![Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι μπαταρίες σχεδιάζονται για να ξεπεράσουν την ωφέλιμη ζωή ενός οχήματος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/electric-scaled-1024x683-1.jpg)
Η υποβάθμιση της μπαταρίας και η μείωση της χωρητικότητάς της, σε βάθος χρόνου, αποτελεί ένα από τα θέματα που αν και είναι υπαρκτά, δεν προβληματίζουν τόσο τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι κατασκευάστριες εταιρείες, κατά μέσο όρο οι σημερινές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν μόνο περίπου 1%-2% της χωρητικότητάς τους. Αυτό σημαίνει ότι έχουν σχεδιαστεί για να είναι ανθεκτικές και με στόχο να ξεπεράσουν την ωφέλιμη ζωή ενός οχήματος.
Σήμερα οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χρησιμοποιούνται παντού. Από smartphone και φορητούς υπολογιστές έως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υποβάθμιση με την πάροδο του χρόνου σημαίνει ότι η μπαταρία θα χάσει μέρος της ικανότητάς της. Υπάρχουν μερικά πράγματα που δίνουν παράταση στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, προκειμένου να διατηρηθεί σε καλή κατάσταση. Πρώτα απ’ όλα, δεν πρέπει μια μπαταρία να υπερφορτιστεί. Είναι προτιμότερο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να έχει φορτισμένη την μπαταρία μέχρι το 80% της χωρητικότητάς της. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η φόρτιση με ταχυφορτιστές γίνεται μέχρι το 80% και κατόπιν η φόρτιση γίνεται με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς. Αντίθετα δεν θα πρέπει η μπαταρία να φθάσει στο μηδέν. Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μισούν το κρύο. Είναι καλύτερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να φυλάσσονται στο γκαράζ τους χειμερινούς μήνες όταν η εξωτερική θερμοκρασία βρίσκεται αρκετά χαμηλά.
Δοκιμές
Οι δοκιμές που έχουν γίνει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν ότι για αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα οι μπαταρίες διατηρούν αναλλοίωτο τον χαρακτήρα τους. Αν κοιτάξουμε για παράδειγμα την μπαταρία του μοντέλου Tesla S, οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι ταξίδι 500.000 μιλίων με την αρχική μπαταρία δεν προβληματίζει. Απλώς χάνει μέρος της απόδοσης και της απόδοσης φόρτισης. Διάφορες αναρτήσεις κατόχων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρουν ότι περίπου το 95% της μπαταρίας διατηρεί τη λειτουργία της κατά τη διάρκεια των πρώτων 100.000 χιλιομέτρων. Η υποβάθμιση της μπαταρίας 5% μπορεί να ισούται με 30 χιλιόμετρα συνολικά απώλειας αυτονομίας. Παράλληλα σε πάνω από 200.000 χιλιόμετρα η υποβάθμιση ήταν στο 10%. Έτσι πρακτικά δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθεί η μπαταρία μέχρι η συνολική υποβάθμιση φτάσει το 50%-65%. Για να έρθει αυτή η στιγμή, ο οδηγός θα πρέπει να κάνει αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα.
Νέα γενιά
Εξάλλου, μια νέα γενιά ηλεκτρικών μπαταριών ιόντων λιθίου βρίσκεται στον ορίζοντα που μπορεί να διαρκέσει εκατομμύρια χιλιόμετρα και θα μπορεί να φορτιστεί τόσο γρήγορα, που σε 10 λεπτά θα μπορεί να υπάρξει αυτονομία αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων.
Σήμερα όλες οι εταιρείες δίνουν εγγύηση μπαταρίας 8 έτη ή 160.000 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, ο μέσος ιδιοκτήτης EV παρατηρεί μόνο μείωση της μπαταρίας κατά 2% μετά τα τρία χρόνια οδήγησης και μείωση κατά 7% έπειτα από έξι χρόνια στο δρόμο. Φυσικά αυτό μεταφράζεται σε απώλεια λίγων χιλιομέτρων. Ωστόσο, οι όροι της εγγύησης μπορεί να διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες καλύπτουν μόνο την μπαταρία ενός EV σε περίπτωση πλήρους βλάβης, ενώ αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Tesla, Nissan και Volkswagen θα τηρήσουν την εγγύηση εάν το ποσοστό χωρητικότητας πέσει κάτω από ένα καθορισμένο όριο, συνήθως 60%-70%, κατά τη διάρκεια της περιόδου εγγύησης.
Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε υβριδικά αυτοκίνητα είναι παρόμοιες με τις μπαταρίες EV. Δεδομένου ότι ο βενζινοκινητήρας, ο ηλεκτροκινητήρας και η μπαταρία λειτουργούν ταυτόχρονα, τότε απώλεια ενός στοιχείου είναι σίγουρο ότι θα επηρεάσει και το άλλο. Γι’ αυτό ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai προσφέρουν ακόμη και εγγυήσεις διάρκειας ζωής.
Αντικατάσταση
Τώρα, αν υπάρξει περίπτωση αντικατάστασης μπαταρίας σε αυτοκίνητο εκτός εγγύησης, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι μετά από 8 χρόνια, το κόστος των αντίστοιχων μπαταριών σίγουρα θα πέσει. Από τα 7.000-8.000 ευρώ που στοιχίζει σήμερα μια μικρή μπαταρία, αναμένεται τότε να στοιχίζει κάτω από το μισό αυτού του ποσού, χωρίς να ξεχνάμε και τα χρηματοδοτικά προγράμματα που θα ισχύουν εκείνη την περίοδο.
Φυσικά δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε και τη δεύτερη ζωή της μπαταρίας. Οι μπαταρίες που αποσύρονται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως αποθήκες ενέργειας είτε στα σπίτια είτε στα εργοστάσια ή να πουληθούν σε εταιρείες που θα ασχοληθούν με αντίστοιχη δραστηριότητα. Για παράδειγμα, μια μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σταθερή αποθήκευση για την υποστήριξη του ηλεκτρικού δικτύου της τοπικής εταιρείας κοινής ωφέλειας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Μασκ: Κόβει και… ξαναράβει σχεδιαστικά το νέο ρομποταξί – Πότε θα παρουσιαστεί δημόσια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/elon-musk-600x400.jpg)
Ο Μασκ κόβει και... ξαναράβει σχεδιαστικά το νέο ρομποταξί
Ο Μασκ δεν αποκάλυψε πότε η αυτοκινητοβιομηχανία θα πραγματοποιούσε εκδήλωση για την κυκλοφορία του ρομποταξί
![Apple iOS 18: Σε κυκλοφορία η beta έκδοση του νέου λειτουργικού συστήματος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/07/iphone13-600x390.jpg)
Σε κυκλοφορία η beta έκδοση του νέου λειτουργικού συστήματος της Apple
To Apple iOS 18 ενσωματώνει πολλές αλλαγές, ακόμη και χωρίς την παρουσία του Apple Intelligence, που θα αλλάξουν τον τρόπο εμφάνισης και λειτουργίας των iPhone
![Kaspersky: Κλείνει το γραφείο στις ΗΠΑ – Απολύσεις εργαζομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/Kaspersky-600x391.jpg)
«Λουκέτο» στο γραφείο της Kaspersky στις ΗΠΑ - Απολύσεις εργαζομένων
Η εξέλιξη έρχεται αφού το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι απαγορεύει την πώληση λογισμικού της Kaspersky στις ΗΠΑ από τις 20 Ιουλίου
![Ημιαγωγοί: Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/asml1-600x400.jpg)
Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML
Αναλυτές θεωρούν ότι η σύσταση για την εταιρεία θα αναβαθμιστεί καθώς κορυφαίοι κατασκευαστές ημιαγωγών ενδέχεται να αυξήσουν αλλά και να επιταχύνουν τις αγορές σχετικού εξοπλισμού
![ChatGPT: Τι είναι το απόρρητο πρόγραμμα με την κωδική ονομασία «φράουλα»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/chatgpt-600x338.jpg)
«Φράουλα»: Τι είναι το απόρρητο πρόγραμμα του ChatGPT
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια συνεχής φημολογία για απόρρητα πρότζεκτ που βρίσκονται υπό εξέλιξη στα εργαστήρια της OpenAI
![SpaceX: Καθηλώνεται ο πύραυλος Falcon 9, παγώνουν οι αποστολές αστροναυτών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/spacex-600x310.jpg)
Καθηλώνεται ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX – Παγώνουν οι αποστολές αστροναυτών
Η αποτυχία της περασμένης εβδομάδας διακόπτει ένα σερί 300 επιτυχημένων εκτοξεύσεων για τον Falcon 9 της SpaceX, έναν από τους πιο επιτυχημένους πυραύλους ολων των εποχών.
![Η αγορά υπολογιστών συνεχίζει να ανακάμπτει – Αύξηση 3% το β’ τρίμηνο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/laptop-3-600x392.jpg)
Η αγορά υπολογιστών συνεχίζει να ανακάμπτει - Αύξηση 3% το β' τρίμηνο
Σύμφωνα με την εκτίμηση της Canalys, το στάδιο είναι πλέον έτοιμο για μια επιταχυνόμενη ανάπτυξη
![Counterpoint: Τα smartphone είχαν την υψηλότερη ανάπτυξη την τελευταία τριετία το β’ τρίμηνο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Samsung-Galaxy-S24-game_1_li_1-600x400.jpg)
Γιατί τα smartphone είχαν την υψηλότερη ανάπτυξη την τελευταία τριετία;
Η παγκόσμια αγορά smartphone αυξήθηκε κατά 6% σε ετήσια βάση το β' τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων της αγοράς Counterpoint
![Το δίλημμα των επενδυτών της Nvidia: Πόσο είναι το πάρα πολύ σε ένα χαρτοφυλάκιο;](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/05/Nasdaq-600x377.jpeg)
Πόσο είναι το πάρα πολύ σε ένα χαρτοφυλάκιο; Το δίλημμα των επενδυτών της Nvidia
Οι τοποθετήσεις στην Nvidia των funds αυξήθηκαν καθώς η μετοχή ανέβηκε στα ύψη, αυξάνοντας παράλληλα τον κίνδυνο
![Κίνα: Γιατί αυξάνει την παραγωγή τσιπ παλαιού τύπου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/ot_china_chips-600x352.png)
Γιατί η Κίνα αυξάνει την παραγωγή τσιπ παλαιού τύπου
Πως η παραγωγή παλαιάς κοπής τσιπ παίρνει γεωπολιτικές διαστάσεις