Την απόφασή της να πάψει να πωλεί αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσεως στην Ευρώπη μετά το 2035 ανακοίνωσε η Volkswagen. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε πωλήσεις όμιλο κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο, που μόλις πριν από έξι χρόνια πέρασε μια περιπέτεια που δεν το χωρούσε ανθρώπου νους ότι θα συνέβαινε σε γερμανική επιχείρηση. Μιλάμε για το dieselgate, το σκάνδαλο παραποίησης εκπομπών ρύπων που, αν και της έχει στοιχίσει ήδη περισσότερα από 25 δισ. ευρώ, η Volkswagen έδειξε εξαρχής αποφασισμένη να το ξεπεράσει. Έτσι τώρα επενδύει σχεδόν τα διπλάσια, 46 δισ. ευρώ για την ακρίβεια, στην ηλεκτροκίνηση.
Ο όμιλος Volkswagen, όπως εξάλλου το σύνολο των κατασκευαστών οχημάτων, πιέζεται ασφυκτικά από τα όλο και πιο αυστηρά όρια εκπομπής ρύπων που θέτουν οι κυβερνήσεις και οι εποπτικές τους αρχές, κυρίως στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση μοιάζει μονόδρομος – το υδρογόνο μπορεί να περιμένει – και η γερμανική φίρμα φέρεται αποφασισμένη να οδηγήσει την κούρσα των μεγάλων κατασκευαστών. Ο πρώτος στόχος εξάλλου, το πρώτο σκαλοπάτι ακριβέστερα για την πλήρη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, που έθεσε στις αρχές της χρονιάς που διανύουμε ο όμιλος του Βόσλμπουργκ, είναι έως το 2030 το ποσοστό των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων της στην Ευρώπη να έχει φθάσει στο 70%.
Η Ευρώπη στην πρωτοπορία
«Θα έχουμε κάνει το σύνολο του στόλου μας ουδέτερο, σε ό,τι αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, το αργότερο έως το 2050», διακήρυξε ο Κλάους Τσέλμερ, διευθυντής πωλήσεων της VW σε συνέντευξη που δημοσίευσε την περασμένη Κυριακή η βαυαρέζικη εφημερίδα «Münchner Merkur». «Στην Ευρώπη θα εγκαταλείψουμε την αγορά των οχημάτων με θερμικό κινητήρα την περίοδο 2033-2035», πρόσθεσε ο Γερμανός μάνατζερ.
Ωραία η Ευρώπη των 500 εκατομμυρίων καταναλωτών. Τι γίνεται όμως με τον υπόλοιπο κόσμο που αριθμεί άλλα… 7 δισεκατομμύρια; «Λίγο αργότερα θα βγούμε και από τις αγορές θερμικών κινητήρων των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας. Στη Νότιο Αμερική και στην Αφρική λόγω της έλλειψης των απαιτούμενων πλαισίων, πολιτικών και υποδομών, θα χρειαστεί ακόμα λίγος χρόνος», πρόσθεσε ο Τσέλμερ. Και εξήγησε ότι «όντας ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής, η VW πρέπει να προσαρμόζεται στις διαφορετικές ταχύτητες μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση που έχει αναπτύξει κάθε γεωγραφική περιοχή».
Ανισότητες και εξαρτήσεις
Ρεαλιστές και πραγματιστές – έως και κυνικοί – λοιπόν, οι Γερμανοί δεν κουκουλώνουν τα πράγματα. Βάζουν ξεχωριστούς στόχους και χρονοδιαγράμματα στην πορεία προς την ηλεκτροκίνηση. Με κριτήριο τη δυνατότητα να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί και αναγνωρίζοντας τις όλο και διευρυνόμενες ανισότητες στην ανάπτυξη (οικονομική αλλά και κοινωνική) των διαφόρων γεωγραφικών διαμερισμάτων και ηπείρων του πλανήτη. Η Audi, για παράδειγμα, επωνυμία πολυτελείας του ομίλου VW, εξέδωσε ξεχωριστή ανακοίνωση με την οποία προαναγγέλλει τον τερματισμό της παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως το 2033 σε όλες τις μονάδες παραγωγής της, με εξαίρεση αυτές στην Κίνα.
Δεν πράττουν ανάλογα άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που μοιάζουν είτε να ωραιοποιούν υποκριτικά την κατάσταση είτε να θεωρούν ότι όλο το παιχνίδι παίζεται στην Ευρώπη. Και στις ΗΠΑ βεβαίως, αλλά όλοι αναγνωρίζουν (αν και αποφεύγουν να μιλούν γι’ αυτό) ότι εκεί λειτουργεί το πανίσχυρο και πολιτικά επιδραστικό πετρελαϊκό λόμπι. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, εξάλλου, στις 14 Ιουλίου πρόκειται να ανακοινώσει νέους, πιο φιλόδοξους στόχους για τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με ορίζοντα το έτος 2030. Κίνηση που θα αυξήσει την πίεση προς τους κατασκευαστές να επιταχύνουν τους ρυθμούς μετάβασής τους προς την ηλεκτροκίνηση. Κάτι που για άλλους είναι πιο εύκολη υπόθεση και για άλλους σαφώς δυσκολότερη.
Κομβικό ρόλο στο ρυθμό της «πράσινης μετάβασης» και της κατάργησης των συμβατικών κινητήρων παίζει το μέγεθος παραγωγής της κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας. Για τους κατασκευαστές μαζικής παραγωγής η μετάβαση είναι δυσκολότερη υπόθεση συγκριτικά με τις επωνυμίες-μπουτίκ, θα λέγαμε. Έτσι η ονομαστή βρετανική φίρμα αυτοκινήτων πολυτελείας Jaguar, για παράδειγμα, πρόκειται να ηλεκτροκινηθεί πλήρως μόλις το 2025. Τον ίδιο στόχο θα επιδιώξει, αλλά με πιο χαλαρούς ρυθμούς, και η «αδελφή» Land Rover. Επίσης φίρμα πολυτελείας, αλλά με πιο «μαζική» παραγωγή.
Μεταβατική η ηλεκτροκίνηση;
Στα τέλη Ιουνίου η Jaguar Land Rover, που σημειωτέον ότι ελέγχεται από το γιγαντιαίο ινδικό όμιλο Tata Motors, δημοσιοποίησε μια νέα «πράσινη» στρατηγική καθώς απέκτησε και νέο μάνατζερ, το γάλλο Τιερί Μπολορέ που έχει μακρά ιστορία στο χώρο του αυτοκινήτου (Michelin, Faurecia και Renault, διαδεχόμενος μάλιστα για μια διετία τον συλληφθέντα στην Ιαπωνία διευθύνοντα σύμβουλο Κάρλος Γκον). Ο Μπολορέ υποσχέθηκε επενδύσεις 2,5 δισ. στερλινών το χρόνο (2,9 δισ. ευρώ), κυρίως στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, προειδοποιώντας παράλληλα ότι «μέρος της παραγωγής θα μεταφερθεί εκτός Βρετανίας», δίχως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τις επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά εργασίας.
Ο Γάλλος μάνατζερ ξεκαθάρισε ότι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Land Rover θα κυκλοφορήσει το 2024 και θα ακολουθήσουν άλλα πέντε την επόμενη πενταετία. Αλλά, η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα θα είναι σταδιακή για τη φίρμα και θα διαρκέσει έως το 2039. Εξάλλου, η Jaguar Land Rover έχει την πρόθεση να εργαστεί και να επενδύσει στην ανάπτυξη της υδρογονοκίνησης. «Για να ανταποκριθεί στη μελλοντική ζήτηση», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η βρετανική φίρμα. Κάτι τέτοια μισόλογα ψιθυρίζουν οι κατασκευαστές και θρέφουν τη φημολογία ότι η ηλεκτροκίνηση δεν θα είναι παρά ένα μεταβατικό στάδιο πριν την εκμετάλλευση του υδρογόνου, ενός στοιχείου τόσο άφθονου και τόσο φθηνού (πρόκειται για την ίδια λέξη) στον πλανήτη γη.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων