Οι «influencers», δηλαδή τα άτομα τα οποία ακολουθούνται από ένα ευρύ κοινό, δεν είναι πάντα η καλύτερη λύση για να ευαισθητοποιηθεί το κοινό γύρω από ένα ζήτημα ή μια ιδέα. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ και από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια στη Φιλαδέλφεια με πρόσφατη έρευνά τους, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση Nature Communications.
Πολύτιμη η ανάλυση των κοινωνικών δικτύων
Η ανάλυση των κοινωνικών δικτύων (είτε του διαδικτύου είτε του φυσικού δημόσιου χώρου) έχει καταδείξει ότι υπάρχουν μερικά άτομα τα οποία αποτελούν σημαντικούς κόμβους για τη διάδοση μίας πληροφορίας στα υπόλοιπα άτομα τα οποία συμμετέχουν στο ίδιο δίκτυο. Μέχρι σήμερα, η πληροφορία αυτή αξιοποιείται τόσο από εταιρείες και οργανισμούς για λόγους προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών, όσο και από δημόσιες υπηρεσίες για να οργανώσουν στρατηγικές ευαισθητοποίησης του κοινού σε διάφορα θέματα, όπως παραδείγματος χάριν στην ανάγκη εμβολιασμού του πληθυσμού.
Η πληροφορία καθορίζει τους «influencers»
Ωστόσο, η παρούσα έρευνα φέρνει στην επιφάνεια ένα εύρημα το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την επιστημονική –και όχι μόνο- κοινότητα: τα άτομα τα οποία έχουν κομβικό ρόλο στη διάδοση της πληροφορίας εξαρτώνται από το είδος της πληροφορίας. Έτσι, ενώ πρόσωπα τα οποία απασχολούν σταθερά την επικαιρότητα (όπως τηλεοπτικές περσόνες) είναι κρίσιμα για τη διάδοση «ακίνδυνων» πληροφοριών, όπως παραδείγματος χάριν φήμες για τις προσωπικές υποθέσεις τρίτων προσώπων, στην περίπτωση ζητημάτων τα οποία διεγείρουν διαφωνίες ή καινοτόμων για την κοινωνία ιδεών, τα πρόσωπα αυτά μπορούν να αποδειχθούν αναποτελεσματικά στη διάδοση της πληροφορίας. «Όταν οι “influencers” παρουσιάζουν ιδέες οι οποίες είναι ασύμβατες με την ευρύτερη κοσμοθεώρηση του κοινού τους, ενδέχεται να έρθουν σε ανταγωνισμό με το κοινό αυτό, αφού το κοινό τείνει να ακολουθεί ανθρώπους οι οποίοι επιβεβαιώνουν τις πεποιθήσεις του», σημείωσε σε σχετικές δηλώσεις του ο δρ. Ντέιμον Σεντόλα, καθηγητής Επικοινωνίας, Κοινωνιολογίας και Μηχανικής και ένας εκ των δύο συγγραφέων της δημοσίευσης.
Θησαυρός στο περιθώριο των κοινωνικών δικτύων
Αντίθετα, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι συγκεκριμένοι άνθρωποι οι οποίοι βρίσκονται στην περιφέρεια των κοινωνικών δικτύων, λειτουργούν πολύ πιο αποτελεσματικά ως κόμβοι διάδοσης της πληροφορίας, όταν οι πληροφορίες αυτές αφορούν σύνθετα ζητήματα, όπως παραδείγματος χάριν ο εμβολιασμός του πληθυσμού. «Το μεγάλο μας εύρημα είναι ότι κάθε δίκτυο έχει μία κρυμμένη κοινότητα στην περιφέρειά του η οποία δύναται να αυξήσει δραματικά τη διάδοση μιας καινούριας ιδέας», σημείωσε ο δρ. Ντέιμον Σεντόλα.
Αναλύοντας τα κοινωνικά δίκτυα
Για να καταλήξουν σε αυτά τα συμπεράσματα οι ερευνητές εφάρμοσαν τεχνικές ανάλυσης δικτύων χρησιμοποιώντας τη βάση δεδομένων «Add Health», η οποία συγκεντρώνει δεδομένα για την ψυχική υγεία και τις διαπροσωπικές σχέσεις αμερικανών εφήβων από περισσότερες από 70 κοινότητες. Για να επαληθεύσουν τα ευρήματά τους, οι επιστήμονες έστρεψαν το βλέμμα τους στην Ινδία. Χρησιμοποιώντας ένα δίκτυο ανθρώπων από 43 κοινότητες, επιχείρησαν να προβλέψουν με ποιον τρόπο θα διαδίδονταν πληροφορίες οι οποίες αφορούσαν τη χρηματοδότηση ενός εγχειρήματος από το κοινό. Όπως σημειώνουν οι ερευνητές στη δημοσίευση, οι προβλέψεις τους αναγνώρισαν τα πρόσωπα τα οποία πράγματι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να πείσουν την υπόλοιπη κοινότητα για τη σημασία χρηματοδότησης του συγκεκριμένου εγχειρήματος.
Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας είναι ιδιαίτερα σημαντικά τόσο για την ερευνητική κοινότητα της οποίας το αντικείμενο είναι τα κοινωνικά δίκτυα, όσο και οργανισμούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τέτοιου είδους αναλύσεις για να οργανώσουν προωθητικές στρατηγικές.
Latest News
Γιατί τα υποθαλάσσια καλώδια είναι «πειρασμός» για τους σαμποτέρ
Επιχειρήσεις και κυβερνήσεις βασίζονται στα υποθαλάσσια καλώδια για κρίσιμες δραστηριότητες - Πόσο ασφαλή είναι και πώς προκαλούνται φθορές
Η Baidu έκανε την έκπληξη - Πτώση εσόδων αλλά μικρότερη από το αναμενόμενο
Η Baidu κατέγραψε αύξηση 12% των εσόδων της από μη διαδικτυακό μάρκετινγκ στα 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια
Visa: 10 συμβουλές για να κάνετε τις αγορές σας με ασφάλεια
Όπως προκύπτει από την τελευταία έκθεση της Visa «Απειλές απάτης στις γιορτές 2024»’, οι απειλές κλιμακώνονται αυτή την περίοδο
Η Ινδονησία «στρίμωξε» την Apple - Πώς κέρδισε δεκαπλάσια επένδυση
Η Apple «πείστηκε» να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο αξεσουάρ και εξαρτημάτων στο Μπαντούνγκ της Δυτικής Ιάβας
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Πώς ο Τραμπ επιδιώκει να φέρει στα μέτρα του... Μασκ τον νόμο για αυτόνομα αυτοκίνητα
Η ομάδα Τραμπ επιδιώκει να κάνει πιο εύκολους τους κανόνες για την κατασκευή αυτόνομων αυτοκινήτων - Τυχαίο...;
Αυξημένες κατά 25% οι κυβερνοαπειλές στο λιανεμπόριο ενόψει της Black Friday
Οι απατεώνες συχνά παρουσιάζονται ως μεγάλα καταστήματα όπως η Amazon, η Walmart και το Etsy
«Θύμα» της επιτυχίας της η Nvidia - Τεράστια κέρδη αλλά κάτω από τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις
Οι μετοχές της Nvidia υποχώρησαν περίπου 5% σε διευρυμένες συναλλαγές μετά την ανακοίνωση όπως αναφέρει το Bloomberg
Τι αξίζει η Google χωρίς τον Chrome;
Στη «δίκη της δεκαετίας» οι Αμερικανοί δικαστές ζητούν από την Google να αποχωριστεί τον Chrome. Πόσο σημαντικός είναι ο browser για τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό;
Πού επεκτείνουν τη δράση τους Κινέζοι χάκερ - Ποιους διπλωμάτες παρακολουθεί το Ιράν
Τι δείχνει η τελευταία Έκθεση Δραστηριότητας APT της ESET για την κυβερνοασφάλεια και τη δράση επιλεγμένων ομάδων προηγμένων επίμονων απειλών (APT)