Νέο χτύπημα κάτω από τη ζώνη σε βάρος των ελληνικών τροφίμων και της μεσογειακής διατροφής έρχεται από τις ισχυρές χώρες της ΕΕ και μεγάλες πολυεθνικές του κλάδου.
Το ελαιόλαδο, τα τυριά και το μέλι, τρία από τα βασικότερα προϊόντα της χώρας μας, καθώς και άλλα παραδοσιακά εδέσματα μπαίνουν στο στόχαστρο ενός αλγορίθμου που τα εξομοιώνει ή ακόμη και τα υποβαθμίζει ως προς τα θρεπτικά τους συστατικά και την επιστημονικά αποδεδειγμένη συμβολή τους στην προαγωγή της υγείας με τρόφιμα τα οποία είναι λιγότερο υγιεινά.
Πρόκειται για το σύστημα επισήμανσης τροφίμων Nutri-Score, το οποίο εφαρμόζει η Γαλλία σε εθελοντική βάση στην αγορά της. Η χώρα αυτή, έχοντας συνάψει άτυπη συμμαχία με το Βέλγιο, τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία και την Ισπανία, επιδιώκει το συγκεκριμένο μοντέλο να καθιερωθεί ως ενιαίο και υποχρεωτικό στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Οι χώρες αυτές, όπως και πολυεθνικές του κλάδου τροφίμων και ποτών (Nestle, Danone και Auchan), πατούν στην πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ξεκίνησε από τον Μάιο του 2020, για την καθιέρωση ενός ενιαίου και υποχρεωτικού ευρωπαϊκού συστήματος επισήμανσης στο εμπρόσθιο μέρος των συσκευασιών των τροφίμων που θα ωθεί τους καταναλωτές σε επιλογές υγιεινότερων τροφίμων και διατροφικών συνηθειών.
Οι καταναλωτές, σύμφωνα με το σκεπτικό της Κομισιόν, θα επιλέγουν τρόφιμα με μικρότερη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, αλάτι και σάκχαρα. Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) θα πρέπει να εκδώσει γνωμοδότηση στην Κομισιόν μέχρι τον Μάρτιο του 2022, η οποία θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με κοινωνικούς, κρατικούς και επιστημονικούς φορείς και οι τελικές αποφάσεις αναμένονται στο τέλος της επόμενης χρονιάς.
Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, οι επτά προαναφερόμενες ισχυρές χώρες πιέζουν για την υιοθέτηση ως υποχρεωτικού συστήματος επισήμανσης το Nutri-Score. Οι προαναφερόμενες πολυεθνικές εταιρείες το εφαρμόζουν στις αγορές αυτές.
«Το πρόβλημα με αυτό το σύστημα είναι πως κατατάσσει π.χ. στην ίδια κατηγορία το ελαιόλαδο με την κέτσαπ και την τύπου κόλα light» εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο χημικός τροφίμων και αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Τζώρτζης Μπόσκου. «Λαμβάνει υπόψη τη διατροφική αξία ανά 100 γραμμάρια και όχι ανά μερίδα ή ποσοστό ημερήσιας κάλυψης αναγκών. Δεν λαμβάνει υπόψη ότι ορισμένα τρόφιμα χρησιμοποιούνται ως συστατικά για την παρασκευή άλλων τροφίμων».
Ο Μπόσκου υπογραμμίζει ακόμη πως «σημασία έχει ο καταναλωτής μέσα από μια επισήμανση να διαμορφώνει υγιεινή διατροφική συνήθεια». Επίσης, προσθέτει ο ίδιος, «με την κατηγορία των χρωμάτων οδηγούμαστε σε διατροφικό ρατσισμό… Εκείνος τρώει κόκκινα τρόφιμα, ο άλλος τρώει πράσινα».
Η Ελλάδα μέσω του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει αντιταχθεί σε αυτό το μοντέλο των επτά χωρών. Εχει συνάψει συμμαχία με την Ιταλία, την Κύπρο, την Τσεχία, την Ουγγαρία, τη Λετονία και τη Ρουμανία. Εχει πετύχει με τροπολογία στην Ευρωβουλή να εξαιρεθεί το ελαιόλαδο και τα προϊόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ κ.λπ. από τη βαθμολογία του Nutri-Score μέχρι την οριστική απόφαση της Κομισιόν.
Παράλληλα, μεγάλη κινητοποίηση κάνει και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας, ενώ ήδη σύνδεσμοι όπως των Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος, του Τυποποιημένου Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης έχουν παρέμβει δημόσια.
Ο γενικός γραμματέας του ΒΕΑ Γιάννης Μάνος μιλώντας στα «ΝΕΑ» κάνει λόγο για τις επιπτώσεις στις επιχειρήσεις που παράγουν τρόφιμα μεσογειακής διατροφής: «Αν τα τρόφιμα αυτά καταταχθούν στο κόκκινο χρώμα, θα υπάρχει κίνδυνος για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και της αγροτικής παραγωγής, ενώ οι καταναλωτές θα παραπλανώνται ως προς τη θρεπτική αξία των τροφίμων».
Latest News
Η μάχη των τιμών και ποιος θα γίνει game changer στα ράφια
Το στοίχημα των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ – Πώς θα αλλάξουν οι συσχετισμοί δυνάμεων
Η νάρκη στην ελληνική οικονομία – Η απειλή των επιχειρήσεων ζόμπι [γραφήματα]
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ Οι επιδράσεις είναι τόσο άμεσες σε επίπεδο εταιρείας, όσο και ευρύτερες σε επίπεδο συνολικής οικονομίας - Τι ισχύει στους κλάδους
Τι παίζει με το brand της Cosmote - Το παρασκήνιο της επίσκεψης Höttges
Η φετινή επίσκεψη του CEO της Telekom συνοδεύτηκε από την έντονη φημολογία περί επικείμενης μετάβασης του brand Cosmote σε «κάτι» που θα είναι πιο κοντά στο ευρέως αναγνωρίσιμο στο εξωτερικό «T»
Τα σπάνε… τα αμοιβαία κεφάλαια – Γιατί τα επιλέγουν οι αποταμιευτές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών στο πρώτο μισό του Ιανουαρίου οι εισροές στα ομολογιακά αμοιβαία κεφάλαια έφτασαν τα 132 εκατ. ευρώ
Πού επένδυσαν πάνω από 2 δισ. τα 35 μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ
Οι επενδύσεις των 35 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ - Τι πλήρωσαν σε μισθούς- Τα σχέδια Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλου, Lidl, My Market και Μασούτη
Με αστερίσκους η ανοδική πορεία της Prada - Η στρατηγική του 2025 και για την Ελλάδα
Ο ιταλικός όμιλος Prada ακολουθεί ανοδική πορεία, αντίθετα με τους κολοσσούς της πολυτέλειας - Τι συμβαίνει στην ελληνική αγορά
Η κρίσιμη «παρτίδα» για το turn around της ΑΒ Βασιλόπουλος – Οι 2 κινήσεις
Η ΑΒ Βασιλόπουλος ποντάρει στα PL και τα franchise για να γυρίσει σε θετικά αποτελέσματα – Η αισιοδοξία για το 2025
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου η περίοδος αποδοχής της δημόσιας πρότασης από τη Masdar
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε το πληροφοριακό δελτίο - Στα 20 ευρώ η τιμή απόκτησης των μετοχών
Υπερκαλύφθηκε η ΑΜΚ του Ομίλου AKTOR
H AMK του Ομίλου AKTOR η οποία υπερκαλύφθηκε θα υποστηρίξει σημαντικές επενδύσεις ύψους 2 δισ., σε υφιστάμενους, αλλά και καινούριους τομείς δραστηριοτήτων
Alter Ego Media: Τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου αρχίζει η διαπραγμάτευση της μετοχής
Το διοικητικό συμβούλιο της Alter Ego Media ευχαριστεί το επενδυτικό κοινό για την ανταπόκριση που έδειξε στη δημόσια προσφορά