Η εγχώρια κατανάλωση υλικών στην Ευρώπη διαμορφώθηκε σε περίπου 13,4 τόνους ανά άτομο το 2020, υποχωρώντας από τους 14,1 τόνους του 2019.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat, σύμφωνα με τα οποία τα μη μεταλλικά ορυκτά αντιπροσωπεύουν το ήμισυ της κατανάλωσης υλικών, ήτοι ποσοστό 52% το 2020, η βιομάζα σχεδόν το ένα τέταρτο, ποσοστό 24%, τα ορυκτά καύσιμα σχεδόν το ένα πέμπτο, ποσοστό 18% και τα μεταλλεύματα το 5%.
Η ανάλυση της εγχώριας κατανάλωσης υλικών ανά κατηγορία υλικού δίνει μια εικόνα για τη σημασία των διαφόρων υλικών και τις δυνατότητές τους για επαναχρησιμοποίηση, ανάκτηση ή ανακύκλωση. Με την πάροδο του χρόνου, τα πρότυπα κατανάλωσης αυτών των κατηγοριών υλικών έχουν εξελιχθεί διαφορετικά.
Από τις αρχές της χιλιετίας που διανύουμε, η εγχώρια κατανάλωση υλικών μειώθηκε από τους πλέον των 15,4 τόνων ανά άτομο σε περίπου 13,4 τόνους ανά άτομο το 2020.
Η κατανάλωση βιομάζας παρέμεινε αρκετά σταθερή κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σε αντίθεση με την κατανάλωση μεταλλευμάτων και μη μεταλλικών ορυκτών, τα οποία επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη χρηματοπιστωτική κρίση της περιόδου 2008-2009, ενώ ο αντίκτυπος της κρίσης COVID-19 ήταν πιο μετριασμένος.
Μέχρι το 2020, η κατανάλωση βιομάζας, μεταλλευμάτων καθώς και μη μεταλλικών ορυκτών διαμορφώθηκε περίπου στα προ εικοσαετίας επίπεδα. Αντίθετα, η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων μειώθηκε σταδιακά τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αντικατοπτρίζοντας τις μειωμένες εκπομπές CO2, με σημαντική πτώση το 2020 λόγω της κρίσης COVID-19.
Διαφορές στην κατανάλωση στις χώρες-μέλη
Το επίπεδο της εγχώριας κατανάλωσης υλικών διαφέρει σημαντικά μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ: από 7 τόνους ανά άτομο στην Ιταλία έως 31 τόνους ανά άτομο στη Φινλανδία το 2020.
Επίσης, σε κάθε χώρα επηρεάζεται από τους φυσικούς υλικούς πόρους οι οποίο αποτελούν και δομικό στοιχείο κάθε οικονομίας.
Επιπλέον, η κατανάλωση των επιμέρους κατηγοριών υλικών ποικίλλει μεταξύ των χωρών-μελών.
Το 2020, η κατανάλωση μη μεταλλικών ορυκτών κυμάνθηκε από 2 τόνους ανά άτομο στην Ολλανδία έως 23 τόνους ανά άτομο στη Ρουμανία. Οι διαφορές αυτές μπορεί να είναι αποτέλεσμα διαφορετικών επιπέδων επενδύσεων στις κατασκευές, πυκνότητας πληθυσμού και μεγέθους υποδομών στις μεταφορές, όπως οδικά δίκτυα.
Μεγάλο είναι το εύρος και στην κατανάλωση βιομάζας: από έναν τόνο ανά άτομο στη Μάλτα έως 8 τόνους ανά άτομο στην Ιρλανδία και στη Δανία. Οι οικονομίες με υψηλή κατανάλωση βιομάζας συχνά εξειδικεύονται στην παραγωγή ξυλείας (Φινλανδία) ή σε συγκεκριμένη κτηνοτροφία (Ιρλανδία, Δανία).
Η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων ανήλθε σε περίπου 3 τόνους ανά άτομο σε επίπεδο ΕΕ και οι διαφορές μεταξύ των χωρών ήταν λιγότερο έντονες.
Latest News
Η Fed αρνείται να στηρίξει το σχέδιο της Βασιλείας για το κλίμα - Σε αδιέξοδο οι συνομιλίες
Ο πρόεδρος της Fed χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» να περιμένουμε από τις ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών «να ηγηθούν του αγώνα για την κλιματική αλλαγή»
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
«Δασμοί» στα crypto υπέρ του κλίματος; - Η ανατρεπτική πρόταση στην COP29
Τα κρυπτονομίσματα απαιτούν τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας και αυτό έχει μπει στο μικροσκόπιο της COP29
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα
Ετος μειωμένων πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το 2025
Τα αποτελέσματα έρευνας της S&P Global προβλέπουν υποχώρηση στις πωλήσεις όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα
Πάτησε... γκάζι η μετοχή της Rivian - Επένδυση μαμούθ με τη Volkswagen
Η κατακσευάστρια EV, Rivian, ανακοίνωσε μια σημαντική επένδυση σε κοινοπραξία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen
Μαύρος (ΔΕΗ): Eνεργειακή μετάβαση και κλιματική διπλωματία εργαλεία για την ανταγωνιστικότητα
O Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Κωνσταντίνος Μαύρος, μίλησε στο Green Transition Forum, στο πλαίσιο του COP29
Οι χώρες υπόσχονται χρήματα που δεν έχουν - Τι συμβαίνει στην COP29
Στη διπλωματική ορολογία του COP29, η κύρια εστίαση της συνόδου κορυφής είναι να συμφωνηθεί ένας νέος στόχος για τη χρηματοδότηση του κλίματος
Ρυπαίνεις, πληρώνεις, αντισταθμίζεις - Η μεγάλη πρόκληση στην COP29
Οι αγορές άνθρακα είναι ένα βήμα πιο κοντά να αποτελέσουν μέρος των παγκόσμιων σχεδίων για το κλίμα μετά την COP29 αλλά οι φωνές αμφισβήτησης του μέτρου πληθαίνουν