Καθώς πλησιάζει η προθεσμία που έχει θέσει ο ΟΟΣΑ για την ολοκλήρωση σημαντικών μεταρρυθμίσεων στο παγκόσμιο φορολογικό σύστημα, η ιρλανδική κυβέρνηση ξεκίνησε πρόσφατα δημόσια διαβούλευση για την επίμαχη συμφωνία, καθώς εξετάζει το μέλλον της.

Η Ιρλανδία είναι μια από τις χώρες που αρνείται μια από τις δεσμεύσεις της συμφωνίας αυτής, την οποία έχουν ήδη υπογράψει 131 χώρες και ανάμεσα στους όρους που περιλαμβάνει είναι και ο καθορισμός ενός ελάχιστου συντελεστή εταιρικής φορολόγησης 15% παγκοσμίως. Να σημειωθεί ότι στόχος του ΟΟΣΑ είναι η οριστικοποίηση της συμφωνίας τον Οκτώβριο.

Το ποσοστό εταιρικού φόρου 12,5% της Ιρλανδίας αποτέλεσε βασικό εργαλείο στη βιομηχανική πολιτική της, προσελκύοντας αρκετούς μεγάλους φαρμακευτικούς και τεχνολογικούς γίγαντες στο νησί, από την Pfizer έως την Facebook.

Οποιεσδήποτε αλλαγές στο εν λόγω ποσοστό θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές επιπτώσεις για την Ιρλανδία ως προορισμό για ξένες επενδύσεις και για τα κρατικά της έσοδα.

Η κυβέρνηση του Δουβλίνου εκτιμά ότι οι αλλαγές στον φορολογικό συντελεστή θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απώλεια φορολογικών εσόδων από 2 έως 3 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.

Ο υπουργός Οικονομικών Πασκάλ Ντόναχιου έχει εκφράσει τη στήριξή του γενικά σε μεταρρυθμίσεις του διεθνούς συστήματος, αλλά δεν συμφωνεί με την πρόταση για καθορισμό ενός ελάχιστου ποσοστού.

Ο υπουργός Οικονομικών της Ιρλανδίας Πασκάλ Ντόναχιου

«Η Ιρλανδία υποστηρίζει ευρέως τη συμφωνία, αλλά επισήμανε μια επιφύλαξη όσον αφορά τη δέσμευση για συντελεστή «τουλάχιστον 15%» για έναν παγκόσμιο ελάχιστο πραγματικό φορολογικό συντελεστή», δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών στο CNBC.

Φορολογικός έλεγχος

Η Ιρλανδία έχει προσελκύσει εδώ και καιρό την διεθνή προσοχή σχετικά με το φορολογικό της καθεστώς, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση τις σχέσεις της με την Apple.

Υπήρξαν σταδιακές αλλαγές με την πάροδο των ετών στο παγκόσμιο φορολογικό τοπίο που επηρέασαν το φορολογικό καθεστώς της Ιρλανδίας. Ένα κενό γνωστό ως το «διπλό Ιρλανδικό», το οποίο προτιμούσαν ορισμένες πολυεθνικές να μειώσουν τους φόρους τους, έκλεισε πέρυσι.

Από την άλλη πλευρά, η Ιρλανδία έχει διατηρήσει ένα πρόγραμμα που ονομάζεται Knowledge Development Box, ένα χαμηλό ποσοστό φόρου που σχετίζεται με τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και την πνευματική ιδιοκτησία.

Η Μάναλ Κόργουιν της KPMG, πρώην αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, δήλωσε ότι η Ιρλανδία θα αντιμετωπίσει κάποια πίεση για να υπογράψει τη συμφωνία του ΟΟΣΑ και ότι η διατήρηση του χαμηλότερου ποσοστού 12,5% μπορεί να καταστεί άκαιρη μακροπρόθεσμα.

Η Κόργουιν είπε ότι η πρόταση του ΟΟΣΑ δεν είναι ένα άμεσο αίτημα για τον καθορισμό συντελεστή φόρου, αλλά θα καθιστούσε τη διατήρηση ενός χαμηλότερου συντελεστή – από κάποια κράτη – λιγότερο συμφέρουσα για τις εταιρείες όσον αφορά την επιλογή βάσεων για τις δραστηριότητές τους.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες προτάσεις, εάν η Ιρλανδία διατηρούσε το ποσοστό 12,5%, μια εταιρεία θα πληρώσει φόρο με αυτόν τον συντελεστή στην Ιρλανδία, αλλά θα φορολογηθεί επίσης για το υπερβολικό ποσό από τη χώρα καταγωγής της, όπως π.χ. για την Apple είναι οι ΗΠΑ.

«Τα έσοδα [των εταιρειών] θα υπόκειται σε υψηλότερο φόρο, οπότε ό, τι επιτυγχάνουν διατηρώντας χαμηλό συντελεστή για την προσέλκυση επενδύσεων, θα εξουδετερώνεται από τη φορολογία άλλων χωρών. Εάν το ποσοστό δεν αλλάζει απαραίτητα την προσέλκυση επενδύσεων, γιατί η Ιρλανδία να μην πάρει αυτά τα έσοδα παρά κάποιον άλλο; », πρόσθεσε.

Η υπόθεση Apple

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2016 απεφάνθη ότι η Apple είχε παράνομη φορολογική μεταχείριση στην Ιρλανδία και διέταξε το Δουβλίνο να εισπράξει επιπλέον 13 δισεκατομμύρια ευρώ (15,49 δισεκατομμύρια δολάρια) από τον τεχνολογικό γίγαντα.

Η Ιρλανδία και η Apple αμφισβήτησαν την απόφαση και η υπόθεση εξετάζεται τώρα από το ανώτατο ευρωπαϊκό δικαστήριο του Στρασβούργου .

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»