![Εμπορευματοκιβώτια: Ράλι στις τιμές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/ImgSrc-2-24.jpg)
Στα ύψη έχουν φτάσει οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) λόγω της αυξημένης ζήτησης προϊόντων και τα γενικότερα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες που έχει προκαλέσει η πανδημία. Το κόστος για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη προς τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ ή της Γένοβας έχει φτάσει έως τα 12.800 δολάρια.
Η αύξηση αυτή στις τιμές των κοντέινερ διαμορφώθηκε μόλις μέσα σε μια εβδομάδα σε 5% και 7% αντίστοιχα, ενώ η ετήσια αύξηση φτάνει ούτε λίγο ούτε πολύ έως το 600%. Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο και για τις πιο σπουδαίες διαδρομές για Ευρώπη και ΗΠΑ, με βάση τα στοιχεία της 8ης Ιουλίου 2021 της Drewry Supply Chain Advisors.
Είναι ενδεικτικό ότι η μέση τιμή μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (12,2 μέτρων) έχει φτάσει 8.400 δολάρια για τον Ιούλιο. Πρόκειται για αύξηση πάνω από 50% σε σύγκριση με την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη τιμών της Drewry με έδρα το Λονδίνο.
Το άλμα στα μεταφορικά δημιουργεί τώρα τις προϋποθέσεις για νέες ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, από τρόφιμα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά μέχρι βιομηχανικό εξοπλισμό. Έρχεται να προστεθεί στο αυξημένο κόστος που συνεπάγεται για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις από το πρόσφατο ράλι του πετρελαίου σε υψηλά τριετίας στην Ευρώπη και επταετίας στις ΗΠΑ και προβληματίζει εξίσου κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του εκρηκτικού αυτού κοκτέιλ που διαμορφώνεται, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν εξετάζει να αναλάβει δράση εκδίδοντας εκτελεστική εντολή για να αντιμετωπιστούν τυχόν φαινόμενα κερδοσκοπίας στις μεταφορές. Στόχος της Ουάσιγκτον είναι να αυξηθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στον κλάδο των θαλάσσιων αλλά και των επίγειων μεταφορών, κυρίως των σιδηροδρόμων, ώστε να υπάρξει επάρκεια σε αγαθά για καταστήματα λιανικής και να σταματήσουν να αυξάνονται οι τιμές για τους τελικούς καταναλωτές.
Η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Πσάκι ανακοίνωσε ότι ο Μπάιντεν έχει ενημερώσει ήδη τις αρμόδιες ομοσπονδιακές αρχές που άπτονται θεμάτων ναυτιλίας, την Federal Maritime Commission, να αντιμετωπίσουν «άδικες και αδικαιολόγητες» -όπως τις χαρακτήρισε- αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη της ναυτιλίας και να ερευνήσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ τυχόν μονοπωλιακές πρακτικές.
Οι αιτίες
Οι αυξήσεις στα θαλάσσια μεταφορικά κόστη και ειδικά στα κόστη μεταφοράς κοντέινερ όμως, έχουν πολλές αιτίες. Ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας που μίλησαν στην Wall Street Journal (WSJ) ανέφεραν ότι η αύξηση στα κόστη αυτά είναι αποτέλεσμα προβλημάτων σε κάθε σημείο των αλυσίδων εφοδιασμού, λόγω κυρίως της πανδημίας.
Οι προκλήσεις στις αλυσίδες αυτές του εφοδιασμού έχουν προκαλέσει μεταξύ άλλων καθυστερήσεις στα λιμάνια και στα δίκτυα διανομής πολλών χωρών. Ένας βασικός λόγος για αυτό είναι πως οι έμποροι αλλά και οι βιομήχανοι σε Ευρώπη και ΗΠΑ κυρίως θέλουν να αυξήσουν τώρα τα στοκ τους τα οποία είχαν μειωθεί πάρα πολύ λόγω της πανδημίας.
Στην αύξηση των τιμών στη μεταφορά κοντέινερ συνέβαλαν εξάλλου και γεγονότα όπως ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ το Μάρτιο, αλλά και προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων από τα μεγάλα λιμάνια του Γιαντιάν στην Κίνα και της Νότιας Καλιφόρνια. Τα προβλήματα αυτά ανάγκασαν μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων –και όχι μόνο- να μείνουν εκεί δεμένα περισσότερο από όσο θα ήθελαν δημιουργώντας πρόβλημα και επάρκειας των ίδιων των κοντέινερ.
Στοιχεία της δανικής εταιρείας Sea-Intelligence ApS που επικαλείται η WSJ δείχνουν ότι τους πρώτους πέντε μήνες του 2021 στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ έφτασαν με καθυστέρηση άνω της μιας εβδομάδας σχεδόν 700 πλοία, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Για λόγους σύγκρισης, από το 2012 έως το 2020 οι συνολικές αυτές καθυστερήσεις διαμορφώθηκαν λίγο πάνω από τις 1.500.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Νέα πλήγματα Χούθι – Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Houthi-2-768x432-1-600x338.jpg)
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
![Cosco: Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/olp1-600x384.jpg)
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023