«Κόκκινο συναγερμό για την ανθρωπότητα» σήμαναν τα μέλη της Διακυβερνητικής Διάσκεψης για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC), που έδωσαν σήμερα στη δημοσιότητα την πολυαναμενόμενη έκθεσή τους.
Η έκθεση, που υπογράφεται από 234 κορυφαίους επιστήμονες από περισσότερες από 60 χώρες, προειδοποιεί ότι η μέση θερμοκρασία στην επιφάνεια του πλανήτη κατά 1,5 βαθμό Κελσίου σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή είναι πολύ πιθανό πλέον να γίνει πραγματικότητα μέσα στην επόμενη 20ετία, δηλαδή ως το 2040.
Παράλληλα, τονίζει ότι ορισμένες από τις επιπτώσεις – όπως το λιώσιμο των πάγων της Γροιλανδίας και η άνοδος της επιφάνειας της θάλασσας – έχουν πλέον ξεπεράσει το σημείο της μη επιστροφής.
Οι επιστήμονες δε είναι απολύτως σαφείς σε κάτι: Υπεύθυνος για την υπερθέρμανση του πλανήτη και την κλιματική κρίση είναι ο άνθρωπος και οι δραστηριότητές του.
Το αισιόδοξο σενάριο
Σύμφωνα με την έκθεση, πέντε είναι τα βασικά σενάρια για την αύξηση της θερμοκρασίας και τις – άμεσα συνδεδεμένες με αυτήν – εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου» για τον 21ο αιώνα. Οι επιστήμονες αποφεύγουν, βεβαίως, να πάρουν θέση αναφορικά με το ποιο είναι το πλέον πιθανό με βάση τα σημερινά δεδομένα, αφήνουν ωστόσο να εννοηθεί με σαφήνεια πως όλα θα κριθούν από τις πολιτικές αποφάσεις που θα ληφθούν σχετικά.
«Εάν ο πλανήτης καταφέρει να μειώσει ουσιαστικά τις εκπομπές στην τρέχουσα δεκαετία και να τις μηδενίσει ως το 2050, τότε η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας είναι ακόμη εφικτό να περιοριστεί στους 1,5 βαθμούς Κελσίου», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πιρς Φόστερ, ένας από τους επικεφαλής ερευνητές της IPCC.
Η παραπάνω εκτίμηση συμπίπτει πρακτικά και με το ένα από τα πέντε σενάρια, που είναι και το πιο αισιόδοξο. Ένα σενάριο που στηρίζεται στην υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών σε όλο τον πλανήτη, με το κέντρο βάρους να μετατοπίζεται από την οικονομική ανάπτυξη στην ευημερία όλων, με συνακόλουθη μείωση και των ανισοτήτων.
Η χειρότερη εκδοχή
Αντιθέτως, στο χειρότερο από τα πέντε σενάρια, το οποίο βασίζεται στην παραδοχή ότι οι εκπομπές διοξειδίου θα διπλασιαστούν ως το 2050, η εικόνα θα είναι η εξής: Η ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης (με βάση τους δείκτες) θα είναι ραγδαίοι, όμως αυτό θα βασίζεται στην υπερεκμετάλλευση των ορυκτών καυσίμων – με αποτέλεσμα, ως το 2100 η μέση θερμοκρασία στην επιφάνεια του πλανήτη να αυξηθεί κατά 4,4 βαθμούς.
Latest News
«Πέφτει» η παγκόσμια ζήτηση για EV - Τι ανησυχεί τους καταναλωτές
Μόλις κατά 3% από πέρυσι αυξήθηκε το ποσοστό των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα σύμφωνα με έρευνα της EY
Θα μπορούσε να γίνει η Αθήνα Βαλένθια;
Ποιες περιοχές της πρωτεύουσας κινδυνεύουν από μεγάλα πλημμυρικά φαινόμενα – Η αυθαίρετη δόμηση, τα ελλιπή αντιπλημμυρικά έργα και οι επιπτώσεις από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αθήνα
«Πράσινη» απόβαση από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενέργειας στο Μπακού – Ισχυρά ονόματα στην COP29
ΤΕΡΝΑ, ΔΕΗ, AKTOR, Κοπελούζος, ΤΙΤΑΝ, Helleniq Energy, Motor Oil και άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην COP29
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας