Επειδή κατ’ αναλογίαν των δασικών πυρκαγιών, υπάρχουν και εκείνες των επιχειρήσεων, τα διδάγματα που μπορούμε να αντλήσουμε είναι να υπάρχουν: προληπτικό σχέδιο, άμεση και ακριβής πληροφόρηση και καθορισμός προτεραιοτήτων.
Τις ώρες που γράφονται οι γραμμές αυτές, παρακολουθούμε όλοι την απερίγραπτη τραγωδία που συμβαίνει στη χώρα μας. Άλλοι πολεμώντας στα μέτωπα της φωτιάς, βγαλμένα από τη “Κόλαση” του Δάντη. Άλλοι προσπαθώντας να απομακρυνθούν από το κακό αυτό. Και άλλοι μπροστά στις οθόνες τους με ανάμικτα συναισθήματα.
Τα γεγονότα εξελίσσονται, και δεν είναι δυνατή η πρόβλεψη των τελικών συνεπειών. Όμως, μπορεί κανείς να διακρίνει τουλάχιστον τις προτεραιότητες τις οποίες έχει θέσει το δυναμικό εκείνο το οποίο βρίσκεται στη μάχη της κατάσβεσης.
Το πρώτο μέλημά τους είναι η προστασία των ανθρώπων. Υπάρχει αυξημένη ευαισθησία σε αυτό, και έτσι αν διακρίνουν κάποιο επερχόμενο κίνδυνο σε μια περιοχή, σπεύδουν να απομακρύνουν τους ανθρώπους της.
Το δεύτερο σημείο προσοχής είναι η προστασία των περιουσιών. Τους κόπους πιθανόν μιας ζωής, των ανθρώπων που ακουσίως τις αφήνουν στα χέρια των πυροσβεστικών δυνάμεων.
Και τέλος, η τρίτη άμεση προτεραιότητα, είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Του κοινού πλούτου όλων των πολιτών, και όχι μόνο της συγκεκριμένης περιοχής.
Ο αγώνας μπορεί αρκετές φορές να είναι άνισος με το μέγεθος των φυσικών φαινομένων, αλλά οι προτεραιότητες είναι σταθερές.
Μαθήματα για την αντιμετώπιση επιχειρηματικών κρίσεων
Παρ’ ότι τα γεγονότα είναι δραματικά, θα προσπαθήσουμε να αντλήσουμε διδάγματα από αυτά. Οι κρίσεις στον επιχειρηματικό χώρο είναι συχνές, επώδυνες και σε ορισμένες περιπτώσεις καταστροφικές. Όμως, πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτές, και να κάνουμε το καλύτερο για την αντιμετώπισή τους.
Κατ’ αρχήν, είναι σημαντικό να υπάρχει ένα προληπτικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της κατάστασης, αν και όταν έλθει η δύσκολη στιγμή. Πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να γνωρίζουν το ρόλο και τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν αναλόγως των συνθηκών. Οπωσδήποτε τα θέματα είναι δυναμικά, αλλά είναι απαραίτητο να έχουν μελετηθεί οι διάφορες πιθανότητες και τα εναλλακτικά σενάρια δράσης.
Όπως και με τις πυροσβεστικές ομάδες κρούσης, είναι ανεκτίμητη η άμεση και ακριβής πληροφόρηση για όλες τις παραμέτρους που αφορούν τη συγκεκριμένη κρίση. Όταν ο πυροσβέστης γνωρίζει πού υπάρχουν εστίες και προς τα πού κατευθύνεται το μέτωπο, μπορεί να επέμβει επιτυχημένα. Όταν τα πρόσωπα που σχεδιάζουν την αντιμετώπιση της κρίσης στην επιχείρηση γνωρίζουν τα αίτιά της, την κατάσταση στην αγορά, τον ανταγωνισμό, τις δυνατότητες και αδυναμίες που έχουν, σίγουρα είναι πιο αποτελεσματικά.
Τέλος, είναι βέβαιο ότι χρειάζεται να τοποθετούνται προτεραιότητες δράσης. Σε αυτές τις δύσκολες, ή και ακραίες περιπτώσεις, που οι πόροι είναι περιορισμένοι, η τοποθέτηση προτεραιοτήτων είναι εκ των ων ουκ άνευ.
Οι προτεραιότητες κατά την αντιμετώπιση επιχειρηματικών κρίσεων
Διαπιστώνει κανείς, ότι και στις επιχειρηματικές κρίσεις, υπάρχουν ανάλογες προτεραιότητες όπως αυτές κατά την αντιμετώπιση εκτάκτων φυσικών γεγονότων.
Η ηγεσία της επιχείρησης, δίνει -πρέπει να δίνει- προτεραιότητα στο ανθρώπινο δυναμικό της. Αυτό είναι η ψυχή της, αυτό πρέπει να προστατευθεί πρώτα απ’ όλα, αν θέλουμε να έχουμε επιχείρηση. Είναι σύνηθες σε περιόδους κρίσεων οι αμοιβές του προσωπικού να θεωρούνται βαρίδι στην ανάταξη της επιχείρησης. Αλλά είναι το ίδιο αν θεωρήσει κανείς ότι οι δέκα επιπλέον πυροσβέστες αυξάνουν το κόστος πυρόσβεσης της συγκεκριμένης πυρκαγιάς…
Η προστασία του εξοπλισμού της επιχείρησης, και η διατήρηση ή και αύξηση της επιχειρησιακής του λειτουργίας, θα κρατήσει ψηλά τις δυνατότητες ανταπόκρισης της επιχείρησης στις δυσμενείς συνθήκες που υπάρχουν.
Τέλος, πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη αλληλεπίδραση με το επιχειρησιακό περιβάλλον. Τους προμηθευτές, τους πελάτες, την αγορά, την κοινωνία.
Στο περιβάλλον αυτό ενεργοποιείται η επιχείρηση, αυτό πρέπει να φροντίσει.
Το συμπέρασμα θα μπορούσε να είναι: και στην κρίση -ιδιαίτερα τότε- εστιάστε πρωτίστως στους ανθρώπους σας. Είναι εκείνοι που μπορούν να πολεμήσουν τις αντιξοότητες. Αν υπάρχει έστω μια μικρή πιθανότητα να σωθεί η επιχείρηση, είναι εκείνοι που μπορούν να το πραγματοποιήσουν.
Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Latest News
Η αβεβαιότητα σε M&A δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG - Ανάλυση KPMG
Περισσότεροι από τους μισούς dealmakers αναμένουν ότι τα επόμενα δύο χρόνια το due diligence στο ESG θα εντάσσεται στις περισσότερες συναλλαγές
Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να υποδεχθούν την AI
Ελλείψεις αλλά και δυνατότητες για την Ελλάδα αποκαλύπτει έρευνα της QuantumBlack, AI by McKinsey για τη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις
Περισσότεροι από 7 στους 10 εργαζόμενους νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους
Ποιες είναι οι 10 μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι - Τι δείχνει έρευνα της Reborrn
Πόσοι εργοδότες στην Ελλάδα υιοθετούν την ΑΙ - Ποιοι είναι οι πιο δραστήριοι κλάδοι
Οι προοπτικές και οι προκλήσεις από την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο αποτυπώνονται σε έρευνα της ManpowerGroup
Πειραματική 4ημερη εργασία εφαρμόζει η Admine
Πώς σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας
Ποιος κλάδος ζητά... επειγόντως εργαζόμενους - Tα εμπόδια και ο ρόλος της AI
Πρόθυμες για αυξήσεις αποδοχών δηλώνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις - Τι αποκαύπτει έρευνα της Randstad για τις προοπτικές στην αγορά εργασίας
Οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι για τις αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη - Οι ηγέτες;
Ενώ βρισκόμαστε στο τρίτο έτος της «μεγάλης παραίτησης» έρευνα της PwC δείχνει τις αλλαγές στάσης εργαζομένων και ηγετών απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη
Η υβριδική εργασία βελτιώνει την ευεξία των εργαζομένων - Η έρευνα της IWG
Τέσσερις στους πέντε (80%) λένε ότι η ζωή τους έχει βελτιωθεί
Γιατί 4 στις 10 εταιρείες δημοσιεύουν ψεύτικες αγγελίες για εργασία
Οι διευθυντές προσλήψεων δημοσιεύουν αγγελίες για εργασία ακόμα κι αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις