Μετά τις φωτιές, έρχονται οι πλημμύρες λέει ο σοφός λαός και επιβεβαιώνουν οι επιστήμονες. Χαρακτηριστικά ο καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών και πρόεδρος του ΟΑΣΠ, κ. Ευθύμιος Λέκκας, έκρουσε τον «κώδωνα του κινδύνου», μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές που μαίνονται σε όλη τη χώρα, ζητώντας ετοιμότητα για τα πλημμυρικά φαινόμενα που θα ακολουθήσουν την καταστροφή των δασικών εκτάσεων. Είναι η δεύτερη πράξη της καταστροφής, όπως τη χαρακτήρισε ο καθηγητής.
Μέσα στην τελευταία δεκαετία, η ζωή περισσότερων από 16.000 πολιτών έχει επηρεαστεί από φαινόμενα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη βάλει μπρος το πακέτο έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και της Κορίνθου, περιοχές που βρίσκονται στην «κόκκινη» ζώνη, με τη συμβολή της ΕΤΕπ, η οποία φτάνει συνολικά τα 150 εκατ. ευρώ, συμπληρώνοντας ένα πρόγραμμα συνολικά 430 εκατ. ευρώ που συνδυάζει πόρους των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών Ταμείων. Τα έργα θα θωρακίσουν περιοχές στις οποίες ζουν και εργάζονται 500.000 πολίτες.
Δέσμη έργων συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ
Επίσης, τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας γύρω από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που έχουν ήδη ανατεθεί τα τελευταία δύο χρόνια, όπως πρόσφατα είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλήςστο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ανέρχονται σε 350 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν ήδη εγκριθεί από την Διυπουργική Επιτροπή Μεγάλων Έργων νέα έργα ύψους 250 εκατ. ευρώ.
Συνολικά το αντιπλημμυρικό πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί από το. ΥΠΟΜΕ ανέρχεται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται, σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, για ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για την αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, αξιοποιούνται όλα τα διαθέσιμα εργαλεία: ΠΔΕ και Ταμείο Ανάκαμψης, ιδιωτική χρηματοδότηση, δάνεια, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις.
Ήδη, στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί αντιπλημμυρικά έργα ύψους 110 εκατ. ευρώ, με στόχο τον περιορισμό των κινδύνων πλημμύρας και την παροχή νερού για αρδευτικούς σκοπούς σε περιοχές με μεγάλη ξηρασία κατά τη θερινή περίοδο και την ενίσχυση της αποτελεσματικής διαχείρισης υδάτων σε επιλεγμένες περιοχές: Κρήτη, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησο, Κεντρική Μακεδονία.
Σημαντική θα είναι η συμβολή και του μεγάλου προγράμματος αρδευτικών έργων με ΣΔΙΤ, που θα ενισχυθεί με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, και αφορά στην κατασκευή και τον εκσυγχρονισμό φραγμάτων, αρδευτικών δικτύων, δεξαμενών κ.ά. Στόχος είναι η έξυπνη διαχείριση των υδατικών πόρων και η εξοικονόμηση των διαθεσίμων αποθεμάτων. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων θα ανέλθει σε 750 εκατ. ευρώ.
Πέντε νέα έργα σε δημοπράτηση
Επίσης, το ΥΠΟΜΕ προχώρησε στη δημοπράτηση τεσσάρων σημαντικών έργων από τη δέσμη των 10 που αναφέρθηκαν παραπάνω και τα οποία περιλαμβάνουν δύο πολυαναμενόμενα έργα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, ένα στην Αττική κι ένα στον Νομό Κορινθίας. Ακόμη, δημοπρατήθηκε ένα έργο άρδευσης στον Νομό Φλώρινας. Ο συνολικός τους προϋπολογισμός φτάνει στα 193 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για νέα έργα που θα συμβάλλουν μεν στην αντιμετώπιση των φαινομένων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και θα αποτρέψουν την παράνομη και άναρχη άρδευση, προωθώντας την οργανωμένη, βιώσιμη και αποτελεσματική αγροτική παραγωγή.
Αναλυτικά είναι τα εξής:
Αντιπλημμυρικό έργο στην Αττική
Το έργο «Διευθέτηση Οριοθέτηση Ρέματος Ραφήνας», έχει προϋπολογισμό 86 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από την ΕΤΕπ, τη CEB και το ΕΣΠΑ. Αντικείμενο του έργου είναι η διευθέτηση του ρέματος της Ραφήνας, με σκοπό τη διαχείριση των πλημμυρικών απορροών και τη διασφάλιση της αντιπλημμυρικής προστασίας των παρακείμενων αστικών, περιαστικών και αγροτικών περιοχών. Τα προτεινόμενα έργα διευθέτησης του ρέματος Ραφήνας αφορούν μήκος 15 χλμ., από την εκβολή του έως τη Λ. Σπάτων, και των συμβαλλόντων σε αυτό ρεμάτων Καλλιτεχνούπολης, Βαλανάρη, Παλαιού Μύλου και Αγ. Παρασκευής.
Δύο αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή της Λαχαναγοράς και στην Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης
Το πρώτο αντιπλημμυρικό έργο «Αποχέτευση Ομβρίων στην Περιοχή της Λαχαναγοράς του Ν. Θεσσαλονίκης», έχει προϋπολογισμό 31 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από την ΕΤΕπ, τη CEB και το ΕΣΠΑ. Σκοπός του συγκεκριμένου έργου είναι η αποχέτευση ομβρίων υδάτων της ευρύτερης περιοχής της Λαχαναγοράς (Δενδροπόταμος, Τάφρος Διαβατών, Στρατόπεδο Γκόνου, Οικισμός Καλοχωρίου), για την αποτελεσματικότερη και καλύτερη αντιπλημμυρική προστασία της.
Το δεύτερο έργο «Έργα Ομβρίων Καλαμαριάς – Β’ Φάση» στην Καλαμαριά έχει προϋπολογισμό 10,5 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από την ΕΤΕπ, τη CEB και το ΕΣΠΑ. Σκοπός είναι η διόδευση των ομβρίων υδάτων της ευρύτερης περιοχής της οδού Πόντου έως την Περιφερειακή Τάφρο του Δήμου Καλαμαριάς με τελικό αποδέκτη τον Θερμαϊκό Κόλπο.
Αντιπλημμυρικό έργο στον Νομό Κορινθίας
Το έργο «Έργα Αντιπλημμυρικής Προστασίας Ευρύτερης Περιοχής Λουτρακίου» έχει προϋπολογισμό 20,7 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από την ΕΤΕπ, τη CEB και το ΕΣΠΑ. Το έργο περιλαμβάνει τη διευθέτηση των ρεμάτων Κατουνίστρα, Πράθι και Καρέλη στο Νομό Κορινθίας και κάποιες πρόσθετες εργασίες εντός αυτών για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών προβλημάτων που παρουσιάστηκαν.
Έργο άρδευσης στον Νομό Φλώρινας
Στο Νομό Φλώρινας δημοπρατείται το έργο «Αρδευτικά Δίκτυα Τριανταφυλλιάς» με προϋπολογισμό 44 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, ΕΣΠΑ (Ε.Π./ΥΜΕΠΕΡΑΑ). Το συγκεκριμένο έργο αφορά σε έργα προσαγωγής και στα απαραίτητα αρδευτικά και αποστραγγιστικά δίκτυα για την εξυπηρέτηση περίπου 18.000 στρεμμάτων έκτασης των αγροκτημάτων εντός της αρδευτικής περιμέτρου.
Εντωμεταξύ, σήμερα βρίσκονται υπό κατασκευή τα έργα για την διευθέτηση των ρεμάτων Ερασίνου και Αγίου Γεωργίου στο Μαρκόπουλο, που υπεγράφη πριν λίγες ημέρες, με ανάδοχο την Ελληνική Υδροκατασκευή, Αγίου Γεωργίου Γιαννούλας στο Θριάσιο Πεδίο και Εσχατιάς στον Δήμο Αχαρνών-Φυλής με ανάδοχο την ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου