
Ο «CBAM» ή αλλιώς ο Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα είναι ένα από τα «νομοθετικά εργαλεία» που παρουσίασε η Κομισιόν για την επίτευξη των στόχων που συμφωνήθηκαν στον ευρωπαϊκό νόμο για το κλίμα.
Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, «ο μηχανισμός αυτός θα επιβάλει τιμή ανθρακούχων εκπομπών στις εισαγωγές στοχευμένης επιλογής προϊόντων, ώστε να διασφαλιστεί ότι η φιλόδοξη δράση για το κλίμα στην Ευρώπη δεν θα οδηγήσει σε «διαρροή άνθρακα».
Παρά τα ευχολόγια που ακολούθησαν τις ανακοινώσεις της Τετάρτης, δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις. Κυρίως για τον CBAM, που δέχεται κριτική και από τον ίδιο τον ΟΗΕ.
Σε έκθεσή της, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), υπογραμμίζει ότι ο CBAM) της Ευρωπαϊκής Ένωσης «θα μπορούσε να αλλάξει τα εμπορικά πρότυπα υπέρ των χωρών όπου η παραγωγή είναι σχετικά αποτελεσματική ως προς τον άνθρακα, αλλά κάνει λίγα για να μετριάσει την κλιματική αλλαγή.
«Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές εκτιμήσεις βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των πολιτικών ανησυχιών και το εμπόριο δεν μπορεί να είναι η εξαίρεση. Ο CBAM είναι μία από αυτές τις επιλογές, αλλά πρέπει επίσης να εξεταστεί ο αντίκτυπός της στις αναπτυσσόμενες χώρες », δήλωσε η αναπληρωτής γενική γραμματέας της UNCTAD Isabelle Durant.
Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι η εισαγωγή του CBAM θα μειώσει μέρος της διαρροής άνθρακα που προκαλείται από τις διαφορετικές φιλοδοξίες για την αλλαγή του κλίματος μεταξύ της ΕΕ και άλλων χωρών.
Η διαρροή άνθρακα αναφέρεται στη μετεγκατάσταση της παραγωγής σε άλλες χώρες με περιορισμένους περιορισμούς εκπομπών για λόγους κόστους που σχετίζονται με τις κλιματικές πολιτικές, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των συνολικών εκπομπών τους.
Οι αναπτυσσόμενες χώρες πληρώνουν επίσης ένα τίμημα
Η έκθεση αναφέρει ότι αρκετοί από τους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ που εξάγουν αγαθά σε τομείς έντασης άνθρακα – όπως τσιμέντο, χάλυβα, αλουμίνιο, διυλιστήριο πετρελαίου, χαρτί, γυαλί, χημικά και λιπάσματα – έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι ο μηχανισμός αυτός θα περιορίσει σημαντικά τις εξαγωγές τους, αλλά αυτές οι αλλαγές μπορεί να μην είναι τόσο δραστικές όσο φοβούνται.
Οι εξαγωγές από αναπτυσσόμενες χώρες στους στοχευμένους τομείς υψηλής έντασης άνθρακα θα μειωθούν κατά 1,4% εάν ο CBAM υλοποιηθεί με τιμή 44 $ ανά τόνο ενσωματωμένων εκπομπών CO2 και κατά 2,4% εάν πραγματοποιηθεί με τιμή 88 $ ανά τόνο, αναφέρει η έκθεση.
Ωστόσο, οι επιπτώσεις θα ποικίλλουν σημαντικά ανά χώρα ανάλογα με τη δομή των εξαγωγών τους και την ένταση παραγωγής άνθρακα.
Και στα δύο σενάρια, οι ανεπτυγμένες χώρες, ως ομάδα, δεν θα υποφέρουν από μειώσεις των εξαγωγών, δεδομένου ότι πολλές τείνουν να χρησιμοποιούν μεθόδους παραγωγής που έχουν λιγότερη ένταση άνθρακα στους στόχους από ό, τι πολλές αναπτυσσόμενες χώρες.
«Ο CBAM θα δημιουργήσει ένα παρόμοιο χάσμα μεταξύ αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων χωρών όσον αφορά την ευημερία. Και στις δύο περιπτώσεις, οι ανεπτυγμένες χώρες θα είναι σε καλύτερη θέση από τις αναπτυσσόμενες », αναφέρει η έκθεση.
Με έναν CBAM βασισμένο στην τιμή του άνθρακα 44 $ ανά τόνο, το εισόδημα των ανεπτυγμένων χωρών θα αυξηθεί κατά 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ τα έσοδα των αναπτυσσόμενων χωρών θα μειωθούν κατά 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την ανάλυση της UNCTAD.
Ωστόσο, οι ανεπτυγμένες χώρες θα βιώσουν υψηλότερη απώλεια καλής διαβίωσης ύψους 51 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την αρχική εισαγωγή μιας τιμής άνθρακα 44 δολαρίων ανά τόνο, λόγω των απωλειών στην ΕΕ, ενώ οι αναπτυσσόμενες χώρες θα κέρδιζαν 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Οι πιθανές επιπτώσεις στην απασχόληση θα είναι μικρές για τις περισσότερες οικονομίες, δείχνει η έκθεση.
Επιπτώσεις στην οικονομία της ΕΕ
Οι αυξημένες τιμές άνθρακα θα μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές άνθρακα στην ΕΕ, αλλά οι εξαγωγές του μεγαλύτερου εμπορικού μπλοκ στον κόσμο θα μειωθούν, αναφέρει η έκθεση.
Ενας μηχανισμός που βασίζεται σε τιμή άνθρακα 44 $ ανά τόνο ενσωματωμένων εκπομπών CO2 θα μειώσει τη διαρροή άνθρακα που προκύπτει από την εφαρμογή πολιτικών για το κλίμα στην ΕΕ κατά περισσότερο από το ήμισυ, από 13,3% σε 5,2%.
Ωστόσο, ο μηχανισμός δεν θα αντισταθμίσει πλήρως τις αρνητικές επιπτώσεις του φόρου άνθρακα στην οικονομία της ΕΕ.
Περιορισμένος αντίκτυπος στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής
Αν και ο CBAM θα ήταν αποτελεσματικός στη μείωση της διαρροής άνθρακα, η αξία της στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής είναι περιορισμένη, αναφέρει η έκθεση, καθώς ο μηχανισμός θα μειώσει μόνο το 0,1% των παγκόσμιων εκπομπών CO2.
Ενώ ο μηχανισμός αποσκοπεί στην αποφυγή της διαρροής της παραγωγής και των εκπομπών CO2 στους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ με λιγότερο αυστηρούς στόχους εκπομπών, είναι μέχρι στιγμής ασαφές πώς μπορεί να υποστηρίξει την απανθρακοποίηση στις αναπτυσσόμενες χώρες.
«Η αποτελεσματική μείωση αυτών των εκπομπών θα απαιτήσει πιο αποτελεσματικές διαδικασίες παραγωγής και μεταφοράς», αναφέρει η έκθεση.
Η UNCTAD καλεί την ΕΕ να εξετάσει το ενδεχόμενο να εφαρμόσει συνοδευτικές πολιτικές CBAM ικανές να περιορίσουν και τελικά να εξαλείψουν τα κενά μεταξύ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών.
«Η ΕΕ θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει μέρος των εσόδων που παράγει η CBAM για να επιταχύνει τη διάδοση και την υιοθέτηση καθαρότερων τεχνολογιών παραγωγής στις αναπτυσσόμενες χώρες», δήλωσε η κα Durant. «Αυτό θα είναι επωφελές όσον αφορά το πρασίνισμα της οικονομίας και την προώθηση ενός πιο περιεκτικού συστήματος συναλλαγών».


Latest News

Με δέλεαρ άτοκα δάνεια, η Tesla... σπρώχνει το Model Y στην Κίνα
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιλον Μασκ, Τesla, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των οχημάτων της στην Κίνα

Συναγερμός για το οικοσύστημα από τον Εμανουέλ Μακρόν
Την ώρα που το Εφετείο καταδίκαζε τη Μαρίν Λεπέν, ο γάλλος πρόεδρος δημιουργούσε Συμβούλιο Οικολογικού Σχεδιασμού

Δύο ταχυφορτιστές εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Νέα Οδό
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW