Η σοβαρή έλλειψη φυσικού αερίου στην Ευρώπη αναγκάζει τη γηραιά ήπειρο να στραφεί στον γαιάνθρακα για να καλύψει τη ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος που έχει επιστρέψει στα προ-πανδημίας επίπεδα.

Η χρήση γαιάνθρακα στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 10%-15% φέτος καθώς ο κρύος και μακρύς χειμώνας εξάντλησε τα αποθέματα φυσικού αερίου, όπως ανέφερε ο Αντι Ζόμερ, της ελβετικής Axpo Solutions AG. Καθώς οι οικονομίες επανεκκινούν και ο κόσμος επιστρέφει στα γραφεία, χώρες όπως η Γερμανία, η Ολλανδία και η Πολωνία στράφηκαν στον γαιάνθρακα για να διατηρήσουν ανοιχτά τα φώτα τους.

Η Ευρώπη είναι επικεφαλής της μάχης για την μείωση της παγκόσμιας υπερθέρμανσης. Η γηραιά ήπειρος έχει την μεγαλύτερη αγορά άνθρακα στον κόσμο, χρεώνοντας εταιρείες κοινής ωφέλειας, χαλυβουργίες και τσιμεντοβιομηχανίες για την μόλυνση του περιβάλλοντος. Όμως, παρά το γεγονός ότι οι τιμές άνθρακα βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ φέτος, τα χαμηλά αποθέματα σημαίνουν ότι η χρήση γαιάνθρακα ξανάγινε απαραίτητη. «Η ζήτηση ενέργειας είναι ισχυρή στην Ευρώπη και έχουμε δει την ανάκαμψη από την πανδημία,» ανέφερε ο Ζόμερ για να προσθέσει: «Τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι τόσο χαμηλά σήμερα που η Ευρώπη δεν μπορεί να παράγει επιπλέον ενέργεια με αυτό το καύσιμο.»

Η επιστροφή στη χρήση γαιάνθρακα αποτελεί πισωγύρισμα για την Ευρώπη εν όψει των συζητήσεων για το κλίμα που θα γίνουν στη Γλασκώβη αργότερα στη διάρκεια του έτους. Οι ηγέτες των μεγάλων οικονομιών του πλανήτη δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε ένα χρονοδιάγραμμα για τον τερματισμό χρήσης γαιάνθρακα στη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής του G7 το σαββατοκύριακο που πέρασε.

Η Ευρώπη γνώρισε ένα πολύ βαρύ χειμώνα φέτος, με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που τόνωσαν την ζήτηση για θέρμανση σε μια περίοδο που τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου κατευθύνονταν στην Ασία. Η Ρωσία μετέφερε λιγότερο αέριο στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας εν όψει της έναρξης λειτουργίας του Nord Stream 2 που αναμένεται φέτος. Όλα αυτά σημαίνουν ότι τα ευρωπαϊκά αποθέματα βρίσκονται σήμερα 25% χαμηλότερα από τον μέσο όρο της πενταετίας και οι τιμές του ολλανδικού αερίου αναφοράς έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από 50% φέτος. Τα προθεσμιακά διαπραγματεύονται κοντά στα ψηλότερα επίπεδα για αυτή την περίοδο από το 2008.

«Ο κόσμος πίστευε ότι η Ρωσία θα μετέφερε περισσότερο αέριο μέσω της Ουκρανίας, όμως αυτό δεν έγινε,» δήλωσε ο Τρέβορ Σικόρσκι, της Energy Aspects. «Η αγορά βρίσκεται σε μεγάλη στενότητα και προσπαθεί να διοχετεύσει λιγότερο φυσικό αέριο στην ενέργεια.»

Η ζήτηση για ηλεκτρικό ρεύμα, που κατέρρευσε στη διάρκεια των lockdowns, επέστρεψε δριμύτερη. Η χρήση σε χώρες όπως Γερμανία, Ισπανία και Τσεχία βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της πενταετίας, ενώ η ζήτηση στην Ιταλία και τη Γαλλία ήταν στάσιμη, όπως ανέφερε η Morgan Stanley σε πρόσφατη έκθεσή της. Με τις προμήθειες φυσικού αερίου να είναι περιορισμένες εν μέσω σοβαρών έργων συντήρησης στη Νορβηγία, οι εταιρείες κοινής ωφέλειας στράφηκαν ξανά στον γαιάνθρακα για να καλύψουν τη ζήτηση. Ενώ η τιμή του άνθρακα διαπραγματεύεται κοντά σε επίπεδα-ρεκόρ, πολλοί είναι αυτοί που έχουν αντισταθμίσει το προϊόν προκαταβολικά. Αυτό σημαίνει ότι η καύση γαιάνθρακα μπορεί ακόμη να είναι κερδοφόρα. Ο Ζόμερ επισημαίνει ότι μονάδες ενέργειας υψηλής αποδοτικότητας μπορούν ακόμη να παράγουν ενέργεια από γαιάνθρακα μέχρι το 2023, ακόμη κι αν οι τιμές άνθρακα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.

Οι G7 αναγνώρισαν ότι ο γαιάνθρακας είναι η μεγαλύτερη αιτία εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στον κόσμο, όμως υποσχέθηκε απλά να αναβαθμίσει γρήγορα τις τεχνολογίες και τις πολιτικές που θα επιταχύνουν περισσότερο την μετάβαση σε πιο πράσινες μορφές ενέργειας. «Δεν είναι ένα σημαντικό μήνυμα να στείλει κανείς,» δήλωσε η Ούρσουλα Τόνκιν, της Whitehelm Capital Low Carbon Core Infrastructure Fund, με ενεργητικό υπό διαχείριση που φτάνει τα 4,4 δις δολάρια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»