Η «αερομαχία» ανάμεσα στην Airbus και την Boeing έχει, αναμφίβολα, αφήσει βαθύ αποτύπωμα στις σχέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στα 17 χρόνια που διαρκεί, άλλωστε, έχει προκαλέσει σε όλους ένα εύλογο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν οι δύο εταίροι και σύμμαχοι να τσακώνονται στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, ζητώντας ο καθένας την τιμωρία του άλλου και να επιβάλλουν δασμούς στα εισαγόμενα προϊόντα;
Είναι αλήθεια πως ο Τζο Μπάιντεν φρόντισε, λίγο μετά την ορκωμοσία του τον περασμένο Ιανουάριο, να ανοίξει τον δρόμο προς την επίλυση αυτής της διαμάχης. Έτσι, ως πρώτο βήμα, τον Μάρτιο συμφωνήθηκε μια εκεχειρία τεσσάρων μηνών στην εφαρμογή των δασμών που είχαν ανακοινωθεί στο παρελθόν – 7,5 δισ. δολάρια από την πλευρά των ΗΠΑ και 4 δισ. από την ΕΕ.
Σήμερα, όπως όλα δείχνουν, έχει έρθει η ώρα για το δεύτερο και πιο ουσιαστικό βήμα. Όπως λένε όλες οι πληροφορίες και τα σχετικά ρεπορτάζ, Μπάιντεν και Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να δώσουν τα χέρια στη σημερινή σύνοδο κορυφής ΗΠΑ-ΕΕ και να δώσουν οριστικά τέλος στη διαμάχη αυτή. Μια διαμάχη από τις πλέον μακρόχρονες στην ιστορία του ΠΟΕ, που αφορά τυπικά τις κρατικές επιδοτήσεις προς τις δύο εταιρίες – στην πραγματικότητα, όμως, έχει να κάνει με την αδυσώπητη σύγκρουση για μεγαλύτερο μερίδιο στις διεθνείς αγορές.
«Η συνάντηση ξεκίνησε με μια άρση του αδιεξόδου στο θέμα των αεροσκαφών. Αυτό είναι κάτι που πραγματικά ανοίγει νέο κεφάλαιο στις σχέσεις μας, επειδή από την αντιπαράθεση μεταφερόμαστε στη συνεργασία, μετά από 17 χρόνια διαμάχης», σημείωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία ισχυρίστηκε επίσης: «Σήμερα φέραμε αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Οικονομικοί και πολιτικοί λόγοι
Ποιες είναι, όμως, οι πραγματικές αιτίες πίσω από αυτή τη στροφή; Όλα δείχνουν πως είναι κυρίως δύο – και αμφότερες έχουν άμεση σχέση με την Κίνα!
Η πρώτη έχει οικονομικό-επιχειρηματικό χαρακτήρα: Οι Κινέζοι αναπτύσσουν ραγδαία την αεροδιαστημική τους τεχνολογία και αναβαθμίζουν διαρκώς τις δυνατότητές τους, είναι φανερό πως διεκδικούν ολοένα μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» των πωλήσεων αεροσκαφών.
Αυτό, με τη σειρά του, αναγκάζει τους δύο «γίγαντες» της Δύσης να στραφούν προς τον πραγματικό εχθρό, αντί να του δίνουν περισσότερες ευκαιρίες με τη μεταξύ τους διαμάχη. Πολύ περισσότερο που μετά την κρίση της πανδημίας και τη «βουτιά» στις πωλήσεις, η αγορά αναμένεται να ανοίξει και πολλές εταιρείες αερομεταφορών να ενισχύσουν ή να εκσυγχρονίσουν τους στόλους τους.
Η δεύτερη αιτία είναι κατά βάση πολιτική: Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τη στήριξη των Ευρωπαίων στην αντιπαράθεση με την Κίνα, τη νέα ανερχόμενη υπερδύναμη, οι Αμερικανοί γνώριζαν εξαρχής πως έπρεπε να δώσουν ανταλλάγματα και να εμφανιστούν πιο διαλλακτικοί σε σύγκριση με τον Τραμπ.
Τα άλλα ανοιχτά μέτωπα
Έτσι, πολύ απλά, επέλεξαν να βάλουν τελεία σε μια αντιπαράθεση που, πλέον, μοιάζει ολοένα πιο ανούσια, με την ελπίδα να αποκομίσουν πολύ περισσότερα σε άλλους τομείς – κυρίως, σε επίπεδο πολιτικής στήριξης.
Φυσικά, τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι οι διαφορές ΗΠΑ-ΕΕ έχουν λυθεί. Άλλωστε, εκτός των γεωπολιτικών και οικονομικών συμφερόντων που συχνά αποκλίνουν, υπάρχουν ακόμη ανοιχτά μεγάλα διμερή θέματα: Οι αμερικανικοί δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο, η αντιμετώπιση των Ευρωπαίων στα γενετικά μεταλλαγμένα προϊόντα, η αναβίωση των διαπραγματεύσεων για μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου και πολλά ακόμη…
Μια αρχή, όμως, έχει γίνει. Μια αρχή την οποία χαιρέτισε και η Airbus, με δηλώσεις του εμπορικού της διευθυντή, Κρίστιαν Σέρερ: «Χαιρετίζουμε την εξέλιξη αυτή. Οτιδήποτε καθιστά πιο βατό το πεδίο σε αυτό τον εξαιρετικά ανταγωνιστικί κλάδο και αποτρέπει την τρομακτική επιβολή κυρώσεων, από την οποία χάνουν όλοι, είναι καλό».
Latest News
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη
Απόφαση σταθμός στη Βρετανία - Επανεθνικοποιήθηκαν οι σιδηρόδρομοι
Πράσινο φως της Βουλής των Λόρδων στο Ηνωμένο Βασίλειο - Οι Εργατικοί εκπλήρωσαν την προεκλογική τους δέσμευση
Με αργά βήματα η επιστροφή των επενδυτών στα ακίνητα - Τι συμβαίνει στη γερμανική αγορά
Η αγορά γραφείων στη Γερμανία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια μεταπανδημική ύφεση εν μέσω αβεβαιότητας για τη μελλοντική ζήτηση χώρων εργασίας
Αirbnb για Βαρκελώνη: Κλειστά ακίνητα, εκτόξευση ενοικίων - Κερδισμένοι οι ξενοδόχοι
H Airbnb καλεί σε επανεξέταση της αυστηρής πολιτικής της Βαρκελώνης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά από 10ετή εμπειρία του μέτρου
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Ο Γκαουτάμ Αντάνι αρνείται τις κατηγορίες για δωροδοκία και απάτη
Ο όμιλος του Γκαουτάμ Αντάνι δήλωσε ότι θα επιδιώξει κάθε δυνατή νομική προσφυγή για να υπερασπιστεί τον εαυτό του
Πρωτοφανής καταδίκη για έγκλημα... λευκού κολάρου - 18ετής φυλάκιση στο αφεντικό του Archegos
Σκληρή καταδίκη για τον πρώην επενδυτής της Wall Street και αφεντικό του hedge fund, Archegos, Σουνγκ Κουκ «Μπιλ» Χουάνγκ
Προβληματίζει η κινεζική αγορά - Η Starbucks σκέφτεται την αποχώρησή της;
Η Starbucks διερευνά τις δυνατότητες πώλησης του κινεζικού βραχίονά της - Πώς διαμορφώνεται το ενδιαφέρον εγχώριων εταιρειών ιδιωτικών κεφαλαίων
Η κυβέρνηση Μπάιντεν επιδιώκει την διαγραφή χρέους της Ουκρανίας ύψους 4,6 δισ. δολαρίων
Οι ΗΠΑ θα ακυρώσουν το ήμισυ ενός δανείου ύψους 9 δισ. δολαρίων - Το σχέδιο προκάλεσε αντιρρήσεις από τους Ρεπουμπλικάνου