Στο τρίτο τρίμηνο του 2021 βλέπει μια αποκλιμάκωση των ναύλων στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης κ. Αντώνης Βενιέρης (φωτ.) , απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του ot.gr
Ο κ. Βενιέρης εκπροσωπεί ως πρόεδρος της ΔΝΕ η οποία ιδρύθηκε το 1922, τους ναυτικούς πράκτορες, ενώ η εταιρεία του στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει την Hyundai Merchant Marine Co. Ltd (HMM) τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή της Νοτίου Κορέας. Με Bachelor in Maritime Business & Maritime Law από το University of Plymouth και Master in Shipping, Trade and Finance από το Cass Business School of London,έχει μια σημαντική εμπειρία στα θέματα των θαλασσίων μεταφορών.
Μιλώντας για το θέμα που απασχολεί και πολλές εισαγωγικές επιχειρήσεις στη στεριά, αυτό των αυξημένων ναύλων στα containerships, εκτιμά ότι το εναρκτήριο λάκτισμα για την αποσυμπίεση των ναύλων μεταφοράς θα δοθεί από τις αλλαγές που θα παρατηρηθούν, λογικά σύντομα, στις καταναλωτικές συνήθειες. Η αύξηση των τιμών των τελικών προϊόντων μέσω του πληθωρισμού θα οδηγήσει αργά η γρήγορα σε κάμψη της ζήτησης, σημειώνει και προσθέτει: «Σε συνδυασμό με τη στροφή των καταναλωτών σε υπηρεσίες λόγω χαλάρωσης των εγκλεισμών (τουρισμός, διαδραστική διασκέδαση, επιμόρφωση) καθώς και με αλλαγές στην διάρθρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας με αναζήτηση προμηθευτών από κοντινότερες χώρες η ακόμη και εντός Ευρώπης, είναι αναμενόμενο να οδηγηθούμε σε σταδιακή αποκλιμάκωση των ναύλων.
Η χρονική συγκυρία που αυτό θα συμβεί είναι δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια, όμως θα τολμούσα να το τοποθετήσω χρονικά προς το τέλος του 3ου τριμήνου του 2021, ceteris paribus».
Πρωτόγνωρη πραγματικότητα
Ο κ. Βενιέρης επισημαίνει ότι τους τελευταίους οκτώ μήνες βρισκόμαστε μπροστά σε μία πρωτόγνωρη πραγματικότητα καθώς παρατηρείται μια εντονότατη άνοδος των ναύλων μεταφοράς, τόσο στα εμπορευματοκιβώτια όσο και στις μεταφορές χύδην ξηρού αλλά και υγρού φορτίου. Επικαλείται επίσης πρόσφατη μελέτη του ναυτιλιακού οίκου ανάλυσης και συμβουλευτικής Drewry, σύμφωνα με την οποία, η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών από κεντρικό λιμένα Κίνας προς κεντρικό λιμένα της Βορείου Ευρώπης έχει ανέλθει στο ποσό των $ 10,500. Αυτό το επίπεδο ναύλου, το οποίο είναι ταυτόσημο με τους ναύλους εισαγωγής προς Ελλάδα, είναι 550% υψηλότερο από τον μέσο όρο ναύλου των τελευταίων 5 ετών για το ίδιο ταξίδι, προσθέτει.
Η ναυτιλιακή μεταφορά παντός τύπου (εμπορευματοκιβώτια, χύδην, υγρό φορτίο) επηρεάζεται εξ ορισμού από κάθε εξωγενή παράγοντα που δημιουργεί αλλαγές στα θεμελιώδη οικονομικά μεγέθη της προσφοράς και της ζήτησης του εμπορίου παγκοσμίως.
Από μόνη της μία αδικαιολόγητη αύξηση στο κόστος της ναυτιλιακής μεταφοράς δεν μπορεί να επιφέρει διαταράξεις μεγάλης χρονικής διάρκειας σε τέτοιο σημείο που να υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις σε τιμές αγαθών, καθώς οι νόμοι της προσφοράς και της ζήτησης αλλά και της διαθεσιμότητας χώρου και μέσων μεταφοράς θα επέφεραν γρήγορα την ισορροπία στις τιμές. Πάραυτα, η αύξηση των ναύλων παραμένει και τα αίτια έχουν να κάνουν με τις ασυντόνιστες αντιδράσεις των οικονομιών των κρατών κατά τη διάρκεια του Covid-19 αλλά και με τις αλλαγές των καταναλωτικών συνηθειών του κοινού, όπως αναφέρει ο κ. Βενιέρης.
Στην αρχή της πανδημίας οι προσδοκίες των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών ήταν ότι το θαλάσσιο εμπόριο, θα αντιμετώπιζε έντονη κάμψη καθώς όλος ο πλανήτης προετοιμαζόταν για το χειρότερο. Όμως η πανδημία επέφερε ριζικές αλλαγές στην κατανάλωση και τον τρόπο αγορών, όπως η κάθετη εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ο παρατεταμένος εγκλεισμός (lockdown), στην πραγματικότητα οδήγησαν σε αυξημένη ζήτηση εισαγωγής σε μεταποιημένα καταναλωτικά αγαθά που στην συντριπτική τους πλειοψηφία μεταφέρονται με εμπορευματοκιβώτια. Καθώς μειώνονταν τα μέτρα lockdown προς το τέλος του 2020, μέσω μάλιστα διαφορετικών ταχυτήτων ανάκαμψης παγκοσμίως σε συνδυασμό με την αγωνία των εισαγωγέων για δημιουργία αποθεμάτων εν όψη νέων κυμάτων της πανδημίας άρχιζαν να βάζουν τα θεμέλια για μια εκρηκτική αύξηση των εμπορικών ροών που συμπαρέσυραν και τους ναύλους μεταφοράς, όπως σημειώνει ο Πρόεδρος της ΔΝΕ.
Το ασυντόνιστο φαινόμενο του ελατηρίου
Αυτό το απότομο και γεωγραφικά ασυντόνιστο φαινόμενο του ελατηρίου δοκίμασε τις αντοχές του συνόλου της εφοδιαστικής αλυσίδας παγκοσμίως δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα όπως στην διαθεσιμότητα κενών εμπορευματοκιβωτίων, backlog σε λιμένες της Αμερικής κυρίως και της Ευρώπης, αλλά και έλλειψη διαθέσιμων χώρων φόρτωσης στα πλοία.
Η όλη κατάσταση έγινε ακόμη πιο δύσκολη από το μπλοκάρισμα της διώρυγας Σουέζ στο τέλος Μαρτίου και προκάλεσε νέα ανάφλεξη και κλιμάκωση των ναύλων μεταφοράς.
Τελευταία προσθήκη στο ράλι της αύξησης των ναύλων, όπως επισημαίνει ο συνομιλητής μας, είναι η υπολειτουργία του λιμανιού του Yantian της Κίνας, λόγω αυξημένων κρουσμάτων Covid-19, ενός λιμένος που διακινήθηκαν 13,3 εκατομμύρια TEUS το 2020 και βρισκόμαστε ήδη στην 4η εβδομάδα που υπολειτουργεί το συγκεκριμένο λιμάνι. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι οι επιπτώσεις που θα προκληθούν στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τις προσεχείς εβδομάδες θα είναι πολλαπλάσιες του περιστατικού του ‘’Ever Given’’ στην διώρυγα του Σουέζ.
‘Όλα τα προαναφερθέντα περιστατικά και συγκυρίες δεν είναι καθαυτές υπαίτιες για την αύξηση των ναύλων αλλά συντηρούν την υπάρχουσα κατάσταση που ορίζεται από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση αγαθών στις οικονομίες των κρατών, όπως τονίζει ο κ. Βενιέρης.
Για τον ίδιο πάντως η κατάσταση της πανδημίας έχει φέρει το 2024 στο 2021, με ανάπτυξη φορτίων και ζήτησης που κανονικά θα έπρεπε να γίνει σταδιακά μέσα στην επόμενη τριετία. Παραμένει λοιπόν επιτακτικής σημασίας και ανάγκης, όπως σημειώνει, να επιταχυνθούν οι επενδύσεις στα δύο μεγάλα λιμάνια, όπως η Προβλήτα 4 στον Πειραιά αλλά και η Προβλήτα 6 στην Θεσσαλονίκη ώστε η Ελλάδα να παραμείνει σε ανταγωνιστική θέση και να παρέχεται η δυνατότητα στους Έλληνες εισαγωγείς και εξαγωγείς να έχουν ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες μεταφοράς direct service, όπως οι λοιποί Ευρωπαίοι ανταγωνιστές τους που θα επιτρέψει τον καλύτερο δυνατό έλεγχο του μεταφορικού κόστους.
Latest News
Αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το 2025
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θα αυξηθούν έως 12% από τον Μάιο λόγω του υψηλού κόστους από το νέο καύσιμο με μειωμένο θείο
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση