
To 2026 αναμένεται να βρεθεί η διεθνής ναυτιλία αντιμέτωπη με την μεγαλύτερη έλλειψη σε αξιωματικούς εμπορικού ναυτικού (πλοιάρχους και μηχανικούς) σύμφωνα με την νέα έκθεση Manning Annual Review and Forecast του οίκου αναλύσεων Drewry.
Το δεδομένο αυτό δικαιώνει, σε εθνικό επίπεδο, την απόφαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών να εγκαινιάσει πρόσφατα καμπάνια προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Όπως σημειώνει ο Drewry, η μειωμένη ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη ανάπτυξη του στόλου θα οδηγήσει στο υψηλότερο έλλειμμα αξιωματικών που θα καταγραφεί στον παγκόσμιο εμπορικό στόλου σε διάστημα μιας δεκαετίας το 2026, με σημαντικές συνέπειες για το μελλοντικό κόστος επάνδρωσης.
Το τρέχον έλλειμα σε αξιωματικούς εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 3% περίπου του συνόλου των θέσεων απασχόλησης στον παγκόσμιο στόλο και θεωρείται προς το παρόν διαχειρίσιμο. Επίσης ως ένα βαθμό καλύπτεται και τον παροπλισμό μιας σειράς πλοίων λόγω πανδημίας κυρίως στην κρουαζιέρα.
Ωστόσο, με την προοπτική έως το 2026, το χάσμα προσφοράς/ ζήτησης αναμένεται να διευρυνθεί σε ένα έλλειμμα που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 5% όλων των αξιωματικών του παγκοσμίου στόλου και θα είναι αυτό το υψηλότερο επίπεδο από το 2013. Ο κύριος λόγος για αυτό είναι η επιβράδυνση της προσφοράς αξιωματικών καθώς η ελκυστικότητα της καριέρας στη θάλασσα μειώνεται. Κατά την πενταετία 2011-2016, η προσφορά ναυτικών αυξάνονταν με μέσο όρο σε ετήσια βάση κατά 2,7% ενώ την επόμενη 5ετάι ο ρυθμός έπεσε στο 0,5% σημειώνει ο οίκος αναλύσεων.
Με τις συνεχιζόμενες αρνητικές επιπτώσεις που προκαλεί στη ζωή στη θάλασσα η πανδημία Covid-19, ορισμένοι ναυτικοί μπορεί να ζητήσουν να συνταξιοδοτηθούν ενώ άλλοι μπορεί να αναζητούν εργασία στην ξηρά, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας του Drewry, Rhett Harris. Για πολλά χρόνια, πρόσθεσε, οι αξιωματικοί ποιότητας ήταν δύσκολο να προσληφθούν και να διατηρηθούν. Αυτή η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς η αύξηση της προσφοράς δεν συμβαδίζει με την ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου.
«Μια θάλασσα ευκαιρίες»
Και στη χώρα μας είναι εμφανής η μείωση του αριθμού των απασχολούμενων ναυτικών, τις προηγούμενες δεκαετίες, αν και τα τελευταία χρόνια λόγω και της οικονομικής κρίσης καταγράφηκε μια αύξηση της ζήτησης για εισαγωγή στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, επειδή πιστεύει ότι η ναυτοσύνη είναι στο DNA του Έλληνα και δεν πρέπει να χαθεί, έχει ξεκινήσει μία καμπάνια προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα, με τίτλο «μια θάλασσα ευκαιρίες». Σκοπός της είναι να αναδειχθεί το ναυτικό επάγγελμα και οι προοπτικές σταδιοδρομίας που παρουσιάζει σε όποιον το επιλέξει.
Όπως έχει δηλώσει ο Πρόεδρος τη ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης «Κοινό όραμα της πολιτείας και της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας είναι η αναβίωση της ναυτοσύνης που είναι βαθιά ριζωμένη στο DNA του λαού μας, προκειμένου να συνεχισθεί μια παράδοση αιώνων που ξεκίνησε από τους ιστορικούς ναυτότοπους της πατρίδας μας και σταδιακά εξαπλώθηκε σε όλη τη χώρα, συντελώντας στο σύγχρονο ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, το οποίο αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας».


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.