![Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Πρόστιμο 875 εκατ. ευρώ σε αυτοκινητοβιομηχανίες για σύσταση καρτέλ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/robot-scaled.jpg)
Συνολικό πρόστιμο ύψους 875 εκατ. ευρώ επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε πέντε αυτοκινητοβιομηχανίες για σύσταση καρτέλ.
Πρόκειται για τις Daimler, BMW, καθώς και Volkswagen, Audi και Porsche, που ανήκουν στον όμιλο Volkswagen.
Η επιτροπή διαπίστωσε ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες προχώρησαν σε παράνομη σύμπραξη που περιόρισε τον ανταγωνισμό στον τομέα της τεχνολογίας καθαρισμού καυσαερίων επιβατικών αυτοκινήτων με κινητήρα ντίζελ.
Όπως ανακοινώθηκε, είναι η πρώτη φορά που η επιτροπή διαπιστώνει ότι η συνεργασία σε τεχνικά εξαρτήματα, σε αντίθεση με τον καθορισμό των τιμών ή τον καταμερισμό της αγοράς, ισοδυναμεί με παράνομη σύμπραξη. Όλες οι εταιρείες αναγνώρισαν τη συμμετοχή τους στο καρτέλ και συμφώνησαν να επανορθώσουν. Η Daimler αποκάλυψε την ύπαρξη της σύμπραξης στην Επιτροπή και, ως εκ τούτου, έλαβε πλήρη απαλλαγή από πρόστιμα.
Κάθε χρόνο πωλούνται εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα ντίζελ αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ευρώπη. Όχι μόνο οι οδηγοί αυτών των αυτοκινήτων, αλλά όλοι οι πολίτες πρέπει να είναι σε θέση να εμπιστεύονται ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, υποχρέωση στην οποία δεν ανταποκρίθηκαν οι συγκεκριμένες εταιρείες, επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση της επιτροπής.
Για πάνω από πέντε χρόνια, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποφεύγουν σκόπιμα να ανταγωνιστούν καλύτερα στον καθαρισμό από ό, τι απαιτείται από τα πρότυπα εκπομπών της ΕΕ. Και το έκαναν παρά το γεγονός ότι υπάρχει η διαθέσιμη τεχνολογία. Ο νόμος καθορίζει τα ελάχιστα πρότυπα καθαρισμού, τα οποία πρέπει να τηρούν όλοι οι παραγωγοί. Αλλά εξακολουθεί να επιτρέπει το ανταγωνισμό με τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται ακόμα καλύτερα αποτελέσματα
Το σύστημα SCR
Τα αυτοκίνητα εκπέμπουν καυσαέρια, ορισμένα από τα οποία είναι επιβλαβή. Ένα από αυτά είναι το οξείδιο του αζώτου (NOx). Εάν προστεθεί υγρή ουρία, που ονομάζεται «AdBlue», στη ροή καυσαερίων, το οξείδιο του αζώτου μετατρέπεται σε ακίνδυνο νερό και άζωτο. Αυτό συμβαίνει μόνο εάν προσθέσετε αρκετό από αυτό το «μπλε υγρό». Αυτό κάνουν τα συστήματα επιλεκτικής καταλυτικής μείωσης (SCR) στα αυτοκίνητα ντίζελ: Καθαρίζουν τις εκπομπές αερίων και τις καθιστούν λιγότερο ρυπογόνες.
Ήδη το 2007, η Ευρώπη είχε θεσπίσει ελάχιστα πρότυπα για τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (τα λεγόμενα πρότυπα «Euro 5» και «Euro 6»), τα οποία επρόκειτο να εφαρμοστούν σταδιακά από το 2009.
Η Daimler, η BMW, η Volkswagen, η Porsche και η Audi πραγματοποίησαν τακτικές συναντήσεις, που αναφέρονται εσωτερικά ως «κύκλοι των πέντε», για να αναπτύξουν μαζί συστήματα SCR για επιβατικά αυτοκίνητα ντίζελ που πληρούν αυτές τις κανονιστικές απαιτήσεις της ΕΕ. Αυτή η συνεργασία τους επέτρεψε να αναπτύξουν μια τεχνολογία για τη μείωση των εκπομπών οξειδίου του αζώτου των νέων επιβατικών αυτοκινήτων ντίζελ και να φέρουν την τεχνολογία αυτή γρήγορα στην αγορά, προς όφελος των καταναλωτών και του περιβάλλοντος.
Το καρτέλ
Το θέμα είναι πώς εξελίχθηκε σε καρτέλ η θεμιτή συνεργασία. Οι κατασκευαστές ανέπτυξαν από κοινού μια πολύ καλή τεχνολογία, αλλά αποφάσισαν να μην ανταγωνιστούν για να την εκμεταλλευτούν όσο μπορούσαν. Οδηγήθηκαν σε συμφωνία ώστε να αποφύγουν τον ανταγωνισμό για την καλύτερη αποτελεσματικότητα του συστήματος SCR παραβιάζοντας τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού της ΕΕ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συμφώνησαν σχετικά με το μέγεθος των δεξαμενών AdBlue που τοποθετούνται στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και στη χρονική απόσταση μεταξύ των αναπληρώσεων. Αντάλλαξαν επίσης ευαίσθητες πληροφορίες σχετικά με τα προβλεπόμενα μεγέθη, εύρη και τη μέση κατανάλωση AdBlue των μελλοντικών μοντέλων αυτοκινήτων.
Γνώριζαν ότι η έγχυση περισσότερου AdBlue θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο αποτελεσματικό καθαρισμό οξειδίου του αζώτου για πολλά μοντέλα αυτοκινήτων υπό ορισμένες συνθήκες οδήγησης. Ήξεραν ότι είχαν την τεχνική δυνατότητα να καθαρίσουν καλύτερα από ό, τι απαιτείται από τον νόμο και να ανταγωνιστούν επάνω σε κάτι τόσο σημαντικό. Αντ’ αυτού, αποφάσισαν να συνεργαστούν δεσμευόμενες ότι καμία δεν θα στοχεύει στον καθαρισμό πάνω από το ελάχιστο επίπεδο που απαιτείται από το νόμο, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό που θα μπορούσε να οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας και στην ανάπτυξη προϊόντων.
Ο ανταγωνισμός και η καινοτομία σε αυτόν τον χώρο είναι επίσης ουσιαστικής σημασίας για την Ευρώπη για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της Πράσινης Συμφωνίας, τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνεπώς, κάθε προσπάθεια περιορισμού του ανταγωνισμού εις βάρος της καινοτομίας θα καταστήσει δυσκολότερη την επίτευξη αυτών των στόχων. «Η σημερινή απόφαση είναι ένα παράδειγμα της αποφασιστικότητας της Επιτροπής να αποτρέψει αντιανταγωνιστικές συμπεριφορές στον συγκεκριμένο χώρο».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης