Για την αναποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων κατά της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55» και τον αρνητικό αντίκτυπό τους στην ευρωπαϊκή ναυτιλία, προειδοποιεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο (ΚΝΕ).
Σε σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι η πρόταση για συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και ο νέος κανονισμός για καθαρότερα καύσιμα «FuelEU Maritime», που περιλαμβάνονται το πακέτο προτάσεων «Fit for 55» ενώ αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε πιο «πράσινα» καύσιμα δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών.
Το ΚΝΕ τονίζει ότι τα πολύπλοκα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθιστούν το EU ETS με κυμαινόμενη τιμή άνθρακα, ένα σύστημα που θα επηρεάσει αρνητικά τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επιπλέον, το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι τα παραγόμενα έσοδα θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Είναι σημαντικό τα έσοδα από το ETS να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς αναγνωρίζεται από όλους ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.
Στη συνέχεια το Επιμελητήριο αναδεικνύει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων τη εφοδιαστική αλυσίδα για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία. Όπως σημειώνει πρέπει να αναγνωριστεί ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν πρέπει να πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των εφοπλιστών, αλλά θα πρέπει να είναι μια συλλογική προσπάθεια όλων των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού των θαλάσσιων μεταφορών, όπως είναι οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου, οι προμηθευτές καυσίμων, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι πλοιοκτήτες και τα λιμάνια. Από την άποψη αυτή, το Επιμελητήριο χαιρετίζει την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού διαχειριστή στην πρόταση για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.
Το ΚΝΕ υπογραμμίζει ακόμη η απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια και όχι μια περιφερειακή πρόκληση και ως περιφερειακό μέτρο που βασίζεται στην αγορά, το EU ETS θα υπονομεύσει σοβαρά τις τρέχουσες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την απαλλαγή του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα παρόμοιων μέτρων από μεγάλες οικονομίες εκτός της ΕΕ αποδυναμώνοντας έτσι τις δυνατότητες για μια παγκόσμια λύση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Τέλος αναφερόμενο το ΚΝΕ στον κανονισμό FuelEU, ο οποίος στοχεύει στην προώθηση της σ την αγορά καθαρότερων καυσίμων που δεν διατίθενται επί του παρόντος στο εμπόριο, σημειώνει ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει με άλλους τρόπους μεταφοράς, στοχεύει άδικα στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, που δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα συγκεκριμένων καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την πρώτη στιγμή που δόθηκαν στην δημοσιότητα οι προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα εξέφρασε το έντονο προβληματισμό της για την αποτελεσματικότητα των μέτρων και τόνισε ειδικότερα ότι «το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»