Πολλά «υπόσχεται» η αμμωνία ως μελλοντικό ναυτιλιακό καύσιμο σύμφωνα με σημείωμα του οίκου Gibson με τίτλο «Ammonia – New Kid in the Engine Block». Ωστόσο οι σχετικές ερευνητικές προσπάθειες καταγράφουν και «ελαττώματα» που θα πρέπει να ξεπερασθούν.
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία αναζητά νέα καύσιμα μηδενικών εκπομπών, η αμμωνία μαζί με το υδρογόνο και την μεθανόλη βρίσκονται στο επίκεντρο των ερευνών, επισημαίνει ο Gibson. Όπως αναφέρει το σημείωμα η αμμωνία είναι ένα άχρωμο καύσιμο που δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα όταν καίγεται.
Μπορεί να κατασκευαστεί με την χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κυψέλες καυσίμου και από κινητήρες εσωτερικής καύσης
Σε αντίθεση με το υδρογόνο, η αμμωνία δεν χρειάζεται να αποθηκεύεται σε δεξαμενές υψηλής πίεσης ή κρυογονικές. Επίσης έχει περίπου 10 φορές την ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου. Έτσι, ως καύσιμο μηδενικών εκπομπών, η αμμωνία «υπόσχεται» πολλά. Αν και προς το παρόν δεν υπάρχει πλοίο που να λειτουργεί με αυτό το καύσιμο, υπάρχει ένας αριθμός κατασκευαστών κινητήρων που αναπτύσσουν κατάλληλους κινητήρες.
Ωστόσο, καταγράφονται και κάποιες ανησυχίες που πρέπει να ξεπεράσουν οι μηχανικοί. Πρώτα η αμμωνία είναι ένα επικίνδυνο προϊόν, είναι επίσης διαβρωτικό και όταν καίγεται σε υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να παράγει διοξείδιο του αζώτου, το οποίο συμβάλλει στην αιθαλομίχλη και την όξινη βροχή. Παράγει επίσης οξείδιο του αζώτου, ένα αέριο του θερμοκηπίου πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα και το μεθάνιο.
Τα παραπάνω είναι γνωστά «ελαττώματα» της αμμωνίας που επηρεάζουν και την πρόοδο του σχεδιασμού των πλοίων.
Παρά τις ανησυχίες αυτές που είναι γνωστές, είναι ακόμη έντονο το ενδιαφέρον για να λειτουργήσει η αμμωνία ως καύσιμο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, και ευρύτερα στην οικονομία.
Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν σε εξέλιξη μεγάλος αριθμός μελετών και προγραμμάτων, που εξετάζουν διάφορες πτυχές της παραγωγής της αμμωνίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μεταξύ των μελετών αυτών και των προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι και το Ερευνητικό Έργο «Scaling up and demonstration of a multi-MW Fuel Cell system for shipping (ShipFC)».
Ξεκίνησε το Ιανουάριο του 2020 και θα διαρκέσει 6 χρόνια. Η χρηματοδότηση της ΕΕ ανέρχεται σε 10Μ ευρώ αλλά το συνολικό κόστος του προγράμματος θα φτάσει τα 21,5 εκατ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα χρήματα θα καλυφθούν από την Νορβηγική κυβέρνηση και τους βιομηχανικούς εταίρους.
Η κοινοπραξία (consortium) που τρέχει το έργο περιλαμβάνει την Maritime Cleantech (συντονιστής), τη Wartsila Norway AS, τη Fraunhofer, τη Prototech, το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», την Persee, την North Sea Shipping AS, την Capital-Executive Ship Management Corp, την Starbulk Shipmanagement Co., τη Yara International ASA, την Sustainable Energy AS, την Equinor Energy AS και βεβαίως το Ερευνητικό Κέντρο Ασφάλειας της Ναυτιλίας (MSRC) του Πανεπιστημίου του Strathclyde στη Γλασκώβη.
Επίσης αρχίζουν και τοποθετούνται από ναυτιλιακές εταιρείες, οι πρώτες παραγγελίες για την ναυπήγηση πλοίων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν και αμμωνία
Μεταξύ αυτών η Avin International του Ομίλου Βαρδινογιάννη, η οποία ήταν η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία που τοποθέτησε αρχές του έτους παραγγελία σε κινεζικό ναυπηγείο για την κατασκευή δεξαμενόπλοιου που θα μπορεί να χρησιμοποιεί ως καύσιμο και αμμωνία.
Τα ναυπηγεία New Times Shipbuilding κατασκευάζουν ένα δεξαμενόπλοιο suezmax 156.500 dwt με βάση ένα εγκεκριμένο από τον Αμερικανικό Νηογνώμονα ABS σχέδιο που θα επιτρέπει στο πλοίο να χρησιμοποιεί ως καύσιμο αμμωνία ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) με τη βοήθεια πρόσθετων μετασκευών.
Το πλοίο αναμένεται να καίει συμβατικά καύσιμα όταν θα παραδοθεί το 2022, η Avin θα έχει όμως την ευελιξία να αποφασίσει ποιο καύσιμο χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα μπορεί να χρησιμοποιήσει.
Επίσης η Capital Maritime & Trading, της Οικογένειας του Βαγγέλη Μαρινάκη τοποθέτησε στα ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard (HMD) παραγγελία για την ναυπήγηση τεσσάρων δεξαμενοπλοίων που θα αξιοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, (alternative maritime power-AMP) όπως είναι η ηλεκτρική ενώ θα μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG),όπως επίσης και αμμωνία και επιπλέον θα φέρουν και σύστημα πρόωσης με την χρήση αιολικής ενέργειας (LNG, ammonia and rotor sail ready).
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ