
Μια ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα έρευνα πραγματοποιείται στην Αυστραλία, καθώς επιστήμονες προσπαθούν να διαπιστώσουν αν τα αποτελέσματα που «φέρνει» η μηχανή αναζήτησης της Google προσωποποιούνται βάσει του ιστορικού του εκάστοτε χρήστη.
Μπορεί το ενδεχόμενο αυτό να μην ακούγεται εξ αρχής και τόσο δραματικό. Στην πραγματικότητα, όμως, θα σήμαινε πως όλοι μας αντλούμε πληροφορίες από τα απολύτως δικά μας «echo chambers» (θαλάμους αντήχησης), δηλαδή διαβάζουμε πράγματα που δυνητικά επιβεβαιώνουν τις ήδη υπάρχουσες απόψεις μας. Ακόμη πιο σαφώς: Φανταστείτε τα προσωποποιημένα αποτελέσματα που θα έφερνε η αναζήτηση «εμβόλια DNA» στην οθόνη ενός αντιεμβολιαστή.
Την έρευνα πραγματοποιούν ερευνητές του κέντρου ARC για την αριστεία και την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων στην τεχνολογία, που για αυτό το σκοπό ζήτησαν από χιλιάδες Αυστραλούς να τους παραχωρήσουν τα αποτελέσματα των διαδικτυακών αναζητήσεών τους.
Ο καθηγητής Άλεξ Μπερνς του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ και επικεφαλής του ερευνητικού κέντρου, έχει ασχοληθεί εις βάθος με τις διαδικτυακές ζωές των πολιτών. Μιλώντας στον Guardian της Αυστραλίας, δήλωσε ότι στόχος του προγράμματος ήταν η διερεύνηση του ενδεχομένου ύπαρξης τέτοιου είδους περιορισμών στο internet. Όπως σημείωσε, ωστόσο, παλιότερες έρευνες δεν κατάφεραν να εντοπίσουν μεγάλη προσωποποίηση, ιδίως σε γενικού περιεχομένου μηχανές αναζήτησης, όπως αυτή της Google. Επιπλέον, ανέφερε πως η συλλογή αναζητήσεων των Αυστραλών θα διαρκέσει ένα χρόνο, με την ελπίδα ότι θα καταφέρει να συγκεντρώσει χιλιάδες συμμετοχές με διαφοροποιημένα δημογραφικά και πολιτικά χαρακτηριστικά.
Οι ερευνητές πρόκειται να συνεργαστούν με ΜΜΕ προκειμένου να διαπιστώσουν ποια ζητήματα τραβούν την περισσότερη κίνηση, προκειμένου να συγκεντρώσουν στοιχεία γύρω από αυτά, πιστεύοντας πως έτσι θα μπορέσουν να διαπιστώσουν με μεγαλύτερη βεβαιότητα αν διαφορετικοί άνθρωποι λαμβάνουν διαφορετικές πληροφορίες όταν ψάχνουν για τα ίδια θέματα.
Το πρόγραμμα θα παραμένει ενεργό και στη διάρκεια των επόμενων ομοσπονδιακών εκλογών, πράγμα που σημαίνει ότι οι ερευνητές θα έχουν την ευκαιρία να συλλέξουν στοιχεία για το κατά πόσον τα πολιτικά μηνύματα των υποψηφίων εμφανίζονται συχνότερα σε κάποιους ανθρώπους σε σχέση με άλλους. Στο πλαίσιο της έρευνας θα χρησιμοποιηθούν και τα αποτελέσματα αναζητήσεων στο YouTube, όπου οι επιστήμονες αναμένουν να παρατηρήσουν μεγαλύτερη προσωποποίηση των αποτελεσμάτων που «φέρνει» η μηχανή.
«Θα πρέπει να περιμένουμε για τα αποτελέσματα… όμως περιμένουμε πως μάλλον θα δούμε περισσότερη προσωποποίηση στο YouTube, καθώς μοιάζει πολύ περισσότερο με πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης και επομένως θέλει να παρουσιάζει στους επισκέπτες πολύ προσωποποιημένη πληροφορία, ενώ το πιθανότερο είναι πως θα υπάρχουν μικρότερες διαφορές στη μηχανή αναζήτησης της Google, που στηρίζει τη λειτουργία της στο κύρος της ως αξιόπιστης πηγής πληροφόρησης», σημείωσε ο καθηγητής μιλώντας στον Guardian.
Όσοι πολίτες επιθυμούν να πάρουν μέρος στην έρευνα θα πρέπει να εγκαταστήσουν μια επέκταση στον browser που χρησιμοποιούν, η οποία θα πραγματοποιεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα (κάποιων ωρών) έρευνες στο Google, τα Google News και το YouTube για ζητήματα που ορίζονται από τους επιστήμονες.
Στη συνέχεια, τα αποτελέσματα θα συλλεχθούν από τους ερευνητές, οι οποίοι δεν θα αποκτούν πρόσβαση στο ιστορικό περιήγησης των εκάστοτε χρηστών. Οι συμμετέχοντες μπορούν, αν το επιθυμούν, να απαντήσουν και σε ένα ερωτηματολόγιο για ορισμένα δημογραφικά στοιχεία.


Latest News

Στο... διάστημα ταξιδεύουν τα data centers
Η τοποθέτηση data centers στο διάστημα ή στο φεγγάρι θα λύσει πολλά προβλήματα

Γιατί κινδυνεύει η Silicon Valley από έναν εμπορικό πόλεμο
Τα συμφέροντα της Silicon Valley έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το κίνημα που έβαλε τον Τραμπ στον Λευκό Οίκο

Η xAI του Μασκ προσλαμβάνει ειδικούς να χαλιναγωγήσουν το αθυρόστομο chatbot
Το Grok εκστομίζει ακατάλληλη φρασεολογία και ρατσιστικά σχόλια

Η επόμενη μέρα των ΜμΕ με όρους AI: Από τη συμμόρφωση στην ανταγωνιστικότητα
H τεχνητή νοημοσύνη και η ψηφιακή ωριμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ήταν το θέμα του πάνελ με τίτλο «Tech Forward: The Future of Greek Business» στο Φόρουμ των Δελφών
![Data Centers: Η ΑΙ εκτοξεύει την παγκόσμια παραγωγή ενέργειας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/datt-600x400.jpeg)
Η ΑΙ εκτοξεύει την παγκόσμια παραγωγή ενέργειας - Τα data centers οδηγούν τη ζήτηση [γράφημα]
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΟΕ, η συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από τα data centers αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί έως το 2030

Πόσο λάθος είναι η χρήση εταιρικού email για online αγορές και social media
Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky το 7% των παραβιάσεων λογαριασμών Netflix, Roblox και Discord έγινε μέσω εταιρικών email

Επεκτείνεται η εκπαίδευση δημοσίων υπαλλήλων σε θέματα AI
Περίπου 10.000 δημόσιοι υπάλληλοι θα εκπαιδευτούν μέσα από πιστοποιημένο πρόγραμμα της Google, διάρκειας 21 ωρών, με στόχο την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού του Δημοσίου

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Παπαστεργίου: «Διακριτό πλέον το αποτέλεσμα από την επένδυση στην ψηφιοποίηση»
Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μιλώντας στο OT Delphi Economic Forum X, επισήμανε τα βήματα ψηφιοποίησης που έχει κάνει η Ελλάδα

ΟΤ Delphi Economic Forum Χ-Yanis Ben Amor: Το μέλλον της ΑΙ στην Ελλάδα – Οι κίνδυνοι και οι δυνατότητες της νέας τεχνολογίας
Μιλώντας στο ΟΤ Delphi Economic Forum Χ, ο Yanis Ben Amor, αναφέρθηκε στο πως θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε με σωστό τρόπο την ΑΙ

Έρχεται το «Kid Wallet» για τους γονείς - Τι επισήμανε ο Παπαστεργίου
Τι ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το λανσάρισμα του επίσημου εργαλείου των γονέων