Μετά από 36 χρόνια ένας Έλληνας εφοπλιστής κάνει πράξη αυτό που πολλοί –επαΐοντες και μη – ζητούσαν πολλά χρόνια τώρα. Να ενδιαφερθούν οι Έλληνες εφοπλιστές που διαφεντεύουν τη θάλασσα να επενδύσουν στη στεριά στα «δικά μας» ναυπηγεία.
Αν και οι γνωρίζοντες κατανοούν ότι άλλο ναυτιλία και άλλο ναυπηγεία, ο κ. Γιώργος Προκοπίου, το τόλμησε και αιφνιδιάζοντας πολλούς, καθώς δεν είχε διαρρεύσει σχετικά τίποτα πέραν των δυο τριών τελευταίων ημερών, επένδυσε συνολικά 62,5 εκατ. ευρώ συνολικά και απέκτησε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά τα οποία ίδρυσε ο Σταύρος Νιάρχος το 1958 και κρατικοποιήθηκαν το 1985. Έκτοτε πέρασαν πολλές περιπέτειες καθώς πολλά πειράματα και «πατέντες» σχεδιάσθηκαν από τους κατά καιρούς αρμόδιους με θύματα τους εργαζόμενους στα ναυπηγεία και τον έλληνα φορολογούμενο.
Ο Γιώργος Προκοπίου που είναι ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές με περισσότερα από 120 πλοία στον στόλο του και εκατοντάδες -άλλοι μιλάνε για χιλιάδες- ακίνητα στην ιδιοκτησία του, ανέλαβε να ξαναστήσει την ελληνικήν ναυπηγική βιομηχανία.
Όπως σημειώνουν παράγοντες του ναυτιλιακού χώρου, αν τα ναυπηγεία ορθοποδήσουν πολλοί θα είναι οι έλληνες εφοπλιστές που θα τα προτιμούν για την επισκευή των πλοίων τους. Επίσης το πέρασμα των ναυπηγείων σε μια ισχυρή οικονομική οντότητα όπως είναι ο όμιλος Προκοπίου, διευκολύνει την κυβέρνηση και στις διαπραγματεύσεις της για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού.
Η απόκτηση των ναυπηγείων είναι ένα ακόμη βήμα στην πολύ ενδιαφέρουσα επιχειρηματική πορεία του κ. Προκοπίου που ξεκίνησε σχεδόν από την εφηβική του ηλικία.
Who is who
Ο Γιώργος Προκοπίου, που είναι παντρεμένος με την Αλεξάνδρα Μαμαλίγκα, και έχει τέσσερις κόρες και πολλά εγγόνια, γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1946 στην Αθήνα. Και οι δυο γονείς του ήταν πρόσφυγες, ο πατέρας του από την Σμύρνη, η μητέρα του από την Οδησσό. Ο πατέρας του ασχολήθηκε με το real estate. Η οικογένεια της μητέρας του ήταν σφουγγαράδες.
Ο Γιώργος Προκοπίου έζησε με την οικογένειά του στην περιοχή της Γλυφάδας όπου ερωτεύτηκε για πρώτη φορά τη θάλασσα, όπως λέει. Σε ηλικία έξι ετών έφτιαξε το πρώτο ιστιοφόρο βαρκάκι και το 1953, σε ηλικία επτά ετών, ενώ ήταν σε μια μικρή λέμβο πλησίασε την θαλαμηγό «Χριστίνα» του Αριστοτέλη Ωνάση και είδε στην πρύμνη του σκάφους τον Τσώρτσιλ να καπνίζει το πούρο του. Αυτή η εικόνα του έμεινε για πάντα στη μνήμη του και έτσι απέκτησε το όνειρο της δημιουργίας ενός μεγάλου σκάφους
Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο Χατζικωνσταντίνου στο Παλαιό Φάληρο το 1964 και στη συνέχεια φοίτησε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών από το οποίο αποφοίτησε το 1971. Από το δεύτερο έτος στο Πολυτεχνείο είχε αρχίσει να αναπτύσσει τις δικές του επιχειρήσεις και συγκεκριμένα ξεκίνησε με δύο ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας, ένα εκ των οποίων αργότερα έγινε το κεντρικό ταχυδρομείο και το άλλο στέγαζε την Νομαρχία Αττικής. Τη δραστηριότητα στο real estate την συνεχίζει μέχρι σήμερα και λέγεται ότι είναι ιδιοκτήτης εκατοντάδων ακινήτων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 1972, ξεκίνησε την ενασχόληση του με τη ναυτιλία επενδύοντας στο 1/3 ενός παλαιού δεξαμενοπλοίου 55.000 dwt το «MT Pennsylvania» που αγοράστηκε από την Getty Oil, με 2 ακόμη συνεργάτες.
Το 1974 ίδρυσε την Sea Traders S.A. Το 1988 μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη Προκοπίου είχαν 30 πλοία χωρίς χρέη και για καθαρούς οικογενειακούς λόγους αποφάσισαν να διαχωρίσουν την περιουσία τους. Ο κάθε αδελφός έμεινε με 15 πλοία. Ο κ. Δημήτρης Προκοπίου ίδρυσε στη συνέχεια την Centrofin. Τα δυο αδέλφια έχουν και σήμερα πολύ καλές σχέσεις.
Το 1991 ο κ. Προκοπίου ίδρυσε τη Dynacom Tankers Management Ltd , το 2004 τη Dynagas Ltd. και το 2013 την Dynagas LNG Partners LP, εισηγμένη στο αμερικάνικο χρηματιστήριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2002-2018 οι τρεις εταιρείες υλοποίησαν ένα πρόγραμμα κατασκευής 119 νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας.
Το 2012 το LNG CARRIER «OB RIVER» της Dynagas, έγραψε ιστορία καθώς ήταν το πρώτο LNG Carrier στο κόσμο που διέσχισε ολόκληρο το Βόρειο Πέρασμα στον Αρκτικό κύκλο (Northern Sea Route).
Ο κ. Προκοπίου έδειξε επίσης έντονο ενδιαφέρον στην καινοτομία και το 2016 η Dynagas τοποθέτησε παραγγελία για τα πρώτα δυο FSRU στην Κίνα στα ναυπηγεία Hudong Zhonghua, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται και ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου και ως συμβατικά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τον Ιούλιο του 2018 ο μεγάλος Έλληνας εφοπλιστής πραγματοποίησε ένα «όνειρο» του την ανακατασκευή του mega yacht «Dream» την οποία παρακολουθούσε στενά ο ίδιος. Το σκάφος ενσαρκώνει ένα «όνειρο» του κ. Προκοπίου να ζει και να εργάζεται στη θάλασσα επί του σκάφους το οποίο πρέπει να είναι αρκετά ευρύχωρο για να φιλοξενεί τους φίλους του και την οικογένεια του.
Έξω από τα δόντια
Ο κ. Προκοπίου αποφεύγει την πολλή δημοσιότητα όταν όμως «εκτίθεται» φροντίζει να είναι αισθητή η παρουσία του, καθώς δεν μασάει τα λόγια του. Κάπως έτσι το έκανε χρόνια πίσω, τον μακρινό Απρίλιο του 2005 όταν απευθυνόμενος σε εκδήλωσης στη Ναυτιλιακή Λέσχη στον τότε Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργο Αλογοσκούφη, ο οποίος ήταν κεντρικός ομιλητής του είπε ορθά κοφτά ότι οι εφοπλιστές περίμεναν τη ΝΔ να βγει στην κυβέρνηση για να αλλάξει το νόμο για την φορολόγηση των ακινήτων των off shore και σχεδόν έξι μήνες μετά δεν είχε γίνει τίποτα.
Έσπευσε να διευκρινίσει ότι το ενδιαφέρον των εφοπλιστών για τις επενδύσεις σε ακίνητα έγκειται στο ότι ρισκάρουν σημαντικά κεφάλαια στη θάλασσα και λογικό είναι να επενδύουν μεγάλο μέρος των κερδών τους σε ακίνητα στη στεριά.
Επίσης στην ίδια παρέμβασή του, ζήτησε από τους πολιτικούς να έχουν όραμα και ανέφερε σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα την αξιοποίηση όλου του παραλιακού μετώπου από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο. Καμία άλλη χώρα δεν έχει ένα τόσο μεγάλο παραλιακό μέτωπο το οποίο είναι αναξιοποίητο είπε ο κ. Προκοπίου. Μετά από 16 χρόνια, κάτι φαίνεται να αλλάζει στο «παραλιακό μέτωπο»
Ακόμη πιο «άμεση» ήταν πάντως η δημόσια τοποθέτηση του στις αρχές του 2020 σε εκδήλωση που πραγματοποίησε το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο, στην Αθηναϊκή Λέσχη. Ο κ. Προκοπίου ξεκαθάρισε ότι «μαλ….ες επιχειρηματίες με εκατομμύρια δεν υπάρχουν» και ζήτησε από τους πολιτικούς να κάτσουν σε ένα τραπέζι με τους επιχειρηματίες και επενδυτές με σκοπό να συμφωνήσουν στον τρόπο της ανάπτυξης ώστε να ξαναρχίσουν οι επενδύσεις.
Ο 75χρονος κ. Προκοπίου, δεν τα παρατάει πάντως παρά τις δυσκολίες και συνεχίζει να ασκεί το χόμπι του, όπως χαρακτηρίζει την ενασχόληση του με την ναυτιλία, αν και όπως δήλωσε παραλαμβάνοντας το βραβείο «2020 Capital Link Greek Shipping Leadership Award», ανέθεσε στις τέσσερις κόρες του αυξημένο ρόλο στη ναυτιλιακή του αυτοκρατορία. Ο ιδιος θα ξεκινήσει πάλι από την αρχή ή πιο σωστά από το ένα πέμπτο, όπως ανέφερε ο Γιώργος Προκοπίου, εξηγώντας ότι τα υπόλοιπα τέσσερα πέμπτα ανήκουν στις κόρες του.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International