Τέσσερις δικλίδες ασφαλείας για τις παροχές των ασφαλισμένων και ένα «αγκάθι» για τα οικονομικά του νέου συστήματος, περιλαμβάνουν το νομοσχέδιο για την μετάβαση της επικουρικής ασφάλισης στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα, καθώς και οι τρεις συνοδευτικές μελέτες του.
Πρόκειται για το νομοσχέδιο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά» του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, το οποίο κατατέθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στη Βουλή, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης.
Την εβδομάδα που έρχεται αναμένεται να εισαχθεί προς συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, ενώ η ψήφισή του από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου θα γίνει μετά τις θερινές διακοπές, πιθανότατα εντός του μηνός Σεπτεμβρίου.
Στο νέο ταμείο εντάσσονται από 1.1.2022 – υποχρεωτικά – οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας και εθελοντικά οι μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι έως 35 ετών. Θα καλύπτει ασφαλιστικούς κινδύνους του γήρατος, της αναπηρίας και του θανάτου και ως εκ τούτου θα καταβάλλει συντάξεις γήρατος, συντάξεις αναπηρίας και συντάξεις χηρείας.
Σύμφωνα με το κείμενο του νομοσχεδίου το κράτος αναλαμβάνει τέσσερις εγγυήσεις απέναντι στους ασφαλισμένους:
Πρώτον, εγγυάται την καταβολή των συντάξεων του υφισταμένου συστήματος όπως θα γινόταν εάν δεν υπήρχαν αλλαγές στο σύστημα.
Δεύτερον, στην εξαιρετικά απίθανη περίπτωση που οι σωρευτικές αποδόσεις των επενδύσεων του ατομικού λογαριασμού του ασφαλισμένου στο νέο σύστημα είναι αρνητικές, το κράτος εγγυάται ότι η επικουρική του σύνταξη θα αντιστοιχεί στις εισφορές που κατέβαλε ο ασφαλισμένος σε πραγματικούς όρους. Δηλαδή προστατεύει τους ασφαλισμένους από τυχόν ακραίες διακυμάνσεις των αγορών.
Τρίτον, προβλέπεται ελάχιστο ποσό κατώτατης επικουρικής σύνταξης σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος ή θανάτου του ασφαλισμένου
Τέταρτον, προβλέπεται επιστροφή εισφορών ακόμη κι αν ο ασφαλισμένος δεν θεμελιώνει δικαίωμα συνταξιοδότησης, δηλαδή έχει λιγότερα από 15 έτη ασφάλισης στο σύστημα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα.
Το «αγκάθι» της επικείμενης μεταρρύθμισης
Το βασικότερο «αγκάθι» της επικείμενης μεταρρύθμισης είναι το λεγόμενο κόστος μετάβασης. Η αλλαγή από το ένα σύστημα στο άλλο, που απαιτεί ένα βάθος δεκάδων ετών και θα δημιουργεί σταδιακά ολοένα και μεγαλύτερο χρηματοδοτικό κενό στο υφιστάμενο σύστημα, από το οποίο θα λείπουν οι εισφορές των νεοεισερχόμενων εργαζομένων, οι οποίες θα πηγαίνουν στο νέο ταμείο. Σύμφωνα με αναλογιστικές μελέτες σε βάθος πεντηκονταετίας υπάρχει ένα ακαθάριστο κόστος μετάβασης που φθάνει τα 56 δισ. ευρώ. Όταν όμως από το ακαθάριστο κόστος αφαιρεθούν τα επιπρόσθετα δημοσιονομικά έσοδα – που θα προκύψουν από την επένδυση των εισφορών του νέου συστήματος – τότε κατά την κυβέρνηση, το κόστος μετάβασης γίνεται απολύτως διαχειρίσιμο.
Το νέο ταμείο με την επωνυμία Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) θα είναι δημόσιο (Ν.Π.Δ.Δ.). Θα υπόκειται σε ισχυρή κρατική εποπτεία, ενώ θα επενδύει με αυστηρά και διαφανή κριτήρια. Το συγκεκριμένο επικουρικό ταμείο από κοινού, με τα ταμεία κύριας ασφάλισης, συνιστούν τον πρώτο πυλώνα του ασφαλιστικού μας συστήματος.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Εργασίας που περιλαμβάνονται στα κείμενα που συνοδεύουν το νομοσχέδιο, με το νέο σύστημα σε βάθος 40 ετών ασφάλισης δημιουργούνται προϋποθέσεις για αυξήσεις στις παρεχόμενες συντάξεις της τάξεως του 43% έως 68%.
Βασικό χαρακτηριστικό του νέου συστήματος είναι η δημιουργία ατομικών λογαριασμών από τους οποίους θα καταβληθούν οι μελλοντικές συντάξεις των νέων εργαζομένων. Αντί δηλαδή οι εισφορές των νέων να χρησιμοποιούνται για την πληρωμή της επικουρικής σύνταξης των σημερινών συνταξιούχων, θα αποταμιεύονται και θα επενδύονται, δημιουργώντας ένα αποθεματικό, από το οποίο θα πληρωθούν οι μελλοντικές τους συντάξεις. Οι εισφορές που πληρώνει ο κάθε νέος εργαζόμενος θα πηγαίνουν στη δική του σύνταξη, η οποία θα υπολογίζεται στη βάση του σωρευμένου ποσού εισφορών και αποδόσεων.
Η διαχείριση των ατομικών λογαριασμών θα γίνεται μέσω ενός νέου δημοσίου φορέα, που θα διοικείται από πιστοποιημένους επαγγελματίες. Θα δημιουργηθεί περιορισμένος αριθμός προσεκτικά σχεδιασμένων επενδυτικών χαρτοφυλακίων, όπου – με επιλογή του ασφαλισμένου και ανάλογα με το προφίλ του – θα επενδύονται τα κεφάλαια του «ασφαλιστικού κουμπαρά» του. Ο ασφαλισμένος θα επιλέγει – κάθε τρία χρόνια – ανάμεσα σε τρία επενδυτικά προϊόντα τα οποία θα είναι: υψηλού μεσαίου και χαμηλού ρίσκου. Κάθε ασφαλισμένος θα μπορεί να έχει τον πλήρη έλεγχο του λογαριασμού του, μέσω ενός συστήματος αναλόγου με το e-banking.
Latest News
Πότε θα πληρωθούν οι συντάξεις Δεκεμβρίου ανά ταμείο
Δείτε τις ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Δεκεμβρίου 2024 όπως τις ανακοίνωσε ο e-ΕΦΚΑ
Νέα κλίμακα στην εισφορά αλληλεγγύης για να μη χαθεί η αύξηση στις συντάξεις
Αντιδράσεις συνταξιουχικών οργανώσεων προκαλεί η προωθούμενη τροπολογία του υπουργείου Εργασίας για την ΕΑΣ - Τι ισχύει για τις συντάξεις
Κληρώνει… για τα αναδρομικά των συνταξιούχων – Η απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου
Η απόφαση για τις περικοπές σε συντάξεις αναμένεται να εκδοθεί σύντομα – Αφορά 370.000 συνταξιούχους που έκαναν προσφυγή
Πώς θα καθορίζεται ο κατώτατος μισθός σε 12 ερωτήσεις - απαντήσεις
To υπουργείο Εργασίας έδωσε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τον τρόπο που θα καθορίζεται ο κατώτατος μισθός
Στον «πάτο» οι μισθοί στην Ελλάδα - Τρίτη από το...τέλος στην Ευρώπη [γράφημα]
Οι μισθοί των εργαζομένων στην Ελλάδα σημείωσαν και την 4η χειρότερη μεταβολή μεταξύ 2022 και 2023, σύμφωνα με τη Eurostat
Στο περίμενε… πάνω από τρεις μήνες 74.500 επικουρικές συντάξεις - Η υπόσχεση Κεραμέως
Οι υποσχέσεις για τις εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις και οι ρυθμοί απονομής
Στο «μικροσκόπιο» του Ε.Β.Ε.Π. η ψηφιακή κάρτα εργασίας
Αναγκαίες οι προσαρμογές εφαρμογής για επιχειρήσεις με επιχειρησιακές ιδιομορφίες
Νέοι τρόποι πληρωμών για τα χρέη στον ΕΦΚΑ αλλά με το... σταγονόμετρο η εισπραξιμότητα
Αμφίβολες οφειλές πάνω από 16,5 δισ. ευρώ καθώς προέρχονται από «ανύπαρκτους οφειλέτες» - Τα χρέη στον ΕΦΚΑ φτάνουν τα 45,5 δισ.
Στο ΣτΕ οι διπλές συντάξεις - Πότε αναμένεται η απόφαση
Το Ανώτατο Δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του για τις διπλές συντάξεις
Κατώτατος μισθός μέσω εθνικών συλλογικών διαπραγματεύσεων - Πρόταση ΓΣΕΕ προς Κεραμέως
Κατά τη ΓΣΕΕ, στο προτεινόμενο σύστημα αυτόματου καθορισμού του κατώτατου μισθού, δε λαμβάνονται υπόψη ούτε τα ελάχιστα κριτήρια της Οδηγίας της ΕΕ