Στα ύψη έχουν φτάσει οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) λόγω της αυξημένης ζήτησης προϊόντων και τα γενικότερα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες που έχει προκαλέσει η πανδημία. Το κόστος για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη προς τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ ή της Γένοβας έχει φτάσει έως τα 12.800 δολάρια.
Η αύξηση αυτή στις τιμές των κοντέινερ διαμορφώθηκε μόλις μέσα σε μια εβδομάδα σε 5% και 7% αντίστοιχα, ενώ η ετήσια αύξηση φτάνει ούτε λίγο ούτε πολύ έως το 600%. Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο και για τις πιο σπουδαίες διαδρομές για Ευρώπη και ΗΠΑ, με βάση τα στοιχεία της 8ης Ιουλίου 2021 της Drewry Supply Chain Advisors.
Είναι ενδεικτικό ότι η μέση τιμή μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (12,2 μέτρων) έχει φτάσει 8.400 δολάρια για τον Ιούλιο. Πρόκειται για αύξηση πάνω από 50% σε σύγκριση με την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη τιμών της Drewry με έδρα το Λονδίνο.
Το άλμα στα μεταφορικά δημιουργεί τώρα τις προϋποθέσεις για νέες ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, από τρόφιμα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά μέχρι βιομηχανικό εξοπλισμό. Έρχεται να προστεθεί στο αυξημένο κόστος που συνεπάγεται για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις από το πρόσφατο ράλι του πετρελαίου σε υψηλά τριετίας στην Ευρώπη και επταετίας στις ΗΠΑ και προβληματίζει εξίσου κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του εκρηκτικού αυτού κοκτέιλ που διαμορφώνεται, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν εξετάζει να αναλάβει δράση εκδίδοντας εκτελεστική εντολή για να αντιμετωπιστούν τυχόν φαινόμενα κερδοσκοπίας στις μεταφορές. Στόχος της Ουάσιγκτον είναι να αυξηθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στον κλάδο των θαλάσσιων αλλά και των επίγειων μεταφορών, κυρίως των σιδηροδρόμων, ώστε να υπάρξει επάρκεια σε αγαθά για καταστήματα λιανικής και να σταματήσουν να αυξάνονται οι τιμές για τους τελικούς καταναλωτές.
Η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Πσάκι ανακοίνωσε ότι ο Μπάιντεν έχει ενημερώσει ήδη τις αρμόδιες ομοσπονδιακές αρχές που άπτονται θεμάτων ναυτιλίας, την Federal Maritime Commission, να αντιμετωπίσουν «άδικες και αδικαιολόγητες» -όπως τις χαρακτήρισε- αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη της ναυτιλίας και να ερευνήσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ τυχόν μονοπωλιακές πρακτικές.
Οι αιτίες
Οι αυξήσεις στα θαλάσσια μεταφορικά κόστη και ειδικά στα κόστη μεταφοράς κοντέινερ όμως, έχουν πολλές αιτίες. Ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας που μίλησαν στην Wall Street Journal (WSJ) ανέφεραν ότι η αύξηση στα κόστη αυτά είναι αποτέλεσμα προβλημάτων σε κάθε σημείο των αλυσίδων εφοδιασμού, λόγω κυρίως της πανδημίας.
Οι προκλήσεις στις αλυσίδες αυτές του εφοδιασμού έχουν προκαλέσει μεταξύ άλλων καθυστερήσεις στα λιμάνια και στα δίκτυα διανομής πολλών χωρών. Ένας βασικός λόγος για αυτό είναι πως οι έμποροι αλλά και οι βιομήχανοι σε Ευρώπη και ΗΠΑ κυρίως θέλουν να αυξήσουν τώρα τα στοκ τους τα οποία είχαν μειωθεί πάρα πολύ λόγω της πανδημίας.
Στην αύξηση των τιμών στη μεταφορά κοντέινερ συνέβαλαν εξάλλου και γεγονότα όπως ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ το Μάρτιο, αλλά και προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων από τα μεγάλα λιμάνια του Γιαντιάν στην Κίνα και της Νότιας Καλιφόρνια. Τα προβλήματα αυτά ανάγκασαν μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων –και όχι μόνο- να μείνουν εκεί δεμένα περισσότερο από όσο θα ήθελαν δημιουργώντας πρόβλημα και επάρκειας των ίδιων των κοντέινερ.
Στοιχεία της δανικής εταιρείας Sea-Intelligence ApS που επικαλείται η WSJ δείχνουν ότι τους πρώτους πέντε μήνες του 2021 στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ έφτασαν με καθυστέρηση άνω της μιας εβδομάδας σχεδόν 700 πλοία, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Για λόγους σύγκρισης, από το 2012 έως το 2020 οι συνολικές αυτές καθυστερήσεις διαμορφώθηκαν λίγο πάνω από τις 1.500.
Latest News
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA
Σε εξαγορά εταιρείας που ελέγχει 18 τάνκερ προχώρησε ο Όμιλος Αγγελικούση
Πώς ο όμιλος Αγγελικούση θα αξιοποιήσει τη νέα επενδυτική κίνηση - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας