«Τι; Θα πας μόνη σου στη Γερμανια; Μόνη; Είσαι κορίτσι!». Όταν η Ασημίνα Παραδείσα έλεγε τη δεκαετία του ’60 στα αγόρια του χωριού της στην Ελλάδα ότι θα μεταναστεύσει μόνη στο Βιλελμσχάφεν, δεν μπορούσαν να το πιστέψουν. Τι δουλειά θα έκανε και τι χρήματα θα έβγαζε; Η Ασημίνα Παραδείσα δεν είχε όμως ποτέ τέτοια ταμπού. «Μάλιστα το αγόρι που με ρωτούσε όλα αυτά, έφυγε κι ο ίδιος αργότερα στη Γερμανία» λέει χαρακτηριστικά. Η Ασημίνα Παραδείσα είναι ένα από τα κενρικά πρόσωπα που παρουσιάζονται στη νέα, ιδιαίτερη έκθεση του Μουσείο Λούντβιχ της Κολωνίας με τίτλο: «Επί τόπου: Φωτογραφικές ιστορίες μετανάστευσης» (Vor Ort: Fotogeschichten zur Migration)
Στην έκθεση, η οποία εστιάζει σε ιδιωτικά φωτογραφικά άλμπουμ των ίδιων των εργατών, οι οποίοι εργάζονταν με συμβόλαια ως “φιλοξενούμενοι” στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, η ιστορία της Ασημίνας καταλαμβάνει έναν ολόκληρο τοίχο. Από νεαρή ηλικία είχε μεγάλη αγάπη και έφεση στη φωτογραφία. Μάλιστα βοηθούσε έναν φωτογράφο της γειτονιάς της στην εμφάνιση φιλμ, ενώ έδινε φωτογραφικές συμβουλές και οδηγίες σε φίλες της. Σε μια από τις φωτογραφίες της έκθεσης η νεαρή Ασημίνα κάνει περιχαρής ποδήλατο στη Γερμανία, κάτι που στη συντηρητική μεταπολεμική Ελλάδα δεν ήταν πρέπον για τα κορίτσια.
Από τη Χαλκιδική στο Βιλελμσχάφεν
Η Ασημίνα Παραδείσα ήρθε στη Γερμανία το 1966 όχι μόνο για να βρει δουλειά. Αναζητούσε την ελευθερία, όπως λέει. Και πράγματι την βρήκε στο Βιλελμσχάφεν, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το πατρικό της στο χωριό Βράσταμα Χαλκιδικής. Σε μια φωτογραφία στέκεται μπροστά από την εταιρεία Olympia, στην οποία εργαζόταν. «Ο πατέρας μου έπρεπε να δώσει τη συγκατάθεσή του για να εργαστώ. Ήμουν μόλις 21 ετών» θυμάται. Στην Οlympia, την εταιρία που κατασκεύαζε τις ομώνυμες, ιστορικές γραφομηχανές, δούλεψε αρκετά χρόνια. Ήταν μια εύκολη δουλειά για την ίδια, συγκρίνοντάς την με τη σκληρή δουλειά που έκανε στην Ελλάδα από τα 19 της χρόνια. Στη Χαλκιδική δούλευε εργάτρια σε λατομείο πέτρας. Με τα πρώτα χρήματα που αποταμίευσε στη Γερμανία αγόρασε μια γραφομηχανή με ελληνικό πληκτρολόγιο και μια φωτογραφική μηχανή. Μετά τη δουλειά άρχισε να γράφει ποιήματα και το χόμπι της ήταν η φωτογραφία. Μέχρι σήμερα φωτογραφίζει παθιασμένα. Μόνο η πανδημία την σταμάτησε…
Η Ασημίνα ήρθε στη Γερμανία για να μείνει. Δεν παντρεύτηκε ποτέ. «Δεν είχα χρόνο για τέτοια. Δούλευα για να κάνω οικονομίες και να πάω διακοπές, και την επόμενη χρονιά το ίδιο και ξανά το ίδιο». Και τα χρόνια πέρασαν κι έγιναν 55. Σήμερα ζει στο Βούπερταλ. Εκεί δούλεψε για 32 περίπου χρόνια για την VW, τη Mercedes, την Ford αλλά και την εταιρεία που κατασκευάζει τα κατσαβίδια Schröder. «Δεν συνειδητοποίησα πώς πέρασαν τα χρόνια».
Ήρθαν για να μείνουν
Η ιστορία της Ασημίνας Παραδείσα είναι μία μόνο από τις αντίστοιχες ιστορίες ανθρώπων, που ήρθαν κυρίως στη Γερμανία από το 1955 έως το 1973 ως οικονομικοί μετανάστες.Πολλοί από αυτούς έμειναν. Οι λεγόμενοι “γκασταρμπάιτερ” (Gastarbeiter) ήταν κυρίως από τον νότο: Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία κ.ά. Η νεαρή ακόμη Ομοσπονδιακή Γερμανία κατάφερε χάρη σε αυτούς να πετύχει το περίφημο «οικονομικό θαύμα».
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο γερμανικός πληθυσμός είχε μειωθεί, ενώ η χώρα μαστιζόταν από υπογεννητικότητα. Χάρη στα συμβόλαια που σύναψε η Δυτική Γερμανία με αυτές τις χώρες, κατάφερε να εξασφαλίσει γρήγορα το εργατικό δυναμικό που χρειαζόταν για την ανασυγκρότηση της βιομηχανίας της -χωρίς καν να ξέρουν τη γλώσσα, ανειδίκευτοι, με λίγες αποσκευές και τις φωτογραφίες των αγαπημένων τους στις τσέπες τους.
H εικόνα της Γερμανίας μέσα από τα μάτια των μεταναστών
«Η έκθεση του Μουσείο Λούντβιχ αποσκοπεί στο να παρουσιάσει την εικόνα της Δυτικής Γερμανίας μέσα από την αυθεντική ματιά των ίδιων των “γκασταρμπάιτερ” και τις προσωπικές τους φωτογραφίες», εξηγεί η Έλα Κασέλ, εκ των επιμελητών της έκθεσης. «Μιλούν για το πώς έφτασαν στη Γερμανία και παρουσιάζουν ουσιαστικά τη δική τους ματιά και αντίληψη για τη ζωή εδώ».
Η έκθεση στο Μουσείο Λούντβιχ (από τις 19 Ιουνίου ως τις 3 Οκτωβρίου) βασίζεται σε πρωτογενές φωτογραφικό υλικό και συνεντεύξεις 16 πρωταγωνιστών και πρωταγωνιστριών από διαφορετικές χώρες. Το φωτογραφικό υλικό αποτυπώνει την περίοδο από το 1955 ως το 1989. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Γερμανία, με επίκεντρο ιδιωτικές φωτογραφίες “γκασταρμπάιτερ”. Στόχος της είναι να καλύψει με τον τρόπο αυτά κάποια κενά στη γερμανική συλλογική μνήμη για τη συμβολή όλων αυτών των ανθρώπων στη δημιουργία της σύγχρονης Γερμανίας, όπως την γνωρίζουμε.
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Πωλήθηκε το «καταραμένο μέγαρο» της Βενετίας «Κα Ντάριο»
Μετά από μακρά προσπάθεια στη Βενετία βρέθηκε αγοραστής για το ιστορικό κτήριο «Κα Ντάριο» που βρίσκεται Μεγάλο Κανάλι
Τι διαβάζουν οι Αμερικανοί μετά την εκλογή Τραμπ - Γιατί επιλέγουν το «1984»
Πώς η πολιτική ατζέντα του Ντόναλντ Τραμπ αλλάζει τις λογοτεχνικές προτιμήσεις των Αμερικανικών
Τόνι Τοντ: Πέθανε ο σκοτεινός «Candyman» σε ηλικία 69 ετών
O πολυσχιδής ηθοποιός Τόνι Τοντ εμφανίστηκε σε περισσότερες από 200 κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές συμπεριλαμβανομένων των Final Destination, The Rock, The Crow και Platoon
Απατεώνες «μάδησαν» εκατοντάδες θαυμαστές των Oasis
Οι θαυμαστές των Oasis κατεβάλαν εκατοντάδες λίρες έκαστος για ανύπαρκτα εισιτήρια
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα.
Τι είναι το «brat» που «στέφθηκε» η λέξη της χρονιάς
Βrat εναντίον delulu σημειώσατε 1! - Πώς το λεξικό Κόλινς δικαίωσε την Charli XCX
Η φυλακή του Οσκαρ Ουάϊλντ στη Βρετανία, γίνεται ξενοδοχείο
Η φυλακή στη Βρετανία όπου κρατήθηκε για δύο χρόνια ο διάσημος συγγραφέας θα γίνει ξενοδοχείο