Η άνοδος των τιμών μεταφοράς αγαθών σε όλο τον κόσμο μπορεί να χτυπήσει τα πορτοφόλια μας νωρίτερα από ό, τι νομίζαμε, σύμφωνα με το Bloomberg και αυτό θα επηρεάσει απ’ το πρωινό καφέ μέχρι τα παιχνίδια των παιδιών.

Η μεταφορά ενός στάνταρ κοντέινερ  μέσω θαλάσσης από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ κοστίζει τώρα ρεκόρ $10.522, δηλαδή 547% περισσότερο από τον εποχιακό μέσο όρο τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Drewry Shipping. Με πάνω από το 80% του συνόλου των εμπορευμάτων να μεταφέρονται δια θαλάσσης, οι αυξήσεις του κόστους των εμπορευματικών μεταφορών απειλούν να αυξήσουν την τιμή των πάντων, από παιχνίδια, έπιπλα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων έως καφέ, ζάχαρη και αντσούγιες, επιδεινώνοντας τις ανησυχίες στις παγκόσμιες αγορές που ήδη αντιμετωπίζουν την επιτάχυνση του πληθωρισμού.

Το Bloomberg αναφέρει την απόγνωση βρετανού καταστηματάρχη για τις πιο δύσκολες συνθήκες από την άποψη της τιμολόγησης που έχει δει εδώ και 40 χρόνια στο λιανικό εμπόριο παιχνιδιών. Έπρεπε να σταματήσει να εισάγει λούτρινα αρκουδάκια από την Κίνα, επειδή η τιμή λιανικής τους θα έπρεπε να διπλασιαστεί για να αντισταθμίσει το υψηλότερο κόστος μεταφοράς.

Πολλοί παράγοντες – αύξηση της ζήτησης, έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, κορεσμένα λιμάνια και πολύ λίγα πλοία και λιμενεργάτες – συνέβαλαν στη συμπίεση της μεταφορικής ικανότητας σε κάθε εμπορευματική διαδρομή. Τα πρόσφατα κρούσματα Covid σε ασιατικούς κόμβους εξαγωγών όπως η Κίνα έχουν επιδεινώσει τα πράγματα. Ta προβλήματα εντείνονται σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων, καθιστώντας την αποστολή από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ 67% ακριβότερη από τη διαδρομή προς την Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, για παράδειγμα.

Αν και στο παρελθόν θεωρείτο ασήμαντος αντίκτυπος στον πληθωρισμό, επειδή αποτελούσε ένα μικρό μέρος του συνολικού κόστους, το αυξανόμενο κόστος αποστολής αναγκάζει ορισμένους οικονομολόγους να τους δώσουν περισσότερη προσοχή. Αν και εξακολουθεί να θεωρείται ως σχετικά μικρή επίπτωση, η HSBC Holdings Plc εκτιμά ότι μια αύξηση κατά 205% στα έξοδα αποστολής εμπορευματοκιβωτίων κατά το προηγούμενο έτος θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές παραγωγού στην ευρωζώνη έως και 2%.

Οι τρεις επιλογές

Σε επίπεδο λιανικής, οι πωλητές έρχονται αντιμέτωποι με τρεις επιλογές: να σταματήσουν το εμπόριο, να αυξήσουν τις τιμές ή να απορροφήσουν το κόστος για να το μεταβιβάσουν αργότερα, όλα αυτά θα σήμαινε ουσιαστικά πιο ακριβά αγαθά.

Οι τιμές για τους πελάτες αυξάνονται και με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, αντσούγιες από το Περού σταμάτησαν σε μεγάλο βαθμό να εισάγονται στην Ευρώπη, επειδή με το υψηλότερο κόστος μεταφοράς δεν είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με  τοπικά προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι οι Ευρωπαίοι ελαιοπαραγωγοί δεν μπορούν πλέον να εξάγουν στις ΗΠΑ, σύμφωνα με πηγή του Bloomberg.

Εν τω μεταξύ, τα σημεία συμφόρησης και τα έξοδα αποστολής βλάπτουν τη μεταφορά κόκκων καφέ arabica, που προτιμούνται από τα Starbucks και τους κόκκους robusta που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή στιγμιαίου καφέ, που προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την Ασία.

Κάποιοι αναμένουν ότι τα ποσοστά εμπορευματοκιβωτίων θα υποχωρήσουν πολύ σύντομα. Η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM SA, η οποία είχε καθαρά έσοδα 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με 48 εκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη περίοδο, δήλωσε πρόσφατα ότι αναμένει ότι η «συνεχής ζήτηση για τη μεταφορά καταναλωτικών αγαθών» θα συνεχιστεί καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Reuters Αποκλειστικό: Πιέσεις ΕΚΤ προς Raiffeisen και UniCredit για τη δημιουργία αποθεματικού για τη Ρωσία
Διεθνή |

Reuters Αποκλειστικό: Πιέσεις ΕΚΤ προς Raiffeisen και UniCredit για τη δημιουργία αποθεματικού για τη Ρωσία

Η ΕΚΤ επιδιώκει να αντιμετωπίσει τους κινδύνους που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι δύο τράπεζες από τη λειτουργία τους σε μια χώρα στην οποία δεν έχουν πλέον αποτελεσματικό έλεγχο των δραστηριοτήτων του