Η Σαουδική Αραβία επιδιώκει να μπει… σφήνα ανάμεσα στους δύο γίγαντες των αερομεταφορών στην περιοχή της αραβικής χερσονήσου, την Emirates και την Qatar Airways, στοχεύοντας να αποσπάσει μερίδιο από την διεθνή τράνζιτ διέλευση επιβατών, μέσω της νέας της εθνικής αεροπορικής εταιρείας που σκοπεύει να ιδρύσει. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να ανεβάσει κατακόρυφα την ένταση του περιφερειακού ανταγωνισμού μεταξύ των επιμέρους αερομεταφορέων στην περιοχή.
Ο σαουδάραβας βασιλιάς Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, ο οποίος προωθεί την οικονομική διαφοροποίηση στη χώρα του για να μην είναι απολύτως εξαρτώμενη από τα έσοδα του πετρελαίου, προσπαθεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στους τομείς των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, ανακοινώνοντας προ ημερών ότι έχει στόχο να καταστήσει το βασίλειό του τον πέμπτο μεγαλύτερο κόμβο αερομεταφορών.
Πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ανέφεραν στο Reuters ότι η νέα αεροπορική εταιρεία θα ενισχύσει τα διεθνή δρομολόγια και τους ήδη υπάρχοντες αερομεταφορείς του Κόλπου μεταφέροντας ανθρώπους από τη μια χώρα στην άλλη μέσω συνδέσεων στο βασίλειο, γνωστές στον κλάδο και ως κυκλοφορία έκτης ελευθερίας.
Το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο δεν δημοσίευσε λεπτομέρειες για το εν λόγω σχέδιο, δεν απάντησε σε αίτημα σχολιασμού που του έθεσε το Reuters.
Η στρατηγική αυτή πάντως σηματοδοτεί μια αλλαγή για τη Σαουδική Αραβία, της οποίας οι άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η κρατική Saudia και η χαμηλού κόστους θυγατρική της, εκτελούν κυρίως εσωτερικές πτήσεις στη χώρα των 35 εκατομμυρίων ανθρώπων.
Αναμένεται όξυνση ανταγωνισμών
Η επέκταση της Σαουδικής Αραβίας απειλεί να οξύνει τη μάχη για τους επιβάτες σε μια εποχή που τα ταξίδια έχουν πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού. Οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, όπως αυτές που εκτελούνται από την Emirates και την Qatar Airways, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν στα προ πανδημίας επίπεδά τους.
Το Ριάντ έχει ήδη κινηθεί για να ανταγωνιστεί με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τον επιχειρηματικό, εμπορικό και τουριστικό κόμβο της περιοχής. Η σαουδαραβική κυβέρνηση δήλωσε ότι από το 2024 θα σταματήσει να δίνει συμβάσεις σε εταιρείες που δεν ιδρύουν περιφερειακά κεντρικά γραφεία στο βασίλειο.
«Ο εμπορικός ανταγωνισμός στον κλάδο των αερομεταφορών ήταν πάντα έντονος και ο περιφερειακός ανταγωνισμός φουντώνει. Κάποια αναταραχή στις περιφερειακές σχέσεις διαφαίνεται στον ορίζοντα», δήλωσε ο Ρόμπερτ Μογιελνίκι, ακαδημαϊκός στο Ινστιτούτο Κρατών του Αραβικού Κόλπου.
Οι κινήσεις των ΗΑΕ
Το Ντουμπάι, ο μεγαλύτερος διεθνής αεροπορικός κόμβος στον κόσμο, ανακοίνωσε ένα πενταετές σχέδιο για την ανάπτυξη αεροπορικών και ναυτιλιακών διαδρομών κατά 50% και διπλασιασμό της τουριστικής ικανότητάς του για τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Ο πρίγκιπας Μοχάμεντ προσπαθεί να προσελκύσει ξένα κεφάλαια για να δημιουργήσει νέες βιομηχανίες συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού, με φιλοδοξίες να αυξήσει τους συνολικούς επισκέπτες σε 100 εκατομμύρια έως το 2030, από 40 εκατομμύρια που ήταν το 2019 στη χώρα.
«Η Σαουδική Αραβία έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει τη στρατηγική της στον τομέα των αερομεταφορών και του τουρισμού, όταν άλλοι θα υποχωρήσουν και θα αποσυρθούν», δήλωσε ο σύμβουλος αεροπορικών μεταφορών Μπρένταν Σόμπι.
«Είναι μια επικίνδυνη στρατηγική, αλλά και λογική δεδομένης της θέσης και του συνολικού στόχου διαφοροποίησης».
Τουριστική πίεση
Ωστόσο, κάθε αεροπορική εταιρεία απαιτεί σημαντικό κεφάλαιο εκκίνησης και οι ειδικοί προειδοποιούν ότι εάν η Σαουδική Αραβία φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί σε πτήσεις διέλευσης, μπορεί να χρειαστεί να αντιμετωπίσει χρόνιες ζημίες.
Ο μεγάλος πληθυσμός της Σαουδικής Αραβίας μπορεί να τροφοδοτήσει άμεσα την επιβατική κίνηση που θα μπορούσε να αντισταθμίσει τις απώλειες καθώς μια νέα αεροπορική εταιρεία στοχεύει στη διεθνή διαμετακόμιση, δήλωσε ο σύμβουλος αεροπορίας Τζον Στρίκλαντ.
Η Emirates ανέφερε ρεκόρ ετήσιας απώλειας εσόδων 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο μήνα, με την πανδημία να αναγκάζει το Ντουμπάι να παρέμβει με κρατική στήριξη 3,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Etihad Airways έχει μειώσει τις φιλοδοξίες της αφού ξόδεψε δισεκατομμύρια δολάρια για να ανταγωνιστεί τελικά με επιτυχία την οικοδόμηση ενός μεγάλου κόμβου στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Αμπού Ντάμπι.
Άτομα που γνωρίζουν το θέμα δήλωσαν ότι η νέα αεροπορική εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας θα μπορούσε να εδρεύει στο Ριάντ και ότι το κρατικό ταμείο PIF βοηθά στη δημιουργία του.
Latest News
Τι ψάχνουν στην Ευρώπη τα ιδιωτικά κεφάλαια [γραφήματα]
Η συνολική αξία των μεγάλων συμφωνιών με ιδιωτικά κεφάλαια στην Ευρώπη αυξήθηκε με διπλάσιο ρυθμό από τον υπόλοιπο κόσμο το 2024
«Φρενίτιδα» για ξένα προϊόντα στις ΗΠΑ - Τρέχουν να προλάβουν τους δασμούς Τραμπ
Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ προγραμματίζουν αγορές αγαθών καθώς φοβούνται τις αυξήσεις που θα προκαλέσουν οι δασμοί
Στο...έλεος της πολεμικής οικονομίας και του πληθωρισμού οι Ρώσοι - Ο ρόλος των κυρώσεων
Τα σημάδια υπερθέρμανσης της οικονομίας πυκνώνουν στη Ρωσία έπειτα από τρία χρόνια πολέμου στην Ουκρανία, όμως ο τερματισμός του θα μπορούσε να σηματοδοτήσει για τη Μόσχα νέες μείζονες προκλήσεις
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατακρίνει την Apple για έλλειψη καινοτομίας
O Μαρκ Ζάκερμπεργκ είπε για την Apple, μεταξύ άλλων , πως «Δεν έχουν εφεύρει κάτι σπουδαίο εδώ και καιρό»
O πρώην υπουργός Οικονομικών της Ελβετίας προειδοποιεί για το μέγεθος της UBS
Με περίπου 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια, ο ισολογισμός της UBS είναι διπλάσιος από το μέγεθος της ετήσιας οικονομικής παραγωγής της Ελβετίας
Πλάνο για τέσσερις μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ
Εν αναμονή των ανακοινώσεων και των μέτρων του νέου Αμερικανού προέδρου η ΕΚΤ σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις
Δήμαρχος στην Ιταλία παλεύει να σταματήσει πώληση ναπολιτάνικης νησίδας
Ο δήμαρχος του Bacoli, στην Ιταλία, υποστηρίζει πως θέλει να αγοράσει την Punta Pennata και να τη μετατρέψει σε «υπαίθριο μουσείο»
Κάτι τρέχει με τα κινεζικά ομόλογα
Πώς θέλει η Λαϊκή τράπεζα της Κίνας να στηρίξει το γιουάν
Πώς ο Μασκ προκάλεσε την ομόνοια των Βρετανών πολιτικών
Τα κόμματα του Ηνωμένου Βασιλείου ενώνονται προτρέποντας τον Τραμπ να επανεξετάσει την ανάμιξη του Μασκ
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων