Μια από τις πιο κρίσιμες συνεδριάσεις οργάνων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είναι αυτή της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) που πραγματοποιείται το διάστημα 10-17 Ιουνίου, διαδικτυακά. Η συνεδρίαση αυτή αναμένεται να αποφασίσει νέα μέτρα τεχνικά και επιχειρησιακά, που στοχεύουν στη μείωση της έντασης εκπομπών άνθρακα από τα πλοία (μείωση εκπομπών ανά φορτίο) κατά 40% μέχρι το 2030 σε σύγκριση με το 2008.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim προειδοποίησε ότι αν η σύνοδος δεν καταλήξει σε συμφωνία, τότε διαγράφεται ο κίνδυνος λήψης μονομερών πρωτοβουλιών, υπονοώντας προφανώς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία έτοιμη να θεσπίσει μονομερώς μέτρα εάν αποτύχει ο ΙΜΟ.
H αποτυχία δεν είναι επιλογή, καθώς αν αποτύχουμε στην αναζήτηση λύσεων, διατρέχουμε τον κίνδυνο να έχουμε μονομερείς ή πολυμερείς πρωτοβουλίες, δηλωσε ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ.
Πάντως αποφασιστικός θα είναι ο ρόλος της αμερικανικής αντιπροσωπείας, η οποία στην πρώτη σύνοδο οργάνου του ΙΜΟ μετά την εκλογή Μπάιντεν, έδειξε μεγαλύτερη αποφασιστικότητα στην λήψη φιλόδοξων μέτρων με στόχο να φτάσει η ναυτιλία το 2050, να έχει απεξαρτηθεί πλήρως από τον άνθρακα.
Επισημαίνεται ότι η ανάληψη της προεδρίας των ΗΠΑ από τον Joe Biden σηματοδότησε μια τεράστια αλλαγή στην αμερικάνικη θέση σχετικά την θεσμική αντιμετώπιση των προβλήματος των αερίων εκπομπών CO2 από τα πλοία. Ο αρμόδιος για το κλίμα εκπρόσωπος του αμερικανού προέδρου John Kerry ζήτησε η ναυτιλιακή βιομηχανία να μηδενίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050.
Παράλληλα την ίδια στιγμή η Ευρώπη φαίνεται να προχωρά ακάθεκτη στην συμπερίληψη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων, παρά τις ενστάσεις για την αποτελεσματικότητα του μέτρου που έχουν εγείρει ναυτιλιακές οργανώσεις.
Η πρωτοβουλία αυτή της ΕΕ έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις και μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων όπως της Ιαπωνίας. Ο Shinichiro Otsubo, γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ιαπωνίας απέστειλε επιστολής στους επικεφαλής των γενικών διευθύνσεων Κλίματος και Μεταφορών της ΕΕ ζητώντας τους να συνεχίσουν να επιδιώκουν μια παγκόσμια δράση στο πλαίσιο του ΙΜΟ, αντί οποιασδήποτε μονομερούς περιφερειακής δράσης σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής ενός ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων (EU ETS) για τη ναυτιλία.
Ο Otsubo υποστήριξε ότι ένα περιφερειακό ETS δεν θα συμβάλει στη μείωση των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά θα αποθαρρύνει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης της εξάρτησης από άνθρακα και θα μπλοκάρει τις προσπάθειες για την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων μέτρων στον ΙΟ.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο στον ΙΜΟ θα πρέπει οι κυβερνήσεις να λάβουν αποφάσεις που θα επισπεύσουν την λήψη, τεχνικών και λειτουργικών μέτρων για την μείωση των εκπομπών των αερίων ρύπων.
Με την ισχυρή δέσμευσή σας να ολοκληρώσετε τις αποφάσεις για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα σε αυτήν την σύνοδο ως βασικό σημείο εκκίνησης και να συμφωνήσετε για την δομή των μελλοντικών συζητήσεων, ο ΙΜΟ θα αποδείξει ότι βρίσκεται στο σωστό δρόμο της μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου σύμφωνα με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα, τόνισε ο Kitac Lim και συμπλήρωσε ότι έτσι θα ισχυροποιηθεί η θέση του ΙΜΟ ως του μοναδικού παγκόσμιου φόρουμ για την προώθηση μέτρων που στοχεύουν σε μία ναυτιλία φιλική προς το περιβάλλον.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς