
Επειτα από την ιστορικών διαστάσεων κατάρρευση της κατασκευαστικής δραστηριότητας το 2020 εν μέσω των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν για να συγκρατήσουν την εξάπλωση του κορονοϊού, η βιομηχανία κατασκευών προβλέπεται να ανακάμψει κατά 5,2% φέτος, με την παραγωγή να ξεπερνά τα επίπεδα του 2019 κατά 2,5%. Η συνολική παραγωγή της βιομηχανίας κατασκευών έχασε περίπου 1,1 τρις δολάρια από την εκτιμώμενη ανάπτυξή της την περίοδο 2020-2021, με την αξία της να ανέρχεται στα 10,2 τρις δολάρια. Όμως, τα φιλόδοξα προγράμματα στήριξης που έχουν εξαγγείλει οι μεγάλες οικονομίες της Δύσης και τα οποία εκτός των άλλων εστιάζουν σε μεγάλες επενδύσεις σε έργα υποδομών, δημιουργούν αισιοδοξία για σημαντική ανάπτυξη του κλάδου τα επόμενα χρόνια.
Εκρηξη ζήτησης για τσιμέντο
Ο Γιαν Γένις, CEO της Holcim, προβλέπει ότι η έκρηξη της παγκόσμιας δραστηριότητας κατασκευών θα συνεχιστεί για χρόνια καθώς τα ανεπτυγμένα έθνη επιταχύνουν τις δαπάνες στον εκσυγχρονισμό των υποδομών τους. «Τα μέτρα στήριξης θα αρχίζουν αργά και θα διαρκέσουν τα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια,» δήλωσε στους Financial Times. «Πιστεύω ότι βρισκόμασττε σε έναν υπερκύκλο για τις κατασκευές και τα οικοδομικά υλικά,» υποστήριξε ο Φερνάντο Γκονζάλες, της μεξικανικής Cemex, τονίζοντας ότι τα μέτρα τόνωσης θα αυξήσουν τη ζήτηση τσιμέντου στις αναδυόμενες αγορές.
Τα σχέδια τόνωσης που προβλέπεται να ωθήσουν τη ζήτηση για τσιμέντο είναι το πακέτο υποδομών του 1 τρις δολαρίων του προέδρου Μπάιντεν, ενώ οι Βρυξέλλες επίσης άρχισαν να εγκρίνουν εθνικά σχέδια στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης της Ε.Ε., ύψους 800 δις ευρώ, και στη Βρετανία, ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον παρουσίασε σχέδια για δαπάνες 600 δις στερλινών την επόμενη πενταετία σε έργα υποδομών. Στελέχη της Cemex προβλέπουν 20-30% αύξηση της ζήτησης τσιμέντου αν περάσει τελικά το πακέτο Μπάιντεν. Ωστόσο, αναλυτές σπεύδουν να ρίξουν τους τόνους του ενθουσιασμού υποστηρίζοντας ότι τα επόμενα χρόνια δεν πρόκειται να φτάσουν τα επίπεδα του υπερκύκλου της δεκαετίας του 2000, ο οποίος τροφοδοτήθηκε από την πρωτοφανή ανάπτυξη της Κίνας.
Στελέχη της βιομηχανίας κατασκευών επίσης φοβούνται ότι οι υψηλότερες τιμές θα εξασθενήσουν τον αντίκτυπο των κρατικών πακέτων δαπανών. Οι τιμές οικοδομικών υλικών έχουν ήδη αυξηθεί καθώς οι οικονομίες επανεκκινούν. Οι τιμές τσιμέντου αυξήθηκαν σημαντικά τους τελευταίους μήνες ενισχύοντας τους φόβους για πληθωριστικές πιέσεις στην παγκόσμια οικονομία. Η έξαρση της ζήτησης έχει επίσης οδηγήσει σε ελλείψεις ξυλείας και άλλων σχετικών υλικών, με προϊόντα όπως μονωτικές σανίδες που πουλάει η Holcim να έχουν εξαντληθεί για το υπόλοιπο του έτους Όπως είναι φυσικό, οι εταιρείες του κλάδου ανακοινώνουν ρεκόρ κερδών στο πρώτο εξάμηνο του 2021 και προβλέπουν συνέχιση αυτής της τάσης για το υπόλοιπο του έτους.
Ο φόβος της πανδημίας παραμένει
Φυσικά δεν είναι όλα ρόδινα για τη βιομηχανία κατασκευών καθώς η ανησυχία για την ραγδαία εξάπλωση των νέων στελεχών του κορονοϊού και τα προβλήματα στην προμήθεια εμβολίων σε αναπτυσσόμενες χώρες, σκιάζουν τις αισιόδοξες εκτιμήσεις για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Ολες οι υποθέσεις για τις προοπτικές της αγοράς βασίζονται στην υπόθεση ότι οι κυβερνήσεις δεν πρόκειται να επιβάλλουν ξανά αυστηρά lockdown και ότι τα κατασκευαστικά έργα θα προχωρήσουν κανονικά χωρίς προβλήματα.
Η GlobalData εκτιμά ότι η παγκόσμια παραγωγή κατασκευών συρρικνώθηκε κατά 2,5% το 2020 και εξαιρουμένης της Κίνας η συρρίκνωση έφτασε στο 5,1%.
Η παγκόσμια αγορά κατασκευών αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 3-4% μέχρι το 2022 με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Ασίας-Ειρηνικού να κατέχουν περισσότερο από το 55% της παραγωγής. Επικεφαλής αυτής της τάσης εκτιμάται ότι θα τεθούν αναδυόμενες αγορές όπως η Ινδία, η Κίνα, το Βιετνάμ, η Αυστραλία και η Ινδονησία. Η βιομηχανία κατασκευών της Αφρικής εκτιμάται στα 260-300 δις δολάρια φέτος, από 210 δις πέρυσι.
Αναλυτικότερα, οι αγορές των ΗΠΑ, Κίνας και Ινδίας αναμένεται να έχουν μερίδιο 50% της παγκόσμιας αγοράς τα επόμενα 15 χρόνια.
Mέγεθος αγοράς
(σε τρις δολάρια ΗΠΑ)
Βόρεια Αμερική 2,0
Ευρώπη 2,9
Ασία-Ειρηνικός 5,3
Μέση Ανατολή-Ασία 0,5


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς