
Με ένα μοτίβο αρνητικών παραγόντων που διαταράσσει ήδη το διεθνές εμπόριο προκαλώντας αναταράξεις στις γραμμές τροφοδοσίας πρώτων υλών αλλά και προϊόντων διεθνώς βρίσκονται έξαφνα αντιμέτωπες οι διεθνείς αγορές.
Μιλάμε για τον σχεδόν… τοξικό συνδυασμό που προκαλεί η αναζωπύρωση της πανδημίας λόγω της μετάλλαξης Δέλτα, οι μεγάλες φυσικές καταστροφές σε Κίνα και Γερμανία (ήτοι δηλαδή δύο κορυφαίες βιομηχανικές δυνάμεις), αλλά και το αυξανόμενο κύμα κυβερνοεπιθέσεων, όπως το τελευταίο που έπληξε τα λιμάνια της Νοτίου Αφρικής που έχουν διαταράξει τις γραμμές τροφοδότησης των πρώτων υλών, απειλώντας ακόμη και με ελλείψεις το λιανεμπόριο, πόσο μάλλον με επικίνδυνες ανατιμήσεις, σε ένα διάστημα που οι κοινωνίες βρίσκονται ήδη σε ένταση και μέσα σε ένα κλοιό πληθωριστικών πιέσεων.
Σε απόγνωση ναυσιπλοΐα και λιμάνια
Στην Ασία η εκτεταμένη διασπορά της μετάλλαξης Δέλτα έχει πλήξει τον ανεφοδιασμό των εμπορικών πλοίων σε προσωπικό. Υπολογίζεται μάλιστα πως έως και 100.000 ναυτικοί βρίσκονται «εγκλωβισμένοι» στις θάλασσες, κάτι που αμέσως-αμέσως προκαλεί καθυστερήσεις και προβλήματα στη ναυσιπλοΐα.
Με δεδομένο πως τα εμπορικά πλοία είναι υπεύθυνα για έως και το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι εύλογο πως η κρίση που έχει προκληθεί στον κλάδο με τον ανεφοδιασμό των πληρωμάτων έχει πυροδοτήσει ένα ντόμινο διαταραχών στη ροή πρώτων υλών, αλλά και καταναλωτικών προϊόντων.
«Η πληρότητα στα πλοία είναι ιδιαίτερα “σφιχτή”, άδεια κοντέινερ είναι σπάνια και οι λειτουργικές συνθήκες στα λιμάνια και τα τέρμιναλ δεν φαίνεται να βελτιώνεται. Περιμένουμε δε, πως η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο, αν και είναι δύσκολο να κάνουμε ακριβείς προβλέψεις» σχολίασε, μιλώντας στο Reuters, στέλεχος της εταιρείας μεταφοράς container Hapag Lloyd.
Αναλόγως τεράστια είναι τα προβλήματα που καταγράφονται σε όλα τα μεγάλα λιμάνια, με το συνωστισμό εμπορευμάτων και κοντέινερς να έχει φτάσει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα, σύμφωνα με ειδικούς. Μάλιστα, την εικόνα αυτή ήρθε να επιδεινώσει στον ανεφοδιασμό της Νοτίου Αφρικής η κυβερνοεπίθεση που έπληξε τα λιμάνια του Κέιπ Τάουν και του Ντέρμπαν, την περασμένη εβδομάδα, που έκανε άνω-κάτω τη λειτουργία των τέρμιναλ.
Οι καταστροφικές πλημμύρες
Στο μεταξύ οι καταστροφικές πλημμύρες στους οικονομικούς γίγαντες της Κίνας και της Γερμανίας δυσκόλεψαν ακόμη περισσότερο την κατάσταση στις γραμμές ανεφοδιασμού σε ένα διάστημα που η παγκόσμια αγορά δεν είχε καλά-καλά συνέλθει από το προηγούμενο κύμα της πανδημίας.
Οι πλημμύρες στην Κίνα έχουν διακόψει τις γραμμές μεταφοράς άνθρακα και λιγνίτη από τις περιοχές των ορυχείων στις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες ηλεκτρικού ρεύματος, και μάλιστα εν μέσω της αυξημένης ζήτησης της καλοκαιρινής περιόδου.
Αντιστοίχως, στη Γερμανία οι οδικές μεταφορές σε όλες τις πληγείσες περιοχές έχουν διαταραχθεί σοβαρά και μάλιστα ο ρυθμός των καθυστερήσεων στη μεταφορά εμπορευμάτων έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 15% σε εβδομαδιαία βάση.
Κλείνουν οι μονάδες παραγωγής
Οι εξελίξεις αυτές, με φόντο και την αναζωπύρωση των κρουσμάτων, είναι φυσικό και επόμενο πως αργά ή γρήγορα προκαλούν διαταραχές στη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων των πολυεθνικών ομίλων Για παράδειγμα, μόλις την περασμένη εβδομάδα η αυτοκινητοβιομηχανία Toyota Motor Corp. δήλωσε πως σταματά τη λειτουργία κάποιων από τις μονάδες της σε Ταϊλάνδη και Ιαπωνία ελλείψει πρώτων υλών και ανταλλακτικών.
Αναλόγως η Stellantis ανακοίνωσε πως σταματά προσωρινά τη λειτουργία ενός από τα εργοστάσια της στη Βρετανία, καθώς μεγάλος αριθμός εργαζομένων είτε νοσεί από κορωνοϊό είτε πρέπει να μπει υποχρεωτικά σε καραντίνα.
Θυμίζουμε δε, πως η παγκόσμια βιομηχανία βρισκόταν ήδη υπό ασφυκτική πίεση λόγω του σοβαρού ελλείμματος στον ανεφοδιασμό μικροτσίπ, με αποτέλεσμα αρκετές βιομηχανίες κυρίως βιομηχανίες αυτοκινήτου να έχουν προειδοποιήσει πως το πρόβλημα θα επηρεάσει τα επίπεδα παραγωγής και πωλήσεων τους.
Αναλυτές του κλάδου ήλπιζαν πως το πρόβλημα θα άρχιζε να εξομαλύνεται κατά το δεύτερο μισό του έτους, όμως τώρα όχι μόνο δεν αναμένεται να βελτιωθεί, αλλά θα επεκταθεί στο μεγαλύτερο μέρος της επόμενης χρονιάς. Πραγματικά, μόλις την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία ηλεκτρικών ειδών Electrolux εξέδωσε νέα προειδοποίηση για διαταραχή της παραγωγής της ελλείψει πρώτων υλών.
Οι αναλυτές ανησυχούν βάσιμα πως οι διαταραχές στην παραγωγή και τον ανεφοδιασμό της αγοράς κυρίως σε Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα θα μπορούσε ακόμη και να επιβραδύνει τους ρυθμούς ανάκαμψης τους ανατρέποντας τα αισιόδοξα σενάρια που είχαν καλλιεργηθεί λόγω των εμβολιαστικών προγραμμάτων για την ταχεία έξοδο των οικονομιών από την κρίση της πανδημίας.
Πραγματικά, μόλις προχθές τα στοιχεία της Federal Reserve Bank του Σικάγο έδειξαν πως η αμερικανική οικονομία «φρέναρε» απροσδόκητα τον Ιούνιο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, με τον δείκτη οικονομικής δραστηριότητας να υποχωρεί στις 0,09 μονάδες από τις 0,26 μονάδες που ήταν τον Μάιο, γεγονός που προκάλεσε ανησυχία στους επενδυτές. Πρόκειται σαφώς για μια αρνητική εξέλιξη που θα απασχολήσει τις επόμενες ημέρες και το συμβούλιο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας.


Latest News

Από τον Balenciaga στον Gucci - Θα τα καταφέρει ο Ντέμνα Γκβασάλια
Η προκλητική δουλειά του Ντέμνα για τον οίκο Balenciaga έθιξε πολλούς. Τώρα, καλείται να αποδείξει στον κόσμο της μόδας πως ήταν η σωστή επιλογή ως νέος επικεφαλής σχεδιαστή του οίκου Gucci.

Γιατί η Σουηδία επεκτείνει τις διαστημικές και αμυντικές δυνατότητές της
Η Σουηδία εξακολουθεί να εκτιμά τη συνεργασία με την Ουάσιγκτον, αλλά υποστηρίζει έναν ισχυρότερο ευρωπαϊκό πυλώνα του ΝΑΤΟ

Στην Tesla φοβούνται ότι θα αντιμετωπίσει αντίποινα για τους δασμούς Τραμπ
Οι δηλώσεις της Tesla αντικατοπτρίζουν τις ανησυχίες πολλών αμερικανικών επιχειρήσεων σχετικά με τους δασμούς του Τραμπ

ΗΠΑ: Το ενεργειακό μέλλον του Καναδά στο συνέδριο CERA Week
Οι δασμoί Τραμπ και η εξίσωση που πρέπει να λύσει ο Καναδάς

Τι συμβαίνει όταν σταματά η επιστήμη
Ο Τραμπ κόβει τις επιχορηγήσεις για την έρευνα - Στον αέρα 300.000 επιστήμονες σε 2.500 Πανεπιστήμια, ιατρικές σχολές και ερευνητικά ιδρύματα.
![Λάρι Φινκ: Ο άνθρωπος που διαχειρίζεται τα περισσότερο χρήματα στον κόσμο [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/07/Larry_Fink-600x442.jpeg)
Λάρι Φινκ: Ο άνθρωπος που διαχειρίζεται τα περισσότερο χρήματα στον κόσμο [γράφημα]
Ο Λάρι Φινκ θεωρείται αυτοδημιούργητος, αφού μαζί με συνεργάτες του ίδρυσαν από το μηδέν την BlackRock το 1988

Η Porsche διαψεύδει σενάριο πώλησης μετοχών της στη Volkswagen
Η Porsche διαψεύδει τις πληροφορίες που δημοσίευσε η γερμανική εφημερίδα ταμπλόιντ Bild επικαλούμενη πηγές που γνωρίζουν το θέμα

Η Ιταλία φέρνει πιο κοντά την αυτοκινητοβιομηχανία με την αμυντική βιομηχανία
Η Ιταλία ετοιμάζει ένα βιομηχανικό σχέδιο με στόχο την ενίσχυση των συνδέσεων μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανίας, άμυνας και αεροδιαστημικής

Στο «μυαλό» της Fed – Τι θα αποφασίσει ο Πάουελ για τα επιτόκια
Πού εστιάζουν αγορές και οικονομολόγοι στην επικείμενη συνεδρίαση της Fed - Ποιες άλλες κεντρικές τράπεζες συνεδριάζουν αυτή την εβδομάδα

Μπέσεντ: Δεν ανησυχώ για την αγορά – Οι διορθώσεις είναι υγιείς
Ο υπουργός Οικονομικών, Σκοτ Μπέσεντ εκτιμά ότι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης μακροπρόθεσμα θα είναι θετική για τις αγορές