Η «αερομαχία» ανάμεσα στην Airbus και την Boeing έχει, αναμφίβολα, αφήσει βαθύ αποτύπωμα στις σχέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στα 17 χρόνια που διαρκεί, άλλωστε, έχει προκαλέσει σε όλους ένα εύλογο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν οι δύο εταίροι και σύμμαχοι να τσακώνονται στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, ζητώντας ο καθένας την τιμωρία του άλλου και να επιβάλλουν δασμούς στα εισαγόμενα προϊόντα;
Είναι αλήθεια πως ο Τζο Μπάιντεν φρόντισε, λίγο μετά την ορκωμοσία του τον περασμένο Ιανουάριο, να ανοίξει τον δρόμο προς την επίλυση αυτής της διαμάχης. Έτσι, ως πρώτο βήμα, τον Μάρτιο συμφωνήθηκε μια εκεχειρία τεσσάρων μηνών στην εφαρμογή των δασμών που είχαν ανακοινωθεί στο παρελθόν – 7,5 δισ. δολάρια από την πλευρά των ΗΠΑ και 4 δισ. από την ΕΕ.
Σήμερα, όπως όλα δείχνουν, έχει έρθει η ώρα για το δεύτερο και πιο ουσιαστικό βήμα. Όπως λένε όλες οι πληροφορίες και τα σχετικά ρεπορτάζ, Μπάιντεν και Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να δώσουν τα χέρια στη σημερινή σύνοδο κορυφής ΗΠΑ-ΕΕ και να δώσουν οριστικά τέλος στη διαμάχη αυτή. Μια διαμάχη από τις πλέον μακρόχρονες στην ιστορία του ΠΟΕ, που αφορά τυπικά τις κρατικές επιδοτήσεις προς τις δύο εταιρίες – στην πραγματικότητα, όμως, έχει να κάνει με την αδυσώπητη σύγκρουση για μεγαλύτερο μερίδιο στις διεθνείς αγορές.
«Η συνάντηση ξεκίνησε με μια άρση του αδιεξόδου στο θέμα των αεροσκαφών. Αυτό είναι κάτι που πραγματικά ανοίγει νέο κεφάλαιο στις σχέσεις μας, επειδή από την αντιπαράθεση μεταφερόμαστε στη συνεργασία, μετά από 17 χρόνια διαμάχης», σημείωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία ισχυρίστηκε επίσης: «Σήμερα φέραμε αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Οικονομικοί και πολιτικοί λόγοι
Ποιες είναι, όμως, οι πραγματικές αιτίες πίσω από αυτή τη στροφή; Όλα δείχνουν πως είναι κυρίως δύο – και αμφότερες έχουν άμεση σχέση με την Κίνα!
Η πρώτη έχει οικονομικό-επιχειρηματικό χαρακτήρα: Οι Κινέζοι αναπτύσσουν ραγδαία την αεροδιαστημική τους τεχνολογία και αναβαθμίζουν διαρκώς τις δυνατότητές τους, είναι φανερό πως διεκδικούν ολοένα μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» των πωλήσεων αεροσκαφών.
Αυτό, με τη σειρά του, αναγκάζει τους δύο «γίγαντες» της Δύσης να στραφούν προς τον πραγματικό εχθρό, αντί να του δίνουν περισσότερες ευκαιρίες με τη μεταξύ τους διαμάχη. Πολύ περισσότερο που μετά την κρίση της πανδημίας και τη «βουτιά» στις πωλήσεις, η αγορά αναμένεται να ανοίξει και πολλές εταιρείες αερομεταφορών να ενισχύσουν ή να εκσυγχρονίσουν τους στόλους τους.
Η δεύτερη αιτία είναι κατά βάση πολιτική: Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τη στήριξη των Ευρωπαίων στην αντιπαράθεση με την Κίνα, τη νέα ανερχόμενη υπερδύναμη, οι Αμερικανοί γνώριζαν εξαρχής πως έπρεπε να δώσουν ανταλλάγματα και να εμφανιστούν πιο διαλλακτικοί σε σύγκριση με τον Τραμπ.
Τα άλλα ανοιχτά μέτωπα
Έτσι, πολύ απλά, επέλεξαν να βάλουν τελεία σε μια αντιπαράθεση που, πλέον, μοιάζει ολοένα πιο ανούσια, με την ελπίδα να αποκομίσουν πολύ περισσότερα σε άλλους τομείς – κυρίως, σε επίπεδο πολιτικής στήριξης.
Φυσικά, τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι οι διαφορές ΗΠΑ-ΕΕ έχουν λυθεί. Άλλωστε, εκτός των γεωπολιτικών και οικονομικών συμφερόντων που συχνά αποκλίνουν, υπάρχουν ακόμη ανοιχτά μεγάλα διμερή θέματα: Οι αμερικανικοί δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο, η αντιμετώπιση των Ευρωπαίων στα γενετικά μεταλλαγμένα προϊόντα, η αναβίωση των διαπραγματεύσεων για μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου και πολλά ακόμη…
Μια αρχή, όμως, έχει γίνει. Μια αρχή την οποία χαιρέτισε και η Airbus, με δηλώσεις του εμπορικού της διευθυντή, Κρίστιαν Σέρερ: «Χαιρετίζουμε την εξέλιξη αυτή. Οτιδήποτε καθιστά πιο βατό το πεδίο σε αυτό τον εξαιρετικά ανταγωνιστικί κλάδο και αποτρέπει την τρομακτική επιβολή κυρώσεων, από την οποία χάνουν όλοι, είναι καλό».
Latest News
Οι νεαροί Γάλλοι, ειδικά η γενιά Z, δεν πίνει κρασί - επιλέγει τη μπύρα
Η κατανάλωση κόκκινου κρασιού στη Γαλλία έχει μειωθεί περίπου 90 % από τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με το CIVB, μια διεπαγγελματική βιομηχανική ένωση
Αντίστροφη μέτρηση στην ΕΕ και φόβοι για βαρύ πλήγμα από τον Τραμπ
Η ΕΕ αισθάνεται την πίεση της κόντρας μεταξύ Τραμπ και Τζινπίνγκ, που θα μπορούσε να βλάψει το εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
Ο μεγάλος χαμένος του Dow Jones ήταν η Boeing για το 2024
Η τιμή της μετοχής της Boeing μειώθηκε κατά 31% πέρυσι - καταγράφοντας τη χειρότερη πορεία από τις 30 βιομηχανίες του δείκτη
Η Nvidia επένδυσε 1 δισ. δολάρια σε συμφωνίες AI το 2024
Η Nvidia αναδεικνύεται σε κρίσιμο υποστηρικτή νεοφυών επιχειρήσεων που επιδιώκουν να επωφεληθούν από την τεχνολογική επανάσταση την οποία τροφοδοτούν τα τσιπ της
Ρεκόρ επισκεπτών στην Κίνα για τον κινεζικό νέο έτος - 18.500 πτήσεις ημερησίως
Ο αριθμός των επισκεπτών στην Κίνα για τον εορτασμό της Πρωτοχρονιάς θα είναι αυξημένος κατά 8,4% σε σύγκριση με το 2024
Commerzbank: Οι 4 κίνδυνοι που μπορεί να εμφανιστούν αναπάντεχα το 2025
H Commerzbank επανέρχεται για να εξετάσει το κατά πόσο μπορεί να εμφανιστούν και άλλοι γεωπολιτικοί και οικονομικοί κίνδυνοι εντός του 2025
Ρεκόρ εσόδων τετάρτου τριμήνου για τη Foxconn - Εφτασαν τα 64 δισ. δολ.
Τα έσοδα της Foxconn έφτασαν τα 64,7 δισ. δολ. και η εταιρεια αναμένει ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους θα παρουσιάσει ισχυρή αύξηση (σε ετήσια βάση)
United Airlines: Φέρνει το Starlink του Μασκ στις πτήσεις της μέχρι την άνοιξη
Το Wi Fi της Starlink θα είναι τελικά διαθέσιμο σε κάθε πτήση της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας United Airlines
Οι νέοι Αμερικανοί επιλέγουν moktails (χωρίς αλκοόλ) πριν την προειδοποίηση του γενικού αρχιάτρου
Το 2023, το 49,6% των Αμερικανών ηλικίας 18 έως 25 ετών είχε κάνει χρήση αλκοόλ τον τελευταίο μήνα, έναντι 59,6% το 2013, σύμφωνα με στοιχεία εθνικής έρευνας στις ΗΠΑ
Fed: Βουτιά στα αποθεματικά των αμερικανικών τραπεζών – Ο ρόλος του QT
Με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στις ΗΠΑ να συνεχίζουν το QT οι στρατηγικοί αναλυτές της Wall Street δίνουν μεγάλη προσοχή στο χαμηλότερο επίπεδο αποθεματικών