Όταν το είχε ανακοινώσει αρχικά, ο Τζο Μπάιντεν είχε προτείνει ένα πακέτο 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θα αξιοποιούσαν την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση για μεγάλα έργα στις δημόσιες μετακινήσεις και μεταφορές, στους δρόμους, τις γέφυρες, τα δίκτυα υδροδότησης, με στόχο όχι μόνο να τονώσουν την αμερικανική οικονομία και να επιταχύνουν την έξοδο από την κρίση, αλλά και να απαντήσουν στην μεγάλη πρόκληση που είναι τα μεγάλα ελλείμματα στις υποδομές που εξελίσσονται κίνδυνο για τη μελλοντική πορεία της οικονομίας.
Μάλιστα, με αυτόν τον τρόπο, όπως και τα άλλα μέτρα που είχε ανακοινώσει, ο Μπαίντεν ήταν ως να ήθελε να ηγηθεί ενός κινήματος επιστροφής της μεγάλης κλίμακας κρατικής δαπάνης ως μέσο τόνωσης της οικονομίας και επιστροφής στην ανάπτυξη.
Όμως αυτό ήταν σχεδόν βέβαιο ότι θα προκαλούσε την αντίδραση των Ρεπουμπλικάνων, που παραδοσιακά εχθρεύονται τη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών, αποστρέφονται κάθε αύξηση της φορολογίας και θεωρούν πανάκεια για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας την παροχή μεγάλων φοροαπαλλαγών, παρότι η δοκιμασία στην πράξη μιας τέτοιας τακτικής στη διάρκεια της προεδρίας Τραμπ δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Η κακή κατάσταση των αμερικανικών υποδομών
Η Αμερικανική Εταιρεία Πολιτικών Μηχανικών, που εκπροσωπεί πάνω από 150.000 μηχανικούς, έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα μια έκθεση για την κατάσταση του αμερικανικού οδικού δικτύου. Η έκθεση διαπιστώνει ότι παρότι υο 72% των αγαθών των ΗΠΑ διακινούνται από τους δρόμους και τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, με συνολική αξία 17 τρισεκατομμύρια δολάρια, εντούτοις υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου. Αυτό δείχνει το γεγονός μόνο το 41,9% του αμερικανικού οδικού δικτύου χαρακτηρίζεται ως «καλό», ενώ 20,1% χαρακτηρίζεται φτωχό και 22,6% μέτριο. Αυτό έχει διάφορες επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένης και μιας αύξησης του αριθμού των νεκρών πεζών σε τροχαία δυστυχήματα.
Οι Αμερικανοί πολιτικοί μηχανικοί εκτιμούν ότι μόνο για το οδικό δίκτυο των ΗΠΑ χρειάζονται 786 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα 435 δισεκατομμύρια για τη συντήρηση του υπάρχοντος δικτύου και τα 125 δισεκατομμύρια για την επισκευή γεφυρών, 120 δισεκατομμύρια για στοχευμένη επέκταση του δικτύου και 105 δισεκατομμύρια για άλλες παρεμβάσεις.
Τα ζητήματα που αφορούν τις οδικές υποδομές είναι ιδιαίτερα επείγοντα στις ΗΠΑ καθώς οι στατιστικές έδειξαν αύξηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και μάλιστα με δυσανάλογα πολλά θύματα μεταξύ των Μαύρων.
Η επίτευξη της συμφωνίας
Τελικά την Τετάρτη 28 Ιουλίου, η Γερουσία ψήφισε με ψήφους 67-32 (που σημαίνει και 17 θετικές ψήφους Ρεπουμπλικάνων) να ξεκινήσει η συζήτηση για το νομοσχέδιο για τη χρηματοδότηση των υποδομών, ύστερα από μια διακομματική συμφωνία που εξασφάλισε πάνω από 60 ψήφους (που είναι το όριο για να ξεπεραστεί τυχόν προσπάθεια για filibuster, δηλαδή παραλυτική ατέρμονη παράταση της συζήτησης).
Ο τελικός συμβιβασμός σημαίνει ότι θα χορηγηθούν περίπου 550 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον ομοσπονδιακής χρηματοδότησης για τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ ένα μέρος θα προέλθει από χρήση κονδυλίων «τόνωσης» της οικονομίας που έχουν ήδη εγκριθεί από Κογκρέσο, από την πώληση συχνοτήτων και από την ανακατεύθυνση τμήματος των ομοσπονδιακών κονδυλίων για την ανεργία που έμειναν αδιάθετα όταν διάφορες Πολιτείες διέκοψαν νωρίτερα τα σχετικά προγράμματα. Αυτό ανεβάζει το συνολικό ύψος στο ένα τρισεκατομμύριο δολάρια.
Το πακέτο περιλαμβάνει 110 δισεκατομμύρια δολάρια για δρόμους, γέφυρες και άλλα μεγάλα κατασκευαστικά έργα, με έμφαση καις την κλιματική αλλαγή. Φιλόδοξα προγράμματα, όπως αυτά που προέβλεπαν να απομακρυνθούν αυτοκινητόδρομοι και άλλες υποδομές που δημιουργούσαν προβλήματα ιδίως σε συνοικίες Μαύρων, περικόπηκαν από τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια στα 10.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες θα λάβουν 39 δισεκατομμύρια. Αυτό το ποσό είναι μικρότερο από την αρχική πρόταση, ωστόσο εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη ομοσπονδιακή επένδυση στις δημόσιες συγκοινωνίες στην ιστορία. Το σιδηροδρομικό δίκτυο – του οποίου είναι ένθερμος οπαδός ο Μπάιντεν από την εποχή που μετακινιόταν ανάμεσα στο Ντέλαγουερ και την Ουάσιγκτον με το τρένο – θα λάβει 66 δισεκατομμύρια δολάρια.
Άλλα 55 δισεκατομμύρια δολάρια θα χορηγηθούν στο δίκτυο ύδρευσης και στην προσπάθεια να υπάρχει παροχή καθαρού νερού σε όλους, συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης του μεγάλου αριθμού σωλήνων από μόλυβδο που είναι ακόμη σε χρήση.
Το πακέτο θα ενισχύσει ιδιαίτερα την ηλεκτροκίνηση, επενδύοντας 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια στο να επεκταθεί ακόμη περισσότερο το δίκτυο των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς η απουσία τέτοιων σημείων θεωρείται ένα σημαντικό αντικίνητρο για την επέκταση της χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
Τελευταία στιγμή φαίνεται ότι «κόπηκε» η πρόταση για μια «τράπεζα υποδομών» που θα είχε ως σκοπό να ενισχύσει την ιδιωτική επένδυση σε μεγάλα προγράμματα.
Οι μάχες που έρχονται
Όμως, τα «πακέτα Μπάιντεν» δεν σταματούν εδώ. Η κρίσιμη μάχη είναι αυτή που αφορά το μεγάλο πακέτο, ύψους 3,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, με τίτλο “The American Jobs Plan” (το σχέδιο της Αμερικής για δουλειές) και το οποίο αφορά τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την βελτίωση των συνθηκών εργασίας, τις επενδύσεις αλλά και την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας.
Οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν ήδη διατυπώσει αντιρρήσεις, ενώ ταλαντεύσεις εμφανίζονται και σε πιο συντηρητικούς Δημοκρατικούς γερουσιαστές, την ώρα που είναι σαφές ότι η αντιπαράθεση γύρω από αυτό είναι ιδιαίτερα φορτισμένη με σχολιαστές να κατηγορούν τους Δημοκρατικούς ότι διακινδυνεύουν το μέλλον των ελεύθερων επιχειρήσεων. Αυτό σημαίνει ότι η μάχη θα είναι μεγαλύτερη και η σύγκρουση εντονότερη.
Latest News
Υπολογίσιμες πλέον οι οικονομίες Ελλάδας, Ισπανίας, Ιταλίας - Ο ευρωπαϊκός νότος μπροστά σε μια νέα εποχή
Ο ευρωπαϊκός νότος μπροστά σε μια νέα εποχή - Πού αποδίδει ο γερμανικός Τύπος την οικονομική άνοδο που παρατηρείται στις χώρες αυτές
Η επιλογή Τραμπ για το υπουργείο Οικονομικών - Η σχέση του Σκοτ Μπέσεντ με τον Σόρος
Ο Μπέσεντ υποστηρίζει τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις και την άρση ρυθμιστικών παρεμβάσεων του Ντόναλντ Τραμπ - Η σχέση με τον Τζορτζ Σόρος
Μπορεί η ΕΕ να βάλει φρένο στην Temu;
Σοβαρές κατηγορίες από την ΕΕ οδηγούν σε κινήσεις κατά της κινεζικής πλατφόρμας Temu - Πλασματικές εκπτώσεις, εισαγωγή παράνομων προϊόντων
Volkswagen: Aντιμέτωπη με μεγάλες απεργίες από τον Δεκέμβριο
Η Volkswagen πιέζει για βαθιά εξοικονόμηση πόρων και για κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία και αλλού λόγω των χαμηλών πωλήσεων σε ηλεκτρικά οχήματα
San Pellegrino και Perrier χωρίζονται από τη Nestlé - Οι στόχοι της πολυεθνικής
Η επιχείρηση νερού της Nestlé σημείωσε μονοψήφιο ποσοστό ανάπτυξης παρά τη δυναμική του San Pellegrino και την ανάκαμψη του Perrier
Minecraft όπως Legoland - Πώς θα «ζωντανέψει» το δημοφιλές παιχνίδι σε θεματικά πάρκα
Το Minecraft θα ζωντανέψει μέσα από τρενάκια, εστιατόρια και δωμάτια ξενοδοχείων σε θεματικά πάρκα από την εταιρεία Merlin
Στην αντεπίθεση οι τραπεζίτες της ΕΚΤ- Η πολιτική παράλυση απειλεί την οικονομία
Η πρόεδρος της ΕΚΤ και οι διοικητές της Bundesbank και της Banque de France προειδοποιούν για έλλειμμα μεταρρύθμισης
Η Tesla κυκλοφόρησε την πρώτη της... φιγούρα δράσης - Πότε έρχεται το ανθρωπόμορφο ρομπότ
Το Tesla Bot Action Figure ξεκίνησε να πωλείται πρόσφατα στον ιστότοπο του κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων
Στη «μέγγενη» το Adani Group - Πτώση ομολόγων και μετοχών για δεύτερη ημέρα
Οι μετοχές του ομιλου Adani Group έχουν χάσει 28 δισ. δολάρια σε αξία - Η S&P λέει ότι θα είναι δύσκολη η χρηματοδότηση
Η Gap εκτοξεύεται - Όλα τα βλέμματα στον νέο CEO
Μετά τα αποτελέσματα της Gap για το γ' τρίμηνο, αρκετοί πίστωσαν στον Ρίτσαρντ Ντίκσον μια σειρά από βελτιώσεις σε όλο το χαρτοφυλάκιο