Η «αερομαχία» ανάμεσα στην Airbus και την Boeing έχει, αναμφίβολα, αφήσει βαθύ αποτύπωμα στις σχέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στα 17 χρόνια που διαρκεί, άλλωστε, έχει προκαλέσει σε όλους ένα εύλογο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν οι δύο εταίροι και σύμμαχοι να τσακώνονται στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, ζητώντας ο καθένας την τιμωρία του άλλου και να επιβάλλουν δασμούς στα εισαγόμενα προϊόντα;
Είναι αλήθεια πως ο Τζο Μπάιντεν φρόντισε, λίγο μετά την ορκωμοσία του τον περασμένο Ιανουάριο, να ανοίξει τον δρόμο προς την επίλυση αυτής της διαμάχης. Έτσι, ως πρώτο βήμα, τον Μάρτιο συμφωνήθηκε μια εκεχειρία τεσσάρων μηνών στην εφαρμογή των δασμών που είχαν ανακοινωθεί στο παρελθόν – 7,5 δισ. δολάρια από την πλευρά των ΗΠΑ και 4 δισ. από την ΕΕ.
Σήμερα, όπως όλα δείχνουν, έχει έρθει η ώρα για το δεύτερο και πιο ουσιαστικό βήμα. Όπως λένε όλες οι πληροφορίες και τα σχετικά ρεπορτάζ, Μπάιντεν και Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να δώσουν τα χέρια στη σημερινή σύνοδο κορυφής ΗΠΑ-ΕΕ και να δώσουν οριστικά τέλος στη διαμάχη αυτή. Μια διαμάχη από τις πλέον μακρόχρονες στην ιστορία του ΠΟΕ, που αφορά τυπικά τις κρατικές επιδοτήσεις προς τις δύο εταιρίες – στην πραγματικότητα, όμως, έχει να κάνει με την αδυσώπητη σύγκρουση για μεγαλύτερο μερίδιο στις διεθνείς αγορές.
«Η συνάντηση ξεκίνησε με μια άρση του αδιεξόδου στο θέμα των αεροσκαφών. Αυτό είναι κάτι που πραγματικά ανοίγει νέο κεφάλαιο στις σχέσεις μας, επειδή από την αντιπαράθεση μεταφερόμαστε στη συνεργασία, μετά από 17 χρόνια διαμάχης», σημείωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία ισχυρίστηκε επίσης: «Σήμερα φέραμε αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Οικονομικοί και πολιτικοί λόγοι
Ποιες είναι, όμως, οι πραγματικές αιτίες πίσω από αυτή τη στροφή; Όλα δείχνουν πως είναι κυρίως δύο – και αμφότερες έχουν άμεση σχέση με την Κίνα!
Η πρώτη έχει οικονομικό-επιχειρηματικό χαρακτήρα: Οι Κινέζοι αναπτύσσουν ραγδαία την αεροδιαστημική τους τεχνολογία και αναβαθμίζουν διαρκώς τις δυνατότητές τους, είναι φανερό πως διεκδικούν ολοένα μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» των πωλήσεων αεροσκαφών.
Αυτό, με τη σειρά του, αναγκάζει τους δύο «γίγαντες» της Δύσης να στραφούν προς τον πραγματικό εχθρό, αντί να του δίνουν περισσότερες ευκαιρίες με τη μεταξύ τους διαμάχη. Πολύ περισσότερο που μετά την κρίση της πανδημίας και τη «βουτιά» στις πωλήσεις, η αγορά αναμένεται να ανοίξει και πολλές εταιρείες αερομεταφορών να ενισχύσουν ή να εκσυγχρονίσουν τους στόλους τους.
Η δεύτερη αιτία είναι κατά βάση πολιτική: Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τη στήριξη των Ευρωπαίων στην αντιπαράθεση με την Κίνα, τη νέα ανερχόμενη υπερδύναμη, οι Αμερικανοί γνώριζαν εξαρχής πως έπρεπε να δώσουν ανταλλάγματα και να εμφανιστούν πιο διαλλακτικοί σε σύγκριση με τον Τραμπ.
Τα άλλα ανοιχτά μέτωπα
Έτσι, πολύ απλά, επέλεξαν να βάλουν τελεία σε μια αντιπαράθεση που, πλέον, μοιάζει ολοένα πιο ανούσια, με την ελπίδα να αποκομίσουν πολύ περισσότερα σε άλλους τομείς – κυρίως, σε επίπεδο πολιτικής στήριξης.
Φυσικά, τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι οι διαφορές ΗΠΑ-ΕΕ έχουν λυθεί. Άλλωστε, εκτός των γεωπολιτικών και οικονομικών συμφερόντων που συχνά αποκλίνουν, υπάρχουν ακόμη ανοιχτά μεγάλα διμερή θέματα: Οι αμερικανικοί δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο, η αντιμετώπιση των Ευρωπαίων στα γενετικά μεταλλαγμένα προϊόντα, η αναβίωση των διαπραγματεύσεων για μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου και πολλά ακόμη…
Μια αρχή, όμως, έχει γίνει. Μια αρχή την οποία χαιρέτισε και η Airbus, με δηλώσεις του εμπορικού της διευθυντή, Κρίστιαν Σέρερ: «Χαιρετίζουμε την εξέλιξη αυτή. Οτιδήποτε καθιστά πιο βατό το πεδίο σε αυτό τον εξαιρετικά ανταγωνιστικί κλάδο και αποτρέπει την τρομακτική επιβολή κυρώσεων, από την οποία χάνουν όλοι, είναι καλό».
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%