
Αισθητά βελτιωμένος ήταν ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών στο α’ εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, καταγράφοντας τη δεύτερη καλύτερη επίδοση από το 2016 όταν ξεκίνησε η κατάρτιση του δείκτη από τον ΣΕΒΕ-Σύνδεσμο Εξαγωγέων σε συνεργασία με την εταιρεία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ.
Ειδικότερα, ο Δείκτης TCI SEVE-DHL για το 1ο εξάμηνο του 2021 διαμορφώθηκε σε 138,8 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 123,0 μονάδων του 2ου εξαμήνου του 2020 και 86,8 μονάδων του 1ου εξαμήνου του 2020, με την αύξηση συγκριτικά με τα προηγούμενα εξάμηνα να διαμορφώνεται σε 15,8 μονάδες και 52,0 μονάδες αντίστοιχα.
Αναλυτικά:
– Σε θετικά επίπεδα διαμορφώθηκαν οι εκτιμήσεις των ερωτηθέντων αναφορικά με τις εξαγωγές για άλλο ένα εξάμηνο, με το 58% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι αναμένει αύξηση στο α’ εξάμηνο του 2021 και το 34% σταθερότητα, ενώ μόλις το 8% αναμένει ότι θα μειωθούν.
– Σε ό,τι αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, τα αποτελέσματα δείχνουν μία μικρή βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, με το 51% να αναμένει βελτίωση και το 24% σταθερότητα. Αντίστοιχα, το ποσοστό αυτών που αναμένουν επιδείνωση μειώθηκε σε 25% από 34% στο β’ εξάμηνο του 2020.
– Ιδιαίτερα αισιόδοξοι παραμένουν οι εξαγωγείς και για τις εγχώριες πωλήσεις τους, καθώς το 59% αναμένει αύξηση, ενώ μόλις το 7% παρουσιάζεται απαισιόδοξο και δηλώνει ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι εγχώριες πωλήσεις θα μειωθούν. Το 34% αναμένει σταθερότητα.
– Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί και για τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες με το 50% των ερωτηθέντων να αναμένει βελτίωση, ωστόσο το ποσοστό είναι μειωμένο συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Τη «σταθερότητα» επέλεξε ως απάντηση στη σχετική ερώτηση το 27% του δείγματος και την «επιδείνωση» το 23%.
– COVID-19. Η εξάπλωση της νόσου COVID-19, οι επιπτώσεις της στις εξαγωγικές επιχειρήσεις και η διαμόρφωση εξαγωγικού πλάνου μετά το πέρας αυτής ήταν το επίκεντρο του θέματος επικαιρότητας του Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών για το α’ εξάμηνο του 2021. Το πρώτο ερώτημα αφορούσε στο πώς επηρέασε η πανδημία τις εξαγωγές της επιχείρησης των συμμετεχόντων, με το 44% να απαντάει αρνητικά, το 32% καθόλου και το 24% θετικά. Ακολούθως, οι ερωτηθέντες απάντησαν στο αν η επιχείρησή τους έχει ενσωματώσει online B2B και B2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, με το 73% να απαντάει «Όχι» και το 27% «Ναι». Εν συνεχεία, το ερώτημα που τους τέθηκε σχετίζονταν με τα σχέδια της επιχείρησης για συμμετοχή σε ψηφιακές δράσεις με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας, με το 51% να απαντάει θετικά και το 49% αρνητικά. Η τελευταία ερώτηση αφορούσε την ύπαρξη ή μη σχεδίου ανάπτυξης των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας, με το 69% να απαντάει θετικά και το 31% αρνητικά.
Οι λόγοι της αισιοδοξίας
Οι βελτιωμένες προσδοκίες που καταγράφηκαν στο α’ εξάμηνο του 2021 συγκριτικά με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, οφείλονται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των ποσοστών που αφορούν στις εξαγωγές και στις εγχώριες πωλήσεις. Στις δύο αυτές ενότητες, πάνω από το 90% (92% και 93% αντίστοιχα) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αναμένει βελτίωση ή σταθερότητα. Αντίστοιχα, οι εκτιμήσεις αναφορικά με τις διεθνείς και τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες ήταν πιο αισιόδοξες σε σχέση με τα προηγούμενα αποτελέσματα με περίπου έναν στους τέσσερις (25% στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες και 29% στις εγχώριες οικονομικές συνθήκες) να αναμένουν επιδείνωση. Το θέμα επικαιρότητας ήταν για άλλη μία φορά ο COVID-19 με το 44% των εξαγωγέων να δηλώνει ότι οι εξαγωγές επηρεάστηκαν αρνητικά από την πανδημία. Στο ίδιο πλαίσιο, το 73% δήλωσε ότι δεν έχει ενσωματώσει online B2B και Β2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, το 51% ότι σχεδιάζει να συμμετάσχει σε ψηφιακές δράσεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και το 69% ότι έχει σχέδιο για την ανάπτυξη των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας.
Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 12/04/21–14/05/21 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 219 ανταποκρίθηκαν). Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, ενώ για τη συλλογή των στοιχείων των επιχειρήσεων αξιοποιήθηκε η βάση δεδομένων της ICAP. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.


Latest News

ΔΥΠΑ: Έναρξη υποβολής προτάσεων για νέα δράση κατάρτισης σε κλάδους αιχμής
H υποβολή προτάσεων ξεκινά σήμερα και η προθεσμία υποβολής θα λήξει την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, σύμφωνα με την πρόσκληση της ΔΥΠΑ

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς