
Στα ύψη έχουν φτάσει οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) λόγω της αυξημένης ζήτησης προϊόντων και τα γενικότερα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες που έχει προκαλέσει η πανδημία. Το κόστος για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη προς τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ ή της Γένοβας έχει φτάσει έως τα 12.800 δολάρια.
Η αύξηση αυτή στις τιμές των κοντέινερ διαμορφώθηκε μόλις μέσα σε μια εβδομάδα σε 5% και 7% αντίστοιχα, ενώ η ετήσια αύξηση φτάνει ούτε λίγο ούτε πολύ έως το 600%. Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο και για τις πιο σπουδαίες διαδρομές για Ευρώπη και ΗΠΑ, με βάση τα στοιχεία της 8ης Ιουλίου 2021 της Drewry Supply Chain Advisors.
Είναι ενδεικτικό ότι η μέση τιμή μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (12,2 μέτρων) έχει φτάσει 8.400 δολάρια για τον Ιούλιο. Πρόκειται για αύξηση πάνω από 50% σε σύγκριση με την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη τιμών της Drewry με έδρα το Λονδίνο.
Το άλμα στα μεταφορικά δημιουργεί τώρα τις προϋποθέσεις για νέες ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, από τρόφιμα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά μέχρι βιομηχανικό εξοπλισμό. Έρχεται να προστεθεί στο αυξημένο κόστος που συνεπάγεται για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις από το πρόσφατο ράλι του πετρελαίου σε υψηλά τριετίας στην Ευρώπη και επταετίας στις ΗΠΑ και προβληματίζει εξίσου κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του εκρηκτικού αυτού κοκτέιλ που διαμορφώνεται, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν εξετάζει να αναλάβει δράση εκδίδοντας εκτελεστική εντολή για να αντιμετωπιστούν τυχόν φαινόμενα κερδοσκοπίας στις μεταφορές. Στόχος της Ουάσιγκτον είναι να αυξηθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στον κλάδο των θαλάσσιων αλλά και των επίγειων μεταφορών, κυρίως των σιδηροδρόμων, ώστε να υπάρξει επάρκεια σε αγαθά για καταστήματα λιανικής και να σταματήσουν να αυξάνονται οι τιμές για τους τελικούς καταναλωτές.
Η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Πσάκι ανακοίνωσε ότι ο Μπάιντεν έχει ενημερώσει ήδη τις αρμόδιες ομοσπονδιακές αρχές που άπτονται θεμάτων ναυτιλίας, την Federal Maritime Commission, να αντιμετωπίσουν «άδικες και αδικαιολόγητες» -όπως τις χαρακτήρισε- αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη της ναυτιλίας και να ερευνήσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ τυχόν μονοπωλιακές πρακτικές.
Οι αιτίες
Οι αυξήσεις στα θαλάσσια μεταφορικά κόστη και ειδικά στα κόστη μεταφοράς κοντέινερ όμως, έχουν πολλές αιτίες. Ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας που μίλησαν στην Wall Street Journal (WSJ) ανέφεραν ότι η αύξηση στα κόστη αυτά είναι αποτέλεσμα προβλημάτων σε κάθε σημείο των αλυσίδων εφοδιασμού, λόγω κυρίως της πανδημίας.
Οι προκλήσεις στις αλυσίδες αυτές του εφοδιασμού έχουν προκαλέσει μεταξύ άλλων καθυστερήσεις στα λιμάνια και στα δίκτυα διανομής πολλών χωρών. Ένας βασικός λόγος για αυτό είναι πως οι έμποροι αλλά και οι βιομήχανοι σε Ευρώπη και ΗΠΑ κυρίως θέλουν να αυξήσουν τώρα τα στοκ τους τα οποία είχαν μειωθεί πάρα πολύ λόγω της πανδημίας.
Στην αύξηση των τιμών στη μεταφορά κοντέινερ συνέβαλαν εξάλλου και γεγονότα όπως ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ το Μάρτιο, αλλά και προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων από τα μεγάλα λιμάνια του Γιαντιάν στην Κίνα και της Νότιας Καλιφόρνια. Τα προβλήματα αυτά ανάγκασαν μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων –και όχι μόνο- να μείνουν εκεί δεμένα περισσότερο από όσο θα ήθελαν δημιουργώντας πρόβλημα και επάρκειας των ίδιων των κοντέινερ.
Στοιχεία της δανικής εταιρείας Sea-Intelligence ApS που επικαλείται η WSJ δείχνουν ότι τους πρώτους πέντε μήνες του 2021 στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ έφτασαν με καθυστέρηση άνω της μιας εβδομάδας σχεδόν 700 πλοία, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Για λόγους σύγκρισης, από το 2012 έως το 2020 οι συνολικές αυτές καθυστερήσεις διαμορφώθηκαν λίγο πάνω από τις 1.500.


Latest News

Ικανοποίηση της Ένωσης Ρυμουλκών για τον νέο κανονισμό ρυμουλκήσεων των ΕΛΠΕ Βορείου Ελλάδος
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση υποδέχτηκαν τα μέλη της Ένωσης Ρυμουλκών το νέο κανονισμό των ΕΛΠΕ Β. Ελλάδος σχετικά με τις ρυμουλκήσεις

Τέλη σε κινεζικά πλοία - Η πρόταση «φωτιά» της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ
Πρέπει να αντισταθμίσουμε τις επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα στη ναυπηγική βιομηχανία της, δηλώνει ο πρόεδρος της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ

Πιο κοντά το έργο επέκτασης του προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - Τι ζητά ο ΟΛΘ
Μετά το προεδρικό διάταγμα και την έγκριση του master plan, ο ΟΛΘ κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα στο υπουργείο για το project

Θα γίνουν οι ΗΠΑ ναυπηγική δύναμη;
Ενώ η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία παραμένουν κυρίαρχες δυνάμεις, η Αμερική, το Βιετνάμ και η Ινδία τοποθετούνται ως αναδυόμενοι παίκτες

Κατέρρευσαν οι παραγγελίες για bulk carriers - Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές
Η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από τη σύναψη νέων συμβάσεων ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Κικίλιας: «Πρώτος στόχος μου να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραλαμβάνοντας από τον Χρήστο Στυλιανίδη ανήγγειλε τέσσερις προτεραιότητες στη ναυτιλία και την ακτοπλοϊα

To LNG/C «Ασκληπιός» της Capital Ship Management, ύψωσε την ελληνική σημαία
Το LNG/C ‘ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ’, της Capital Gas Ship Management, είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας 81,451 dwt, οικολογικού τύπου

Το σχέδιο Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία - Πρώτα «σκοτώνουμε την Κίνα»
Πατώντας στα χνάρια του κινεζικού σχεδίου ο Τραμπ σχεδιάζει να αναστήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας