Τα δύο πρόσωπα της ενεργειακής πολιτικής Μπάιντεν
Ο Αμερικανός πρόεδρος θέλει το καρτέλ να αντλούν περισσότερο πετρέλαιο, αλλά οι ΗΠΑ να αντλούν λιγότερο.
Είναι κλασσικό. Ο σαφής στόχος πολιτικής του Προέδρου Μπάιντεν είναι να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου και αερίου στις ΗΠΑ, περιορίζοντας την παγκόσμια προσφορά ορυκτών καυσίμων στο όνομα της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο, η κυβέρνησή του ικετεύει τον ΟΠΕΚ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο ώστε οι τιμές βενζίνης στις ΗΠΑ να μην αυξηθούν περισσότερο απ΄όσο έχουν ήδη αυξηθεί στη διάρκεια της θητείας του κ. Μπάιντεν.
Οι τιμές πετρελαίου σκαρφάλωσαν στα υψηλά εξαετίας την Τρίτη μετά την είδηση πως ο ΟΠΕΚ και η Ρωσία απέτυχαν να συμφωνήσουν σε αύξηση των ποσοστώσεων παραγωγής πετρελαίου. Την προηγούμενη άνοιξη, ο ΟΠΕΚ μείωσε τις ποσοστώσεις παραγωγής βλέποντας τις τιμές του αργού να καταρρέουν στα 20 δολάρια το βαρέλι εν μέσω των οικονομικών lockdowns και του πολέμου τιμών ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία.
Όμως, η ζήτηση ενέργειας ανέκαμψε στα περισσότερα μέρη του κόσμου καθώς επιταχύνεται ο εμβολιασμός, οι κυβερνήσεις χαλαρώνουν τους περιορισμούς και οι εμπορευματικές μεταφορές εκτινάσσονται. Η κατανάλωση πετρελαίου στις ΗΠΑ βρίσκεται περίπου στα επίπεδα που ήταν τέτοια εποχή το 2019. Ο ΟΠΕΚ εκτιμά ότι η ζήτηση πετρελαίου στις βιομηχανοποιημένες χώρες θα αυξηθεί κατά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως φέτος.
Στις αρχές Ιουνίου, ο ΟΠΕΚ αύξησε μετρίως τις ποσοστώσεις παραγωγής, όμως η ζήτηση ανακάμπτει ταχύτερα από την προσφορά, με αποτέλεσμα οι τιμές αργού να βρίσκονται στα 74 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας άνοδο 45% στη διάρκεια του έτους. Οι χώρες του ΟΠΕΚ φυσικά θέλουν να εκμεταλλευτούν την ανάκαμψη για να αυξήσουν την παραγωγή και να βγάλουν περισσότερα πετροδολάρια για να χρηματοδοτήσουν τις κυβερνήσεις τους.
Όμως, η φιλονικία ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στο θέμα των ποσοστώσεων μπλοκάρει μια συμφωνία, στέλνοντας τις τιμές βενζίνης στις ΗΠΑ σε υψηλά επταετίας. Εδώ κάνει την εμφάνισή της η κυβέρνηση Μπάιντεν. Εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου κάλεσε τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του καταλήξουν γρήγορα σε συμβιβασμό «που θα επιτρέψει τις προτεινόμενες αυξήσεις παραγωγής να προχωρήσουν.» Η κυβέρνηση ανησυχεί ότι οι υψηλότερες τιμές βενζίνης μπορεί να υπονομεύσουν την κλιματική ατζέντα του κ. Μπάιντεν αλλά και σχέδια δαπανών του. Οι Ρεπουμπλικανοί συνδέουν το βέτο του στον αγωγό Keystone XL με τις ψηλότερες τιμές αερίου. Αυτά τα δύο δεν συνδέονται άμεσα. Όμως, η μη-κατασκευή του αγωγού Keystone σημαίνει ότι περισσότερο αργό θα μεταφερθεί μέσω σιδηροδρόμου σε αμερικανικά διυλιστήρια από τον Καναδά και το σχιστολιθικό κοίτασμα στο βόρειο Bakken Shale. Κάτι τέτοιο θα συμβάλει στην αύξηση της εμπορευματικής ζήτησης και των τιμών καθώς επίσης στη δημιουργία στενότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα, που όλα αυτά μαζί θα ενισχύσουν τις πληθωριστικές πιέσεις. Οι καταναλωτές νιώθουν τον πόνο στις αντλίες των βενζινάδικων και στους λογαριασμούς κοινής ωφέλειας καθώς οι τιμές φυσικού αερίου και προπανίου επίσης βρίσκονται ύψη. Τα αυξανόμενα ενεργειακά κόστη επίσης τροφοδοτούν τις αυξήσεις τιμών σε άλλα αγαθά.
Ο κ. Μπάιντεν γνωρίζει ότι η αύξηση τιμών αερίου και άλλων αγαθών θα πλήξουν τη μεσαία τάξη των Αμερικανών και μπορεί να υπονομεύσει την προεδρία του. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο αρνήθηκε μια πρόταση να πληρώσει τη συμφωνία υποδομών που πέτυχε στη Γερουσία μέσω αύξησης του φόρου αερίου.
Ωστόσο, υπάρχει η ειρωνεία που θέλει τον κ. Μπάιντεν να καλεί τον ΟΠΕΚ να ανοίξει τους κρουνούς την ώρα που η κυβέρνησή του επιδιώκει πολιτικές με στόχο το κλείσιμο της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ. Η κυβέρνηση Μπάιντεν επιδίωξε να σταματήσει τις νέες άδειες εξόρυξης σε ομοσπονδιακά εδάφη, ανέστειλε άδειες στο καταφύγιο άγριας ζωής στην Αλάσκα και επεκτείνει την προστασία ειδών προς εξαφάνιση για να περιορίσει την παραγωγή πετρελαίου σε ιδιωτικά εδάφη, μαζί με άλλες πολιτικές σχεδιασμένες να τιμωρήσουν τα ορυκτά καύσιμα.
Όμως, μειώνοντας την αμερικανική παραγωγή σημαίνει μειωμένη παγκόσμια προσφορά καθώς η ζήτηση εκτινάσσεται. Αυτό σημαίνει περισσότερη ισχύ τιμολόγησης για τον ΟΠΕΚ και τη Ρωσία –αλλά και για το Ιράν αν ο κ. Μπάιντεν επιτρέψει στην Τεχεράνη να διαφύγει από τις κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου στο πλαίσιο μιας νέας πυρηνικής συμφωνίας. Ετσι, η Ρωσία και το Ιραν θα επωφεληθούν από τον αφοπλισμό του κ. Μπάιντεν σε ορυκτά καύσιμα, ενώ οι Αμερικανοί θα πληρώνουν περισσότερα για ενέργεια.
Η διέξοδος από τέτοιες αντιφάσεις θα ήταν να επιτραπεί στους Αμερικανούς παραγωγούς να ανταποκριθούν στις υψηλές τιμές χωρίς νέα πολιτικά εμπόδια. Μπορεί να πει στο κλιματικό λόμπι ότι αυτό είναι καλύτερο από μια πολιτική ήττα.
Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο
Γιατί τελικά η μεγαλύτερη σύγκρουση του Μασκ είναι με τον Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ίλον Μασκ, είναι ήδη βαθιά συνυφασμένο με το κράτος
Η Αμερική θέλει τον Τραμπ – χωρίς αν ή αλλά…
Η πιθανή επανεκλογή του είναι μια υπαρξιακή καταστροφή για τους Δημοκρατικούς και μια ιστορική αλλαγή του παιχνιδιού για τους συμμάχους των ΗΠΑ
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της