Στην υποβολή πρότασης για δέσμευση των μελών της σε μηδενισμό των ρύπων άνθρακα μέχρι το 2050 προσανατολίζεται η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA), σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, προκειμένου να αντιμετωπίσει την έντονη κριτική που δέχεται πως δεν ακολουθεί το… πράσινο ρεύμα της εποχής.
Την αποκάλυψη αυτή έκανε σε σημερινή συνέντευξη του ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουάλς, δηλώνοντας ότι η σχετική πρόταση θα υποβληθεί κατά την ετήσια συνέλευση τη Ένωσης, στη Βοστόνη, τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Αν και πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες –όπως η BA, η Delta, η United- έχουν προχωρήσει στην κατάρτιση «πράσινων» προγραμμάτων, που περιλαμβάνουν στόχους για τη δραστική μείωση ή και μηδενισμό των ρύπων τα επόμενα χρόνια, η ίδια η ΙΑΤΑ μέχρι τώρα δεν είχε πάρει σαφή θέση, γεγονός για το οποίο είχε δεχτεί έντονη κριτική.
Σημειωτέον δε, πως η ΙΑΤΑ δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση των περιβαλλοντολογικών της στόχων από το 2009. Την εποχή εκείνη, οι αεροπορικές εταιρείες είχαν δεσμευτεί στη μείωση των ρύπων άνθρακα κατά 50% μέχρι τα μέσα του αιώνα. Αν και η δέσμευση αυτή είχε γίνει με βάση τα στοιχεία για τα επίπεδα των ρύπων που ίσχυαν το 2005, επομένως είναι σαφώς παρωχημένα δεδομένου πως έκτοτε ο όγκος των ρύπων άνθρακα που ενοχοποιούνται για την κλιματική αλλαγή έχουν πολλαπλασιαστεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, οι ρύποι CO2 της αεροπορικής βιομηχανίας συνολικά ανέρχονται σε 915 εκατ. μετρικούς τόνους. Προφανώς πέρυσι, τα νούμερα περιορίστηκαν σημαντικά, λόγω της πανδημίας και της απαγόρευσης πτήσεων, όμως σιγά-σιγά ο κλάδος ανακάμπτει.
Συνολικά ο αεροπορικός κλάδος είναι ανάμεσα στους κλάδους που έχουν στοχοποιηθεί για την επιδείνωση των ρύπων και άρα για την ανάγκη να δεσμευτεί άμεσα σε στόχους για τη μείωση τους, με βάση και τη Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα. Αν και η ΙΑΤΑ επισημαίνει πως δεν μπορούν οι αεροπορικές εταιρίες από μόνες τους να σηκώσουν το οικονομικό κόστος της μετάβασης προς πρασινότερους στόχους, καθώς απαιτείται η κατάλληλη στήριξη από το κράτος, αλλά και η άσκηση πιέσεων και προς άλλους σχετικούς κλάδους. «Δεν κατασκευάζουμε τα αεροσκάφη, δεν παράγουμε τα καύσιμα και δεν διαχειριζόμαστε τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Γουάλς.
Για παράδειγμα, η Ένωση αναμένεται να ασκήσει πιέσεις προς την εταιρεία αεροναυπηγικής Airbus SE, ώστε να προχωρήσει με τα σχέδια που είχε αναγγείλει για την παραγωγή ενός αεροσκάφους που θα «πετάει» με καύσιμα υδρογόνου μέχρι το 2035 και μάλιστα με τη δυνατότητα να μπορεί να έχει τη χωρητικότητα και τη δυνατότητα πτήσεων, όπως ένα Α320.
Αντιστοίχως, οι πετρελαϊκές εταιρείες πρέπει να αυξήσουν τις επενδύσεις τους για τη δημιουργία πιο φιλικών προς το περιβάλλον, βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ενώ και οι κυβερνήσεις από την πλευρά τους μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο με την παροχή οικονομικών κινήτρων, αλλά και την καλύτερη συνεργασία τους σε θέματα ελέγχου κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, όπως εξήγησε, οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν έναν ενιαίο χώρο εναέριας κυκλοφορίας, που θα οδηγήσει σε καλύτερο συνδυασμό δρομολογίων περικόπτοντας τις ώρες πτήσεων άρα και τους ρύπους που παράγουν οι πτήσεις.
Latest News
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα