Με ένα μοτίβο αρνητικών παραγόντων που διαταράσσει ήδη το διεθνές εμπόριο προκαλώντας αναταράξεις στις γραμμές τροφοδοσίας πρώτων υλών αλλά και προϊόντων διεθνώς βρίσκονται έξαφνα αντιμέτωπες οι διεθνείς αγορές.
Μιλάμε για τον σχεδόν… τοξικό συνδυασμό που προκαλεί η αναζωπύρωση της πανδημίας λόγω της μετάλλαξης Δέλτα, οι μεγάλες φυσικές καταστροφές σε Κίνα και Γερμανία (ήτοι δηλαδή δύο κορυφαίες βιομηχανικές δυνάμεις), αλλά και το αυξανόμενο κύμα κυβερνοεπιθέσεων, όπως το τελευταίο που έπληξε τα λιμάνια της Νοτίου Αφρικής που έχουν διαταράξει τις γραμμές τροφοδότησης των πρώτων υλών, απειλώντας ακόμη και με ελλείψεις το λιανεμπόριο, πόσο μάλλον με επικίνδυνες ανατιμήσεις, σε ένα διάστημα που οι κοινωνίες βρίσκονται ήδη σε ένταση και μέσα σε ένα κλοιό πληθωριστικών πιέσεων.
Σε απόγνωση ναυσιπλοΐα και λιμάνια
Στην Ασία η εκτεταμένη διασπορά της μετάλλαξης Δέλτα έχει πλήξει τον ανεφοδιασμό των εμπορικών πλοίων σε προσωπικό. Υπολογίζεται μάλιστα πως έως και 100.000 ναυτικοί βρίσκονται «εγκλωβισμένοι» στις θάλασσες, κάτι που αμέσως-αμέσως προκαλεί καθυστερήσεις και προβλήματα στη ναυσιπλοΐα.
Με δεδομένο πως τα εμπορικά πλοία είναι υπεύθυνα για έως και το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι εύλογο πως η κρίση που έχει προκληθεί στον κλάδο με τον ανεφοδιασμό των πληρωμάτων έχει πυροδοτήσει ένα ντόμινο διαταραχών στη ροή πρώτων υλών, αλλά και καταναλωτικών προϊόντων.
«Η πληρότητα στα πλοία είναι ιδιαίτερα “σφιχτή”, άδεια κοντέινερ είναι σπάνια και οι λειτουργικές συνθήκες στα λιμάνια και τα τέρμιναλ δεν φαίνεται να βελτιώνεται. Περιμένουμε δε, πως η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο, αν και είναι δύσκολο να κάνουμε ακριβείς προβλέψεις» σχολίασε, μιλώντας στο Reuters, στέλεχος της εταιρείας μεταφοράς container Hapag Lloyd.
Αναλόγως τεράστια είναι τα προβλήματα που καταγράφονται σε όλα τα μεγάλα λιμάνια, με το συνωστισμό εμπορευμάτων και κοντέινερς να έχει φτάσει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα, σύμφωνα με ειδικούς. Μάλιστα, την εικόνα αυτή ήρθε να επιδεινώσει στον ανεφοδιασμό της Νοτίου Αφρικής η κυβερνοεπίθεση που έπληξε τα λιμάνια του Κέιπ Τάουν και του Ντέρμπαν, την περασμένη εβδομάδα, που έκανε άνω-κάτω τη λειτουργία των τέρμιναλ.
Οι καταστροφικές πλημμύρες
Στο μεταξύ οι καταστροφικές πλημμύρες στους οικονομικούς γίγαντες της Κίνας και της Γερμανίας δυσκόλεψαν ακόμη περισσότερο την κατάσταση στις γραμμές ανεφοδιασμού σε ένα διάστημα που η παγκόσμια αγορά δεν είχε καλά-καλά συνέλθει από το προηγούμενο κύμα της πανδημίας.
Οι πλημμύρες στην Κίνα έχουν διακόψει τις γραμμές μεταφοράς άνθρακα και λιγνίτη από τις περιοχές των ορυχείων στις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες ηλεκτρικού ρεύματος, και μάλιστα εν μέσω της αυξημένης ζήτησης της καλοκαιρινής περιόδου.
Αντιστοίχως, στη Γερμανία οι οδικές μεταφορές σε όλες τις πληγείσες περιοχές έχουν διαταραχθεί σοβαρά και μάλιστα ο ρυθμός των καθυστερήσεων στη μεταφορά εμπορευμάτων έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 15% σε εβδομαδιαία βάση.
Κλείνουν οι μονάδες παραγωγής
Οι εξελίξεις αυτές, με φόντο και την αναζωπύρωση των κρουσμάτων, είναι φυσικό και επόμενο πως αργά ή γρήγορα προκαλούν διαταραχές στη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων των πολυεθνικών ομίλων Για παράδειγμα, μόλις την περασμένη εβδομάδα η αυτοκινητοβιομηχανία Toyota Motor Corp. δήλωσε πως σταματά τη λειτουργία κάποιων από τις μονάδες της σε Ταϊλάνδη και Ιαπωνία ελλείψει πρώτων υλών και ανταλλακτικών.
Αναλόγως η Stellantis ανακοίνωσε πως σταματά προσωρινά τη λειτουργία ενός από τα εργοστάσια της στη Βρετανία, καθώς μεγάλος αριθμός εργαζομένων είτε νοσεί από κορωνοϊό είτε πρέπει να μπει υποχρεωτικά σε καραντίνα.
Θυμίζουμε δε, πως η παγκόσμια βιομηχανία βρισκόταν ήδη υπό ασφυκτική πίεση λόγω του σοβαρού ελλείμματος στον ανεφοδιασμό μικροτσίπ, με αποτέλεσμα αρκετές βιομηχανίες κυρίως βιομηχανίες αυτοκινήτου να έχουν προειδοποιήσει πως το πρόβλημα θα επηρεάσει τα επίπεδα παραγωγής και πωλήσεων τους.
Αναλυτές του κλάδου ήλπιζαν πως το πρόβλημα θα άρχιζε να εξομαλύνεται κατά το δεύτερο μισό του έτους, όμως τώρα όχι μόνο δεν αναμένεται να βελτιωθεί, αλλά θα επεκταθεί στο μεγαλύτερο μέρος της επόμενης χρονιάς. Πραγματικά, μόλις την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία ηλεκτρικών ειδών Electrolux εξέδωσε νέα προειδοποίηση για διαταραχή της παραγωγής της ελλείψει πρώτων υλών.
Οι αναλυτές ανησυχούν βάσιμα πως οι διαταραχές στην παραγωγή και τον ανεφοδιασμό της αγοράς κυρίως σε Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα θα μπορούσε ακόμη και να επιβραδύνει τους ρυθμούς ανάκαμψης τους ανατρέποντας τα αισιόδοξα σενάρια που είχαν καλλιεργηθεί λόγω των εμβολιαστικών προγραμμάτων για την ταχεία έξοδο των οικονομιών από την κρίση της πανδημίας.
Πραγματικά, μόλις προχθές τα στοιχεία της Federal Reserve Bank του Σικάγο έδειξαν πως η αμερικανική οικονομία «φρέναρε» απροσδόκητα τον Ιούνιο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, με τον δείκτη οικονομικής δραστηριότητας να υποχωρεί στις 0,09 μονάδες από τις 0,26 μονάδες που ήταν τον Μάιο, γεγονός που προκάλεσε ανησυχία στους επενδυτές. Πρόκειται σαφώς για μια αρνητική εξέλιξη που θα απασχολήσει τις επόμενες ημέρες και το συμβούλιο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας.
Latest News
Ο Τραμπ αποκλείει τη συμμετοχή του Ντίμον στην κυβέρνηση - Η ανάρτηση στο Truth Social
«Ευχαριστώ τον Τζέιμι Ντίμον για την εξαιρετική του υπηρεσία στη χώρα μας!», έγραψε ο νεοεκλεγής Ντόναλντ Τραμπ
«Δεν θα βιαστούμε να μειώσουμε τα επιτόκια» διαμηνύει ο Πάουελ
Ο πρόεδρος της Fed προειδοποιεί ότι η πορεία προς τη μείωση του πληθωρισμού θα είναι «ανώμαλη»
Γαλλία και Ιταλία: Ανάγκη για ταχύτερη δημοσιονομική εξυγίανση - Ανάλυση Alpha Bank [γραφήματα}
Η ανάλυση της τράπεζας λαμβάνει υπόψη το δημοσιονομικό πεδίο που επικρατεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Οι 10 επικίνδυνες εβδομάδες στον κόσμο - Το «κενό» των ΗΠΑ
Τι βλέπει ο Economist για το «κενό» που θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν οι «αντίπαλοι» των ΗΠΑ - Η αναγκαία συνεργασία μεταξύ Μπάιντεν και Τραμπ
Η Κίνα «εξοπλίζεται» για εμπορικό πόλεμο με τον Τραμπ - Το «οπλοστάσιο» του Πεκίνου
Η κυβέρνηση του Σι Τζινπίνγκ είναι αποφασισμένη να μην βρεθεί απροετοίμαστη αυτήν τη φορά, όπως το 2016, κατά την πρώτη διακυβέρνηση Τραμπ
To στοίχημα των 625.000 ευρώ: Tα δύο σενάρια για τη μείωση των επιτοκίων
Τα τολμηρά στοιχήματα στην αγορά των δικαιωμάτων προαίρεσης που αφήνουν πίσω την παραδοσιακή μείωση των ευρωεπιτοκίων κατά 25 μ.β.
Επιτέλους, βάλτε φρένο στο «φρένο του χρέους»
Οι θιασώτες της δημοσιονομικής πειθαρχίας συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να κυβερνήσουν με το «φρένο του χρέους» να τους δένει τα χέρια. Καιρός ήταν, σχολιάζει ο Γιάννης Παπαδημητρίου.
Η Ιταλία πουλά το μερίδιό της στην παλαιότερη τράπεζα του κόσμου -Το placement της Monte dei Paschi
Η ιταλική κυβέρνηση προχωρά σε placement του μεγαλύτερου μέρος του εναπομείναντος μεριδίου της στη Monte dei Paschi
Πρόστιμο 798 εκατ ευρώ της ΕΕ στη Meta για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης
Η Meta συνέδεσε την υπηρεσία Facebook Marketplace με το Facebook και επέβαλε αθέμιτους εμπορικούς όρους σε άλλους παρόχους, ηταν η δήλωση της ΕΕ
Βελτιωμένες προοπτικές για τις τουρκικές τράπεζες βλέπει ο Fitch
Ο Fitch αναφέρει μειωμένους κίνδυνους αναχρηματοδότησης και βελτίωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών, παρά τις οικονομικές προκλήσεις