Στο διπλανό τραπέζι όπου απολάμβανα μετά από πολύ καιρό ένα δείπνο σε εξωτερικό χώρο, έκαναν το ίδιο και δυο νέοι σχετικά άνθρωποι. Μιλούσαν αρκετά δυνατά, ώστε όσο και να μην ήθελα, άκουγα όλα όσα έλεγαν. Ήταν επιχειρηματίες, και είχαν δημιουργήσει μια νεοσύστατη εταιρεία στο χώρο της τεχνολογίας. Το αντικείμενο της συζήτησής τους ήταν ο τρόπος με τον οποίο θα διασφάλιζαν τη θετική πορεία αυτής της εταιρείας. «Δεν μπορεί, κάπως θα υπάρχει ένας τρόπος να πετύχουμε σίγουρα αποτελέσματα» συμφώνησαν. Και απαρίθμησαν, ο καθένας τις δικές του σκέψεις γι’ αυτό.
Έλεγε ο ένας, συμπλήρωνε ο άλλος:
- Κεφάλαιο, σε “ζεστό” χρήμα
- Γνωριμίες
- Αντιγραφή του ανταγωνισμού
- Προστασία από τον ανταγωνισμό
- Καινοτομία
- Πατέντες
- Στρατηγικές συμμαχίες
- Εστίαση σε ειδικά κομμάτια της αγοράς
- Χαμηλές τιμές
- Υψηλά περιθώρια κέρδους
- Επιθετικό marketing
- Έντονες δημόσιες σχέσεις
- Εξαγωγές
- Προσοχή στα κοστολόγια
Και η συζήτηση φαινόταν ότι δεν είχε τέλος. Την κατάσταση έσωσε το φαγητό που κατέφθασε. Φαίνεται ήταν αρκετά πεινασμένοι, ώστε έπαψαν να μιλούν, ή το έκαναν πολύ λιγότερο, και για απλά γενικά θέματα. Η παρέα μου και εγώ πράξαμε το ίδιο, και έτσι απολαύσαμε αυτό για το οποίο είχαμε έλθει εξ’ αρχής, ένα όμορφο δείπνο.
Το «μυστικό» της επιτυχίας
Παρ’ όλα αυτά, επανέφερα το θέμα αυτό στο μυαλό μου αργότερα. Αναρωτήθηκα τι θα απαντούσα αν για παράδειγμα ζητούσαν τη γνώμη μου. Και κατέληξα ότι το «κλειδί της επιτυχίας» έχει τρεις συνιστώσες. Που έχουν εφαρμογή είτε είναι κάποιος επιχειρηματίας, είτε επαγγελματίας, είτε στέλεχος, και είναι εφαρμόσιμες τόσο στην επαγγελματική, όσο και την προσωπική ζωή.
Αυτές είναι:
- Σχέδιο. Η “αρχή του παντός”. Πριν ξεκινήσουμε κάτι, πρέπει να έχουμε στόχους. Και έπειτα ένα σχέδιο για τον τρόπο επίτευξής τους. Με τη μεθοδολογία που θα ακολουθήσουμε, με τον τρόπο δράσης, με τις εναλλακτικές διαδρομές που θα χαράξουμε ανάλογα με τις περιστάσεις. Χωρίς σχέδιο είμαστε σαν ένα καράβι χωρίς πυξίδα. Όπου και αν φτάσει θεωρεί ότι είναι καλά. Είναι όμως έτσι; Ήταν αυτός ο αρχικός προορισμός; Χωρίς σχέδιο, όπου και αν φτάσουμε είναι “επιτυχία”. Όμως αυτό ακριβώς είναι αποτυχία.
- Επιμονή. Πρέπει να είναι δεύτερη φύση μας. Οι καταστάσεις δεν είναι πάντα εύκολες. Μάλλον, είναι πάντα δύσκολες! Το αντίδοτο σε αυτό είναι η επιμονή στην εφαρμογή του σχεδίου που χαράξαμε. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση που απογοητευόμαστε από τη φαινομενικά ατελέσφορη προσπάθειά μας. Και τα παρατάμε σε εκείνο το σημείο. Ενώ εκείνο το σημείο, είναι μια στροφή πριν το τέρμα. Μια ανάσα πριν εμφανιστεί φως στην άκρη του τούνελ…
- Λίγη τύχη. Χρειάζεται και αυτή! Είναι σημαντικό να βρεθούμε την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος. Όπως η χελώνα στο μυθιστόρημα με τίτλο “Μόμο” του Μίχαελ Έντε. Αν φτάσεις στο σημείο που θέλεις λίγο νωρίτερα, ή λίγο αργότερα, μπορεί να σημαίνει ότι απέτυχες. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις, όπου σημαντικές ανακαλύψεις ή προϊόντα μένουν στα συρτάρια, γιατί υλοποιήθηκαν όταν το κλίμα της αγοράς δεν ήταν ακόμα ώριμο να τα δεχθεί. Πόσοι αλήθεια γνωρίζουν ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο κυκλοφορούσε ήδη το 1890; Όμως χρειάστηκε περισσότερος από ένας αιώνας για να γίνει η “λύση του μέλλοντος”. Βλέπετε τότε δεν υπήρχαν περιβαλλοντικές ευαισθησίες, ούτε η υποψία της κλιματικής αλλαγής.
Οι άγνωστοι του διπλανού τραπεζιού, αναζητούσαν τη «μαγική συνταγή» της επιτυχίας. Αν συγκεράσουμε τα τρία παραπάνω σημεία θα πούμε ότι η λύση είναι πολλή και έξυπνη εργασία. Μαγικά δεν υπάρχουν!
Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Latest News
Τουρισμός και βιομηχανία δεν βρίσκουν εργαζομένους - «Διαβατήριο» η εξειδίκευση
Το πρόβλημα στην αγορά εργασίας καταγράφεται εντονότερο στον δευτερογενή τομέα (71%) καθώς και στον τουρισμό (64%)
Βρίσκουν νόημα οι εργαζόμενοι στην εργασία τους; - Γιατί 1 στους 3 βλέπουν προς την έξοδο
Οι εργαζόμενοι περιμένουν ότι η εργασία τους, θα τους προσφέρει περισσότερα - Σε κρίσιμο σταυροδρόμι η σχέση τους με τους εργοδότες
Ιταλία: Πιλοτική εφαρμογή της τετραήμερης εργασίας
Ξεκινά σε υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς στην Ιταλία
Πόσο ταιριάζουν οι δεξιοτήτες με την εργασία και την αγορά - Τι ζητούν οι εργοδότες
Αποκαλυπτική για την εργασία η έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου που αφορούσε και τις ανάγκες των εργοδοτών