Για την αναποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων κατά της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55» και τον αρνητικό αντίκτυπό τους στην ευρωπαϊκή ναυτιλία, προειδοποιεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο (ΚΝΕ).
Σε σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι η πρόταση για συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και ο νέος κανονισμός για καθαρότερα καύσιμα «FuelEU Maritime», που περιλαμβάνονται το πακέτο προτάσεων «Fit for 55» ενώ αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε πιο «πράσινα» καύσιμα δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών.
Το ΚΝΕ τονίζει ότι τα πολύπλοκα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθιστούν το EU ETS με κυμαινόμενη τιμή άνθρακα, ένα σύστημα που θα επηρεάσει αρνητικά τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επιπλέον, το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι τα παραγόμενα έσοδα θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Είναι σημαντικό τα έσοδα από το ETS να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς αναγνωρίζεται από όλους ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.
Στη συνέχεια το Επιμελητήριο αναδεικνύει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων τη εφοδιαστική αλυσίδα για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία. Όπως σημειώνει πρέπει να αναγνωριστεί ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν πρέπει να πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των εφοπλιστών, αλλά θα πρέπει να είναι μια συλλογική προσπάθεια όλων των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού των θαλάσσιων μεταφορών, όπως είναι οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου, οι προμηθευτές καυσίμων, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι πλοιοκτήτες και τα λιμάνια. Από την άποψη αυτή, το Επιμελητήριο χαιρετίζει την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού διαχειριστή στην πρόταση για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.
Το ΚΝΕ υπογραμμίζει ακόμη η απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια και όχι μια περιφερειακή πρόκληση και ως περιφερειακό μέτρο που βασίζεται στην αγορά, το EU ETS θα υπονομεύσει σοβαρά τις τρέχουσες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την απαλλαγή του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα παρόμοιων μέτρων από μεγάλες οικονομίες εκτός της ΕΕ αποδυναμώνοντας έτσι τις δυνατότητες για μια παγκόσμια λύση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Τέλος αναφερόμενο το ΚΝΕ στον κανονισμό FuelEU, ο οποίος στοχεύει στην προώθηση της σ την αγορά καθαρότερων καυσίμων που δεν διατίθενται επί του παρόντος στο εμπόριο, σημειώνει ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει με άλλους τρόπους μεταφοράς, στοχεύει άδικα στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, που δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα συγκεκριμένων καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την πρώτη στιγμή που δόθηκαν στην δημοσιότητα οι προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα εξέφρασε το έντονο προβληματισμό της για την αποτελεσματικότητα των μέτρων και τόνισε ειδικότερα ότι «το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».
Latest News
Η ΔΕΗ πέτυχε τους στόχους για το ομόλογο με ρήτρα αειφορίας
Η ΔΕΗ υπογραμμίζει ότι έχει επιτευχθεί ο Καίριος Δείκτης Απόδοσης και ως εκ τούτου δεν θα υπάρξει προσαύξηση κατά 50 μονάδες βάσης στο επιτόκιο των Ομολογιών
Πέντε «πρωτιές» της METLEN στη βιώσιμη ανάπτυξη το 2023
Υψηλές ESG επιδόσεις για την METLEN, καθώς «η διαχείριση της Βιώσιμης Ανάπτυξης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου της
Η σκοτεινή πλευρά της πυρηνικής ενέργειας
Σε μία ιδιαίτερα ασταθή περίοδο για όλο τον κόσμο, ξεκίνησαν και πάλι οι ζυμώσεις στην Ευρώπη για τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας ως μέσου καταπολέμησης της κλιματικής κρίσης
Τι χρειάζεται η Ευρώπη για πράσινη μετάβαση, ψηφιακό μετασχηματισμό και άμυνα
Τι δείχνει η ανάλυση της Alpha Bank
Στα Μέγαρα ο πρώτος σταθμός φωτοβολταϊκών αυτοπαραγωγής της HELLENiQ ENERGY
Στόχος η μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία, με την παραγωγή ενέργειας για ιδιοκατανάλωση από ΑΠΕ
Χρηματοδότηση Attica Bank - Deutsche Bank στη Jasper Wind για 3 αιολικά πάρκα
Πρόκειται για τη χρηματοδότηση της κατασκευής και λειτουργίας τριών αιολικών πάρκων, συνολικής δυναμικότητας 41 MW, στον Νομό Λακωνίας, ποσού 63 εκατ. ευρώ
Καμπανάκι κινδύνου - Πώς η κλιματική κρίση μεγαλώνει τη μέρα
Τι λέει νέα μελέτη για την κλιματική κρίση – Το λιώσιμο των πάγων επιβραδύνει την περιστροφή του πλανήτη και «μεγαλώνει» τη μέρα
Ολοένα και πιο επισφαλής η θέση των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα
Η Κίνα έχει πάρει το παγκόσμιο προβάδισμα στην ανάπτυξη νέων ενεργειακών οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια