Είναι διαστημικός τουρισμός το Virgin Galactic του Ρίτσαρντ Μπράνσον, ή απλά μια ένδοξη βόλτα με αεροπλάνο; Η Blue Origin, του ανταγωνιστή δισεκατομμυριούχου Τζεφ Μπέζος, υποστηρίζει το δεύτερο επειδή ο γενειοφόρος μεγιστάνας δεν πέρασε τη γραμμή Κάρμαν στη διάρκεια της πτήσης του το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, το διεθνώς αναγνωρισμένο όριο του διαστήματος. Υπάρχει κι άλλη ομοιότητα. Χωρίς μια μεγάλη αύξηση στις τιμές εισιτηρίων, η οικονομική τροχιά της εταιρείας των 8 δισ. δολαρίων ίσως μοιάσει με τη ζημιογόνο αεροπορική εταιρεία Virgin Atlantic.
Η επιτυχημένη πτήση-δοκιμή της προηγούμενης Κυριακής ήταν μια ένεση δημοσιότητας για τον Μπράνσον, ο οποίος κέρδισε τον ιδρυτή της Amazon.com στην κούρσα του διαστήματος για κάτι περισσότερο από μια εβδομάδα. Επίσης θα ανοίξει το δρόμο για την Virgin Atlantic να μεταφέρει τους πρώτους επιβάτες το επόμενο έτος. Όμως, το αναμφίβολο τεχνολογικό επίτευγμα δεν σηματοδοτεί απαραίτητα την αυγή της εμπορικής επιτυχίας. Στην παρουσίασή του στους επενδυτές το 2019, η Galactic υπολόγιζε ότι στα επόμενα τέσσερα χρόνια θα γεμίζει 1.545 θέσεις ετησίως έναντι 360.000 δολαρίων ανά επιβάτη, με εκτιμώμενο τζίρο 560 εκατομμυρίων δολαρίων. Αφαιρώντας τα έξοδα, όπως κινητήρες και μισθοί πιλότων, τα λειτουργικά κέρδη EBITDA θα ανέρχονται σε 274 εκατ. δολάρια, αρκετά για να χρηματοδοτήσουν το κόστος των 55 εκατ ετησίως για την κατασκευή νέων σκαφών και την επιβράβευση των μετόχων.
Καθυστερήσεις μετέθεσαν αυτές τις εκτιμήσεις κατά δύο χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι το εγχείρημα της Virgin Atlantic είναι 27 φορές τα αναμενόμενα EBITDA για το 2025. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι αυτή υποτιμά τις ευκαιρίες για εμπορικά διαστημικά ταξίδια. Αναλυτές της Cowen υποστηρίζουν ότι η εταιρεία θα καλύψει ένα μικρό μέρος της αγοράς διαστημικών ταξιδιών που θα έχει εκτιμώμενη αξία 1 τρισ. δολαρίων το 2050. Οι ίδιοι κάνουν λόγο για αποτίμηση 12 δισ. δολαρίων με βάση το πολλαπλάσιο των 22 φορών τα αναμενόμενα EBITDA στο τέλος της δεκαετίας.
Ο βραχυπρόθεσμος κίνδυνος, ωστόσο, είναι ότι o Μπράνσον δεν μπορεί να χρεώσει σημαντικά πάνω από τα 250.000 δολάρια στα οποία έχει καθορίσει την αξία των εισιτηρίων για τα πρώτα ταξίδια. Στο επίπεδο αυτό, οι εκτιμήσεις του αφήνουν ελάχιστο περιθώριο λάθους. Τα προβλεπόμενα έσοδα του 2025 υποχωρούν στα 386 εκατ δολάρια, αφήνοντας EBITDA μόλις 69 εκατομμυρίων, με την υπόθεση ότι τα κόστη παραμένουν ίδια.
Οντως, τα πρώτα εισιτήρια ήταν εκπτωτικά. Όμως η αύξηση των τιμών, όπως έκαναν οι ανταγωνιστές Blue Origin, ή η SpaceX του Ιλον Μασκ, δυσκολεύουν τα πράγματα, ειδικά από τη στιγμή που οι δύο τελευταίοι στοχεύουν να προσφέρουν πτήσης πλήρους περιστροφής γύρω από τη Γη. Οσοι δεν έχουν πρόβλημα χρημάτων θα προσανατολιστούν προς την ολιστική εμπειρία, πιθανότατα αφήνοντας τη Virgin Atlantic να προσφέρει μια εναλλακτική λιγότερο θεαματική. Οι επενδυτές θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για μια δύσκολη επιστροφή στη Γη.
Latest News
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της
Η εταιρική Γερμανία πωλείται
Οι γερμανικές εταιρείες έχουν γίνει σχετικά μικρές και σχετικά φθηνές
Το νέο αφεντικό της Nike θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει Big Sneaker
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο αγοράς της Nike έχει υποχωρήσει από 9,5% το 2014 σε 7,5% το 2023
Ο πληθωρισμός δεν έχει πεθάνει, απλώς αναπαύεται - Το déjà vu του '70
Σήμερα δεν είναι redux του 1973. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές ενδιαφέρουσες ομοιότητες
Αν είσαι τόσο χαρούμενος, γιατί αγοράζεις τόσο χρυσό;
Το ράλι που δεν θα σταματήσει
Ο διευθύνων σύμβουλος της Nestlé πρέπει να ιππεύσει δύο άλογα ταυτόχρονα
Ο τομέας του καφέ στο σπίτι και η φροντίδα των κατοικιδίων οδηγούν τις πωλήσεις για τη Nestlé
Ο Ντίμον ξαναγράφει τους νόμους της οικονομίας - Το χρυσό του άγγιγμα στη JP Morgan
Η τεχνολογία, οι κανονισμοί και η αδράνεια των πελατών έχουν αλλάξει τους κανόνες