
Σημαντικά υψηλότερο κόστος μετάβασης, από σημερινό στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής ασφάλισης, καταγράφουν μελετητές της κοινωνικής ασφάλισης, αντικρούοντας τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης του υπουργείου Εργασίας, που προσδιόρισαν το ύψος του στα 56 δισ. ευρώ σε βάθος 50ετίας.
«Το κόστος θα κυμανθεί από 57 έως 65 δισ. ευρώ αναλόγως με το ύψος της σύνταξης που θα χορηγείται και το επιτόκιο προεξόφλησης», αντιτείνουν ο πανεπιστημιακός κ. Σ. Ρομπόλης (ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου) και ο αναλογιστής κ. Β. Μπέτσης (υποψήφιος διδάκτορας στο ίδιο πανεπιστήμιο) και υπογραμμίζουν ότι οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης ενδέχεται να υποκρύπτουν μελλοντικά «μεγάλη μείωση των υφιστάμενων επικουρικών συντάξεων».
Οι παρατηρήσεις και οι ενστάσεις των δύο πανεπιστημιακών αναφέρονται σε όλα τα βασικά στοιχεία του κυβερνητικού σχεδίου, για τον τρόπο με τον οποία θα λειτουργεί – μελλοντικά – το επικουρικό ασφαλιστικό σύστημα.
Εάν ισχύσουν οι κυβερνητικές εγγυήσεις για διατήρηση των παλαιών συντάξεων στα υφιστάμενα επίπεδα, δηλαδή χωρίς μείωση, και αν επίσης ισχύσουν οι εγγυήσεις για μη αρνητικές αποδόσεις στις εισφορές που θα επενδυθούν στις αγορές, η επιστροφή εισφορών μετά την 15ετία ή ακόμη και η χορήγηση επικουρικών συντάξεων χηρείας και αναπηρίας, τότε η δαπάνη για τη δημιουργία αυτού του νέου κεφαλαιοποιητικού συστήματος θα αυξηθεί περαιτέρω.
Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο το νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης θα αφορά νέους ασφαλισμένους, αλλά προαιρετικά θα μπορούν να ενταχθούν και ήδη εργαζόμενοι μέχρι μίας ορισμένης ηλικίας, πιθανότατα τα 35 έτη. Προαιρετικά μπορούν να ενταχθούν και ορισμένες κατηγορίες αυτοαπασχολούμενων και αγροτών που δεν έχουν σήμερα επικουρική ασφάλιση.
Οι παροχές θα είναι αυξημένες, λόγω της επένδυσης των ατομικών εισφορών, ενώ θα καλύπτονται επικουρικά και οι συντάξεις θανάτου (χηρείας) όπως και οι αναπηρικές, ενώ θα υπάρχει μίνιμουμ εγγύηση των παροχών αναλόγως με τις συσσωρευμένες εισφορές του ατομικού κουμπαρά.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την δημιουργία του νέου ταμείου αποτελεί το λεγόμενο «κόστος μετάβασης» στο νέο σύστημα, δηλαδή το κόστος κάλυψης των παροχών των παλαιών ασφαλισμένων. Συγκεκριμένα οι συντάξεις των ήδη ασφαλισμένων και συνταξιούχων, δεν θα μπορούν πλέον να χρηματοδοτούνται από τις εισφορές των νέων ασφαλισμένων, οι οποίες θα συσσωρεύονται στον ατομικό κουμπαρά και θα επενδύονται αναλόγως.
Το κόστος μετάβασης υπολογίζεται στα 56 δισ. έως το 2070 από τα οποία – η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι τα 50 δισ. – θα αντισταθμιστούν από τα επιπρόσθετα δημοσιονομικά έσοδα που θα προκύψουν εξαιτίας της μεταρρύθμισης.
Ο αντίλογος
Οι δύο μελετητές διαπιστώνουν «σοβαρά λάθη, παραλείψεις και παρανοήσεις» στα στοιχεία με τα οποία η κυβέρνηση «ανοίγει» το δημόσιο πολιτικό και επιστημονικό διάλογο για την κεφαλαιοποίηση της κοινωνικής επικουρικής ασφάλισης. Οι παρατηρήσεις και οι ενστάσεις των δύο πανεπιστημιακών αναφέρονται σε όλα τα βασικά στοιχεία του εγχειρήματος:
1. Είναι λανθασμένος ο ισχυρισμός ότι υιοθετείται το Σουηδικό μοντέλο με την κεφαλαιοποίηση της επικουρικής ασφάλισης. Δεν υπάρχει καμία σχέση του ενός με το άλλο.
2. Η ένταξη των ήδη εργαζόμενων έως 35 ετών θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το ισχύον σύστημα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος μετάβασης.
3. Η ένταξη αγροτών και αυτοαπασχολούμενων δεν αποτελεί ορθολογική επιλογή γιατί οι συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες μπορούν να δημιουργήσουν προαιρετικά και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κεφαλαιοποιητικά επαγγελματικά ταμεία από το μηδέν, χωρίς την πρόκληση του κόστους μετάβασης.
4. Ο ισχυρισμός ότι το νέο σύστημα συμβάλει στην διαφοροποίηση του «δημογραφικού κινδύνου» (γήρανση του πληθυσμού – υπογεννητικότητα) δεν ευσταθεί. Ο δημογραφικός κίνδυνος είναι εγγενής, σε όλα τα συνταξιοδοτικά συστήματα, είτε λειτουργούν με το αναδιανεμητικό, είτε με το κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
5. Το κόστος μετάβασης δεν θα είναι 56 δισ. ευρώ σε βάθος 50 ετών, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά εκτιμάται από 57 μέχρι 67 δισ. ευρώ, ανάλογα με το μέσο ύψος της σύνταξης που θα χορηγείται στους ασφαλισμένους και το επιτόκιο, προκειμένου να υπολογισθούν οι μελλοντικές παροχές σε παρούσες αξίες. Η μικρότερη εκτίμηση της κυβέρνησης, είτε υπονοεί μεγάλη μελλοντική μείωση των επικουρικών συντάξεων (κάτω των 140 ευρώ), είτε χρησιμοποιεί υψηλό επιτόκιο προεξόφλησης, που είναι εκτός τρέχουσας οικονομικής πραγματικότητας.


Latest News

Ρεκόρ υποβολής των δηλώσεων - Τρέχουν οι φορολογούμενοι για την έκπτωση 4%
Πάνω από τις προσδοκίες οι φορολογικές δηλώσεις - Με διαδικασίες εξπρές οι επιστροφές φόρου

Ο «μεγάλος αδελφός» της ΑΑΔΕ πηγαίνει σε βαπτίσεις, γάμους και δεξιώσεις
Πρόκειται για το «ψηφιακό μάτι» ή το ψηφιακό πελατολόγιο από την ΑΑΔΕ, το οποίο ενεργοποιήθηκε από την περασμένη Δευτέρα

Αυξήθηκαν οι καταγγελίες για βία και παρενόχληση στην εργασία - Οι κλάδοι
Σε υψηλό επίπεδο το ποσοστό επίλυσης των εργατικών διαφορών βίας και παρενόχλησης στην εργασία - Τι δείχνουν τα στοιχεία της Επιθεώρησης Εργασίας

Φακέλωμα και κυνήγι οφειλετών με καταιγίδα κατασχέσεων
Στενό μαρκάρισμα σε πάνω από 2 εκατ. φορολογούμενους με χρέη στην εφορία. Το χέρι της εφορίας έφθασε σε σχεδόν μισό εκατομμύριο λογαριασμούς το 2024

Λουκέτα και πρόστιμα της ΑΑΔΕ σε γνωστές ταβέρνες και εστιατόρια για μη έκδοση αποδείξεων
Η ΑΑΔΕ επέβαλε λουκέτα για μη έκδοση αποδείξεων και προστιμα για μη διασύνδεση POS

Ξηλώνεται το πουλόβερ του τεκμαρτού εισοδήματος
Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που θα περιορίσουν τις επιβαρύνσεις στους ελεύθερους επαγγελματίες

Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Στις 25 Απριλίου θα καταβληθούν 1,2 δισ. ευρώ σε 2.482.989 δικαιούχους για πληρωμή κύριων και επικουρικών συντάξεων

ΑΑΔΕ: Στα 71,3 δισ. ευρώ το συνολικό ποσό των εισπραχθέντων εσόδων το 2024 – Υπέρβαση στόχου κατά 6,3 δισ.
Εντοπίστηκαν 1.706 επιχειρήσεις που υπέβαλαν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ για το 2023, παρότι παρουσίαζαν κανονική δραστηριότητα, σημειώνει η ΑΑΔΕ

Προς αξιοποίηση των κατασχεμένων προχωρά το δημόσιο
Παίρνει μπρος το σχέδιο αξιοποίησης δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες – Συστήνεται ειδική ομάδα εργασίας

Οι έξι αλλαγές στις κληρονομιές - Τι έχει κλειδώσει, τι εξετάζεται
Έχουν ήδη ληφθεί αποφάσεις για τις περιπτώσεις διαζυγίου, διαδοχής συγγενών και συμφώνου συμβίωσης, όταν δεν υπάρχει διαθήκη