Αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό – όχι τυχαία, άλλωστε, το αποκαλούν «παγκόσμια πρωτεύουσα της κρουαζιέρας».
Μεγάλο εμπορικό, οικονομικό και επιχειρηματικό κέντρο, είναι από τις πλουσιότερες και πιο πολυτελείς πόλεις στις ΗΠΑ.
Είναι, επίσης, ίσως η πιο εκτεθειμένη μητροπολιτική περιοχή επί αμερικανικής επικράτειας στην διαρκή άνοδο της στάθμης της θάλασσας, που «καταπίνει» όλο και μεγαλύτερη έκταση από την ακτογραμμή.
«Στέκοντας» στις όχθες του Ατλαντικού, στη νοτιοανατολική Φλόριντα, το κοσμοπολίτικο Μαϊάμι βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Αντιμέτωπο εδώ και χρόνια με τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, ετοιμάζεται τώρα για ένα ακόμη πιο ζεστό καλοκαίρι και, ταυτόχρονα, για την περίοδο των τροπικών καταιγίδων, που κάθε χρόνο τέτοια εποχή σαρώνουν την περιοχή, με ολοένα και μεγαλύτερη ένταση και συχνότητα.
Κάτοικοι και αρχές προετοιμάζονται για νέες καταστροφικές πλημμύρες, πέραν από αυτές που -λόγω παλιρροϊκών φαινομένων- πλήττουν την περιοχή ακόμη και τις ηλιόλουστες ημέρες, απειλώντας τον υδροφόρο ορίζοντα, το δίκτυο αποχέτευσης, ακόμη και τα θεμέλια κτιρίων.
Πολυεπίπεδα και διαρκώς επιδεινούμενα, τα περιβαλλοντικά προβλήματα στο Μαϊάμι χρήζουν πλέον όσο το δυνατόν πιο άμεσης λύσης.
Ήδη είναι σε διαβούλευση η αρχική φάση σχεδίου για την αντιμετώπιση των πλημμυρών, το οποίο εκπονεί το Σώμα Μηχανικού του αμερικανικού στρατού, κατόπιν εντολής της ομοσπονδιακής κυβέρνησης επί προεδρίας Τραμπ.
Κεντρική ιδέα του είναι η ανέγερση ενός αμφιλεγόμενου τείχους -από αυτά που άρεσαν πολύ στον Αμερικανό πρώην πρόεδρο- για την προστασία της ακτογραμμής.
Μοιραία, προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις.
Αρκεί ένα τείχος;
Το υπό εξέταση σχέδιο προβλέπει την ανέγερση κατασκευής, ύψους 6 μέτρων και μήκους περίπου 10 χιλιομέτρων, που κατά κύριο λόγο θα χωρίζει τις κατοικημένες περιοχές από την παραλία.
Εξαίρεση θα αποτελεί το τελευταίο 1,5 χλμ του τείχους, στο ύψος του οικονομικού κέντρου του Μαϊάμι, στο Μπρίκελ, όπου τα θεμέλια της κατασκευής θα είναι μέσα στη θάλασσα.
Αρχικού προϋπολογισμού 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το σχέδιο αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως το φθινόπωρο.
Προβλέπεται κάλυψη του κόστους κατά 65% από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και κατά 35% από τοπικά κονδύλια, με συγχρηματοδότηση και από τον ιδιωτικό τομέα.
Για την υλοποίησή του θα απαιτηθεί τουλάχιστον μία πενταετία.
Κατά τον επικεφαλής της σχετικής μελέτης, μπορεί να γίνουν παρεμβάσεις, ώστε η κατασκευή «να μην θυμίζει και τόσο πολύ τείχος».
Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η πρόταση προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις από περιβαλλοντολόγους, κατασκευαστές και κτηματομεσίτες, που εκφράζουν φόβους για τις επιπτώσεις που θα έχει το τείχος στο ευπαθές τοπικό οικοσύστημα και στην αξία των ακινήτων αντιστοίχως.
Αντιπροτάσεις και πράξεις
Πιο θετική ανταπόκριση βρίσκουν, αντίθετα, συμπληρωματικές προτάσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο, όπως η κατασκευή αντιπλημμυρικών φραγμάτων στον ποταμό του Μαϊάμι.
Φύτευση τροπικών δέντρων και θάμνων, ως πρώτη γραμμή άμυνας στις πλημμύρες.
Ενίσχυση του αποχετευτικού συστήματος και ζωτικών υποδομών απέναντι σε καταστροφικές πλημμύρες.
Μέχρι και ανύψωση δρόμων και κτιρίων.
Προς το παρόν, οι τοπικές αρχές προχωρούν με δικές τους, μικρότερης κλίμακας παρεμβάσεις για να ενισχύσουν το Μαϊάμι.
Πάνω από 4.000 δέντρα φυτεύτηκαν πέρυσι στην περιοχή, καθένα από τα οποία -όταν αναπτυχθεί- θα μπορεί να απορροφά, λόγω του είδους του, έως και 380 λίτρα νερού ημερησίως.
Παραδεχόμενοι δημόσια εν τω μεταξύ ότι, αγνοώντας μέχρι και πρότινος τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής «χάθηκε για τη Φλόριντα μία δεκαετία», οι Ρεπουμπλικανοί -που ελέγχουν την πολιτειακή Βουλή εδώ και τουλάχιστον μία 20ετία- παίρνουν κι αυτοί, μεταχρονολογημένα, μέτρα.
Προσφάτως, για παράδειγμα, ενέκριναν τη διάθεση κονδυλίων, συνολικού ύψους 700 εκατομμυρίων δολαρίων, για την αντιμετώπιση των παλιρροϊκών πλημμυρών και την ενίσχυση του αποχετευτικού δικτύου.
Πολύ λίγα, πολύ αργά;
Επίπεδο και χαμηλού υψομέτρου, το Μαϊάμι, όπως και όλη η νότια Φλόριντα, έχει πορώδες ασβεστολιθικό υπέδαφος. Γεγονός, που περιπλέκει τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση των πλημμυρών στην περιοχή.
Ειδικά αυτές, δε, που αποδίδονται σε παλιρροϊκά φαινόμενα έχουν αυξηθεί κατά 325% από το 2000.
Το αποτέλεσμα είναι το θαλασσινό νερό να διαβρώνει εδώ και χρόνια τις υποδομές, για την αντικατάσταση ή/και τον εκσυγχρονισμό των οποίων θα απαιτηθούν δαπάνες δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στο μεσοδιάστημα, μελέτες αναφέρουν ότι, ενώ στον τελευταίο ενάμιση αιώνα η στάθμη της θάλασσας έχει ανέβει κατά 30 εκατοστά στην περιοχή, μέχρι το 2060 μπορεί να φτάσει σε διπλάσια ή και τριπλάσια επίπεδα.
Πολλαπλά και αλληλοσυνδεόμενα, τα προβλήματα στο Μαϊάμι επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή και συσσωρεύονται.
Προφανώς, για την αντιμετώπισή τους απαιτούνται συνδυαστικές λύσεις, κοινές θυσίες και πολύ χρήμα.
Latest News
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού