Η υποβάθμιση της μπαταρίας και η μείωση της χωρητικότητάς της, σε βάθος χρόνου, αποτελεί ένα από τα θέματα που αν και είναι υπαρκτά, δεν προβληματίζουν τόσο τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι κατασκευάστριες εταιρείες, κατά μέσο όρο οι σημερινές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν μόνο περίπου 1%-2% της χωρητικότητάς τους. Αυτό σημαίνει ότι έχουν σχεδιαστεί για να είναι ανθεκτικές και με στόχο να ξεπεράσουν την ωφέλιμη ζωή ενός οχήματος.
Σήμερα οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χρησιμοποιούνται παντού. Από smartphone και φορητούς υπολογιστές έως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υποβάθμιση με την πάροδο του χρόνου σημαίνει ότι η μπαταρία θα χάσει μέρος της ικανότητάς της. Υπάρχουν μερικά πράγματα που δίνουν παράταση στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, προκειμένου να διατηρηθεί σε καλή κατάσταση. Πρώτα απ’ όλα, δεν πρέπει μια μπαταρία να υπερφορτιστεί. Είναι προτιμότερο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να έχει φορτισμένη την μπαταρία μέχρι το 80% της χωρητικότητάς της. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η φόρτιση με ταχυφορτιστές γίνεται μέχρι το 80% και κατόπιν η φόρτιση γίνεται με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς. Αντίθετα δεν θα πρέπει η μπαταρία να φθάσει στο μηδέν. Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μισούν το κρύο. Είναι καλύτερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να φυλάσσονται στο γκαράζ τους χειμερινούς μήνες όταν η εξωτερική θερμοκρασία βρίσκεται αρκετά χαμηλά.
Δοκιμές
Οι δοκιμές που έχουν γίνει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν ότι για αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα οι μπαταρίες διατηρούν αναλλοίωτο τον χαρακτήρα τους. Αν κοιτάξουμε για παράδειγμα την μπαταρία του μοντέλου Tesla S, οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι ταξίδι 500.000 μιλίων με την αρχική μπαταρία δεν προβληματίζει. Απλώς χάνει μέρος της απόδοσης και της απόδοσης φόρτισης. Διάφορες αναρτήσεις κατόχων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρουν ότι περίπου το 95% της μπαταρίας διατηρεί τη λειτουργία της κατά τη διάρκεια των πρώτων 100.000 χιλιομέτρων. Η υποβάθμιση της μπαταρίας 5% μπορεί να ισούται με 30 χιλιόμετρα συνολικά απώλειας αυτονομίας. Παράλληλα σε πάνω από 200.000 χιλιόμετρα η υποβάθμιση ήταν στο 10%. Έτσι πρακτικά δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθεί η μπαταρία μέχρι η συνολική υποβάθμιση φτάσει το 50%-65%. Για να έρθει αυτή η στιγμή, ο οδηγός θα πρέπει να κάνει αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα.
Νέα γενιά
Εξάλλου, μια νέα γενιά ηλεκτρικών μπαταριών ιόντων λιθίου βρίσκεται στον ορίζοντα που μπορεί να διαρκέσει εκατομμύρια χιλιόμετρα και θα μπορεί να φορτιστεί τόσο γρήγορα, που σε 10 λεπτά θα μπορεί να υπάρξει αυτονομία αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων.
Σήμερα όλες οι εταιρείες δίνουν εγγύηση μπαταρίας 8 έτη ή 160.000 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, ο μέσος ιδιοκτήτης EV παρατηρεί μόνο μείωση της μπαταρίας κατά 2% μετά τα τρία χρόνια οδήγησης και μείωση κατά 7% έπειτα από έξι χρόνια στο δρόμο. Φυσικά αυτό μεταφράζεται σε απώλεια λίγων χιλιομέτρων. Ωστόσο, οι όροι της εγγύησης μπορεί να διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες καλύπτουν μόνο την μπαταρία ενός EV σε περίπτωση πλήρους βλάβης, ενώ αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Tesla, Nissan και Volkswagen θα τηρήσουν την εγγύηση εάν το ποσοστό χωρητικότητας πέσει κάτω από ένα καθορισμένο όριο, συνήθως 60%-70%, κατά τη διάρκεια της περιόδου εγγύησης.
Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε υβριδικά αυτοκίνητα είναι παρόμοιες με τις μπαταρίες EV. Δεδομένου ότι ο βενζινοκινητήρας, ο ηλεκτροκινητήρας και η μπαταρία λειτουργούν ταυτόχρονα, τότε απώλεια ενός στοιχείου είναι σίγουρο ότι θα επηρεάσει και το άλλο. Γι’ αυτό ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai προσφέρουν ακόμη και εγγυήσεις διάρκειας ζωής.
Αντικατάσταση
Τώρα, αν υπάρξει περίπτωση αντικατάστασης μπαταρίας σε αυτοκίνητο εκτός εγγύησης, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι μετά από 8 χρόνια, το κόστος των αντίστοιχων μπαταριών σίγουρα θα πέσει. Από τα 7.000-8.000 ευρώ που στοιχίζει σήμερα μια μικρή μπαταρία, αναμένεται τότε να στοιχίζει κάτω από το μισό αυτού του ποσού, χωρίς να ξεχνάμε και τα χρηματοδοτικά προγράμματα που θα ισχύουν εκείνη την περίοδο.
Φυσικά δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε και τη δεύτερη ζωή της μπαταρίας. Οι μπαταρίες που αποσύρονται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως αποθήκες ενέργειας είτε στα σπίτια είτε στα εργοστάσια ή να πουληθούν σε εταιρείες που θα ασχοληθούν με αντίστοιχη δραστηριότητα. Για παράδειγμα, μια μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σταθερή αποθήκευση για την υποστήριξη του ηλεκτρικού δικτύου της τοπικής εταιρείας κοινής ωφέλειας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Κενά στην ετοιμότητα των επιχειρήσεων σε θέματα κυβερνοασφάλειας
Τι έδειξε έρευνα των Kyndryl και AWS σχετικά με το επίπεδο ετοιμότητας των επιχειρήσεων στην κυβερνοασφάλεια
Ενώ οι Αμερικανοί βαδίζουν προς τις κάλπες τα social media έρχονται στο προσκήνιο
Οι Αμερικανοί νομοθέτες έχουν πιέσει ήδη από το 2016 τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ανακόψουν τη διάδοση της παραπληροφόρησης
Όπισθεν Μασκ για το Tesla 25.000 δολ. - «Άσκοπο» εφόσον δεν είναι αυτόνομης οδήγησης
Ο Μασκ φαίνεται να έχει παραδεχτεί ότι η Tesla εγκατέλειψε τα σχέδιά της για ένα αυτοκίνητο 25.000 δολαρίων που θα οδηγείται από ανθρώπους
«Τσουχτερό» πρόστιμο από τη Ν. Κορέα στη Meta για παραβίαση προσωπικών δεδομένων
Η μητρική εταιρεία του Faceboon, Meta Platforms, απέσπασε παράνομα πληροφορίες από περίπου 980.000 Νοτιοκορεάτες χρήστες του Facebook
Τα παραπλανητικά «τιτιβίσματα» του Μασκ - Το Χ στο επίκεντρο της παραπληροφόρησης
Οι ψευδείς ή παραπλανητικοί ισχυρισμοί του δισεκατομμυριούχου Ίλον Μασκ σχετικά με τις εκλογές στις ΗΠΑ έχουν συγκεντρώσει 2 δισεκατομμύρια προβολές
Οι Τζεφ Μπέζος και OpenAI επενδύουν στην startup Physical Intelligence
Η αποτίμηση της startup Physical Intelligence που δραστηριοποιείται στο χώρο της ρομποτικής και στηρίχθηκε από τον Τζεφ Μπέζος φτάνει στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια
Από την πυρηνική ενέργεια στην κβαντική μηχανική - Πώς οι Big Tech θα σβήσουν τη δίψα της AI για ενέργεια
Οι Big Tech έχουν εξασφαλίσει συμφωνίες πυρηνικής ενέργειας αξίας δισ. δολαρίων - Στο βάθος πάντα υπάρχει και η προοπτική των κβαντικών υπολογιστών
Κι ύστερα ήρθαν οι μέλισσες - Πώς ένα σπάνιο είδος ματαιώνει data center της Meta
Η Meta βρίσκεται υπό πίεση να αποδείξει στους επενδυτές ότι το στοίχημά της στην τεχνητή νοημοσύνη θα αποφέρει καρπούς
TikTok: Κατηγορούμενο για αυτοκτονίες εφήβων – Αγωγή από επτά οικογένειες
Ο αλγόριθμος του TikTok φέρεται να προτείνει σε εφήβους βίντεο που προωθούν αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.
«Είμαστε στο έλεος της Google» - Πώς μας λέει αυτό που θέλουμε να ακούσουμε
Όσοι απευθύνονται στη Google για να τους λύσει τις απορίες μπορεί να δουν δραματικά διαφορετικές όψεις του κόσμου