Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να συμπεριλάβει και τη ναυτιλία στη μεγαλύτερη αγορά εκπομπών άνθρακα του κόσμου -αλλά και να προσθέσει επιπλέον στο πρόγραμμα του υπάρχοντος Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών και μορφές επίγειων μεταφορών και θέρμανσης κατοικιών. Ειδικότερα, η Κομισιόν επιθυμεί να εισαγάγει περίοδο συμμετοχής ναυτιλιακών στο σύστημα ανάμεσα στο 2023 και το 2025, απαιτώντας πλήρη συμμόρφωση με τους περιορισμούς για τις εκπομπές ρύπων έως το 2026 σύμφωνα με προσχέδιο των προτάσεων της ΕΕ που έφτασε στα χέρια το Bloomberg. Η επέκταση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές εφαρμόζεται αναφορικά με τις εκπομπές πλοίων που θα καταφτάνουν στην ΕΕ ή θα βρίσκονται αγκυροβολημένα σε λιμάνια των χωρών μελών της, αναφέρεται μεταξύ άλλων στο προσχέδιο.
Τα πλάνα αυτά αναμένεται να παρουσιαστούν στις 14 Ιουλίου σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθώς οι λεπτομέρειες βρίσκονται ακόμη υπό σχεδιασμό. Θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναμόρφωση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) ή Emissions Trading System (ETS) όπως είναι επίσης γνωστό στην ΕΕ, με στόχο να επιτευχθούν οι αυστηρότεροι στόχοι για εκπομπές ρύπων που έχουν θεσπιστεί έως το 2030, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες.
Το νέο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών για κτίρια και για οδικές μεταφορές αναμένεται να αρχίσει να εφαρμόζεται αργότερα από τη ναυτιλία, από το 2025 και μετά. Μένει τώρα να παρουσιαστούν τα τελικά πλάνα από τις Βρυξέλλες για να φανεί στο που θα καταλήξουν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής για το θέμα.
Τι αναφέρει το προσχέδιο
Το προσχέδιο αναφέρει ότι κατά την πρώτη χρονιά της εφαρμογής του νέους συστήματος οι εποπτευόμενοι φορείς θα είναι υποχρεωμένοι να έχουν άδεια εκπομπών αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και να αποκαλύπτουν τις εκπομπές τους για τα έτη 2024 και 2025. Από το 2026 και μετά θα εκδίδονται άδειες και θα είναι γνωστές οι ακριβείς υποχρεώσεις για τους εποπτευόμενους αυτούς φορείς, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει πιο αποδοτικά το σύστημα, αναφέρεται ακόμη σύμφωνα με τις πληροφορίες του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου.
Όπως αναφέρει το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής της Ε.Ε. για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής καθώς και το βασικό της εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σε επίπεδο ΕΕ η εμπορία εκπομπών ξεκίνησε το 2005 με βάση το κοινοτικό ΣΕΔΕ περί εκμπομπών αερίων θερμοκηπίου. Είναι η πρώτη αγορά εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) παγκοσμίως και λειτουργεί στις 28 χώρες της Ε.Ε., καθώς και στην Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία.
Σύμφωνα με το υπουργείο, σήμερα το ΣΕΔΕ θέτει ανώτατο όριο στις ποσότητες CO2 που μπορούν να εκπέμπουν η βιομηχανία και οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ο συνολικός όγκος των επιτρεπόμενων εκπομπών μοιράζεται σε εταιρίες με τη μορφή δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών CO2, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν και αντικείμενο συναλλαγής μεταξύ των εμπλεκομένων πλευρών.
Η ΕΕ θεωρεί ότι από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ήταν μέχρι πρόσφατα οι αερομεταφορές, με τις άμεσες εκπομπές από τις αεροπορικές εταιρείες, στην προ πανδημίας εποχή, να αντιστοιχούν περίπου στο 3% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ε.Ε. Οι εκπομπές ρύπων συνεχώς αυξάνονται σε διάφορους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και ιδιαίτερα στις μεταφορές, όσο αυξάνεται η ζήτηση για αυτές.
Latest News
Γιατί η ολλανδική κοπριά... βρωμάει στις Βρυξέλλες
Η Ολλανδία βρίσκεται στο στόχαστρο της ΕΕ για το σχέδιο περιορισμού της χρήσης βιοαερίου που δεν παράγεται από εγχώρια κοπριά
Δωρεάν ρεύμα για ευάλωτα νοικοκυριά από ΑΠΕ – Τα 100 εκατ. του RRF και το πρόγραμμα «Απόλλων»
Αρχές του έτους ο διαγωνισμός για τα έργα ΑΠΕ 400 MW που θα δίνουν δωρεάν ρεύμα από φωτοβολταϊκά σε ευάλωτα νοικοκυριά
Η Καλιφόρνια προτείνει εκπτώσεις για αγορά EV ως απάντηση στα σχέδια Τραμπ
Η μεταβατική ομάδα του Ντόναλντ Τραμπ εξετάζει την κατάργηση της ομοσπονδιακής έκπτωσης φόρου για αγορές σε ηλεκτρικά οχήματα
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα