Project Syndicate
Πριν από πενήντα χρόνια, στις 22 Ιουνίου 1971, ο τότε πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ Aρθουρ Μπερνς έστειλε ένα διάσημο πια υπόμνημα στον πρόεδρο Ρίτσαρντ Νίξον. Ο πληθωρισμός αυξανόταν και ο Μπερνς ήθελε ο Λευκός Οίκος να καταλάβει ότι η αύξηση των τιμών δεν οφείλεται στη νομισματική πολιτική ή σε οποιαδήποτε ενέργεια που είχε λάβει η Fed υπό την ηγεσία του. Το ζήτημα ήταν ότι «η δομή της οικονομίας (είχε) αλλάξει βαθιά».
Κατά συνέπεια, ο Μπερνς έγραφε για να προτείνει εξάμηνο πάγωμα τιμών και μισθών. Ισως λόγω της φήμης του Μπερνς ως διάσημου μελετητή (ήταν δάσκαλος του Μίλτον Φρίντμαν) και η μακρά εμπειρία του ως υπεύθυνος χάραξης πολιτικής, έπεισε τον Νίξον να προχωρήσει σε πάγωμα μισθών και τιμών και να το ακολουθήσει με μια τέτοια πολιτική. Για ένα διάστημα μετά την εφαρμογή του παγώματος, οι έλεγχοι και οι οδηγίες φαινόταν να λειτουργούν. Αλλά ο παρεμβατικός χαρακτήρας του συστήματος άρχισε να φθείρει τους ανθρώπους και στην οικονομία. Εγινε σύντομα προφανές ότι οι κυβερνητικοί έλεγχοι και οι παρεμβάσεις επιδείνωναν τα πράγματα.
Το μήνυμα από αυτήν την ιστορική εμπειρία – και από πολλά άλλα παραδείγματα στις Ηνωμένες Πολιτείες και αλλού – πρέπει να είναι απολύτως σαφές. Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται ποτέ ακριβώς, αλλά συχνά μοιάζει σε πολλά σημεία, γι’ αυτό σκεφτείτε πού βρισκόμαστε στα μέσα του 2021: ο πληθωρισμός αυξάνεται και η Fed ισχυρίζεται για άλλη μια φορά ότι δεν είναι υπεύθυνη για αυτήν την εξέλιξη.
Αντίθετα, αξιωματούχοι της Fed υποστηρίζουν ότι η σημερινή άνοδος των τιμών αντικατοπτρίζει απλώς την ανάκαμψη από τον χαμηλό πληθωρισμό του περασμένου έτους. Ακόμη χειρότερα, η πολιτική της Fed είναι ακόμη πιο παρεμβατική τώρα από ό,τι στην εποχή του Μπερνς.
Ο ισολογισμός της έχει αυξηθεί από μαζικές αγορές ομολόγων του Δημοσίου και ενυπόθηκων τίτλων και ο ρυθμός αύξησης του δείκτη Μ2 αυξήθηκε απότομα κατά το παρελθόν έτος. Το επιτόκιο των ομοσπονδιακών κεφαλαίων είναι τώρα χαμηλότερο από σχεδόν οποιονδήποτε δοκιμασμένο στο παρελθόν κανόνα ή στρατηγική νομισματικής πολιτικής. Δεν είναι πολύ αργά για να μάθουμε από προηγούμενα λάθη και να κάνουμε τη νομισματική πολιτική να αναδειχτεί σε πολιτική μιας συνεχούς ανάκαμψης από την πανδημία. Αλλά ο χρόνος τελειώνει.
O John B. Τaylor διετέλεσε υφυπουργός Οικονομικών ΗΠΑ από το 2001 έως το 2005. Είναι καθηγητής Οικονομικών στο Stanford University, συνεργάτης του Hoover Institution.
Latest News
Ο γερμανικός κίνδυνος
Η αυξανόμενη ανεργία και η δημοσιονομική αμηχανία έπεισαν τελικά την κεντροαριστερή κυβέρνηση της εποχής να προχωρήσει σε ένα κύμα μεταρρυθμίσεων υπέρ της ανάπτυξης
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR - Πώς να εκδώσετε ψηφιακή άδεια κυκλοφορίας
Η εκτύπωση των ειδοποιητηρίων γίνεται μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα myCAR της ΑΑΔΕ
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Δ’ Μέρος)
Διαδικασία και τρόπος εφαρμογής της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Νόμος Κατσέλη, προστασία κύριας κατοικίας και τρόπος υπολογισμού του επιτοκίου
Απόφαση δικαστηρίου που έκρινε ότι ο τόκος δεν πρέπει να υπολογίζεται επί του συνολικού κεφαλαίου της οφειλής, αλλά επί της εκάστοτε μηνιαίας δόσης
Γιατί η επιβολή δασμών θα πλήξει την ευρωπαϊκή οικονομία
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα εάν ο Ντόναλντ Τραμπ υλοποιήσει τις υποσχέσεις του
Πώς αντέδρασε ο Γενικός Δείκτης στην εκλογή Τραμπ
Οι Αμερικάνοι εξέλεξαν τον Τραμπ και η Wall Street έκανε πάρτι. Τι συμβαίνει στη Λεωφόρο Αθηνών;
Η ΔΥΠΑ πάντα στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της ανεργίας
Επενδύουμε στην εξωστρέφεια με πρωτοβουλίες που συνάδουν και με τη μεταστροφή του προφίλ μας από έναν επιδοματικό οργανισμό, σε έναν φορέα συνώνυμο της απασχόλησης
Τραμπ και Ευρώπη
Οι επιπτώσεις σε γεωστρατηγικό, οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο
Κατώτατος μισθός και συλλογικές συμβάσεις εργασίας στην Ελλάδα
Ο συγκεκριμένος μαθηματικός τύπος παρουσιάζει μακροπρόθεσμα προβλήματα και δεν ευνοεί την κοινωνική συνοχή και την οικονομική σταθερότητα στην Ελλάδα
Προβληματικοί για την Ελλάδα οι νέοι δείκτες κυβερνητικής αποτελεσματικότητας
Τι δείχνουν οι νέοι συγκριτικοί δείκτες της World Bank; Μεταξύ 214 κρατών, η Ελλάδα μειώνει, για το 2023, αισθητά την επίδοση της στον δείκτη «κυβερνητικής αποτελεσματικότητας»