
Η τιμή του πετρελαίου σε υψηλό πανδημίας καθώς οι επενδυτές στοιχηματίζουν στην πράσινη ενέργεια
Η προτίμηση της Wall Street για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι παραγωγοί πετρελαίου θα παλεύουν τώρα για να καλύψουν τη ζήτηση

Ορισμένοι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι οι προτιμήσεις της Wall Street για την πράσινη ενέργεια θα μειώσει τις δαπάνες για εξόρυξη πετρελαίου, δημιουργώντας το σκηνικό για ελλείψεις εφοδιασμού και υψηλότερες τιμές καυσίμων.
Τα στοιχήματα αυτά μπαίνουν καθώς οι διαχειριστές κεφαλαίων διαθέτουν τρισεκατομμύρια δολάρια για αιολικά, ηλιακά και άλλα ανανεώσιμα προγράμματα και οι δαπάνες για έργα πετρελαίου μειώνονται. Η μείωση των δαπανών ορυκτών καυσίμων γίνεται τόσο σοβαρή που οι εταιρείες ενέργειας θα έχουν πρόβλημα να τροφοδοτήσουν τον κόσμο με το απαιτούμενο πετρέλαιο, λένε ορισμένοι αναλυτές.
Το αργό αναμένεται να παραμείνει σε υψηλή ζήτηση κατά την επόμενη δεκαετία για την παραγωγή καυσίμων μεταφορών και πετροχημικών που χρησιμοποιούνται για πλαστικά και άλλα οικιακά προϊόντα. Η κατανάλωση των ΗΠΑ αυξήθηκε πρόσφατα, καθώς πέρασαν τα χειρότερα από την πανδημία κορωνοϊού, και οι περικοπές παραγωγής από τον ΟΠΕΚ έχουν δώσει μια περαιτέρω ώθηση στις τιμές .
Το αργό πετρέλαιο των ΗΠΑ έφτασε τα 71,48 δολ. το βαρέλι τη Δευτέρα, το υψηλότερο επίπεδο σε περισσότερα από 2½ χρόνια και έχει διπλασιαστεί περίπου από τα τέλη Οκτωβρίου. Ορισμένοι έμποροι χρησιμοποιούν προαιρέσεις, οι οποίες επιτρέπουν στον κάτοχο να αγοράσει ή να πουλήσει ένα περιουσιακό στοιχείο σε μια συγκεκριμένη τιμή στο μέλλον, και άρα να στοιχηματίσει σε τιμές που φτάνουν τα $ 100 μέχρι το τέλος του επόμενου έτους.

Ακόμα και αφότου ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του αυξήσουν την παραγωγή τους προσεχείς μήνες, ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι η παραγωγή δύσκολα θα καλύψει τη ζήτηση, η οποία σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας θα συνεχίσουν να αυξάνονται τουλάχιστον έως το 2026. Οι δαπάνες για την εξόρυξη πετρελαίου μειώθηκαν πέρυσι σε περίπου 330 δισεκατομμύρια δολάρια, λιγότερο από το ήμισυ του συνόλου από το ρεκόρ του 2014, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία Wood Mackenzie. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί λίγο φέτος αλλά και τα επόμενα χρόνια.
Ο Leigh Goehring, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επενδύσεων σε εμπορεύματα Goehring & Rozencwajg Associates, δήλωσε ότι πιστεύει ότι οι τιμές θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια καθώς η κατανάλωση ξεπερνά την παραγωγική ικανότητα για μια σταθερή περίοδο για πρώτη φορά. Η εταιρεία του αύξησε τις επενδύσεις της σε παραγωγούς ενέργειας κατά τη διάρκεια της συντριβής του περασμένου έτους και έχει διατηρήσει αυτές τις συμμετοχές. «Αυτή είναι η βάση για την επόμενη πετρελαϊκή κρίση», είπε. “Βρισκόμαστε σε άγνωστο έδαφος.”
Οι αναλυτές λένε ότι μια αύξηση της τιμής του πετρελαίου θα μπορούσε να συμβεί έτσι: Καθώς περισσότεροι άνθρωποι ξαναρχίζουν τα ταξίδια μετά την πανδημία, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί. Αυτό θα επέτρεπε στον ΟΠΕΚ να μειώσει τους περιορισμούς εφοδιασμού και να μειώσει τα παγκόσμια αποθέματα αργού. Εάν η κατανάλωση συνεχίσει να αυξάνεται πέρα από το 2022 όπως πολλοί αναμένουν, τότε ο κόσμος θα χρειαζόταν περισσότερο πετρέλαιο από τις ίδιες εταιρείες που σήμερα υπαγορεύουν οι επενδυτές να περιορίσουν τις δαπάνες, με αποτέλεσμα την έλλειψη προσφοράς.
Ο ΟΠΕΚ έχει τη δυνατότητα να αυξήσει γρήγορα την παραγωγή και επί του παρόντος υπάρχουν άφθονα αποθέματα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να ανταποκριθούν στις αυξήσεις των τιμών. Ωστόσο, πολλοί στην Wall Street υποχωρούν από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, αφήνοντας τους επενδυτές να αμφισβητούν εάν οι εταιρείες θα μπορούσαν να συγκεντρώσουν αρκετά χρήματα για να καλύψουν τυχόν μακροπρόθεσμα κενά προσφοράς.
Τα τελευταία χρόνια, η αυξανόμενη παραγωγή από σχιστολιθικά πετρώματα των ΗΠΑ και γιγαντιαίες εταιρείες πετρελαίου μείωσαν τις τιμές. Τώρα, πολλοί αναλυτές αμφιβάλλουν ότι αυτές οι εταιρείες θα αυξήσουν γρήγορα τις δαπάνες ενόψει της ενοποίησης της βιομηχανίας και της αυξανόμενης περιβαλλοντικής πίεσης. Οι ενεργειακές εταιρείες μείωσαν πρόσφατα την αξία των περιουσιακών τους στοιχείων κατά δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς ο τομέας αντιμετωπίζει κύμα πτωχεύσεων και αποτυχιών έργων του περασμένου έτους.

Σύμφωνα με τον αναλυτή της JPMorgan Chase & Co., Christyan Malek, η προγραμματισμένη επένδυση στον εφοδιασμό σε πετρέλαιο παγκοσμίως υπολείπεται περίπου 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων από αυτά που θα χρειαστούν για την κάλυψη της προβλεπόμενης ζήτησης. Η πίεση για παράδοση μετρητών στους μετόχους, εν μέρει λόγω των ανησυχιών για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για τη ζήτηση πετρελαίου, έχει περιορίσει την ικανότητα της βιομηχανίας να διοχετεύει χρήματα σε νέα έργα, είπε.
«Είναι απλώς δύσκολο να δούμε από πού θα προέλθει το κεφάλαιο για να αυξηθεί με ρυθμό που θα χρειαστεί από το 2022», δήλωσε ο David Meaney, ιδρυτής της Assert Capital Management LP. Το hedge fund με έδρα το Ντάλας τοποθετείται σε υψηλότερες τιμές πετρελαίου μέσω προθεσμιακών συμβολαίων και παραγώγων.
Τα στοιχήματα είναι μια υπενθύμιση ότι η άνευ προηγουμένου μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές και ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα και θα μπορούσε να περάσει από διάφορες φάσεις. Δείχνει επίσης τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί όπως οι Exxon Mobil Corp., Chevron Corp. και Royal Dutch Shell PLC. Εκτός από τις ανησυχίες σχετικά με τις δαπάνες και τις αποδόσεις των μετόχων, πρέπει να υπακούσουν σε νομοθεσίες για τον περιορισμό των περιβαλλοντικών ζημιών. Η Shell δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα επιταχύνει τις προσπάθειες για μείωση των εκπομπών ρύπων μετά από ολλανδική δικαστική απόφαση που διατάζει την εταιρεία να λάβει πιο δραστικά μέτρα.
Καθώς η οικονομία ανακάμπτει από την πανδημία, το ερώτημα που αντιμετωπίζει η ενεργειακή βιομηχανία είναι εάν η ζήτηση τελικά θα μειωθεί ώστε να αντιστοιχεί στις περιορισμένες προμήθειες, λένε οι επενδυτές. Αυτό αντιστρέφει ένα αξίωμα δεκαετιών κατά το οποίο η ανησυχία ήταν αν η παραγωγή μπορεί να καλύψει την κατανάλωση, με τη Wall Street να συζητά αβέβαιες εκτιμήσεις σχετικά με την ταχύτητα της μετάβασης σε ανανεώσιμες πηγές.
«Είμαι αισιόδοξος για τα ηλεκτρικά οχήματα. Χρειάζεται ακόμη χρόνος για να μπορέσουν να μειώσουν τη ζήτηση πετρελαίου κατά ένα σημαντικό κομμάτι», δήλωσε ο Jason Bordoff, πρώην σύμβουλος ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης Ομπάμα και ιδρυτικός διευθυντής του Κέντρου Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου της Columbia.
Ένα άλλο εμπόδιο για τους παραγωγούς: μείωση της παραγωγής από τα υπάρχοντα πηγάδια με την πάροδο του χρόνου. Ο αριθμός των γεωτρήσεων πετρελαίου στις ΗΠΑ παραμένει περίπου 60% κάτω από τα επίπεδα από το τέλος του 2018, ακόμη και καθώς οι τιμές έχουν αυξηθεί, δείχνουν στοιχεία από τον Baker Hughes.
«Οι επενδυτές έχουν καταστήσει σαφές στον ενεργειακό τομέα: «Μην ξοδεύετε πολλά χρήματα »», δήλωσε ο Rob Thummel, ανώτερος διευθυντής χαρτοφυλακίου στη διαχείριση ενεργειακών περιουσιακών στοιχείων Tortoise. «Τα διοικητικά συμβούλια και οι ομάδες διαχείρισης πρέπει να ακούσουν τους μετόχους».”
Η ενεργειακή βιομηχανία δεν είναι η μόνη που είναι προσεκτική στην προσέγγισή της. Οι μεταλλωρύχοι, οι οποίοι έφαγαν τα μετρητά τους την τελευταία φορά που οι τιμές των βιομηχανικών μετάλλων αυξήθηκαν, ήταν επίσης απρόθυμοι να βάλουν χρήματα σε έργα, επειδή οι επενδυτές ενθάρρυναν μεγαλύτερη πειθαρχία.
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι ανησυχίες σχετικά με την έλλειψη πετρελαίου είναι υπερβολικές, ιδίως όταν οι μεγάλοι προμηθευτές εξακολουθούν σκόπιμα να παρακρατούν άφθονες ποσότητες λόγω διαταραχών από τον κορωνοϊό. Οι παραγωγοί και οι επενδυτές μπορεί να είναι λιγότερο πειθαρχημένοι στον περιορισμό των κεφαλαιουχικών δαπανών και της προσφοράς εάν οι τιμές αυξηθούν και θα μπορούσαν να κερδίσουν, τουλάχιστον έτσι λένε.
Αλλά προς το παρόν, πολλοί εντοπίζουν ελλείψεις. Ο Hayal Ahmadzada, διευθύνων σύμβουλος στον εμπορικό κλάδο της εθνικής εταιρείας πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, ο οποίος οδηγεί ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Tesla Inc., αναμένει ότι το αργό να αυξηθεί πάνω από 100 $ το βαρέλι τον επόμενο χρόνο. «Η μετάβαση πρέπει να είναι πολύ προσεκτική για να αποφευχθούν οι μεγάλες διαταραχές», είπε.
Οι επενδυτές δίνουν τεράστια ποσά για την υποστήριξη αιολικών, ηλιακών και άλλων ανανεώσιμων έργων, αλλά η έλλειψη χρηματοδότησης για τους παραγωγούς πετρελαίου θα μπορούσε να έχει απρόβλεπτες συνέπειες, λένε ορισμένοι επενδυτές.
Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου