
Αισθητά βελτιωμένος ήταν ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών στο α’ εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, καταγράφοντας τη δεύτερη καλύτερη επίδοση από το 2016 όταν ξεκίνησε η κατάρτιση του δείκτη από τον ΣΕΒΕ-Σύνδεσμο Εξαγωγέων σε συνεργασία με την εταιρεία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ.
Ειδικότερα, ο Δείκτης TCI SEVE-DHL για το 1ο εξάμηνο του 2021 διαμορφώθηκε σε 138,8 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 123,0 μονάδων του 2ου εξαμήνου του 2020 και 86,8 μονάδων του 1ου εξαμήνου του 2020, με την αύξηση συγκριτικά με τα προηγούμενα εξάμηνα να διαμορφώνεται σε 15,8 μονάδες και 52,0 μονάδες αντίστοιχα.
Αναλυτικά:
– Σε θετικά επίπεδα διαμορφώθηκαν οι εκτιμήσεις των ερωτηθέντων αναφορικά με τις εξαγωγές για άλλο ένα εξάμηνο, με το 58% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι αναμένει αύξηση στο α’ εξάμηνο του 2021 και το 34% σταθερότητα, ενώ μόλις το 8% αναμένει ότι θα μειωθούν.
– Σε ό,τι αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, τα αποτελέσματα δείχνουν μία μικρή βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, με το 51% να αναμένει βελτίωση και το 24% σταθερότητα. Αντίστοιχα, το ποσοστό αυτών που αναμένουν επιδείνωση μειώθηκε σε 25% από 34% στο β’ εξάμηνο του 2020.
– Ιδιαίτερα αισιόδοξοι παραμένουν οι εξαγωγείς και για τις εγχώριες πωλήσεις τους, καθώς το 59% αναμένει αύξηση, ενώ μόλις το 7% παρουσιάζεται απαισιόδοξο και δηλώνει ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι εγχώριες πωλήσεις θα μειωθούν. Το 34% αναμένει σταθερότητα.
– Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί και για τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες με το 50% των ερωτηθέντων να αναμένει βελτίωση, ωστόσο το ποσοστό είναι μειωμένο συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Τη «σταθερότητα» επέλεξε ως απάντηση στη σχετική ερώτηση το 27% του δείγματος και την «επιδείνωση» το 23%.
– COVID-19. Η εξάπλωση της νόσου COVID-19, οι επιπτώσεις της στις εξαγωγικές επιχειρήσεις και η διαμόρφωση εξαγωγικού πλάνου μετά το πέρας αυτής ήταν το επίκεντρο του θέματος επικαιρότητας του Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών για το α’ εξάμηνο του 2021. Το πρώτο ερώτημα αφορούσε στο πώς επηρέασε η πανδημία τις εξαγωγές της επιχείρησης των συμμετεχόντων, με το 44% να απαντάει αρνητικά, το 32% καθόλου και το 24% θετικά. Ακολούθως, οι ερωτηθέντες απάντησαν στο αν η επιχείρησή τους έχει ενσωματώσει online B2B και B2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, με το 73% να απαντάει «Όχι» και το 27% «Ναι». Εν συνεχεία, το ερώτημα που τους τέθηκε σχετίζονταν με τα σχέδια της επιχείρησης για συμμετοχή σε ψηφιακές δράσεις με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας, με το 51% να απαντάει θετικά και το 49% αρνητικά. Η τελευταία ερώτηση αφορούσε την ύπαρξη ή μη σχεδίου ανάπτυξης των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας, με το 69% να απαντάει θετικά και το 31% αρνητικά.
Οι λόγοι της αισιοδοξίας
Οι βελτιωμένες προσδοκίες που καταγράφηκαν στο α’ εξάμηνο του 2021 συγκριτικά με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, οφείλονται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των ποσοστών που αφορούν στις εξαγωγές και στις εγχώριες πωλήσεις. Στις δύο αυτές ενότητες, πάνω από το 90% (92% και 93% αντίστοιχα) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αναμένει βελτίωση ή σταθερότητα. Αντίστοιχα, οι εκτιμήσεις αναφορικά με τις διεθνείς και τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες ήταν πιο αισιόδοξες σε σχέση με τα προηγούμενα αποτελέσματα με περίπου έναν στους τέσσερις (25% στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες και 29% στις εγχώριες οικονομικές συνθήκες) να αναμένουν επιδείνωση. Το θέμα επικαιρότητας ήταν για άλλη μία φορά ο COVID-19 με το 44% των εξαγωγέων να δηλώνει ότι οι εξαγωγές επηρεάστηκαν αρνητικά από την πανδημία. Στο ίδιο πλαίσιο, το 73% δήλωσε ότι δεν έχει ενσωματώσει online B2B και Β2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, το 51% ότι σχεδιάζει να συμμετάσχει σε ψηφιακές δράσεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και το 69% ότι έχει σχέδιο για την ανάπτυξη των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας.
Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 12/04/21–14/05/21 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 219 ανταποκρίθηκαν). Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, ενώ για τη συλλογή των στοιχείων των επιχειρήσεων αξιοποιήθηκε η βάση δεδομένων της ICAP. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.


Latest News

Τράπεζα Κύπρου: Ολοκληρώθηκε το 28% του προγράμματος επαναγοράς μετοχών
Τι αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Τράπεζα Κύπρου

Trade Estates: Καθαρά κέρδη 13,1 εκατ. το 2024 – Μέρισμα 0,1ευρώ ανά μετοχή
Οι προοπτικές για τη φετινή χρονιά - Mε εντατικούς ρυθμούς προχωρά η κατασκευαστική δραστηριότητα της Trade Estates

Softweb: Στα 1,83 εκατ. ο κύκλος εργασιών το 2024
Στρατηγικός στόχος της διοίκησης του Ομίλου παραμένει η διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών all in one solution, η συνεχής διεύρυνση του μεριδίου αγοράς και η επίτευξη υψηλών οικονομικών επιδόσεων

Τάσος Σφυρόερας (Alter Ego Media): «Παρακαταθήκη για τις εταιρείες η εφαρμογή των αρχών εταιρικής διακυβέρνησης»
Για την προετοιμασία των εταιρειών και τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν πριν εισαχθούν στο χρηματιστήριο, μίλησαν οι νομικοί σύμβουλοι της Alter Ego Media και TRASTOR ΑΕΕΑΠ στο συνέδριο Εισηγμένες Εταιρίες

ΕΒΕΑ: Πώς οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιοποιούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία
Εκδήλωση που συνδιοργάνωσε χθες το ΕΒΕΑ με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ) και την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΑΤΕ)

Aγγ. Κρητικός στον ΟΤ: «Ιδανικό το ταίριασμα με τον Μασούτη» – Γιατί είναι αισιόδοξος για το deal
Πεπεισμένος για την ολοκλήρωση του deal με τον Μασούτη εμφανίζεται ο Άγγελος Κρητικός – Τι απαντά στον ΟΤ για τα καταστήματα, τις υποδομές logistics και τους εργαζόμενους

Έως τον Ιούνιο το λανσάρισμά της Snappi από την Πειραιώς – Στόχος οι 100.000 πελάτες το 2025
Σύμφωνα με την CEO της Snappi Γκαμπριέλα Κίντερτ, κεντρικό στόχο του επιχειρησιακού της πλάνου αποτελεί η προσέλκυση 100.000 πελατών έως και το τέλος της εφετινής χρονιάς στην ελληνική αγορά

Μετά το Πάσχα η είσοδος της Qualco στο Χρηματιστήριο Αθηνών
Η Qualco, που μετρά πάνω από 25 χρόνια από την ίδρυσή της, δραστηριοποιείται στον κλάδο της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (fintech) τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό

Αναβάθμισε τις ελληνικές τράπεζες η Fitch - Γιατί προηγούνται Εθνική και Eurobank
Οι ναβαθμίσεις για τις ελληνικές τράπεζες αντικατοπτρίζουν επίσης τη βελτιωμένη αξιολόγηση της Fitch για το λειτουργικό περιβάλλον της Ελλάδας σε «bbb-»

BriQ Properties: Αύξηση του προσαρμοσμένου EBITDA κατά 89% – Διανομή μερίσματος 0,135 ευρώ/μετοχή
Η BriQ Properties εκτιμά πως θα πετύχει υψηλότερα έσοδα και καλύτερα περιθώρια κέρδους για τη χρήση του 2025