Για την αναποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων κατά της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55» και τον αρνητικό αντίκτυπό τους στην ευρωπαϊκή ναυτιλία, προειδοποιεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο (ΚΝΕ).

Σε σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι η πρόταση για συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και ο νέος κανονισμός για καθαρότερα καύσιμα «FuelEU Maritime», που περιλαμβάνονται το πακέτο προτάσεων «Fit for 55» ενώ αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε πιο «πράσινα» καύσιμα δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών.

Το ΚΝΕ τονίζει ότι τα πολύπλοκα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθιστούν το EU ETS με κυμαινόμενη τιμή άνθρακα, ένα σύστημα που θα επηρεάσει αρνητικά τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επιπλέον, το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι τα παραγόμενα έσοδα θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Είναι σημαντικό τα έσοδα από το ETS να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς αναγνωρίζεται από όλους ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.

Στη συνέχεια το Επιμελητήριο αναδεικνύει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων τη εφοδιαστική αλυσίδα για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία. Όπως σημειώνει πρέπει να αναγνωριστεί ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν πρέπει να πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των εφοπλιστών, αλλά θα πρέπει να είναι μια συλλογική προσπάθεια όλων των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού των θαλάσσιων μεταφορών, όπως είναι οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου, οι προμηθευτές καυσίμων, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι πλοιοκτήτες και τα λιμάνια. Από την άποψη αυτή, το Επιμελητήριο χαιρετίζει την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού διαχειριστή στην πρόταση για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.

Το ΚΝΕ υπογραμμίζει ακόμη η απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια και όχι μια περιφερειακή πρόκληση και ως περιφερειακό μέτρο που βασίζεται στην αγορά, το EU ETS θα υπονομεύσει σοβαρά τις τρέχουσες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την απαλλαγή του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα παρόμοιων μέτρων από μεγάλες οικονομίες εκτός της ΕΕ αποδυναμώνοντας έτσι τις δυνατότητες για μια παγκόσμια λύση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Τέλος αναφερόμενο το ΚΝΕ στον κανονισμό FuelEU, ο οποίος στοχεύει στην προώθηση της σ την αγορά καθαρότερων καυσίμων που δεν διατίθενται επί του παρόντος στο εμπόριο, σημειώνει ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει με άλλους τρόπους μεταφοράς, στοχεύει άδικα στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, που δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα συγκεκριμένων καυσίμων.

Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την πρώτη στιγμή που δόθηκαν στην δημοσιότητα οι προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα εξέφρασε το έντονο προβληματισμό της για την αποτελεσματικότητα των μέτρων και τόνισε ειδικότερα ότι «το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα