Μεγάλες εταιρείες από διάφορους κλάδους ανησυχούν όλο και περισσότερο για το κόστος και τη διαθεσιμότητα του απόλυτου ανανεώσιμου πόρου στον κόσμο, του νερού.

Η διαθεσιμότητα και το σχετικά χαμηλό κόστος του νερού είναι λόγοι που συντείνουν στο να μη δίνεται γενικώς μεγάλη προσοχή στο μεγάλο πρόβλημα της όλο και πιο συχνής έλλειψης νερού σε όλο και περισσότερες περιοχές του πλανήτη. Ωστόσο, με την κλιματική κρίση να θεωρείται «πολλαπλασιαστής κινδύνου» για το πρόβλημα της λειψυδρίας, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι ακόμη και εταιρείες με σχετικά περιορισμένη χρηματοοικονομική έκθεση σε κίνδυνο νερού, θα πρέπει να αναλάβουν άμεσα δράση και πρωτοβουλίες.

Αυξάνονται οι τιμές σε όλο τον κόσμο

Το όλο πρόβλημα εντείνεται σε μια εποχή που οι τιμές του νερού αυξάνονται σε όλο τον κόσμο. Η μέση τιμή του νερού αυξήθηκε κατά 60% στις 30 μεγαλύτερες πόλεις των ΗΠΑ μεταξύ 2010 και 2019, σύμφωνα με στοιχεία που συνέταξε η Barclays, ενώ η California Water Futures κάνει λόγο για αυξήσεις τιμών έως και 300% τα τελευταία χρόνια.

Σε μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στις 14 Ιουνίου, οι αναλυτές της Barclays αναγνώρισαν τη λειψυδρία ως «τη σημαντικότερη περιβαλλοντική ανησυχία» για τον παγκόσμιο κλάδο βασικών καταναλωτών νερού, ο οποίος περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα, από τα τρόφιμα και τα ποτά έως τη γεωργία και τον καπνό.

Οι βασικοί καταναλωτές, οι οποίοι είναι οι πιο εκτεθειμένοι από όλους τους τομείς σε κίνδυνο νερού, αντιμετωπίζουν επιπτώσεις 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη λειψυδρία, ανέφεραν οι αναλυτές της τράπεζας του Ηνωμένου Βασιλείου. Κι αυτό είναι απόρροια της ισχυρής τους εξάρτησης σε γεωργικά προϊόντα, της υπερβολικής ευαισθησίας στη διακύμανση των τιμών του νερού και τους λειτουργικούς κινδύνους – συμπεριλαμβανομένης της διακοπής παροχής νερού από ακραία γεγονότα όπως ξηρασία και πλημμύρες, καθώς και προβλημάτων όπως πρόστιμα και αγωγές που σχετίζονται με θέματα ρύπανσης.

Η Barclays διαπίστωσε ότι τα σχόλια που σχετίζονται με το νερό στα πρακτικά των εταιρειών πέρυσι σημείωσαν άνοδο 43% σε σύγκριση με το τέλος του 2019, το οποίο σημαίνει ότι αυξάνεται η εταιρική ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους που σχετίζονται με το καθαρό νερό και το πόσο ευάλωτο φυσικό αγαθό είναι.

Οι επενδυτές, εν τω μεταξύ, φάνηκαν να δίνουν προτεραιότητα σε άλλες περιβαλλοντικές ανησυχίες. «Οι πρόσφατες επικοινωνίες μας με επενδυτές δείχνουν ότι πολλοί επικεντρώνονται κυρίως στον πιθανό αντίκτυπο του αυξανόμενου κόστους του άνθρακα», ανέφεραν οι αναλυτές της Barclays.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι ο πιθανός οικονομικός αντίκτυπος από τον κίνδυνο ύδατος ήταν πιθανώς τρεις φορές υψηλότερος από τον κίνδυνο άνθρακα.

Το κόστος της απραξίας

Οι τιμές του νερού δεν τείνουν να αντικατοπτρίζουν την έλλειψη επάρκειάς του, ιδιαίτερα επειδή η χρήση του γίνεται συχνά με πολύ χαμηλό κόστος ή ακόμη και δωρεάν.

Ωστόσο, η διαθεσιμότητα νερού υποστηρίζει πολλά μέρη της οικονομίας και οι αναλυτές της Barclays έχουν αποδώσει την τελευταία αύξηση των παγκόσμιων τιμών νερού στην αυξανόμενη έλλειψη του κρίσιμου αυτού φυσικού πόρου.

Η τράπεζα εκτίμησε ότι το λεγόμενο «πραγματικό κόστος» του νερού είναι τρεις έως πέντε φορές μεγαλύτερο από την τιμή που πληρώνουν οι εταιρείες, εάν ενσωματωθούν οι άμεσες και έμμεσες δαπάνες της έλλειψης νερού και άλλων κινδύνων.

Η αντιμετώπιση του ζητήματος της προληπτικής διαχείρισης των υδάτων θα κόστιζε στον παγκόσμιο κλάδο καταναλωτικών προϊόντων 11 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτιμά η τράπεζα. Αυτό αυξάνει το κόστος της αδράνειας γύρω από τα θέματα επάρκειας νερού, κατά 18 φορές παραπάνω σε σχέση με το κόστος των δράσεων σχετιζόμενων με το νερό.

Κορυφαίες εταιρείες σε κίνδυνο

Η έκθεση του γεωργικού τομέα σε κίνδυνο χαρακτηρίστηκε ως «βασικός καθοριστικός παράγοντας» του χρηματοοικονομικού κινδύνου από τη λειψυδρία, με τις αγροτικές επιχειρήσεις – όπως η ABF και η Tyson Foods – να αντιμετωπίζουν αντίκτυπο EBITDA 22%, δήλωσε η τράπεζα.

Από τις εταιρείες που κινδυνεύουν περισσότερο, ο παγκόσμιος γίγαντας καταναλωτικών τροφίμων Unilever, η εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων Colgate και ο κατασκευαστής προϊόντων καθαρισμού Reckitt Benckiser, λέγεται ότι αντιμετωπίζουν 40% έως 50% EBITDA αντίκτυπο, ακόμη και στα λιγότερο ακραία πιθανά σενάρια της Barclays.

Η Reckitt Benckiser –βρετανική πολυεθνική εταιρεία ειδών υγιεινής αλλά και διατροφής- ανακοίνωσε το στόχο της να είναι «θετική στο νερό» σε περιοχές με κίνδυνο επάρκειας σε νερό (αυτή τη στιγμή διαθέτει 20 τέτοιες τοποθεσίες) έως το 2030. «Αναγνωρίσαμε τον αντίκτυπο που έχει το άγχος για το νερό στους ανθρώπους, στη ζωή τους, στην υγεία τους και επίσης στην επιχείρησή μας», δήλωσε εκπρόσωπος της Reckitt Benckiser στο CNBC.

«Γι ‘αυτό, μέσω των brand μας, έχουμε καλύτερη πρόσβαση σε ασφαλές νερό και σε συστήματα αποχέτευσης σε πολλές περιοχές με νερό», πρόσθεσε, εννοώντας χώρες όπως η Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green