
Για την αναποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων κατά της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55» και τον αρνητικό αντίκτυπό τους στην ευρωπαϊκή ναυτιλία, προειδοποιεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο (ΚΝΕ).
Σε σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι η πρόταση για συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και ο νέος κανονισμός για καθαρότερα καύσιμα «FuelEU Maritime», που περιλαμβάνονται το πακέτο προτάσεων «Fit for 55» ενώ αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε πιο «πράσινα» καύσιμα δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών.
Το ΚΝΕ τονίζει ότι τα πολύπλοκα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθιστούν το EU ETS με κυμαινόμενη τιμή άνθρακα, ένα σύστημα που θα επηρεάσει αρνητικά τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επιπλέον, το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι τα παραγόμενα έσοδα θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Είναι σημαντικό τα έσοδα από το ETS να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς αναγνωρίζεται από όλους ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.
Στη συνέχεια το Επιμελητήριο αναδεικνύει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων τη εφοδιαστική αλυσίδα για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία. Όπως σημειώνει πρέπει να αναγνωριστεί ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν πρέπει να πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των εφοπλιστών, αλλά θα πρέπει να είναι μια συλλογική προσπάθεια όλων των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού των θαλάσσιων μεταφορών, όπως είναι οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου, οι προμηθευτές καυσίμων, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι πλοιοκτήτες και τα λιμάνια. Από την άποψη αυτή, το Επιμελητήριο χαιρετίζει την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού διαχειριστή στην πρόταση για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.
Το ΚΝΕ υπογραμμίζει ακόμη η απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια και όχι μια περιφερειακή πρόκληση και ως περιφερειακό μέτρο που βασίζεται στην αγορά, το EU ETS θα υπονομεύσει σοβαρά τις τρέχουσες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την απαλλαγή του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα παρόμοιων μέτρων από μεγάλες οικονομίες εκτός της ΕΕ αποδυναμώνοντας έτσι τις δυνατότητες για μια παγκόσμια λύση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Τέλος αναφερόμενο το ΚΝΕ στον κανονισμό FuelEU, ο οποίος στοχεύει στην προώθηση της σ την αγορά καθαρότερων καυσίμων που δεν διατίθενται επί του παρόντος στο εμπόριο, σημειώνει ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει με άλλους τρόπους μεταφοράς, στοχεύει άδικα στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, που δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα συγκεκριμένων καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την πρώτη στιγμή που δόθηκαν στην δημοσιότητα οι προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα εξέφρασε το έντονο προβληματισμό της για την αποτελεσματικότητα των μέτρων και τόνισε ειδικότερα ότι «το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».


Latest News

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια