Μια ακόμη δύσκολη χρονιά είναι το 2021 για το αεροδρόμιο της Αθήνας, που ακολουθώντας την τύχη του αεροπορικού κλάδου λόγω της πανδημίας, είδε τα μεγέθη του να συρρικνώνονται το 2020 σε πρωτοφανή επίπεδα. Η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) κατέγραψε ζημιές προ φόρων 54,24 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 224,9 εκατ. το 2019, ενώ έχασε και 17,5 εκατ. επιβάτες. Η πρόβλεψη για συνολικά 11,5 εκατ. επιβάτες το 2021, βάσει των ενδείξεων των πρώτων μηνών του έτους να θεωρείται ακόμα και αισιόδοξη. Καθοριστικοί παράγοντες θεωρούνται η εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων, ο εμβολιασμός και η απόδοση του ψηφιακού πιστοποιητικού COVID-19.
Η πρωτοφανής καθήλωση του αεροπορικού κλάδου, έφερε σημαντικές απώλειες στην εταιρεία του αεροδρομίου της Αθήνας. Τα λειτουργικά έσοδα μειώθηκαν κατά́ 63,25%, φτάνοντας στα 186,2 εκατ. ευρώ έναντι 506,7 εκατ. το 2019, αν και η εταιρεία προχώρησε πολύ γρήγορα σε μέτρα για τη μείωση των λειτουργικών της δαπανών. Τα συνολικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2020 μειώθηκαν κατά́ 81,33%, που αντιστοιχεί σε απώλεια 273,7 εκατ. ευρώ. Ως συνέπεια, κατέγραψε ζημιές προ φόρων ύψους 54,2 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2020, χάρη στα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας που ελήφθησαν, η εταιρεία εμφάνισε υγιή ταμειακή ρευστότητα στο τέλος του 2020 της τάξεως των 356,3 εκατ. ευρώ, η οποία και επέτρεψε την εκπλήρωση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνονται η αναβολή των πληρωμών κεφαλαίου δανείων εντός του 2020, η ανάληψη νέου δανείου 140 εκατ. ευρώ, η αναβολή του μεγαλύτερου μέρους του προγράμματος επενδύσεων, η αναβολή της πληρωμής της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων εντός του 2020.
Σύμφωνα με όσα παρατίθενται στις οικονομικές καταστάσεις για το 2021, «η εταιρεία βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με το ελληνικό́ Δημόσιο σχετικά με αξιώσεις αποζημίωσης που βασίζονται σε νομικούς και συμβατικούς λόγους, για τις ζημίες που προκλήθηκαν το 2020 ως αποτέλεσμα των επιβαλλομένων περιορισμών στις ταξιδιωτικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες. Η εταιρεία είναι αισιόδοξη ότι αυτό το ζήτημα θα επιλυθεί φιλικά́ και θα εγκριθεί από τις αρμόδιες εθνικές και κοινοτικές αρχές το 2021».
Κλειστά καταστήματα
Ιδιαίτερα έντονο αποτύπωμα είχε η συρρίκνωση της επιβατικής κίνησης στις εμπορικές δραστηριότητες του αεροδρομίου, που κατέγραψαν 66% μειωμένα έσοδα. Αυτά διαμορφώθηκαν σε μόλις 22,8 εκατ. ευρώ έναντι 68 εκατ. ευρώ το 2019. Αν και επλήγησαν συνολικά οι εμπορικές χρήσεις του αεροδρομίου, τη μεγαλύτερη βύθιση γνώρισαν οι πωλήσεις αφορολογήτων ειδών με πτώση 79% και οι υπηρεσίες Ανταλλαγής Συναλλάγματος με πτώση 78%, λόγω της μεγάλης μείωσης της διεθνούς κίνησης.
Ο αριθμός των ανοικτών καταστημάτων στο Κτήριο Κύριου Αεροσταθμού έπεσε ακόμα και στα μόλις 20 κατά τη διάρκεια των απόλυτων περιορισμών τον Απρίλιο του 2020. Στο τέλος της περσινής καλοκαιρινής περιόδου έφτασαν και τα 80, όταν συνολικά υπάρχουν 116 καταστήματα.
Σε ιστορικά χαμηλά η επιβατική κίνηση
Μετά από επιτυχημένη απόδοση σχεδόν 20 ετών, η επιβατική κίνηση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2020 ανήλθε σε μόλις 8,08 εκατ. επιβάτες, που είναι το χαμηλότερο που έχει καταγράψει ποτέ. Σε σχέση δε με το 2019, που ήταν και χρονιά ρεκόρ, η πτώση έφτασε στο 68,4%, που αντιστοιχεί σε απώλεια 17,5 εκατ. επιβατών. Η μεγαλύτερη μείωση, όπως παρατηρήθηκε συνολικά στην αεροπορική βιομηχανία, οι διεθνείς αφίξεις/αναχωρήσεις μειώθηκαν περισσότερο, και συγκεκριμένα κατά 71,6%, όταν στο εσωτερικό η μείωση ανήλθε σε 61,1%.
Ο δε αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας έπεσε κατά 50,2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, καθώς υποδέχθηκε μόλις112.400 πτήσεις. Η συνδεσιμότητα της πόλης, κατά το 2020, λαμβάνοντας υπόψη και την προ πανδημίας περίοδο, έφτασε τους 126 προορισμούς, έναντι 157 το 2019, σε 51 χώρες, οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν από συνολικά 59 αεροπορικές εταιρείες, έναντι 66 το 2019.
Κράτησε δυναμική το aircargo χάρη στις ταχυμεταφορές
Όσον αφορά στο cargo, παρά τη μειωμένη χωρητικότητα μεταφοράς λόγω της πανδημίας, η εμπορευματική κίνηση επηρεάστηκε λιγότερο από την επιβατική. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του έτους, αυτή ανήλθε σε περίπου 75.550 τόνους, μειωμένη κατά 19,6% σε σχέση με το 2019. Αυτό αποδίδεται, πέραν των έκτακτων εμπορευματικών πτήσεων για μεταφορά υγειονομικού υλικού, και στην αυξανόμενη απόδοση του κλάδου των ταχυμεταφορών (DHL, TNT/Fedex και UPS ).
Latest News
Υψηλές διψήφιες αποδόσεις διετίας για τα Αμοιβαία Κεφάλαια της ALPHA TRUST
Η Alpha Trust σημειώνει πως παρά το γεγονός ότι οι αγορές κεφαλαίου πρόσφεραν θετικές αποδόσεις στους επενδυτές, χαρακτηρίστηκαν από αρκετές διακυμάνσεις
«Πράσινο φως» στην εξαγορά της Μπενρουμπή από τον όμιλο Quest
Δεν προέκυψε θέμα συγκέντρωσης που αφορά στην απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου
Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων: Συγχωνεύτηκαν ΑΒΕΑ – ΒΙΟΧΥΜ
Η παραγωγή καινοτόμων προϊόντων είναι μεταξύ των στόχων της νέας ενιαίας εταιρείας, ανακοίνωσε η Συνεταιριστική Ενωση Χανίων
Στα 5,4 δισ. ευρώ η παραγωγή ασφαλίστρων των ασφαλιστικών εταιρειών το 2023
Οι ασφαλίσεις κατά ζημιών σημείωσαν αύξηση 11,7% και οι ασφαλίσεις ζωής 4,5% σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ΕΑΕΕ
«Πρασινίζουν» τσιμεντοβιομηχανίες και διυλιστήρια – Πόσο μείωσαν τους ρύπους άνθρακα
Αποκαλυπτική έκθεση από το Green Tank για την απανθρακοποίηση HELLENiQ ENERGY, Motor Oil, Τιτάν, ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ και HEIDELBERG
Επένδυση-έκπληξη από τη Zara στον... καφέ - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Ο ίδιος ο CEO της Inditex, Óscar García Maceiras, επιβεβαίωσε ότι η επένδυση της Zara στα cafe εμπλουτίζει την αγοραστική εμπειρία
Η ελίν διακρίθηκε ως True Leader της ελληνικής οικονομίας για 10η χρονι
Ταυτόχρονα, η ελίν, συγκαταλέγεται στους 150 Ομίλους με τον μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού που έχουν αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων τους
Alter Ego Media: Mega, Πρωταγωνιστής στην Τηλεθέαση το 2024
Το MEGA παραμένει στην κορυφή της προτίμησης του κοινού, τόσο στον τομέα της ενημέρωσης όσο και της ψυχαγωγίας
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Δόθηκαν 105.000 ευρώ το 2024 σε startups μέσω του EIT Digital Venture
Το συνολικό ποσό για τα 7 χρόνια του προγράμματος να ανέρχεται πλέον σε €765.000 στηρίζοντας συνολικά 53 startups