Σημαντική οικονομική ελάφρυνση θα γνωρίσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2022 οι χρήστες του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (μεγάλοι καταναλωτές) καθώς, όπως έκανε γνωστό η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι μειώνονται τα τιμολόγια μεταφοράς και υγροποιημένου φυσικού αερίου από 17% έως 24% ανάλογα με το σημείο εισόδου του καυσίμου.
Την απόφαση έλαβε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στο πλαίσιο του κανονισμού τιμολόγησης βάσει του οποίου όταν ο ΔΕΣΦΑ υπερανακτά έσοδα είναι υποχρεωμένος μέρος αυτών να τα επιστρέφει στους καταναλωτές με μειώσεις. Η μέση χρέωση κινείται σήμερα στα επίπεδα των 3,3 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Τη μείωση θα απολαύσουν 49 χρήστες του ΕΣΦΑ και 33 του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας. Οι μεγάλοι αυτοί καταναλωτές θα εξοικονομήσουν σημαντικές δαπάνες σε μία περίοδο κατά την οποία, όπως όλα δείχνουν το ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων θα ακολουθεί ανοδική πορεία.
Η κ. Γκάλι και η ομάδα διοίκησης του Διαχειριστή κατά τη διάρκεια εκδήλωσης Τύπου παρουσίασαν τα σχέδια της εταιρίας και τις νέες δραστηριότητες με έμφαση την εποχή της ενεργειακής μετάβασης. Η διευθύνουσα σύμβουλος τόνισε ότι «η δεκαετία αυτή έως το 2030 αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την ανάπτυξη του ΕΣΦΑ αλλά και την περαιτέρω εξωστρεφή δραστηριότητα του ΔΕΣΦΑ». Ο Διαχειριστής μάλιστα εκτιμά ότι το 2025 η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου θα εκτιναχθεί σε επίπεδα 7 δις. κ.μ. από τα 5,6 δις. που ήταν το 2020.
Τα έργα στην Ελλάδα
Ο αρμόδιος διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών Φυσικού Αερίου Ιωάννης Χωματάς κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου παρουσίασε την πορεία του τρέχοντος δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ. Περιλαμβάνει πάνω από 40 έργα συνολικής αξίας 540 εκ. ευρώ.
Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν ο αγωγός υψηλής πίεσης Δυτικής Μακεδονίας μήκους 155 χλμ. Το έργο βρίσκεται στην τελική φάση του σχεδιασμού και τέλος του χρόνου αναμένεται η λήψη της επενδυτικής απόφασης ώστε από το 2022 να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Από τα 155 χλμ τα 120 χλμ είναι ο κεντρικός αγωγός και τα υπόλοιπα 30 είναι κλάδοι και διασυνδέσεις. Ο νέος αγωγός θα συνδέσει τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, την Πτολεμαϊδα και την Κοζάνη.
Το δεύτερο μεγάλο έργο είναι ο αγωγός υψηλής πίεσης της Δυτικής Ελλάδας (Πελοποννήσου). Έχει μήκος 130 χλμ. θα συνδεθεί με το υπάρχον δίκτυο της Μεγαλόπολης, ενώ είναι υπό μελέτη η σύνδεση με την Πάτρα, ενώ θα προβλεφθούν και αναμονές για την Ηλεία και την Αιτωλοκαρνανία. Η επενδυτική απόφαση για το έργο θα ληφθεί μέχρι τον Ιανουάριο του 2023.
Τα δύο προαναφερόμενα έργα αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ενώ θα δημιουργήσουν και συνθήκες ανάπτυξης στις πρώην λιγνιτικές περιοχές της χώρας.
Ο ΔΕΣΦΑ διενεργεί επίσης μελέτη βιωσιμότητας και για τον αγωγό Ηπείρου με σκοπό την επέκταση του συστήματος στα Ιωάννινα.
Στο σκέλος της δραστηριότητας του LNG ο ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με τον κ. Χωματά, τρέχει και τα έργα small scale LNG στη Ρεβυθούσα. Τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει ολοκληρώσει το σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων ώστε να λειτουργήσει από το 2022 εφοδιάζοντας με αέριο περιοχές που δεν είναι στο δίκτυο αλλά και τη ναυτιλία
Τέλος της επόμενης χρονιάς θα έχει παραδοθεί και ο προβλήτας small scale LNG για τον ανεφοδιασμό μικρών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σημαντικό ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης, μια σειρά έργων τα οποία θα αυξήσουν τη δυνατότητα εισροής, ενισχύοντας έτσι την ευελιξία και την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος και την ασφάλεια εφοδιασμού. Στα ανωτέρω έργα συμπεριλαμβάνονται η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.
Ο αγωγός Ελλάδας – Β. Μακεδονίας και το FSRU Αλεξανδρούπολης
Η κ. Γκάλι απαντώντας σε ερωτήσεις μίλησε και για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας – Β. Μακεδονίας.
Όπως σημείωσε για το έργο υπάρχει ισχυρή δέσμευση των δύο πλευρών ως προς την υλοποίηση του, ενώ σύμφωνα με την ίδια, ο αγωγός έχει και τη στήριξη ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών οργανισμών καθώς πρόκειται για project που ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού των βαλκανικών χωρών.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ σημείωσε ότι εντός του καλοκαιριού αναμένεται να οριστικοποιηθεί το market test και από τον Σεπτέμβριο θα μπορεί να τρέξει το έργο .
Σε σχέση με τη συμμετοχή του Διαχειριστή στην εταιρία Gastrade που τρέχει το FSRU Αλεξανδρούπολης, η κ. Γκάλι τόνισε ότι η εταιρία αναμένει τον Σεπτέμβριο την έγκριση από την Ευρ. Επιτροπή ως προς την εξαγορά του ποσοστού 20%. Για την ακρίβεια αναμένει την απόφαση της διεύθυνσης Ανταγωνισμού. Μόλις ληφθεί ο ΔΕΣΦΑ θα είναι σε θέση να συμμετέχει κανονικά στην ανάπτυξη του έργου.
Έργα για την κλιματική ουδετερότητα
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα και στα έργα που θα οδηγήσουν τη χώρα στην κλιματική ουδετερότητα.
Ο διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του Διαχειριστή Μιχάλης Θωμαδάκης κατά την παρουσίαση που έκανε τόνισε ότι η εταιρία επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων για την ταχύτερη μετάβαση σε μία πιο καθαρή και βιώσιμη ενέργεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου, μέσω της συμμετοχής του σε πλήθος εγχώριων και διεθνών σχετικών πρωτοβουλιών. Με τη συμμετοχή του στο έργο “White Dragon”, το οποίο προγραμματίζεται με επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του. Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους 12 Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (TSOs) στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040.
Νέο Λογότυπο
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ παρουσίασε επίσης και το νέο λογότυπο της εταιρίας που θα χρησιμοποιεί από τον Σεπτέμβριο.
Απεικονίζει με χρώματα το πράσινο και το μπλε την εποχή της κλιματικής ουδετερότητας αλλά και τα «πράσινα» αέρια που αποσκοπούν στην προστασία του περιβάλλοντος.
Latest News
Μαθήματα τουρκικών από την Gazprom στους εργαζομένους της - Ο ρόλος της Άγκυρας
Υπάλληλοι της Gazprom μετακομίζουν στην Κωνσταντινούπολη με παχυλούς μισθούς
Επέλαση των «ταύρων» στην αγορά του ουρανίου - Το πυρηνικό στοίχημα της Big Tech
Η αναγέννηση της πυρηνικής ενέργειας φέρνει το ουράνιο στο προσκήνιο, ωστόσο οι προκλήσεις είναι πολλές και τα προβλήματα ποικίλα
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium