Οι εργαζόμενοι στις ΗΠΑ είδαν το ωρομίσθιό τους τον Ιούνιο να αυξάνει τόσο όσο αυτό είχε να συμβεί εδώ και μια δεκαετία. Ωστόσο, ορισμένοι από αυτούς είδαν τα όποια μισθολογικά τους κέρδη, να «εξαϋλώνονται» από τα υψηλά επίπεδα πληθωρισμού.
Οι «πραγματικοί μισθοί» – ένα μέτρο του εισοδήματος μετά τον υπολογισμό του κόστους αγαθών και υπηρεσιών που αγοράζουν οι άνθρωποι – μειώθηκαν κατά περίπου 2%, κατά μέσο όρο, τον προηγούμενο μήνα σε σύγκριση με το 2020. Οι Ρεμπουμπλικανοί Γερουσιαστές δήλωσαν χαρακτηριστικά ότι οι Αμερικανοί είχαν, στην πραγματικότητα, μείωση αποδοχών.
«Τα βασικά αγαθά διαβίωσης αυξάνονται εκθετικά», δήλωσε ο γερουσιαστής Τιμ Σκοτ ο οποίος ανέφερε παραδείγματα όπως τις υψηλότερες τιμές για το φυσικό αέριο, το καθαριστήριο, τα αεροπορικά εισιτήρια, τα έξοδα μετακίνησης, τα ξενοδοχεία, το μπέικον και τις τηλεοράσεις.
Η ουσία του επιχειρήματος – ότι ο πληθωρισμός «τρώει» τις αυξήσεις στους μισθούς – είναι αλήθεια, σύμφωνα με τους οικονομολόγους. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές διαφοροποιήσεις, πρόσθεσαν.
Πρώτον, εάν ένας καταναλωτής είχε μείωση ή όχι, εξαρτάται από το ατομικό του εισόδημα και από τα αγαθά που αγοράζει.
«Αν οι τιμές αυξάνονται γρηγορότερα από τους μισθούς, τότε τα εισοδήματα πραγματικά πλήττονται από τον πληθωρισμό», σύμφωνα με τον Μάικλ Στρέιν, διευθυντή οικονομικών σπουδών στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Επιχειρήσεων, μια δεξαμενή σκέψης.
Επιπλέον, ο πληθωρισμός είναι ασταθής και μπορεί να αποδειχθεί προσωρινός – πράγμα που σημαίνει ότι η μείωση της αγοραστικής δύναμης μπορεί να είναι βραχύβια, ανέφεραν οι οικονομολόγοι.
Πληθωρισμός και αύξηση μισθών
Ο μέσος ωριαίος μισθός στις ΗΠΑ αυξήθηκε 3,6%, στα 30,40 δολάρια, τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα, το 2020. Αυτή είναι η μεγαλύτερη άνοδος από τον Ιανουάριο του 2009, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Οικονομικής Πολιτικής.
Εν τω μεταξύ, ο δείκτης τιμών καταναλωτή, ένα μέτρο του πληθωρισμού, σημείωσε άνοδο 5,4% την ίδια περίοδο – τον μεγαλύτερο από τον Αύγουστο του 2008.
Συνδυαστικά, αυτό ισοδυναμεί με απώλεια 1,7% στην αγοραστική δύναμη, κατά μέσο όρο, εάν ληφθούν υπόψη και οι εποχιακές προσαρμογές, σύμφωνα με το Bureau of Labor Statistics.
«Ο πληθωρισμός είναι ένας φόρος», δήλωσε ο Γουίλιαμ Φόστερ, αντιπρόεδρος της Moody’s. Επηρεάζει περισσότερο τους χαμηλότερους εργαζόμενους, οι οποίοι ξοδεύουν περισσότερο από το μέσο τους εισόδημα για βασικά αγαθά, όπως φυσικό αέριο, τρόφιμα και άλλα είδη που ενδέχεται να ανατιμώνται, εξήγησε ο Φόστερ. Πλούσιοι άνθρωποι, που τείνουν να κατέχουν περισσότερα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία, όπως μετοχές ή σπίτια, μπορεί να είναι σε καλύτερη θέση να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις του πληθωρισμού, πρόσθεσε.
Όμως δεν έχουν όλοι ως αποτέλεσμα της μείωση του εισοδήματός τους. Το 5,4% του ετήσιου πληθωρισμού προκύπτει ως μέσος όρος πολλών ειδών – και τα νοικοκυριά δεν αγοράζουν απαραίτητα όλα τα αγαθά που ακριβαίνουν.
Για παράδειγμα, η μέτρηση περιλαμβάνει και τις τιμές για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά, οι οποίες έχουν αυξηθεί περίπου κατά 45% από τον Ιούνιο του 2020 – μια ανατίμηση ρεκόρ. Αυτό το σοκ των τιμών δεν θα «χτυπούσε» το πορτοφόλι κάποιου, εκτός εάν έσπευδε να αγοράσει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.
Ομοίως, οι τιμές της βενζίνης είναι αυξημένες κατά 45%. Αυτό το επιπλέον κόστος θα βαρύνει τους οδηγούς, αν και ίσως όχι τους κατοίκους της πόλης που κυκλοφορούν κυρίως με τις αστικές συγκοινωνίες.
Συγκριτικά, οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί μόλις 2,4% σε σχέση με πέρσι, πολύ πιο κάτω από την ευρύτερη τιμή του πληθωρισμού.
Προσωρινή ή μακροχρόνια τάση;
Δεν είναι ακόμα σαφές εάν οι υψηλότερες τιμές στα καταναλωτικά αγαθά και οι υψηλότεροι μισθοί θα είναι προσωρινή τάση ή θα διαρκέσει σε χρόνο, σύμφωνα με τους οικονομολόγους.
Ωστόσο, τουλάχιστον ένα μέρος του πληθωρισμού μπορεί να εξηγηθεί από πιθανές βραχυπρόθεσμες δυναμικές, όπως οι περιορισμοί της προσφοράς και η αύξηση της ζήτησης καθώς οι καταναλωτές βγαίνουν από μια κατάσταση “αδρανοποίησης” που προκλήθηκε από την πανδημία.
Για παράδειγμα, οι υψηλές πρόσφατες τιμές φυσικού αερίου προκλήθηκαν εν μέρει επειδή οι μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου δεν μπορούσαν να καταλήξουν σε συμφωνία για αύξηση του εφοδιασμού με πετρέλαιο στις αρχές Ιουλίου. Και η έλλειψη μικροτσίπ οδήγησε σε αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων.
Μερικοί όμως αναμένουν ότι ο πληθωρισμός θα συνεχιστεί.
Latest News
Ποιος είναι ο δισεκατομμυριούχος Τίλμαν Φερτίτα ποy έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της Wynn Resorts
Έχοντας πλέον σχεδόν 10% μετοχών ο CEO της Landry,Τίλμαν Φερτίτα, αποκτά δεσπόζουσα θέση στο Las Vegas Strip
Σε ποια χώρα κάνουν θραύση τα κινεζικά αυτοκίνητα
Τα αυτοκίνητα της Κίνας σημειώνουν νέα ρεκόρ καθώς οι Ρώσοι «ψηφίζουν με το πορτοφόλι τους»
Κόλινς (Fed): Δεν θα απέκλειε νέα μείωση των επιτοκίων τον Δεκέμβρη
Η πρόεδρος της Fed Βοστώνης, θέλει να δει περισσότερα στοιχεία για να αποφασίσει τον Δεκέμβριο
Goldman Sachs: Οι 6 μεγάλες αλλαγές που θα φέρει ο Τραμπ στον κόσμο
H Goldman Sachs αναθεώρησε επίσης και τις εκτιμήσεις της για τις επιδόσεις των μεγάλων οικονομιών του κόσμου
Παίρνει το «αλυσοπρίονο» ο Τραμπ - Το τετ α τετ με Μιλέι και Μασκ στο Mar-a-Lago
Ο πρόεδρος της Αργεντινής Μιλέι έγινε ο πρώτος ξένος ηγέτης που επισκέφθηκε τον Ντόναλντ Τραμπ στο θέρετρό του στη Φλόριντα
Η αιολική ενέργεια ρίχνει τις τιμές στην Ευρώπη με φόντο την πτώση της θερμοκρασίας
Οι ισχυροί άνεμοι που αναμένονται θα δώσουν προβάδισμα στην αιολική ενέργεια με θετική συνέπεια τη μείωση τιμών
Λιανικές πωλήσεις ΗΠΑ: Αυξήθηκαν ελαφρώς υψηλότερα από τις προβλέψεις
Οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 0,4% τον περασμένο μήνα
Η Eli Lilly στέλνει στα δικαστήρια το αμερικανικό υπουργείο Υγείας
Η απόφαση της Eli Lilly αφορά το πρόγραμμα έκπτωσης φαρμάκων απο το οποίο «αποκλείστηκε» η εταιρεία
«Σφίγγα» ο Πάουελ - Δεν αποκαλύπτει τι θα κάνει μετά τη λήξη της θητείας του στη Fed
Η θητεία του του Πάουελ στην προεδρία της Fed λήγει το 2026 ενώ η θέση του στο διοικητικό συμβούλιο λήγει τον Ιανουάριο του 2028
Σκληρή απάντηση Ντίμον σε Τραμπ: Δεν θα σε βάλω αφεντικό στο κεφάλι μου
Ο Τραμπ σκέφτηκε μήπως τελικά να τοποθετούσε τον Τζέιμι Ντίμον στην κυβέρνηση, αλλά το αφεντικό της JPMorgan δεν δίστασε να απαντήσει