Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη αναμένεται να ανακοινώσουν σήμερα πενταετή αναστολή των δασμών στη 17χρονη διαμάχη τους για τις επιδοτήσεις για αεροσκάφη, γεγονός που θα τους επιτρέψει να επικεντρωθούν στην απειλή που θέτει η αναδυόμενη κινεζική βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών, σύμφωνα με πρόσωπα με γνώση του θέματος.
Η συμφωνία για τερματισμό της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρικής εμπορικής διαμάχης θα βοηθήσει την αμερικανική εταιρία κατασκευής αεροσκαφών Boeing και την ευρωπαϊκή Airbus, προσφέροντας παράλληλα ανακούφιση σε δεκάδες άλλες βιομηχανίες που έχουν επηρεαστεί από τα δασμολογικά αντίποινα που ανεστάλησαν τον Μάρτιο. Εάν δεν υπάρξει πρόοδος, βρίσκονται αντιμέτωπες με νέο εμπορικό πόλεμο εντός εβδομάδων.
Η Αμερικανίδα αντιπρόσωπος για το Εμπόριο (USTR) Κάθριν Τάι συζήτησε τη διαμάχη στην πρώτη της δια ζώσης συνάντηση με τον Ευρωπαίο ομόλογό της Βάλντις Ντομπρόβσκις χθες ενόψει της σημερινής συνόδους ΗΠΑ-ΕΕ, στην οποία η Κίνα θα είναι σημαντικό θέμα. Η Τάι θα μεταβεί αύριο στη Βρετανία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που επιβλέπει την ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική, και οι ΗΠΑ είχαν δεσμευθεί να βρουν μια λύση έως τις 11 Ιουλίου όταν αναμένεται να τεθούν και πάλι σε ισχύ οι διατλαντικοί δασμοί που είναι τώρα σε αναστολή.
Αξιωματούχοι στόχευαν σε μια μόνιμη λύση μέσω δύο συνθηκών –μίας μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις αρχικές πλευρές, και μίας μεταξύ της Ουάσινγκτον και του Λονδίνο ύστερα από την αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ– για τους νέους βασικούς κανόνες για την αεροπορική βιομηχανία.
Ωστόσο, η επίτευξη λεπτομερούς συμφωνίας έχει αποδειχθεί περίπλοκη, λαμβάνοντας υπόψιν τις σχεδόν δύο δεκαετίες νομικής διαμάχης και χιλιάδες σελίδες εγγράφων, δήλωσε πηγή με γνώση των συνομιλιών.
Πάγωμα διαμάχης
Μια συμφωνία αναστολής θα καθυστερήσει την επαναφορά των δασμών για χρόνια σε μια περίοδο κατά την οποία ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δεσμεύθηκε να επανακαθορίσει τις σχέσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους ύστερα από τέσσερα ταραχώδη χρόνια υπό τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.
Το πάγωμα της διαμάχης για τις επιδοτήσεις για τα αεροσκάφη, κάποιες εκ των οποίων έχουν ανακληθεί ή αναθεωρηθεί, θα δώσει και στις δύο πλευρές περισσότερο χρόνο για να επικεντρωθούν στα θέματα μιας ευρύτερης ατζέντας όπως οι ανησυχίες για το οικονομικό, κρατικά καθοδηγούμενο, μοντέλο της Κίνας, δήλωσαν αρκετές από τις πηγές.
Οι δασμοί σε προϊόντα 11,5 δισεκ. δολάρια επιβλήθηκαν σταδιακά από το 2019 αφού οι ΗΠΑ και η ΕΕ πέτυχαν εν μέρει νίκες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου αναφορικά με ισχυρισμούς για αθέμιτη βοήθεια για τη Boeing και την Airbus.
Η διαμάχη σέρνεται από το 2004 όταν οι ΗΠΑ αποσύρθηκαν από τη συμφωνία του 1992 για τις επιδοτήσεις για τα αεροσκάφη και προσέφυγαν κατά της ΕΕ στον ΠΟΕ, υποστηρίζοντας ότι η Airbus κατάφερε να φθάσει το μερίδιο της Boeing στην αγορά αεροσκαφών εν μέρει χάρη σε κρατικά επιδοτούμενα δάνεια.
Προσφυγή
Η ΕΕ ανταπάντησε με προσφυγή αναφορικά με αθέμιτη, όπως τη χαρακτήρισε, στήριξη στις υπηρεσίες Έρευνας και Ανάπτυξης και επιδοτούμενα φορολογικά κίνητρα για την Boeing.
Τους τελευταίους μήνες, υψηλόβαθμοι Ευρωπαίοι, Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι είναι εντατικές συζητήσεις προκειμένου να διευθετηθεί η διαμάχη και να επικεντρωθούν σε άλλες προκλήσεις, μεταξύ των οποίων της Κίνας.
Η Τάι δήλωσε στο Reuters τον Μάιο ότι είναι αισιόδοξη για την επίτευξη συμφωνίας με τις Βρυξέλλες, προσθέτοντας ότι οι δύο πλευρές χρειάζεται να εξετάσουν το «μεγαλύτερο ζήτημα» των φιλοδοξιών της Κίνας να γίνει παγκόσμιος παίκτης στη βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών.
Οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον συνεχίζουν να διαφωνούν για τους δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο, αλλά αναμένεται στη σημερινή σύνοδο να ορίσουν την 1η Δεκεμβρίου ως προθεσμία για τον τερματισμό τιμωρητικών δασμών που συνδέονται με τη διαμάχη, σύμφωνα με προσχέδιο ανακοίνωσης που είδε το Reuters.
Όπως και οι ΗΠΑ, η ΕΕ έχει λογομαχήσει με το Πεκίνο φέτος για το εμπόριο και την ασφάλεια. Αλλά τα 27 κράτη-μέλη της ίσως δυσκολευθούν να συμφωνήσουν σε κοινό μέτωπο για θέματα όπως η αεροπορική βιομηχανίας.
Τον Απρίλιο, για παράδειγμα, η Ουγγαρία μπλόκαρε ανακοίνωση της ΕΕ που επέκρινε τον νέο κινεζικό νόμο για την ασφάλεια στο Χονγκ Κονγκ, προκαλώντας διαμάχη για το δικαίωμα των κρατών-μελών να ασκούν βέτο στην εξωτερική πολιτική.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Wells Fargo: Ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις τα αποτελέσματα τριμήνου
Χρονιά σημαντικής προόδου για τη Wells Fargo χαρακτήρισε ο 2024 ο διευθύνων σύμβουλος της Charlie Scharf
Υπερδιπλασίασε τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου η Goldman Sachs
Ενθαρρυμένος από τις επιδόσεις της Goldman Sachs δηλώνει ο Ντέιβιντ Σόλομον
Ανακάμπτει η βιομηχανική παραγωγή στην ευρωζώνη - Πώς κινείται στην Ελλάδα [γραφήματα]
Σύμφωνα τις πρώτες εκτιμήσεις της Eurostat, το Νοέμβριο του 2024, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2024, η εποχικά διορθωμένη βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 0,2% στη ζώνη του ευρώ και κατά 0,1% στην ΕΕ
Τι πληθωρισμό παραδίδει ο Μπάιντεν στον Τραμπ
Ο δομικός πληθωρισμό στις ΗΠΑ υποχωρεί για πρώτη φορά σε έξι μήνες
JPMorgan: Ισχυρή κερδοφορία με επιδόσεις ρεκόρ από συναλλαγές
Οι traders κέρδισαν από τις προεδρικές εκλογές και την ανάκαμψη των αγορών
Βρετανία: Ανάσα σε αγορές και Εργατικούς δίνει ο πληθωρισμός
Τα στοιχεία για τον πληθωρισμό στη Βρετανία ώθησαν ανοδικά τη στερλίνα, τις μετοχές, ενώ αποκλιμάκωσαν τις αποδόσεις των ομολόγων
Η Κομισιόν καλεί τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν τις επενδύσεις σε τρίτες χώρες για λόγους ασφάλειας
Η ανασκόπηση των εξερχόμενων επενδύσεων θα παράσχει μια απόφαση σχετικά με το εάν απαιτείται περαιτέρω δράση, επισημαίνει η Κομισιόν
UBS για Ευρώπη: Δεν κινδυνεύει από νέα κρίση χρέους - Τι λέει για τις μετοχές [γραφήματα]
Η UBS εμφανίζεται καθησυχαστική για τα επίπεδα χρέους της Ευρώπης στο άμεσο μέλλον - Τι συστήνει σύσταση για τις μετοχές
H «ατμομηχανή» της Ευρώπης αγκομαχά - Σε ύφεση για δεύτερη χρονιά η Γερμανία
Η οικονομία στη Γερμανία συρρικνώθηκε κατά 0,2% το προηγούμενο έτος
O νέος «πονοκέφαλος» της Λαγκάρντ - Γιατί η ΕΚΤ «κλείνει τα αυτιά» στους traders
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει στο τέλος του μήνα - Τι προβλέπουν οι αγορές για τα επιτόκια