Είναι γνωστό ότι η Ιρλανδία συγκαταλέγεται στις λίγες χώρες οι οποίες δεν έχουν βάλει την υπογραφή τους στη συμφωνία για την επιβολή του παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου, ύψους 15%. Μαζί της, στην ίδια κατηγορία, ανήκουν δύο ακόμη κράτη-μέλη της ΕΕ – η Ουγγαρία και η Εσθονία – δύο χώρες της Αφρικής (Κένυα και Νιγηρία), καθώς και κάποιοι φορολογικοί παράδεισοι.
Ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος» απευθύνθηκε στον καθ’ ύλην αρμόδιο για το θέμα αυτό: Τον υπουργό Οικονομικών της Ιρλανδίας, Πασκάλ Ντόναχιου, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα με την ιδιότητα του προέδρου του Eurogroup, προκειμένου να συμμετάσχει στο συνέδριο του Economist.
Ο ίδιος δέχθηκε να απαντήσει, διευκρινίζοντάς μας ωστόσο ότι θα το κάνει με την υπουργική του ιδιότητα – «το Eurogroup δεν έχει αρμοδιότητα να αποφασίζει πάνω σε θέματα φορολογίας», όπως μας είπε. Από την απάντησή του, σε κάθε περίπτωση, φάνηκε για μια ακόμη φορά ότι το Δουβλίνο δεν θα κάνει εύκολα πίσω.
«Είναι αλήθεια ότι ως χώρα έχουμε επιφυλάξεις για την παρούσα κατάσταση και τις προτάσεις που διαμορφώνονται για την φορολογική πολιτική διεθνώς. Όμως, θέλουμε μια συμφωνία και πιστεύουμε ότι θα υπάρξει συμφωνία», είπε και πρόσθεσε: «Υποστηρίζουμε το δικαίωμα να υπάρχει ένας νόμιμος φορολογικός ανταγωνισμός. Όπως και η ελληνική κυβέρνηση θα έχει θέματα να θέσει με κριτήριο την ελληνική οικονομία, έτσι και για τις υπόλοιπες οικονομίες υπάρχουν σημαντικά θέματα. Πιστεύω, λοιπόν, ότι θα υπάρξει συμφωνία και θα εργαστούμε για να υπάρξει, όμως αυτή θα πρέπει να εφαρμοστεί με συνεπή τρόπο σε όλη την Ευρώπη».
Γίνεται ΕΕ και ευρώ χωρίς ενιαία φορολογία;
Σε αυτό το σημείο επιμείναμε, θέτοντας στον συνομιλητή μας το εξής ερώτημα: Τάσσεται υπέρ της θέσπισης ενιαίων φορολογικών συντελεστών σε όλη την ΕΕ και την ευρωζώνη; Ένα ερώτημα που θα πρέπει να θεωρείται μάλλον αυτονόητο, καθώς είναι σαφές ότι η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς να περιλαμβάνει μια σειρά στοιχεία, ανάμεσα στα οποία και η κοινή φορολογική πολιτική.
Ταυτόχρονα, όμως, πολιτικά δύσκολο να απαντηθεί, όπως δείχνει η αντίδραση της Ιρλανδίας και των υπόλοιπων δύο χωρών. Ιδού, λοιπόν, πώς επέλεξε να απαντήσει ο συνομιλητής μας, επιχειρώντας επί της ουσίας να… πετάξει την μπάλα στην εξέδρα.
«Νομίζω ότι πρέπει πρώτα να αφήσουμε τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη στον ΟΟΣΑ να καταλήξει, επειδή επιχειρεί να καθορίσει τις αρχές με βάση τις οποίες κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Μπορούμε να απαντήσουμε στο τι πρέπει να συμβεί στην Ευρώπη αφού πρώτα δούμε τι θα συμβεί παγκοσμίως», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Επανέλαβε, πάντως, ξεκάθαρα, τη θέση του: «Στη συζήτηση που γίνεται εντός της Ευρώπης για την φορολογία σε διεθνές επίπεδο, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι οι μικρές και μεσαίες χώρες πρέπει να είναι επίσης ανταγωνιστικές. Και δεν έχουν όλες οι χώρες τα πλεονεκτήματα που συνεπάγεται η θέση τους ή το μέγεθός τους, κάτι που σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιήσουν τον νόμιμο ανταγωνισμό ως στοιχείο της συνολικής τους πρότασης για την ανάπτυξη της οικονομίας τους».
Οι αριθμοί λένε την αλήθεια
Δεν χωράει αμφιβολία, λοιπόν, ότι η σχετική συζήτηση εντός της ΕΕ θα είναι «καυτή». Η Ιρλανδία, άλλωστε, θεωρεί τον φορολογικό συντελεστή του 12,5% ως «ακρογωνιαίο λίθο» της συνολικής οικονομικής της πολιτικής και ως τη βασική αιτία που θεωρείται μια από τις πιο φιλικές χώρες παγκοσμίως για τους επενδυτές – ανάμεσα στους οποίους και οι «γίγαντες» Apple, Google και Facebook.
Σύμφωνα με το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ, περισσότερες από 800 αμερικανικές επιχειρήσεις απασχολούν πάνω από 180.000 εργαζόμενους στην Ιρλανδία, προσφέροντάς τους μάλιστα αρκετά υψηλές αμοιβές, ενώ στα ταμεία της χώρας μπαίνουν ετησίως περίπου 4,5 δισ. δολάρια από τις αμερικανικές επενδύσεις.
Επίσης, παρά τον χαμηλό φορολογικό συντελεστή, υπολογίζεται ότι τα έσοδα της Ιρλανδίας από τη φορολόγηση των επιχειρήσεων ανέρχονται σε 11,8 δισ. ευρώ και αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% των συνολικών.
Δύσκολα, λοιπόν, οποιαδήποτε κυβέρνηση του Δουβλίνου θα διακινδυνεύσει όλα αυτά τα «προνόμια».
Latest News
Η Jaguar αποκάλυψε το πρωτότυπο «Type 00»
Είναι το πρώτο μοντέλο της Jaguar, μετά την πρόσφατη προσπάθεια της για «επανεφεύρεση» της
Κανένα σημάδι ανάκαμψης της βιομηχανίας στην Ευρώπη
Η βιομηχανία σε Γαλλία, Γερμανία και Αυστρία έχουν πληγεί ιδιαίτερα σκληρά - Ο ρολος των βρετανικών επιχειρήσεων
Καμπανάκι ΟΟΣΑ για προστατευτισμό - Κίνδυνος εκτροχιασμού για το παγκόσμιο εμπόριο
Φόβοι ΟΟΣΑ ότι ο αναζωπυρωμένος προστατευτισμός θα εκτροχιάσει την ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου, κατά τον ΟΟΣΑ
Γιατί η οικονομία των ΗΠΑ ξεπερνάει όλες τις άλλες
Πανίσχυρη η συνεχής αύξηση της παραγωγικότητας στις ΗΠΑ - Τι σηματοδοτεί η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο
Κήρυξε πτώχευση η εταιρεία πίσω από την θρυλική βότκα Stolichnaya
Η Stolichnaya προωθείται στην αγορά ως ρωσική βότκα, αλλά οι εγκαταστάσεις παραγωγής της βρίσκονται στη Λετονία εδώ και δεκαετίες
«Έπεσε» η κυβέρνηση Μπαρνιέ στη Γαλλία - Πέρασε η πρόταση δυσπιστίας
Με 331 ψήφους υπέρ της ψήφου δυσπιστίας από τις συνολικές 574, η κυβέρνηση Μπαρνιέ στη Γαλλία - Αβέβαιη η επόμενη ημέρα
GM: Αναδιάρθρωση και λουκέτα στην Κίνα θα φέρουν «χασούρα» 5 δισ. δολάρια
Η General Motors αναμένει συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της στην κοινοπραξία της Κίνας μεταξύ 2,6 και 2,9 δισ. δολαρίων
Ποιος ήταν ο CEO της UnitedHealthcare που δολοφονήθηκε στο Μανχάταν
Ο 50χρονος Τόμσον, διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος της UnitedHealthcare, του ασφαλιστικού κλάδου της UnitedHealth Group, το 2021
Οι «εξωφρενικές» προβλέψεις της Saxo Bank για το 2025 - Τα χειρότερα σενάρια για τον κόσμο
Οι «ετήσιες εξωφρενικές προβλέψεις» (Outrageous Predictions) είναι μια σειρά γεγονότων που, αν και είναι εξαιρετικά απίθανο, θα μπορούσαν απλώς να συμβούν
Fed για δασμούς Τραμπ: Οι καταναλωτές να προετοιμαστούν για νέο γύρο ανατιμήσεων
Οι νέοι δασμοί Τραμπ θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε έναν ακόμα γύρο αυξήσεων τιμών - Τι εκτιμά ο CEO της Fed Ρίτσμοντ