Μια ακόμη δύσκολη χρονιά είναι το 2021 για το αεροδρόμιο της Αθήνας, που ακολουθώντας την τύχη του αεροπορικού κλάδου λόγω της πανδημίας, είδε τα μεγέθη του να συρρικνώνονται το 2020 σε πρωτοφανή επίπεδα. Η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) κατέγραψε ζημιές προ φόρων 54,24 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 224,9 εκατ. το 2019, ενώ έχασε και 17,5 εκατ. επιβάτες. Η πρόβλεψη για συνολικά 11,5 εκατ. επιβάτες το 2021, βάσει των ενδείξεων των πρώτων μηνών του έτους να θεωρείται ακόμα και αισιόδοξη. Καθοριστικοί παράγοντες θεωρούνται η εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων, ο εμβολιασμός και η απόδοση του ψηφιακού πιστοποιητικού COVID-19.
Η πρωτοφανής καθήλωση του αεροπορικού κλάδου, έφερε σημαντικές απώλειες στην εταιρεία του αεροδρομίου της Αθήνας. Τα λειτουργικά έσοδα μειώθηκαν κατά́ 63,25%, φτάνοντας στα 186,2 εκατ. ευρώ έναντι 506,7 εκατ. το 2019, αν και η εταιρεία προχώρησε πολύ γρήγορα σε μέτρα για τη μείωση των λειτουργικών της δαπανών. Τα συνολικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2020 μειώθηκαν κατά́ 81,33%, που αντιστοιχεί σε απώλεια 273,7 εκατ. ευρώ. Ως συνέπεια, κατέγραψε ζημιές προ φόρων ύψους 54,2 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2020, χάρη στα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας που ελήφθησαν, η εταιρεία εμφάνισε υγιή ταμειακή ρευστότητα στο τέλος του 2020 της τάξεως των 356,3 εκατ. ευρώ, η οποία και επέτρεψε την εκπλήρωση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνονται η αναβολή των πληρωμών κεφαλαίου δανείων εντός του 2020, η ανάληψη νέου δανείου 140 εκατ. ευρώ, η αναβολή του μεγαλύτερου μέρους του προγράμματος επενδύσεων, η αναβολή της πληρωμής της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων εντός του 2020.
Σύμφωνα με όσα παρατίθενται στις οικονομικές καταστάσεις για το 2021, «η εταιρεία βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με το ελληνικό́ Δημόσιο σχετικά με αξιώσεις αποζημίωσης που βασίζονται σε νομικούς και συμβατικούς λόγους, για τις ζημίες που προκλήθηκαν το 2020 ως αποτέλεσμα των επιβαλλομένων περιορισμών στις ταξιδιωτικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες. Η εταιρεία είναι αισιόδοξη ότι αυτό το ζήτημα θα επιλυθεί φιλικά́ και θα εγκριθεί από τις αρμόδιες εθνικές και κοινοτικές αρχές το 2021».
Κλειστά καταστήματα
Ιδιαίτερα έντονο αποτύπωμα είχε η συρρίκνωση της επιβατικής κίνησης στις εμπορικές δραστηριότητες του αεροδρομίου, που κατέγραψαν 66% μειωμένα έσοδα. Αυτά διαμορφώθηκαν σε μόλις 22,8 εκατ. ευρώ έναντι 68 εκατ. ευρώ το 2019. Αν και επλήγησαν συνολικά οι εμπορικές χρήσεις του αεροδρομίου, τη μεγαλύτερη βύθιση γνώρισαν οι πωλήσεις αφορολογήτων ειδών με πτώση 79% και οι υπηρεσίες Ανταλλαγής Συναλλάγματος με πτώση 78%, λόγω της μεγάλης μείωσης της διεθνούς κίνησης.
Ο αριθμός των ανοικτών καταστημάτων στο Κτήριο Κύριου Αεροσταθμού έπεσε ακόμα και στα μόλις 20 κατά τη διάρκεια των απόλυτων περιορισμών τον Απρίλιο του 2020. Στο τέλος της περσινής καλοκαιρινής περιόδου έφτασαν και τα 80, όταν συνολικά υπάρχουν 116 καταστήματα.
Σε ιστορικά χαμηλά η επιβατική κίνηση
Μετά από επιτυχημένη απόδοση σχεδόν 20 ετών, η επιβατική κίνηση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2020 ανήλθε σε μόλις 8,08 εκατ. επιβάτες, που είναι το χαμηλότερο που έχει καταγράψει ποτέ. Σε σχέση δε με το 2019, που ήταν και χρονιά ρεκόρ, η πτώση έφτασε στο 68,4%, που αντιστοιχεί σε απώλεια 17,5 εκατ. επιβατών. Η μεγαλύτερη μείωση, όπως παρατηρήθηκε συνολικά στην αεροπορική βιομηχανία, οι διεθνείς αφίξεις/αναχωρήσεις μειώθηκαν περισσότερο, και συγκεκριμένα κατά 71,6%, όταν στο εσωτερικό η μείωση ανήλθε σε 61,1%.
Ο δε αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας έπεσε κατά 50,2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, καθώς υποδέχθηκε μόλις112.400 πτήσεις. Η συνδεσιμότητα της πόλης, κατά το 2020, λαμβάνοντας υπόψη και την προ πανδημίας περίοδο, έφτασε τους 126 προορισμούς, έναντι 157 το 2019, σε 51 χώρες, οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν από συνολικά 59 αεροπορικές εταιρείες, έναντι 66 το 2019.
Κράτησε δυναμική το aircargo χάρη στις ταχυμεταφορές
Όσον αφορά στο cargo, παρά τη μειωμένη χωρητικότητα μεταφοράς λόγω της πανδημίας, η εμπορευματική κίνηση επηρεάστηκε λιγότερο από την επιβατική. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του έτους, αυτή ανήλθε σε περίπου 75.550 τόνους, μειωμένη κατά 19,6% σε σχέση με το 2019. Αυτό αποδίδεται, πέραν των έκτακτων εμπορευματικών πτήσεων για μεταφορά υγειονομικού υλικού, και στην αυξανόμενη απόδοση του κλάδου των ταχυμεταφορών (DHL, TNT/Fedex και UPS ).
Latest News
Optima Bank: Υπέρβαση των στόχων σε καταθέσεις και πιστωτική επέκταση το 2024
Ο CEO Δ. Κυπαρίσσης υπογράμμισε ότι η Optima Bank υπερέχει σε όλους τους βασικούς χρηματοοικονομικούς δείκτες έναντι των άλλων τραπεζών στην Ελλάδα
Νέο κατάστημα Πλαίσιο στο Εμπορικό Πάρκο Αεροδρομίου
Τα καταστήματα συστεγάζονται σε έναν αναδιαμορφωμένο χώρο, απασχολώντας πάνω από τριακόσιους εργαζόμενους
O ΣΒΕ αποχαιρετά έναν σπουδαίο Έλληνα, τον Γιάννη Μπουτάρη
Το εμβληματικό έργο του Γιαννη Μπουτάρη θα είναι για πάντα συνυφασμένο με τη Θεσσαλονίκη, το ελληνικό κρασί, αλλά και την εξωστρέφεια της ελληνικής επιχειρηματικότητας, τονίζει ο ΣΒΕ
Στρατηγική συνεργασία της nvisionist με τον Όμιλο Toyota
Το έργο της nvisionist περιλαμβάνει την εγκατάσταση συστημάτων ανίχνευσης και παρακολούθησης πτηνών nvbird σε δύο αιολικά πάρκα
Ο Όμιλος AKTOR συμμετέχει στην κοινοπραξία για τις «έξυπνες» κάμερες της Αττικής
H σύμβαση, ύψους €17,8 εκατ. ευρώ που υπέγραψε ο AKTOR, φιλοδοξεί να φέρει «έξυπνες» κάμερες νέας γενιάς στους δρόμους της Αττικής
ΟΜΗΡΟΣ: Νέος σταθμός παραγωγής γάλακτος στη Θράκη
Η γαλακτοβιομηχανία ΟΜΗΡΟΣ διανέμει προϊόντα της σε περισσότερες από 40 χώρες σε Ευρώπη και Αυστραλία και εγκαινίασε δεύτερο εργοστάσιο
Εκδήλωση για τη στήριξη των ΜμΕ από την Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας
Στόχος της εκδήλωσης ήταν η ενημέρωση του κοινού για το Ταμείο Επιχειρηματικότητας ΤΕΠΙΧ ΙΙΙ και τις δράσεις της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας
Optima bank: Νέο ρεκόρ κερδών 108,2 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο
Η υψηλή αύξηση των κερδών της τράπεζας, βασίστηκε στην ισχυρή οργανική ανάπτυξη, τόσο σε καταθέσεις όσο και σε δάνεια
Πώς αποχαιρετούν τον Γιάννη Μπουτάρη οι Έλληνες οινοποιοί και ο Αρκτούρος
Ο Γιάννης Μπουτάρης έφυγε από τη ζωή αφήνοντας πίσω δυσαναπλήρωτο κενό στην περιβαλλοντική παιδεία της Ελλάδας
Elpedison: Πατάνε το «κουμπί» Helleniq Energy και Edison – Η δημοπρασία για τον έλεγχο της θυγατρικής
Πώς θα διεξαχθεί η «μονομαχία» μεταξύ των δύο μετόχων Helleniq Energy και Edison για τον πλήρη έλεγχο της Elpedison