Το γερμανικό «καρτέλ των αυτοκινήτων» δεν αποτελεί μόνο μια ευρωπαϊκή και παγκόσμια υπερδύναμη. Οπως όλα δείχνουν, αντιπροσωπεύει και μια πανίσχυρη επιχειρηματική «μαφία», τόσο στην Ευρώπη όσο και διεθνώς. Οι αποκαλύψεις της τελευταίας δεκαετίας, με κορυφαία την υπόθεση «Ντίζελγκεϊτ» που αποκαλύφθηκε το 2015 στις Ηνωμένες Πολιτείες και κόστισε στους Γερμανούς δεκάδες δισ. ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις, μαρτυρούν του λόγου το αληθές και δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης.
Η πιο πρόσφατη εξέλιξη ήρθε με το πρόστιμο των 875 εκατ. ευρώ που επέβαλε η Κομισιόν στους ομίλους της Volkswagen και της BMW (502 εκατ. για την πρώτη και 373 εκατ. για τη δεύτερη). Πρέπει να σημειωθεί μάλιστα ότι μεγάλο πρόστιμο, ύψους 727 εκατ. ευρώ, αναλογούσε κανονικά και στην τρίτη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, την Daimler. Ωστόσο, η επιλογή της τελευταίας να αποκαλύψει την υπόθεση και να συνεργαστεί με τις Αρχές των Βρυξελλών τη γλίτωσε από τον σχετικό «λογαριασμό».
Μικρότερο του αναμενομένου ήταν πάντως το πρόστιμο και για τις άλλες δύο: η μεν VW γλίτωσε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια επειδή επίσης δέχθηκε να συνεργαστεί μερικώς, ενώ η BMW είδε τελικώς να επιβαρύνεται με λιγότερα χρήματα σε σύγκριση με αυτά που είχε προϋπολογίσει και έφταναν αρχικά τα 1,4 δισ. ευρώ και, από τον περασμένο Μάιο, τα 400 εκατ. ευρώ.
Το λόμπι
Σε κάθε περίπτωση, παρά το γεγονός ότι το πανίσχυρο λόμπι λειτούργησε αποτελεσματικά και αυτή τη φορά και κατάφερε να περιορίσει τις συνέπειες, πρόκειται για ένα ακόμα σοβαρό πλήγμα στην αξιοπιστία ενός κλάδου ο οποίος είναι εμβληματικός για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης. Και όχι μόνο γι’ αυτόν, αλλά και για τις διαδοχικές κυβερνήσεις, μια και είναι γνωστό ότι οι δύο πλευρές διατηρούν παραδοσιακά στενές σχέσεις – κατά συνέπεια, λοιπόν, είναι μάλλον απίθανο οι αρμόδιοι υπουργοί να μην είχαν ακούσει τίποτε για τα όσα συνέβαιναν πίσω από τις κλειστές πόρτες, στις εκατοντάδες συναντήσεις που πραγματοποιούσαν οι εκπρόσωποι των τριών προαναφερθέντων ομίλων και των θυγατρικών τους (Audi, Porsche κ.λπ.).
Αιτία, αυτή τη φορά, ήταν το γεγονός ότι πριν από περίπου μία δεκαετία οι τρεις όμιλοι «παραβίασαν τους κανόνες της ΕΕ που αφορούν τις πρακτικές κατά του ανταγωνισμού προχωρώντας σε μεταξύ τους συνεννόηση σε ό,τι αφορά την τεχνολογική ανάπτυξη στον τομέα του καθαρισμού των εκπομπών οξειδίου του αζώτου», όπως εξήγησε στη σχετική ανακοίνωσή της η Κομισιόν, η οποία ερευνά την υπόθεση εδώ και μία τετραετία. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται σε αυτή την ανακοίνωση, οι εκπρόσωποί τους «συναντώνταν τακτικά στο πλαίσιο τεχνικών επαφών που γίνονταν για να συζητήσουν αναφορικά με την ανάπτυξη της τεχνολογίας Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR), η οποία εξαλείφει τις βλαβερές εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) στα καυσαέρια των οχημάτων με κινητήρες ντίζελ μέσω της έγχυσης ουρίας (που αποκαλείται επίσης “AdBlue”)».
Αξιοσημείωτο είναι επίσης πως οι τρεις δεν κατηγορήθηκαν ότι παραβίασαν τα επίσημα όρια, ούτε ότι εξαπάτησαν τις Αρχές με «πειραγμένο» λογισμικό (όπως είχαν κάνει στην περίπτωση του «Ντίζελγκεϊτ»), αλλά για το γεγονός ότι ενώ είχαν στη διάθεσή τους την απαραίτητη τεχνολογία απέφυγαν να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες μειώσεις στις εκπομπές. «Δεν χρησιμοποίησαν όλες τις δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας για να προχωρήσουν πιο μακριά από το επίπεδο καθαρισμού που προβλεπόταν νομικά» κατήγγειλε σε συνέντευξη Τύπου η επίτροπος Ανταγωνισμού, Μαργκρέτ Βεστάγκερ.
Παράλληλα, σε συντονισμό με ένα άλλο ισχυρό καρτέλ, αυτό των πετρελαϊκών και των διυλιστηρίων, τοποθέτησαν στα οχήματά τους μικρότερες δεξαμενές ουρίας, έτσι ώστε να απαιτείται πιο τακτική αναπλήρωση – κάτι που απαιτούσαν οι εταιρείες και οι σταθμοί ανεφοδιασμού.
Τα σκάνδαλα «made in Germany» συνεχίζονται λοιπόν…
Latest News
Πώς η διαφορετικότητα θα δημιουργούσε πλούτο αλλά απέτυχε
Μια επιδραστική μελέτη της McKinsey το 2015 έβρισκε σύνδεση μεταξύ κερδοφορίας και ποικιλομορφίας στελεχών
Reuters: Πώς μια θυγατρική γερμανικής εταιρείας βοηθά τη Ρωσία στην παράκαμψη των κυρώσεων
Η Heinrich Tapp Rus παρείχε «παράλληλες εισαγωγές» σε εταιρείες στις οποίες η ΕΕ έχει επιβάλει κυρώσεις σημειώνει το Reuters.
Ποιοι τεχνολογικοί γίγαντες υποστηρίζουν με γενναιόδωρες χορηγίες τον Τραμπ
Ηγέτες αμερικανικών επιχειρήσεων έκαναν γενναίες δωρεές στο ταμείο για την επανεκλογή του Τραμπ
Το δημόσιο χρέος της G7 - Η βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας [γραφήματα]
Το τεράστιο χρέος που έχουν συσσωρεύσει οι μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, έχει αρχίσει να προκαλεί νευρικότητα
Σε ένα πράγμα συμφωνούν Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικανοί - Τι φοβούνται οι αναλυτές
Και τα δύο κόμματα συγκλίνουν όλο και περισσότερο στη σκληρή γραμμή απέναντι στην Κίνα και στις κινεζικές εταιρείες
Οι αγορές δίνουν 100% πιθανότητες για μείωση των αμερικανικών επιτοκίων μέχρι τον Σεπτέμβριο
Ένα μήνα πριν οι πιθανότητες για μείωση των επιτοκίων τον Σεπτέμβριο ήταν περίπου 70%
Μια δεύτερη θητεία Τραμπ θα βλάψει τον παγκόσμιο πληθωρισμό - Τι λένε οι αναλυτές
Οι πολιτικές που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του Τραμπ αυξάνουν το κόστος διεθνώς
Θα ακολουθήσει ΗΠΑ και ΕΕ στους δασμούς για κινεζικά EV η Βρετανία;
Ο υπουργός Επιχειρήσεων Τζόναθαν Ρέινολντς βρίσκεται σε συνομιλίες με τη βιομηχανία για τα επόμενα βήματα
Στο στόχαστρο η Deutsche Bank για λογιστικές «αλχημείες»
Σύμφωνα με τις γερμανικές αρχές, η Deutsche Bank δεν ακολούθησε τα διεθνή λογιστικά πρότυπα όσον αφορά τον ισολογισμό του 2019
Ξεπέρασαν τις προσδοκίες οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ τον Ιούνιο
Οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο στις ΗΠΑ, εξαιρουμένων των οχημάτων και του φυσικού αερίου, αυξήθηκαν κατά 0,8%, με εκτιμήσεις +0,2%