![Τέλος βενζίνη και πετρέλαιο από τους δρόμους της Ευρώπης το 2035](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/electric-car-scaled.jpg)
Την περασμένη Τετάρτη, η Κομισιόν ανακοίνωσε τον «οδικό χάρτη» για τη μετάβαση στην «πράσινη» εποχή και την επίτευξη των στόχων οι οποίοι έχουν εγκριθεί ήδη από τους «27»: Περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου και άλλων «αερίων του θερμοκηπίου» κατά 55% ως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, καθώς και μηδενικές καθαρές εκπομπές από τα κράτη – μέλη ως το 2050.
«Η σημερινή μας οικονομία, η οποία είναι βασισμένη στα ορυκτά καύσιμα, έχει φτάσει στα όριά της» δήλωσε χαρακτηριστικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πλαισιωμένη από τον αντιπρόεδρο της Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς. Οπως τόνισαν δε αμφότεροι, ένα από τα πιο εμβληματικά στοιχεία του νέου σχεδίου αφορά το μέλλον των οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου (ενδεχομένως και φυσικού αερίου) στην ΕΕ.
Το σχέδιο κάνει λόγο για μείωση των εκπομπών διοξειδίου κατά 55% ως το 2030 σε σύγκριση με τα σημερινά επίπεδα (έναντι 37,5% που ήταν ο προηγούμενος στόχος), καθώς και κατά 100% ως το 2035. Κάτι που οδηγεί, πρακτικά, στην πλήρη απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων «παλιάς» τεχνολογίας και τη μετάβαση στην πλήρη ηλεκτροκίνηση – με επιχείρημα ότι ο κλάδος των μεταφορών έχει αυξήσει περισσότερο από κάθε άλλον τις εκπομπές του στην ατμόσφαιρα τις προηγούμενες τρεις δεκαετίες, σε ποσοστό άνω του 150%.
Ταυτόχρονα, πάντως, όλοι αναγνωρίζουν πως η πλευρά αυτή είναι και μία από τις πιο δύσκολες και συνιστά τεράστια πρόκληση για όλους – Κομισιόν, κυβερνήσεις και, φυσικά, αυτοκινητοβιομηχανίες. Κι αυτό διότι η αλλαγή του μοντέλου παραγωγής και του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη αποτελεί ένα γιγάντιο έργο, που απαιτεί ριζικές αναπροσαρμογές και κονδύλια τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις και τους αγοραστές.
Προϋποθέτει δε την ύπαρξη μιας ολοκληρωμένης απάντησης στο καίριο ζήτημα της κατασκευής μπαταριών, το οποίο έχει διάφορες πλευρές: Την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία της ΕΕ και τη διασφάλιση επαρκών πρώτων υλών. Φυσικά και την ανάπτυξη κατάλληλου δικτύου φόρτισης – ο στόχος είναι να υπάρχουν πάνω από 3,5 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης ως το 2030 και 16,3 εκατομμύρια ως το 2050, με το συνολικό κόστος να ξεπερνά τα 100 δισ. ευρώ.
«Παράθυρο» 15 ετών
Πρακτικά, η Ευρώπη δίνει στον εαυτό της ένα «παράθυρο» 15 ετών προκειμένου να προχωρήσει στις μεγάλες αλλαγές και να αποσύρει από τους δρόμους τα αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας. Κάτι που σημαίνει, πρακτικά, ότι με βάση τους μέσους όρους αλλαγής αυτοκινήτου στα διάφορα κράτη – μέλη, τα σχετικά προγράμματα πρέπει να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε εφαρμογή σχετικά άμεσα, ήτοι μέσα στα επόμενα 4-5 χρόνια, το αργότερο. Είναι κάτι, άλλωστε, που προτίθεται να διευκολύνει και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η αλήθεια, ωστόσο, είναι πως υπάρχουν ήδη αντιδράσεις. Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA) διαμαρτυρήθηκε μάλιστα, ισχυριζόμενη ότι η πλήρης απαγόρευση ορισμένων τεχνολογιών δεν αποτελεί ορθολογικό τρόπο για τη μετάβαση και ζητώντας να συνεχίσουν να παίζουν ρόλο για κάποιο διάστημα οι κινητήρες εσωτερικής καύσης και υδρογόνου, όπως και οι υβριδικοί.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης