To 2026 αναμένεται να βρεθεί η διεθνής ναυτιλία αντιμέτωπη με την μεγαλύτερη έλλειψη σε αξιωματικούς εμπορικού ναυτικού (πλοιάρχους και μηχανικούς) σύμφωνα με την νέα έκθεση Manning Annual Review and Forecast του οίκου αναλύσεων Drewry.
Το δεδομένο αυτό δικαιώνει, σε εθνικό επίπεδο, την απόφαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών να εγκαινιάσει πρόσφατα καμπάνια προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Όπως σημειώνει ο Drewry, η μειωμένη ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη ανάπτυξη του στόλου θα οδηγήσει στο υψηλότερο έλλειμμα αξιωματικών που θα καταγραφεί στον παγκόσμιο εμπορικό στόλου σε διάστημα μιας δεκαετίας το 2026, με σημαντικές συνέπειες για το μελλοντικό κόστος επάνδρωσης.
Το τρέχον έλλειμα σε αξιωματικούς εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 3% περίπου του συνόλου των θέσεων απασχόλησης στον παγκόσμιο στόλο και θεωρείται προς το παρόν διαχειρίσιμο. Επίσης ως ένα βαθμό καλύπτεται και τον παροπλισμό μιας σειράς πλοίων λόγω πανδημίας κυρίως στην κρουαζιέρα.
Ωστόσο, με την προοπτική έως το 2026, το χάσμα προσφοράς/ ζήτησης αναμένεται να διευρυνθεί σε ένα έλλειμμα που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 5% όλων των αξιωματικών του παγκοσμίου στόλου και θα είναι αυτό το υψηλότερο επίπεδο από το 2013. Ο κύριος λόγος για αυτό είναι η επιβράδυνση της προσφοράς αξιωματικών καθώς η ελκυστικότητα της καριέρας στη θάλασσα μειώνεται. Κατά την πενταετία 2011-2016, η προσφορά ναυτικών αυξάνονταν με μέσο όρο σε ετήσια βάση κατά 2,7% ενώ την επόμενη 5ετάι ο ρυθμός έπεσε στο 0,5% σημειώνει ο οίκος αναλύσεων.
Με τις συνεχιζόμενες αρνητικές επιπτώσεις που προκαλεί στη ζωή στη θάλασσα η πανδημία Covid-19, ορισμένοι ναυτικοί μπορεί να ζητήσουν να συνταξιοδοτηθούν ενώ άλλοι μπορεί να αναζητούν εργασία στην ξηρά, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας του Drewry, Rhett Harris. Για πολλά χρόνια, πρόσθεσε, οι αξιωματικοί ποιότητας ήταν δύσκολο να προσληφθούν και να διατηρηθούν. Αυτή η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς η αύξηση της προσφοράς δεν συμβαδίζει με την ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου.
«Μια θάλασσα ευκαιρίες»
Και στη χώρα μας είναι εμφανής η μείωση του αριθμού των απασχολούμενων ναυτικών, τις προηγούμενες δεκαετίες, αν και τα τελευταία χρόνια λόγω και της οικονομικής κρίσης καταγράφηκε μια αύξηση της ζήτησης για εισαγωγή στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, επειδή πιστεύει ότι η ναυτοσύνη είναι στο DNA του Έλληνα και δεν πρέπει να χαθεί, έχει ξεκινήσει μία καμπάνια προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα, με τίτλο «μια θάλασσα ευκαιρίες». Σκοπός της είναι να αναδειχθεί το ναυτικό επάγγελμα και οι προοπτικές σταδιοδρομίας που παρουσιάζει σε όποιον το επιλέξει.
Όπως έχει δηλώσει ο Πρόεδρος τη ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης «Κοινό όραμα της πολιτείας και της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας είναι η αναβίωση της ναυτοσύνης που είναι βαθιά ριζωμένη στο DNA του λαού μας, προκειμένου να συνεχισθεί μια παράδοση αιώνων που ξεκίνησε από τους ιστορικούς ναυτότοπους της πατρίδας μας και σταδιακά εξαπλώθηκε σε όλη τη χώρα, συντελώντας στο σύγχρονο ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, το οποίο αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας».
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International