όλη τη χώρα, συντελώντας στο σύγχρονο ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, το οποίο αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας».
Latest News
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023