Η πανδημία και οι μεταβολές που προκαλεί αναδεικνύουν το ξεπέρασμα της αδράνειας σε συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων που θέλουν να κρατηθούν στις αγορές.
Οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους και αντικειμένου, είναι ζωντανοί οργανισμοί που λειτουργούν με ανθρώπους. Αυτοί είναι που συμβάλλουν στη επιτυχία η αποτυχία τους και υπό αυτήν την έννοια ζωτικός είναι ο ρόλος τους σε εποχές δομικών μετασχηματισμών.
Μπορεί, λοιπόν, μία επιχείρηση να αλλάξει όταν αυτό επιβάλλουν οι συνθήκες που την περιβάλλουν; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι περισσότερο αρνητική παρά θετική, διότι, ακόμα και υπό πίεση, οι άνθρωποι δύσκολα αλλάζουν.
Σήμερα, λοιπόν, οι εταιρείες έχουν ένα τεράστιο εμπόδιο που πρέπει να παρακάμψουν, που είναι η συνήθεια και η συναφής με αυτήν δύναμη της αδράνειας.
Όπως αναφέρει, δε, ο Ρόλαντ Ράϊτερ, σύμβουλος επιχειρήσεων και καθηγητής στο Χάρβαρντ, ο σκόπελος για ουσιαστικές μεταβολές μέσα σε μία επιχείρηση είναι η ταυτότητά της – όπως συμβαίνει και με τους ανθρώπους, που πολλές φορές αρνούνται στοιχειώδεις αλλαγές στην ζωή και στις αντιλήψεις τους, επικαλούμενοι την ταυτότητά τους.
Ωστόσο, γεγονός είναι ότι η σύγχρονη επιχείρηση έχει ανάγκη από μεγάλες αλλαγές, που είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν μόνον με λόγια και καλές προθέσεις. Και στις μέρες μας, υπό την αφόρητη πίεση της υγειονομικής κρίσης, για να γίνουν πράξη, πρέπει η σύγχρονη επιχείρηση να ξεπεράσει τέσσερις βασικούς συντελεστές αδράνειας: τη στρατηγική, τα συστήματα διαχείρισης, την κουλτούρα και τη διεύθυνσή της. Η άρθρωση όλων αυτών των συντελεστών διαμορφώνει την βαθύτερη ταυτότητα της επιχείρησης, με αποτέλεσμα κάθε αλλαγή να απαιτεί τον ορισμό αυτής της ταυτότητας.
Συμβαίνει, όμως, πολλές επιχειρήσεις –ακόμα και όταν είναι βαρειά άρρωστες– να αρνούνται να δουν την πραγματικότητα και άρα να αναθεωρήσουν πτυχές της ταυτότητάς τους. Οι εταιρείες αυτές αργά ή γρήγορα θα εκλείψουν, με το ανάλογο κοινωνικό κόστος.
Κατά τον Γάλλο ψυχο-κοινωνιολόγο Ευγένιο Ενρίκεζ, «οι οργανώσεις έχουν την τάση να προστατεύονται κατά όλων των παραγόντων που θα μπορούσαν να μεταβάλουν την ταυτότητά τους. Με άλλα λόγια, παρατηρείται μία συνολική αντίσταση σε οτιδήποτε θα μπορούσε να αλλάξει την ζωή της επιχείρησης. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις, η κυριαρχία του νόμου της αδράνειας μέσα στην επιχείρηση οδηγεί σε οδυνηρές εξελίξεις, τις οποίες, κατά κανόνα, οι ιθύνοντες της επιχειρηματικής μονάδας αρνούνται να αναλύσουν και να καταλάβουν…».
Ποιοι είναι, όμως, αναλυτικότερα οι συντελεστές αυτής της αδράνειας;
Η στρατηγική, πριν από όλα. Η στρατηγική δεν αλλάζει κατά το δοκούν. Περισσότερο από πνευματική άσκηση, η εφαρμογή μιας στρατηγικής είναι μία διαρκής οργανωτική διαδικασία, η οποία υπαγορεύει συγκεκριμένες δράσεις. Δράσεις, εξάλλου, οι οποίες ενίοτε έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα και άρα δημιουργούν καθήκοντα και αρμοδιότητες που, με την σειρά τους, εγκαθιστούν συνήθειες μέσα στην επιχείρηση.
Το ίδιο ισχύει και με τα συστήματα διαχείρισης. Είτε πρόκειται για ανθρώπινους πόρους, είτε για κεφάλαια, είτε για τεχνολογία και παραγωγικές εγκαταστάσεις, τα συστήματα διαχείρισης δημιουργούν δομές και εξαρτήσεις που δεν αλλάζουν εύκολα. Ιδιαίτερα δε στις δεινοσαυρικές δημόσιες επιχειρήσεις, όπου η ευθυνοφοβία και οι γραφειοκρατικές αντιλήψεις παραλύουν τα πάντα.
Η κουλτούρα μιας επιχείρησης –στο μέτρο που υπάρχει, βεβαίως– δημιουργεί και αυτή στην εταιρεία συνήθειες, σύμβολα, τελετουργίες, αξίες και ταμπού, που όταν έχουν εγκατασταθεί για καλά στον επιχειρηματικό ιστό δεν ξερριζώνονται πολύ εύκολα.
Στο πλαίσιο, δε, του συστήματος αυτού δημιουργούνται και οι απαραίτητες σχέσεις εξουσίας, ο οποίες πολύ συχνά επηρεάζουν καθοριστικά την επιτυχία ή την αποτυχία ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος. Ιδιαίτερα στις δημόσιες επιχειρήσεις, οι σχέσεις αυτές παραπέμπουν στις κάστες της φεουδαρχικής εποχής, αλλά και σε συντεχνιακές νοοτροπίες και συμπεριφορές οι οποίες τελικά αποτελούν φράγμα σε οποιαδήποτε αλλαγή.
Με άλλα λόγια, όπως έγραφαν παλαιότερα οι Φ.Μαγιό, Π.Λώρενς και Τ. Λορχ, η έρευνα της λειτουργίας των οργανώσεων έχει αποδείξει ότι όλες οι προαναφερόμενες δυνάμεις, που προκαλούν αδράνειες, βρίσκονται σε λογική σχέση η μία με την άλλη και συναποτελούν ένα σύνολο σταθερό και συμπαγές που συναντιέται με την επιχείρηση, προσδιορίζοντας ταυτοχρόνως και την ταυτότητά της.
Κατά τον Αμερικανό μεγάλο θεωρητικό της έννοιας της ταυτότητας, Έρικ Έρικσον, η ταυτότητα ενός ατόμου παραπέμπει στην αίσθηση της ύπαρξής του ως κοινωνικού όντος και υποκειμένου μιας ιστορίας που αναγνωρίζεται ως τέτοια από τους τρίτους.
Ένα άτομο, λοιπόν, έχει ταυτότητα γιατί σκέπτεται ποιο είναι. Για μία επιχείρηση, η αρχή αυτή δεν ισχύει. Η επιχείρηση δεν σκέπτεται. Είναι το προϊόν της σκέψης των τρίτων.
Υπό αυτές τις συνθήκες, η όποια αλλαγή στις επιχειρήσεις δεν μπορεί να ακολουθεί τις διαδικασίες τού «αποφασίζουμε και διατάζουμε». Αντίθετα, είναι μία επίπονη και μακρά διαδικασία αλλαγής, πρώτον, της ταυτότητας της επιχείρησης και, δεύτερον, των συναφών με αυτήν αγκυλώσεων, αρθρώσεων, σχέσεων εξουσίας και συνηθειών.
Το θέμα είναι ότι όλα αυτά σήμερα έχουν τον χαρακτήρα του επείγοντος και στο επίπεδο αυτό πολλά θα κριθούν.
Latest News
Ποιοι θα βρουν δουλειά όταν η ΑΙ επικρατήσει στην αγορά εργασίας
H AI θα εξαλείψει θέσεις εργασίας σύμφωνα με την Manpower - Οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης για όσους αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους
Τεχνητή νοημοσύνη: 1 στους 7 έχει χάσει την εργασία του - Αποκαλυπτική έρευνα
Ο χρόνος που εξοικονομείται από την τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει στους εργαζόμενους περισσότερο χρόνο για άλλες δραστηριότητες
Από το «βερεσέ» των κρατών στο «τεφτέρι» των καταναλωτών - Πώς αλλάζει η τάση BNPL
Το μεγάλο όφελος του BNPL είναι επίσης το μεγαλύτερο πιθανό του πρόβλημα
Το νέο παράδοξο στην αγορά εργασίας: Θέσεις «χωρίς πτυχίο» που απαιτούν... πτυχίο
Ορισμένοι εργοδότες παραιτούνται από τις απαιτήσεις πτυχίου, ωστόσο αυτό δεν οδηγεί σε εκτεταμένες προσλήψεις.
Η πενταετία που ανέτρεψε τα πάντα - Από την τηλεργασία έως την AI
Τι αποκαλύπτει έρευνα της Adecco Group για τις συνθήκες εργασίας και τις νέες τάσεις - Η έρευνα έγινε σε 82.800 εργαζόμενους σε 25 χώρες
Πώς να κερδίσεις τον σεβασμό στη δουλειά - Οι τρεις κινήσεις
Μπορείς να κερδίσεις τον σεβασμό στη δουλειά σου, απ’ όλους τους συναδέρφους σου. Αρκεί να να το θέλεις…
Καραδοκεί η «σιωπηλή παραίτηση» - Από τι κινδυνεύουν οι εταιρείες
Η απώλεια κινήτρου στην εργασία και η μη υβριδική εργασία αποτελεί σοβαρή απειλή για την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων
Συγχωνεύσεις και εξαγορές σχεδιάζουν 4 στους 10 CEOs στο επόμενο 12μηνο
Αισιόδοξοι για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας τους επόμενους 12 μήνες δήλωσαν ότι αισθάνονται σχεδόν 7 στους 10 CEOs