Φαίνεται ότι η διεθνής κοινότητα κινείται προς αυτό που πολλοί αποκαλούν ως ιστορική συμφωνία για τον καθορισμό ενός παγκόσμιου ελάχιστου φορολογικού συντελεστή σε πολυεθνικές εταιρείες (MNCs). Είναι ώρα – αλλά μπορεί αυτό να μην είναι αρκετό. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, οι εταιρείες μπορούν να ξεφύγουν από την καταβολή του δίκαιου μεριδίου των φόρων τους, καταγράφοντας το εισόδημά τους σε χώρες χαμηλού φόρου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, εάν ο νόμος δεν τους επιτρέπει να προσποιούνται ότι αρκετά από τα κέρδη τους προέρχονται από κάποιο φορολογικό παράδεισο, έχουν μεταφέρει ορισμένα τμήματα της επιχείρησής τους σε αυτές τις δικαιοδοσίες και ξεφεύγουν.
Μια συμφωνία για τη θέσπιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου φόρου τουλάχιστον κατά 15% είναι ένα σημαντικό βήμα προόδου. Αλλά ο διάβολος είναι στις λεπτομέρειες. Η τρέχουσα μέση επίσημη τιμή είναι σημαντικά υψηλότερη. Είναι επομένως πιθανό, ακόμη και πολύ πιθανό, ότι το παγκόσμιο ελάχιστο αυτό ποσοστό θα γίνει και το μέγιστο ποσοστό. Μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε ως μια προσπάθεια να αναγκάσει τις πολυεθνικές να συνεισφέρουν στο δίκαιο μερίδιο των φόρων τους θα μπορούσε να αποφέρει πολύ περιορισμένα πρόσθετα έσοδα, πολύ χαμηλότερα από τα 240 δισεκατομμύρια δολάρια που πληρώνονται ετησίως.
Ιδιαίτερα προβληματικός στις προτάσεις που υπέβαλε ο ΟΟΣΑ είναι ο Πρώτος Πυλώνας, που προορίζεται να αντιμετωπίσει τα φορολογικά δικαιώματα και να ισχύει μόνο για τις πολύ μεγαλύτερες πολυεθνικές. Το παλαιό σύστημα προφανώς δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης του 21ου αιώνα. Οι πολυεθνικές είχαν μάθει πώς να χειρίζονται το σύστημα για να καταγράφουν τα κέρδη σε δικαιοδοσίες χαμηλού φόρου. Δεν έχει νόημα για τις χώρες να παραιτηθούν από τα φορολογικά τους δικαιώματα για τον Πρώτο Πυλώνα. Ανεξάρτητα από το τελικό ποσοστό του φόρου που διαπραγματεύονται αυτήν τη στιγμή τη μεταρρύθμιση, θα ήταν καλύτερα εάν τουλάχιστον μερικές χώρες εισήγαγαν υψηλότερο ποσοστό, μονομερώς ή ως ομάδα.
Οι ΗΠΑ, για παράδειγμα, σχεδιάζουν ποσοστό 21%. Είναι ζωτικής σημασίας να αντιμετωπιστεί το πλήθος των λεπτομερών ζητημάτων που απαιτούνται για μια παγκόσμια φορολογική συμφωνία, και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να συνεργαστούμε με τις αναπτυσσόμενες χώρες και τις αναδυόμενες αγορές, των οποίων η φωνή δεν ακούγεται πάντα τόσο καθαρά όσο θα έπρεπε. Πάνω απ’ όλα, θα είναι σημαντικό να επανεξετάσουμε το ζήτημα σε πέντε χρόνια και όχι σε επτά, όπως προτείνεται σήμερα. Εάν τα φορολογικά έσοδα δεν αυξηθούν και εάν οι αναπτυσσόμενες και οι αναδυόμενες αγορές αποτύχουν να συγκεντρώσουν μεγαλύτερο μερίδιο αυτών των εσόδων, θα πρέπει να αυξηθεί ο ελάχιστος φόρος και να αναπροσαρμοστεί ο τύπος κατανομής των «φορολογικών δικαιωμάτων».
Ο Joseph E. Stiglitz είναι νομπελίστας στα οικονομικά, καθηγητής στο Columbia University, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος της Παγκόσμιας Τράπεζας και πρόεδρος του οικονομικού συμβουλίου του προέδρου των ΗΠΑ.
Latest News
Τηλεργασία: Από τον έλεγχο στην εμπιστοσύνη
Ο σχεδιασμός και εφαρμογή σχετικών με την τηλεργασία πολιτικών ανθρώπινου δυναμικού είναι απολύτως απαραίτητες ενέργειες για την αντιμετώπιση των νέων συνθηκών και προσδοκιών των εργαζομένων
Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές;
Η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων φαίνεται από τις επιδόσεις της Ελλάδας στους κρίσιμους δείκτες που δημοσίευσε πολύ πρόσφατα η Eurostat
Τράπεζες, επενδυτικές υπηρεσίες και καθήκον διαφώτισης πελατών
H τράπεζα οφείλει να παρέχει συμβουλές προσαρμοσμένες στο προφίλ του πελάτη
Οι μεγάλες προκλήσεις για την οικονομία της Κίνας
Η εμπειρία δείχνει ότι η κινεζική ηγεσία τείνει να δίνει υπερβολικές υποσχέσεις
Πώς θα προσδιοριστεί το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα των ατομικών επιχειρήσεων
Τι θα πρέπει να γνωρίζετε
Habemum papam στην τεχνητή νοημοσύνη: Tι σημαίνει για τη χώρα μας
Τι σημαίνει για την Ελλάδα η Πράξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη που ενέκρινε το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ
Δημοσιονομικά προβλήματα ενόψει
Οι καιροί είναι δύσκολοι, τα συναισθήματα είναι έντονα – και η Γαλλία δεν έχει παράδοση στη δημιουργία συνασπισμών μεταξύ κομμάτων με πολύ διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις
Πώς να ρυθμίσετε τα χρέη στο Δημόσιο - Οι δόσεις και η αίτηση
Σε πόσες δόσεις μπορώ να πληρώσω – Συμπλήρωση της αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης
Εργατικό δυναμικό, απασχόληση και ποιότητα της εργασίας στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα είναι 75,4%
Εξαήμερη απασχόληση με τον νόμο 5053/2023 – Ποιους αφορά
Σε ποιες περιπτώσεις είναι νόμιμη η 6ήμερα εργασία